جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading
1مهر 1395

رسانه ها ؛ تایید فروش تسلیحات بیشتر به عربستان در سنای آمریکا و…

۱۳۹۵/۰۷/۰۱ | رصد

شوراآنلاین : تایید طرح فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان در سنای آمریکا، سخنان نماینده سوریه در نشست شورای امنیت، احتمال حمله شیمیایی داعش به نیروهای آمریکایی و عراقی در نزدیکی موصل، افزایش 40 درصدی جاسوسان بریتانیایی، تاکید جان کری بر ممنوعیت پرواز برای نیروی هوایی اسد، انتقاد رئیس کمیسیون اروپا از تبعیض برخی کشورهای این قاره علیه مسلمانان ، نگرانی روسیه از طرح آمریکا برای استقرار تسلیحات اتمی در اروپا، صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی آمریکا ، تلفات سنگینی ارتش سوریه به تروریستها در حومه ادلب و حماه و رزمایش مشترک ضد تروریستی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سنای آمریکا از طرح فروش بیش از یک میلیارد دلار تانک و سایر تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرد. با این حرکت، تلاش نمایندگان برای لغو این تعهد در پی نقش ریاض در جنگ داخلی یمن ناکام ماند. سناتورهای حامی طرح فروش می‌گویند، ایالات متحده نمی‌تواند نیاز متحدان خاورمیانه‌ای خود به سلاح را که هدفش مبارزه با افراطگرایان داعش است، نادیده بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با رد اتهامات مطرح شده علیه این کشور در خصوص هدف قرار دادن کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد سوریه به عراق یا لیبی دیگری تبدیل شود. بشار جعفری در جلسه شورای امنیت در خصوص سوریه گفت: این نشست مهم درباره کشورم در زمان بسیار حساسی برگزار می‌شود و آن به دلیل شانه خالی کردن آمریکا از توافق خود با روسیه در ژنو و عدم وجود اراده برای اجبار نیروهای ائتلاف به پایبندی به توافق ژنو است.وی گفت: ناتوانی جامعه جهانی در محکوم کردن خشونت ائتلاف آمریکا علیه پایگاه‌های سوریه در دیر الزور شوک بزرگی را ایجاد کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که داعش احتمالا علیه نیروهای آمریکایی و عراقی حاضر در نزدیکی موصل واقع در شمال عراق اقدام به استفاده از گاز شیمیایی کرده است. طبق این گزارش ، پایگاهی در شمال عراق که در آن نیروهای مشترک آمریکایی و عراقی مستقر  هستند در معرض بمباران خمپاره‌ای قرار گرفتند که حاوی مواد شیمیایی است.

پرس تی وی : سرویس اطلاعات سری بریتانیا، ام‌آی‌6، قصد دارد تعداد جاسوسان خود را 40 درصد افزایش دهد.شبکۀ خبری بی‌بی‌سی به نقل از یک منبع مطلع که نمی‌خواست نامش فاش شود، گزارش داد، سرویس اطلاعاتی بریتانیا قصد دارد تعداد جاسوسان خود را از 2 هزار و 500 به 3 هزار و 500 نفر افزایش دهد.این در حالی است که ام‌آی‌6 آمار دقیقی از تعداد جاسوسان خود افشا نکرده‌است.

دویچه وله: وزیرخارجه آمریکا گفت : برای حفاظت از امدادرسانی، ممنوعیت پرواز علیه هواپیماهای سوری اعلام شود. جان کری در سازمان ملل روسیه و اسد را مسئول بحران حلب و بمباران کاروان امداد حلب دانست. او با این حال گفت که هنوز شانسی برای جلوگیری از “خونریزی” بیشتر می‌بیند.

خبرگزاری تسنیم : امیر قطر درخواست مقامات مصری برای تدارک دیدار میان وی و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نیویورک را نپذیرفت. شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، درخواست مقامات مصر برای فراهم کردن زمینه دیدار او با عبدالفتاح السیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، را رد کرده است.بر اساس این گزارش، مقامات مصری در تماس با همتایان قطری خود خواهان تعیین زمانی برای دیدار السیسی و شیخ تمیم در نیویورک شده بودند.

خبرگزاری ایرنا: ‘ژان کلود یونکر’ رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه از اینکه برخی کشورهای این قاره از پذیرش پناهجویان مسلمان خودداری می کنند، انتقاد کرد. یونکر گفت برخی کشورهای اتحادیه اروپا معتقدند ‘ما کشورهای کاتولیک هستیم و جایی برای مسلمانان نداریم.’رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد ‘به نظر من، چنین منطقی قابل قبول نیست.

خبرگزاری فارس :  معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از طرح‌های آمریکا برای استقرار تسلیحات اتمی جدید در اروپا نگران است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که مأموریت‌های مشترک اتمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تهدیدی جدی برای نظام عدم اشاعه است.

خبرگزاری فارس: «فرانک والت اشتانمایر» ، وزیرخارجه آلمان مدعی شد که برای نجات آتش‌بسی که به شکست منتهی شد، باید به صورت موقت در سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود. آتش‌بس سوریه در روز دوشنبه گذشته پس از نقض مکرر آن توسط گروههای تروریستی، به پایان رسید و تمدید نشد. اشتانمایر گفته است  وضعیت حال حاضر سوریه بسیار خطرناک است.

خبرگزاری فارس:  سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تأیید اعطای «دو مجوز» به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اعلام کرد این کار طبق مفاد برجام انجام شده است.خبرگزاری رویترز بعدازظهر روز چهارشنبه (دیروز) به نقل از منابع آگاه نوشته است که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهایی را صادر کرده که امکان تحویل دستکم 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران را فراهم می‌کند

خبرگزاری صدا و سیما: ارتش سوریه خسارت های زیادی به گروههای تروریستی در حومه حماه و ادلب وارد کرد. براساس این گزارش ، مواضع تروریستها در حومه حماه؛ معردس و اطراف آن، صوران و حومه آن، طیبه الامام و جنوب آن، بطیش، الزلاقیات، تل دویر، عطشان، شمال معان و سکیک مورد هدف قرار گرفتند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع انگلیس برای رایزنی درباره اوضاع منطقه و چگونگی مبارزه با تروریسم و در رأس هیئتی از مستشاران نظامی انگلیسی‌ برای دیدار با مقامات منطقه کردستان و گفتگو درباره تحولات منطقه  وارد اربیل شد.نیچروان بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان در فرودگاه بین المللی اربیل از مایکل فالون و هیئت همراه وی استقبال کرد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی جنبش أنصارالله یمن در سخنانی اعلام کرد: همه شواهد دالّ بر این هستند که ایالات متحده آمریکا در تداوم حملات ددمنشانه سعودیها به یمن، به صورت مستقیم نقش ایفا می کند. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله یمن در سخنانی از حمایت های ایالات متحده آمریکا از رژیم سعودی در کشتار مردم یمن به شدت انتقاد کرد. بر اساس این گزارش، وی در این ارتباط تصریح کرد: همه شواهد دالّ بر این هستند که ایالات متحده آمریکا در تداوم حملات ددمنشانه سعودیها به یمن، به صورت مستقیم نقش ایفا می کند.

خبرگزاری مهر:  رزمایش بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تحت عنوان «مأموریت صلح» در قرقیزستان به پایان رسید.در جریان این رزمایش نظامیان طی یک هفته تعدادی از عملیات ضد تروریستی را علیه دشمن فرضی اجرا کردند.بنا بر این گزارش، خلبانان روسی در این رزمایش بیش از ۱۰۰ پرواز برای شناسایی محل، تیراندازی به سوی اهداف مقرر و پیاده کردن تاکتیکی نفر انجام دادندو دو بمب افکن استراتژیک توپولف۹۵ ام اس در مرحله پایانی رزمایش مبادله اطلاعات با مرکز هدایت و کنترل منطقه نظامی مرکزی روسیه را تمرین کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *