جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

واکنش عراق به حادثه اخیر اصفهان: تنش اخیر نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه شود

وزارت خارجه عراق نسبت به اقدام تخریبی در اصفهان و خطرات تنش نظامی در منطقه هشدار داد. وزارت خراجه عراق تاکید کرد: این تنش نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه و ویرانی و کشته شدن مردم بی‌گناه در آن باریکه شود.

Loading
10 مهر 1395

رسانه ها ؛ ثبت اولین شکایت در آمریکا از عربستان و…

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ | رصد

شوراآنلاین : ثبت اولین شکایت از عربستان در آمریکا بابت نقش‌آفرینی درحادثه ۱۱ سپتامبر، پیشنهاد جدید جان کری به سوری‌ها، احداث پایگاه نظامی ترکیه در سومالی ،ابراز نگرانی ایران، روسیه و چین از تنش‌های مرزی پاکستان و هند، هشدار چین به آمریکا و کره جنوبی ،ساخت پایگاه جاسوسی آمریکا در نیجر، برگزاری رفراندم مجارستان در ارتباط با پناهجویان، تصویب توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس ،هشدار روسیه به امریکا درباره تکرار حملات یازده سپتامبر، آغاز طرح انتقال گاز دریای خزر در اروپا ، ادامه مناقشات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان و تاکید صدراعظم آلمان برکنترل مرزهای اروپایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  خانواده یکی از قربانیان ۱۱ سپتامبر، دو روز بعد از قانونی شدن شکایت از دولت عربستان به دلیل نقش‌آفرینی در این حادثه، ریاض را تحت تعقیب قضایی قرار داد. خانم «استفانی راس دی‌سیمون» که همسرش در روز 11 سپتامبر در ساختمان پنتاگون کشته شد شکایت خود را روز جمعه تقدیم دادگاهی در واشنگتن کرد. طرح این شکایت دو روز بعد از موافقت اکثریت قاطع قانونگذاران هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا با لغو حکم وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا علیه قانونی صورت گرفت .

خبرگزاری فارس:  روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با انتشار بخش‌هایی از یک فایل صوتی مدعی شد وزیر خارجه آمریکا در نشستی پشت درهای بسته در نیویورک با گروهی از فعالان سوریه به آنها پیشنهاد شرکت در انتخاباتی با حضور بشار اسد را داده است.روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته جان کری در این نشست بارها و بارها انتقاد کرده که تلاش وی برای دیپلماسی در خصوص سوریه از پشتوانه تهدید جدی حمله نظامی برخوردار نبوده است.  

خبرگزاری فارس:  ارتش ترکیه دومین پایگاه نظامی خود در خارج از مرزهای این کشور را در موگادیشو، پایتخت سومالی جهت آموزش دادن به نیروهای این کشور تاسیس کرد.به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» این پایگاه نظامی میزبان افسران ارتش ترکیه جهت آموزش سربازان و نیروهای سومالیایی جهت مبارزه با گروه «الشباب» شاخه سازمان تروریستی «القاعده» در این کشور، خواهد بود.

خبرگزاری فارس:  ایران، روسیه و چین با ابراز نگرانی از ادامه درگیری مرزی بین پاکستان و هند از این کشورها خواستند با مذاکره به دنبال حل اختلافات باشند. به گزارش دیلی پاکستان، چین اعلام کرد که با دقت اوضاع کشمیر را زیر نظر دارد و با اینکه در این مناقشه از اسلام‌آباد حمایت می‌کند راه‌های دیپلماتیک را برای حل اختلافات ترجیح می‌دهد.وزارت امور خارجه روسیه نیز با ابراز نگرانی از تشدید اختلاف بین پاکستان و هند اعلام کرد: اسلام‌آباد و دهلی‌نو به جای پیچیده‌تر کردن اوضاع و تهدید یکدیگر به دنبال گفتمان سیاسی باشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ضمن بررسی پیش نویس قطعنامه فرانسه درباره سوریه با ادامه مذاکرات در سطح کارشناسان موافقت کردند. فرانسه امیدوار است که روز دوشنبه متن کامل پیش نویس طرح مذکور را که بر وضعیت فاجعه بار حلب تمرکز دارد به اعضای شورای امنیت ارائه دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه خلق چین با اشاره به تصمیم آمریکا و کره جنوبی در استقرار سیستم موشکی تاد هشدار داد که این دو کشور هزینه اقدام خود که باعث واکنش متقابل می شود را خواهند پرداخت. در ماه ژوئیه کره جنوبی با آمریکا درباره استقرار سیستم دفاع موشکی تاد با بهانه “دفاع از هرگونه تهدید کره شمالی” توافق کردند اما این اقدام کره جنوبی چین را ناخشنود کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزارت امور خارجه فرانسه از برگزاری نشست بین‌المللی درباره وضعیت لیبی در پاریس خبر داد. سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که پاریس روز دوشنبه میزبان نشستی بین‌المللی برای بررسی وضعیت لیبی خواهد بود.در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است، با توجه به وخامت اوضاع در لیبی ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه برگزاری نشستی در سطحی عالی درباره لیبی و با حضور شرکای بین‌المللی‌اش خواستار شد.

خبرگزاری تسنیم : نخست وزیر بریتانیا هرگونه حق رأی وتوی دولت اسکاتلند در قبال مذاکرات برگزیت را رد کرد. ترزا می در سخنانی تاکید کرد: من نگرانی های اسکاتلند درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را خواهم شنید ولی دولت اسکاتلند هیچ رأی وتویی در قبال مذاکرات برگزیت نخواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم: ارتش آمریکا اعلام کرد در حال ساخت پایگاهی برای پهپادهای جاسوسی خود در منطقه «اغادیز» در مرکز نیجر است.ارتش آمریکا جمعه ادعا کرد هدف از ساخت این پایگاه کمک به مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی در نیجر و محافظت از مرزهای این کشورِ غرب آفریقا است.ارتش آمریکا اعلام کرد پایگاه پهپادی اغادیز را در پاسخ به درخواست دولت نیجر می‌سازد.

خبرگزاری صداو سیما: موسسه مطالعاتی در آمریکا اعلام کرد ملک سلمان 80 ساله صدها میلیون دلار برای جلب نظر خاندان حاکم آل سعود و حمایت از تصمیم انتقال قدرت به پسرش محمد بن سلمان هزینه کرده است.پایگاه اینترنتی خبری الاتحاد پرس یمن با انتشار این خبر افزود : مؤسسه مطالعات «الخلیج» در واشنگتن گزارشی را منتشر و در آن نوشته است سلمان بن عبد العزیز چندین دیدار با برادرانش داشته و تلاش کرده است آنها را برای تغییر نظام حکومتی و انتقال قدرت و کناره گیری از قدرت به نفع پسرش [ محمد بن سلمان] طی چند روز آینده ، متقاعد کند .

خبرگزاری صداوسیما: وزیر امور خارجه روسیه گفت کناره گیری بشار اسد از قدرت، شرط هیچ یک از توافقات صورت گرفته، نبوده است. سرگئی لاوروف تصریح کرد: روسیه می داند آمریکا از همان اول هم در پی آن نبود تا جبهه النصره را از گروههای مخالف میانه رو در سوریه جدا کند. بعید نمی دانیم که آمریکا قصد داشته باشد از جبهه النصره به عنوان بخشی از طرح در سوریه استفاده کند.

یورونیوز:  یک روز مانده به برگزاری رفراندم مجارستان در ارتباط با مسئله پناهجویان، صد ها نفر در مقابل پارلمان این کشور در حمایت از پناهجویان تجمع کردند.رفراندم روز یکشنبه دوم اکتبر برابر با یازدهم مهرماه سال جاری به دعوت دولت مجارستان برای اعتراض به سهمیه بندی اتحادیه اروپا برگزار می شود.

یورونیوز: وزرای محیط زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در نشست روز جمعه خود، توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس را تصویب کردند. این توافقنامه باید به تایید پارلمان اروپا و پارلمان کشورهای عضو اتحادیه هم برسد. دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم با ارسال توئیتی خوشحالی خود را از تصویب این توافقنامه ابراز کرد.

خبرگزاری پارس تودی : معاون وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد: تحویل سلاح های جدید به تروریست ها در سوریه باعث تکرارحملات یازده سپتامبر خواهد شد.”میخائیل بوگدانف”،تحویل احتمالی موشک های دوش پرتاب به تروریست ها در سوریه را اقدامی کاملا غیرسازنده توصیف و تصریح کرد: این رویکرد امریکا کاملا غیرسازنده است چرا که در نهایت افرادی که توسط این کشور آموزش دیده و تجهیز شده اند، همان کاری را خواهند کرد که در یازده سپتامبر 2001 در نیویورک انجام دادند.

خبرگزاری ایرنا: ساخت خط لوله فراآدریاتیک در اروپا برای انتقال گاز دریای خزر آغاز شد. کارگذاریِ نخستین لوله ها از روز جمعه (دیروز) در کشور آلبانی آغاز شده است. قرار است 215 کیلومتر از این خط لوله، از کشور آلبانی عبور کند.خط لوله فراآدریاتیک (trans-Adriatic) قرار است از میدان ‘شاه دنیز’ در جمهوری آذربایجان آغاز شود و با گذر از ترکیه و یونان، در آلبانی یکهزار و 800 متر ارتفاع بگیرد و سپس با کاهش 820 متریِ ارتفاع، به زیر دریای آدریاتیک برود و از آنجا به جنوب ایتالیا برسد.

خبرگزاری ایرنا: روسیه به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل از امروز (شنبه) ریاست دوره ای این مرکز تصمیم گیری جهانی را برای یک ماه برعهده گرفت. نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل با اعلام این خبر افزود: نخستین نشست کاری شورای امنیت سازمان ملل به ریاست هیات روسی، روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا:  نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: جبهه النصره مورد حمایت و پشتیبانی آمریکاست و بمباران های ائتلاف آمریکایی در سوریه این گروه تروریستی را هدف قرار نداده است.بشار الجعفری افزود: در طول یک سال و نیم از آغاز عملیات ائتلاف موسوم به بین المللی به سرکردگی آمریکا در سوریه، گروه تروریستی جبهه النصره هدف این بمباران ها نبوده است.

خبرگزاری ایرنا: در حالی که مقامات تاجیکستان و قرقیزستان از پیشرفت در مذاکرات تعیین و علامت گذاری مرزی صحبت می کنند، بحث و کشمکش بین ساکنان بعضی از روستاهای مرزی در نواحی «اسفره» و استان «بادکند» شدیدتر شده است.به گفته ساکنان مرزی تاجیکستان، مسوولان مرزی قرقیزستان دو روز پیش، نشان دولتی کشور خود را حدود 500 متربیشتر از خط مرزی درزمینهای تاجیکستان نصب کرده ومرزبانان قرقیز نمی گذارند که تاجیکان وارد زمین هایشان شوند وبه طور شبانه روزی از این قطعه پاسبانی می کنند.

شبکه خبری پرس تی وی : تروریستهای سوری می‌گویند با اسرائیل جنگ ندارند و تنها به دنبال ساقط کردن بشار اسد، رئیس جمهور این کشور هستند. سرکرده گروه تروریستی در سوریه موسوم به «جیش الاسلام» به تازگی در گفت‌وگو با خبرنگار بلومبرگ به صراحت گفته است هدف این گروه جنگ با اسرائیل نیست بلکه سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است.گروه جیش الاسلام یکی از گروه‌های تروریستی در سوریه است که به صورت مستقیم از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود.

شبکه خبری پرس تی وی :منابع نظامی یمن از حملۀ موشکی به یک کشتی جنگی امارات در آب‌های دریای سرخ در جنوب این کشور خبر داده‌اند.پایگاه اینترنتی المسیره به نقل از یک منبع نظامی یمن گزارش داد، در این حمله یک فروند کشتی جنگی «سوئیفت» امارات در دریای سرخ در سواحل تعز در جنوب یمن هدف قرار گرفته است.کشتی جنگی سوئیفت که از سرعت بالایی برخوردار است فعالیتهای گوناگونی از جمله نقل و انتقال نیروها و تجهیزات نظامی را انجام می‌دهد.

خبرگزاری مهر:  صدراعظم آلمان در گفتگویی از تداوم تلاش برای بهبود وضعیت پناهجویان سخن گفت و اعلام کرد که کنترل مرزهای اروپایی ضرورت دارد. «آنگلا مرکل» در گفتگو با روزنامه «زکسیشر سایتونگ» درباره بحران پناهجویان اظهار داشت: تلاش برای بهبود وضعیت پناهجویان به هیچ وجه متوقف نشده و به قوت خود باقی خواهد بود.وی در ادامه گفت: کنترل مرزهای اروپایی ضرورت داشته و باید ادامه داشته باشد. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *