جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
5 مهر 1395

رسانه ها؛ انتقاد دمشق از نقش غیرسازنده آمریکا در بحران سوریه و…

۱۳۹۵/۰۷/۰۵ | رصد

شوراآنلاین : انتقاد وزیرخارجه سوریه از نقش مخرب آمریکا و کشورهای منطقه و غرب در بحران سوریه، برگزاری اجلاس سارک در پاکستان، انتقاد مضحک آمریکا از روسیه ، امضای معاهده تاریخی صلح در کلمبیا ، آلمان خواستار عدم مخالفت بریتانیا با اصلاحات دفاعی اتحادیه اروپا ، تکذیب حضور نیروی خارجی در عملیات آزادسازی موصل، اظهارات ترامپ در دیدار با نتانیاهو ، ارائۀ طرحی جدید از سوی شورای عالی سیاسی یمن برای برقراری صلح و تشدید درگیری‌ها در سودان جنوبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزیرامورخارجه سوریه باانتقاد ازنقش مخرب آمریکا و کشورهای منطقه و غرب در بحران سوریه تأکید کرد که واشنگتن در جریان حملات هوایی به مواضع ارتش سوریه در «دیرالزور» با داعش هماهنگ بوده است. ولید المعلم تصریح کرد که آمریکا و کشورهای غربی و منطقه رهبری توطئه علیه سوریه را بر عهده دارند. وی با بیان این مطلب افزود: آمریکا تروریستها را به سلاح تجهیز می‌کند و آنان را طریق مرزها وارد [سوریه] میکند.

خبرگزاری فارس: نوزدهمین اجلاس سارک با هدف ارائه راهکارهای جلوگیری از فساد مالی در اسلام‌آباد برگزار می‌شود. نوزدهمین اجلاس سارک با هدف ارائه راهکارهای جلوگیری از فساد مالی در اسلام‌آباد برگزار می‌شود این در حالی است که نمایندگان هند نیز برای شرکت در این اجلاس وارد پاکستان شدند.مقامات پاکستانی از هیئت هندی به سرپرستی «شری پریمانشو بسواس» که برای شرکت در اجلاس 2 روزه سارک وارد این کشور شده استقبال کردند.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور فرانسه درسفر به شهرکاله در شمال فرانسه خواستار تخریب و برچیده شدن کامل اردوگاه پناهجویان «جنگل» شد. «فرانسوآ اولاند» اعلام کرد: «این اردوگاه باید بطور کامل تخریب شده و برچیده شود و دولت در این راستا تا انتهای راه پیش خواهد رفت چرا که این مورد به دلیل خاص و ویژه بودن شرایط و اوضاع کنونی موردی خاص محسوب می‌شود.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که روسیه مسئول تمامی اقدامات “وحشتناکی” است که در سوریه اتفاق می‌افتد. وی اما نسبت به ۵ / ۱ میلیون غیرنظامی که مخالفان سوری تحت حمایت آمریکا آب را بر روی آن‌ها بسته‌اند، همچنان سکوت کرد. در همین حال روسیه به ۳۰۰ نقض آتش‌بس از سوی مخالفان سوری تحت حمایت آمریکا در روزهای نخست آتش‌بس و امتناع مخالفان “میانه‌رو” از قبول شرایط توافق حاصل شده میان آمریکا و روسیه که در آن از مخالفان سوری می‌خواهند با گروه تروریستی جبهه النصره همکاری نکند، اشاره دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که نیروهای ائتلاف ضد داعش در مرحله کنونی بر از پای درآوردن سرکرده‌هاش داعش متمرکز هستند. کریستوفر کارنز، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در پنتاگون در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: نیروهای ائتلاف ضد داعش در مرحله کنونی بر از پای درآوردن سرکرده‌هاش داعش متمرکز هستند. تلاش برای قطع امدادرسانی به آنان ادامه دارد.. وی گفت: ائتلاف طی دوره گذشته به ویژه در ماه سپتامبر دستاوردهای زیادی را کسب کرده است.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) : با امضای معاهده صلح میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا طی امروز(دوشنبه) که به دنبال چهار سال مذاکره فشرده صورت می گیرد، این کشور گام بزرگی در جهت پایان دادن به کابوس طولانی خشونت‌های خونین برمی‌دارد. برای نشان دادن اهمیت این معاهده صلح احتیاج به اغراق گویی نیست چرا که با این معاهده 5 دهه جنگ که به کشته شدن بیش از 220 هزار تن و آوارگی 8 میلیون تن منجر شده، خاتمه می‌یابد.   سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا  قرار است معاهده  297 صفحه‌ای را با قلمی که از یک پوکه فشنگ استفاده شده در دوران جنگ ساخته شده، امضا کند.

خبرگزاری تسنیم : وزیر دفاع آلمان از بریتانیا خواست تا به قول خود مبنی بر عدم مخالفت با اصلاحات پیشنهادی با هدف تقویت همکاری های دفاعی بین کشورهای اتحادیه اروپا پایبند باشد. اورسولا وون در لین وزیر دفاع آلمان در سخنانی گفت: انتظار ندارم که بریتانیا با طرح ابتکاری فرانسه و آلمان برای تعمیق همکاری های دفاعی بین 27 کشور اتحادیه اروپا مخالفت نماید.پاریس و برلین در حال آماده کردن طرحی برای سیاست دفاعی فعالتر و مفیدتر اتحادیه اروپا هستند.

یورونیوز:  بررسی روند پیشرفت مذاکرات درباره توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا و کانادا، موضوع اصلی نشست غیر رسمی وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در براتیسلوآ، پایتخت اسلواکی بود. گفتگوها درباره توافقنامه تجارت آزاد با کانادا، معروف به سِتا (CETA)، به پایان رسیده و حال دو طرف تنها باید آن را امضا کنند.اما موانع زیادی بر سر راه توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا، (تی تی آی پی، TTIP) هست و به نظر نمی رسد که گفتگوها درباره این توافقنامه تا پایان کار دولت باراک اوباما به سرانجام برسد.

خبرگزاری پارس تودی : با صدور حکم دادگاه عالی اتریش مدرسه پادشاه عربستانی در وین بسته شد. روزنامه پرسه نوشت، دادگاه عالی وین روز یکشنبه با انتشار حکمی مجوز فعالیت مدرسه پادشاهی عربستان در پایتخت اتریش را ابطال و دستور به بسته شدن آن داد.در حکم دادگاه عالی اتریش، علت تعطیلی مدرسه پادشاهی عربستان، تدریس کتابهایی با محتوای مغایر با ارزش های اساسی و آموزش های مدنی در اتریش، اعلام شده است.

خبرگزاری پارس تودی: ارتش عراق مشارکت نیروهای خارجی در عملیات آتی برای آزادسازی موصل از دست تروریست‌های داعش را تکذیب کرده‌است.سرتیپ یحیی رسول سخنگوی فرماندهی مشترک نیروهای مسلح عراق یکشنبه (4 مهر) گفت: «نیروهای شرکت‌کننده در طرح آزادسازی شهرهای عراق از جمله موصل صرفاً عراقی هستند. وی خاطرنشان کرد ارتش عراق، نیروهای ضد تروریسم، پلیس فدرال و واحدهای بسیج مردمی از جملۀ نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات هستند.

خبرگزاری ایرنا: با شکست تقریبا کامل توافق ژنو به علت خودداری واشنگتن از جدا کردن گروههای موسوم به معارض از تروریست های ضدسوری، آمریکا و روسیه برای رسیدن به توافق اطلاع رسانی عملیات نظامی مذاکره می کنند. یک مقام آگاه روسی گفت : آمریکا و روسیه ممکن است در آینده نزدیک در مورد اصول همکاری در سوریه به توافق برسند.

خبرگزاری صدا و سیما: ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: « ترامپ در دیدار با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نیویورک گفت اگر رئیس جمهور آمریکا شود بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت.» ستاد انتخابات ترامپ در بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ در این دیدار گفت: « آمریکا تحت اداره ترامپ در نهایت حکم دیرینه کنگره را درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت جدایی ناپذیر اسرائیل خواهد پذیرفت.»

پرس تی وی : رئیس شورای عالی سیاسی یمن، طرحی جدید برای صلح در یمن ارائه داده است.براساس این طرح، حملات موشکی به عمق عربستان سعودی و عملیات نظامی در مرزهای مشترک در صورتی پایان خواهد یافت که متجاوزان محاصرۀ یمن و حملات هوایی به این کشور را متوقف سازند. صالح الصماد،در سخنرانی خود به‌مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد انقلاب 26 سپتامبر، از سازمان ملل متحد و کشورهای حامی صلح خواست برای جلوگیری از ادامۀ کشتار مردم بی‌گناه یمن، رژیم سعودی را تحت فشار قرار دهند تا از این فرصت برای صلح استفاده شود.

خبرگزاری مهر:  ارتش سودان جنوبی با شورشیان مسلح جناح ماچار در شهرستان رابکوتنا در ایالت غنی از نفت وحدت درگیر شدند. در پی این درگیری ساکنین محلی به اردوگاه پناهندگان سازمان ملل پناهنده شدند. جناح شورشیان به رهبری ریک ماچار دولت را مسئول درگیری های روز یک شنبه می داند. در پی اظهارات یک سناتور امریکایی در مورد «تابان دنگ گای» معاون اول رئیس جمهور سودان جنوبی، «لانگ تانگ وار» وزیر ایالت لیچ شمالی گفت: اظهارات سناتور ایالات متحده در مورد معاون اول رئیس جمهور اتهاماتی بی اساس است. ایالات متحده می خواهد در امور داخلی ما دخالت کرده و تنش های قومی را در کشور ما تشدید کند.

دویچه وله: انگلیس و فرانسه خواستار جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع سوریه شدند. این شورا روز یکشنبه (۴ مهر / ۲۵ سپتامبر) به وقت محلی در باره شرایط حلب جلسه اضطراری تشکیل داد.

دویچه وله: اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی در جلسه خصوصی پارلمان این کشور تایید شد. هان مین کو گفته بود اگر مطمئن شویم که قرار است حمله اتمی از طرف کره شمالی شود، رهبر این کشور را از بین می‌بریم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *