أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

Loading
11مهر 1395

رسانه ها ؛ احتمال وقوع جنگ جهانی سوم و…

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ | رصد

شوراآنلاین : پیامدهای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه ، تنش در روابط چین و هند ،هشدار بی سابقه روسیه درباره عواقب حمله آمریکا به نیروهای دولت سوریه،موافقت پارلمان ترکیه با ادامه دخالت ارتش این کشور در سوریه و عراق، آغاز خروج رسمی انگلیس از اتحادیۀ اروپا تا قبل از سپتامبر 2017، پیوستن واحد پول ملی چین به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول ، تایید اجرای تعهدات برجامی ایران ازسوی آمانو، گفتگوی تلفنی لاوروف و کری درباره اوضاع سوریه و هشدار اردوغان به اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس :  «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کنگره هشدار داد که اجرای طرح سیاست خارجی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا برای ایجاد منطقه «پرواز ممنوع» در سوریه به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد. در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا که هفته گذشته برگزار شد، سناتور «راجر ویکر» در خصوص طرح کلینتون برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه در واکنش به اتهاماتی مبنی بر اینکه روسیه و سوریه بمباران‌های هوایی خود به شرق حلب را از زمان شکست آتش‌بس تشدید کرده‌اند، سوال پرسید. دانفورد در پاسخ به این سوال گفت که کنترل تمامی محدوده فضایی سوریه توسط آمریکا به مفهوم آن است که باید با سوریه و روسیه وارد جنگ شویم. این یک تصمیم کاملاً بنیادین و اساسی است که به طور قطع من چنین تصمیمی اتخاذ نمی‌کنم.

خبرگزاری فارس: درحالی که هند مشغول تهدید پاکستان بود که مسیر رودهای منتهی به این کشور را بسته و به قرارداد سند‌طاس عمل نخواهد کرد، چین مسیر رود براهماپوترا به روی هند را بست. رود براهماپوترا یکی از بزرگترین رودهایی است که حدود 35 درصد آب هندوستان را تأمین می‌کند و علاوه بر مقدس بودن زمین‌های کشاورزی را نیز سیراب می‌نماید.روزنامه دی هندو چاپ دهلی نوشت: چین از سال 2014 سدهای زیادی بر روی رود براهما‌پوترا احداث کرده بود اما هرگز آب این رود را به طور کامل نبست اما تهدید پاکستان سبب شد این کشور پیشدستی کند.

پارس تودی : روسیه هشدار داد هرگونه «تجاوز مستقیم» امریکا علیه دولت یا ارتش سوریه، به «تغییرات ساختاری هولناک» در خاورمیانه منجر می‌شود. این هشدار را ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، شنبه اعلام کرد. سخنان زاخارووا در پی اظهارات مقامات امریکایی بیان شده است که گفته‌اند واشنگتن در پاسخ‌ به حملات سوریه به شهر حلب، در حال بررسی اقداماتی شدیدتر از جمله گزینه نظامی است.

پارس تودی:پارلمان ترکیه به اتفاق آراء با تمدید یک‌سالۀ مجوز استفاده از نیروهای این کشور در سوریه و عراق موافقت کرد.این مجوز نخستین بار اکتبر 2014 به تصویب پارلمان رسید و سپتامبر 2015 به مدت یک‌ سال دیگر تمدید شد.این مجوز به ترکیه اجازه می‌دهد در دو کشور همسایۀ جنوبی خود علیه داعش و سایر گروه‌هایی که از نظر آنکارا سازمان‌های تروریستی محسوب می‌شوند، اقدام نظامی انجام دهد.

پرس تی وی : نخست‌وزیر انگلیس از طرح‌‌های این کشور برای آغاز روند رسمی خروج از اتحادیۀ اروپا تا پیش از سپتامبر 2017 خبر داده است.ترزا می در مصاحبه با نشریه «ساندی تایمز» ضمن اعلام این مطلب، انتخابات عمومی زودهنگام را منتفی دانست و تاکید کرد انتخابات زودهنگام باعث بی‌ثباتی در کشور می‌شود.وی همچنین اعلام کرد در سخنرانی آتی ملکۀ انگلیس لایحه‌ای مطرح می‌شود که بر مبنای آن قانون اتحادیۀ اروپا که 44 سال قبل انگلیس را به عضویت اتحادیه اروپا در آورد، لغو خواهد شد.

دویچه وله: یوان، واحد پول ملی چین، از روز شنبه (۱۰ مهر / ۱ اکتبر) به طور رسمی وارد سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول IWF شد. به این ترتیب یوان، واحد پول رایج چین که “رن‌‌مین‌بی” هم نامیده می‌شود، پس از دلار آمریکا، یورو اتحادیه اروپا، پوند بریتانیا و ین ژاپن پنجمین واحد رسمی ارزی صندوق بین‌المللی پول به حساب می‌آید.

خبرگزاری صدا و سیما: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ایران به تعهدات خود درقبال موافقتنامه برجام  عمل کرده و ایرانی ها به آنچه که به جامعه بین المللی قول داده اند عمل می کنند. یوکیا آمانو در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند گفت : ایران به موافقتنامه هسته ای سال گذشته با شش قدرت جهان درخصوص محدود کردن ذخایر موادی که می تواند در ساخت تسلیحات هسته ای به کار گرفته شود ، عمل کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی عصر شنبه در پی انهدام ناو جنگی امارات در سواحل جنوب غرب یمن گروه انصارالله را تهدید کرد. احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی مدعی شد که گروه انصارالله یک کشتی “غیرجنگی و امدادرسان” را هدف قرار داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره اوضاع سوریه به ویژه راه‌های حل و فصل اوضاع در استان حلب گفتگوی تلفنی کردند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود مخالفتش را با سهل انگاری گروه‌های مخالف سوری با جبهه النصره و تعاملشان با این گروه اعلام کرد.دو طرف در این گفتگوی تلفنی درباره اوضاع سوریه به ویژه امکان بازگشت اوضاع حلب به روال عادی بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری سابق فرانسه به انگلیسی‌ها وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات سال آتی برای توقف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. نیکولا سارکوزی گفت: “زمان آن رسیده که یکی به ترکیه بگوید ک جایش در آسیاست.”

خبرگزاری تسنیم : رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اختلاف نظر در برخی مسائل منطقه‌ای با ایران با بیان این که کشورم برای عبور از تفاوت در دیدگاه‌ها با ایران در مسائل سوریه و عراق تماس‌های فشرده برقرار کرده، افزود: ایران یکی از مهمترین بازیگران منطقه است.، اردوغان این سخنان را در مراسم افتتاحیه بخش دوم بیست و ششمین دوره قانونگذاری مجلس ملی ترکیه بیان کرد.

خبرگزاری ایرنا: منابع عربستانی همزمان با ورود اسماعیل ولد الشیخ به ریاض مدعی اختلاف وی ودولت آمریکا درباره اولویت های راه حل سیاسی مورد انتظار در یمن شدند. در حالی که محافل یمنی منتظر اعلام آتش بس موقت واجرای اقدامات آن به عنوان مقدمه ی مرحله نهایی گفت وگوهای صلح هستند روزنامه های عربستانی ادعا کردند اسماعیل ولد الشیخ احمد در مرحله کنونی با وزارت خارجه آمریکا درباره ترتیب اولویت های راه حل سیاسی مورد انتظار اختلاف دارند.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه اتحادیه اروپا تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دارد تا موضوع روادید را حل کند از بروکسل خواست تا سرنوشت عضویت این کشور در اتحادیه را نیز روشن کند. «رجب طیب اردوغان» در اظهارات خود گفت: آنکارا در تلاش برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا به پایان بازی رسیده است و زمان آن رسیده که بروکسل بر سر عضویت ترکیه در این بلوک تصمیم‌ گیری کند. اردوغان گفت: اگر اتحادیۀ اروپا می خواهد به ترکیه عضویت تمام و کمال اعطا کند، ما آماده هستیم. ولی آنها باید بدانند که به پایان این بازی رسیده‌ایم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *