جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

حماس: قصد خروج از قطر را نداریم

تهران- ایرنا- مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان، گفت: سران حماس در دوحه حضور دارند و قصد جابجایی و خروج از قطر را ندارند.

رئیس‌جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی می‌شود

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی خواهد شد، افزود: اراده و خواست ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان تحت لوای انسجام و یکپارچگی برای آزادی قدس و پیروزی فلسطین حتما محقق خواهد شد.

سندرز: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی نتانیاهو نشان داده‌اند

تهران- ایرنا- برنی سندرز نماینده مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به تامین مالی رژیم صهیونیستی در این جنگ وحشتناک ادامه دهیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی بنیامین نتانیاهو نشان داده‌اند.

Loading
13مهر 1395

رسانه ها؛ تصویب حضور نظامیان روسی برای مدت نامحدود در سوریه و…

۱۳۹۵/۰۷/۱۳ | رصد

شوراآنلاین : تصویب حضور نیروهای هوایی روسیه برای مدتی نامحدود در سوریه، پشتیبانی آمریکا از کُردها برای اعلام نظام فدرالی در شمال سوریه، هشدار انصارالله درخصوص ورود غیرمجاز به آب‌های یمن ، برگزاری رزمایش مشترک فیلیپین وآمریکا، سفر معاون جان کری به مسکو ، مخالفت هند با میانجی‌گری بان کی مون در مساله کشمیر، تاسف کاخ سفید از اقدام روسیه در تعلیق توافق انهدام پلوتونیوم، توقف گفتگوهای آمریکا و روسیه درباره سوریه، استقرار موشکهای «تاروس» کره جنوبی برای مقابله با کره شمالی و طرح اردوغان برای منطقه ای «عاری از تروریسم» در شمال سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس :  پارلمان روسیه حضور نیروهای هوایی روس برای مدتی نامحدود در سوریه را  تصویب می‌کند. یک منبع دیپلماتیک روس از احتمال تصویب توافقنامه حضور نیروهای هوایی روسیه در پایگاه «الحمیمیم» سوریه برای مدت زمانی نامحدود، تا پایان هفته جاری خبر داد. مجلس دومای روسیه احتمالا با تصویب توافقنامه حضور نیروهای هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم [به این اقدام اخیر واشنگتن در قطع همکاری‌ها] واکنش نشان خواهد داد و این بهترین پاسخ خواهد بود».

خبرگزاری فارس:  روزهای گذشته شهر «رمیلان» در استان حسکه شاهد برگزاری سمیناری با هدف تعیین تکلیف اعلام نظام فدرالی در منطقه «روژ آوا» بود که از منطقه عین دیوار در حسکه تا عفرین در حلب و در طول نوار مرزی بین ترکیه و سوریه کشیده شده است.در این سمینار که از سوی مرکز فرهنگی رمیلان برگزار شد احزاب کرد، سریانی، آشوری و شخصیت‌هایی از معارضان داخل سوریه و اعضای سابق هیأت هماهنگی ملی و احزابی سوری حضور داشتند اما چهره‌های معارضان خارج نشین غائب این نشست بودند.

خبرگزاری فارس : عملیات ارتش سوریه و متحدانش در غوطه‌های شرقی و غربی دمشق و همچنین چندین محور ریف دمشق با سرعت و شدت بالا ادامه دارد.یک منبع میدانی سوریه اظهار داشت: یگان‌های زمینی ارتش سوریه و متحدانش به پیشروی میدانی مهم در محور غوطه غربی در ریف جنوب غربی دمشق و به طور مشخص در زاویه جنوب غربی خان الشیح و زاویه جنوب شرقی این شهرک دست یافتند .

خبرگزاری فارس : مقامات آمریکایی از استقرار یک سامانه ضدموشکی بسیار پیشرفته روسیه برای نخستین بار در سوریه خبر دادند.فاکس نیوز اعلام کرد، این خبر پس از تعلیق همکاری‌های واشنگتن با مسکو در خصوص سوریه فاش شده است.مقامات آمریکایی گفته‌اند، این سامانه تسلیحاتی جدید قابلیت مقابله با حملات موشکی کروز آمریکا در سوریه را دارد.

خبرگزاری فارس : اندیشکده آمریکایی در مطلبی با اشاره به حمایت معنوی ایران از مسلمانان قاره آفریقا نوشت: ایران با استفاده از اهرم روابط فرهنگی و مذهبی در مسیر بسط روابط به ویژه در آفریقا است. اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در گزارشی نوشت: مقام‌های ایران در دهه گذشته از نشان دادن خود به عنوان قدرت مستقر در خلیج فارس به سوی یک قدرت منطقه‌ای گسترده و نیز اعمال قدرت خود در شمال اقیانوس هند رفته و اینک خود را به عنوان کشوری با مرزهای راهبردی تا شرق دریای مدیترانه و خلیج عدن تعریف می‌نمایند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه بدون پیش شرط تأکید کردند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحولات سوریه و راه‌های حل و فصل بحران در این کشور بحث و تبادل نظر کرد. دو طرف بر لزوم پایبندی تمامی طرف‌ها به تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران سوریه از جمله پایبندی به آتش‌بس، افزایش کمک‌رسانی و آغاز روند سیاسی بدون پیش شرط تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در پی انهدام ناو اماراتی و تهدیدهای ائتلاف متجاوز عربی، جنبش انصارالله یمن اعلام کرد از این پس هر کشتی که بدون اجازه و به هر دلیلی وارد آب‌های منطقه‌ای یمن شود، هدف قرار خواهد داد. نیروی دریایی و گارد ساحلی وابسته به جنبش مردمی انصارالله یمن در بیانیه‌ای هشدار داد: هر کشتی که در آب‌های منطقه‌ای یمن برای خدمت به کشورهای ائتلاف عربی وارد شود و یا به هر دلیلی و بدون کسب اجازه از مسئولان ما وارد آب‌های منطقه‌ای شود، هدف قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  با وجود نطق‌های تند دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین ، این کشور و آمریکا رزمایش مشترک برگزار می‌کنند. با وجود تغییر تمایلات رهبری فیلیپین به سوی چین، واشنگتن و مانیلا امروز (سه شنبه) مانورهای نظامی مشترک خود را آغاز کردند که به گفته رئیس جمهور فیلیپین آخرین مانور در دوره ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا با هدف رایزنی با مقام‌های مسکو در خصوص وضعیت اوکراین به روسیه می‌رود. وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ویکتوریا نولند، معاون دستگاه دیپلماسی آمریکا در امور اروپا و اوراسیا طی روزهای آتی به روسیه خواهد رفت تا با مقام‌های مسکو درباره آخرین تحولات اوکراین رایزنی داشته باشد.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت هند درخواست پاکستان برای موافقت با پیشنهاد میانجی‌گری دبیرکل سازمان ملل در مساله کشمیر را رد کرده است. مقامات ارشد در وزارت خارجه پاکستان می‌گویند، هند با تاکید بر دو جانبه بودن مساله کشمیر همچنان مخالف پذیرش این گزینه است.پیشتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داد تا به عنوان میانجی‌گر در مناقشه کهنه کشمیر ایفای نقش کند؛ آن هم در زمانی که تنش‌ها بین دو همسایه مجهز به انرژی هسته‌ای رو به افزایش است.

خبرگزاری تسنیم : سفیر روسیه در هند اعلام کرد کشورش از موضع مقامات دهلی‌نو در برابر خنثی سازی برنامه‌های تروریستی پاکستان حمایت می‌کند. «الکساندر کدکین» سفیر روسیه در هند با بیان اینکه تروریست‌ها از خاک پاکستان وارد هند می شوند اعلام کرد که روسیه از موضع هند در قبال  خنثی سازی برنامه‌های تروریستی پاکستان حمایت می‌کند.وی افزود که تروریست‌ها با حمله به تاسیسات نظامی و غیرنظامی مرتکب جرایم ضد بشری می‌شوند.

خبرگزاری تسنیم: جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: تصمیم روس ها مبنی بر لغو یکجانبه این تعهد ( انهدام ذخایر پلوتونیوم) ناامید کننده است. وی در ادامه افزود: این توافقنامه زمینه لازم برای نابودی هزاران سلاح اتمی را فراهم کرده بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال آنچه اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا نامید طی حکمی توافق میان مسکو-واشنگتن برای انهدام پلوتونیوم را به حالت تعلیق درآورده است.

پرس تی وی : رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از بدعهدی اتحادیۀ اروپا در پرداخت کمک سه میلیارد یورویی به آنکارا انتقاد کرده است.«اردوغان» در اظهاراتی تلویزیونی، از اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: «این اتحادیه به تعهد خود مبنی بر اعطای سه میلیارد یورو به آنکارا برای کمک به آوارگان عمل نکرده است.»رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: «ما تاکنون فقط 179 میلیون یورو دریافت کرده‌ایم در حالی که آن‌ها وعدۀ سه میلیارد دلار داده‌بودند.

یورونیوز: مخالفت شهروندان کلمبیایی با توافق صلح دولت و رهبران فارک بحران جدیدی در این کشور به وجود آورده است. با وجود اینکه رئیس جمهوری کلمبیا و رئیس نیروهای انقلابی فارک پس از پیروزی جبهۀ «نه به توافق صلح» در همه پرسی برگزار شده بر ادامۀ روند صلح تاکید کرده اند، نگرانی ها از تحرکات نظامی گروههای مسلح مخالف این صلح افزایش یافته است.

یورونیوز: واشنگتن گفتگوها با مسکو برای توقف درگیریها در سوریه را به حالت تعلیق درآورد. الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید این خبر مدعی شد : «روسیه و سوریه اقدام نظامی را که مغایر با توقف درگیری ها است، انتخاب کرده اند و این را با حملات شدید علیه مناطق غیرنظامی ، نشان دادند.» به این ترتیب این مذاکرات پس از تلاشی که مدت دو هفته طول کشید بدون رسیدن به نتیجه ای متوقف شد.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه روسیه با اشاره به اوضاع عراق، افغانستان، سوریه و یمن اعلام کرد: ثبات خاورمیانه بر اثر مداخله های خارجی با هدف پیشبرد طرح تغییر حکومت ها متکی به زور بر هم خورده و به خاک و خون کشیده شده است. سرگئی لاوروف به مناسبت فرا رسیدن سال جدید هجری قمری در نشستی با حضور سفیران کشورهای اسلامی در مسکو، روابط روسیه و جهان اسلام را دوستانه و پایه و اساس آن را احترام متقابل و توجه به منافع دو سویه خواند.

خبرگزاری ایرنا: ارتش کره جنوبی امروز (سه شنبه) اعلام کرد که قصد دارد شمار بیشتری از موشک های «تاروس» را برای مقابله با تهدیدهای فزاینده نظامی کره شمالی خریداری کند. نظامیان کره جنوبی و «پارک گئون هی» رئیس جمهوری این کشور بر این باورند که باید سامانه های موشکی و ردیابی موشکی را برای مهار کره شمالی تقویت کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: گروههای تروریستی در سوریه از بیمارستان ها و مراکز غیر نظامی حلب استفاده می کنند. گنادی گاتیلوف همچنین گفت: مسئله ایجاد حکومت خودمختار برای کردهای سوریه باید از طریق گفتگوهای سوریها حل شود.گاتیلوف افزود عملیات روسیه علیه تروریست ها در سوریه ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری مهر:  نخست وزریر انگلستان خواستار پایان دادن انتقادهای حقوق بشری به نیروهای نظامی کشورش از سوی منتقدان شد. «ترزا می» در بین مقامات نظامی کشورش گفت: ارتش انگلستان توان این را دارد که در میادین مختلف جنگی بدون توجه به حقوق بین الملل بشردوستانه، هرگونه واکنش لازم را انجام داده و با خیال آسوده به کشورش بازگردد.

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه آلمان و همتای اسلواک خود خواستار راه حل مشترک سیاسی در خصوص شکست همه پرسی اخیر در مجارستان شدند. «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امورخارجه آلمان در گفتگو با «میروسلاو لاجکاک» همتای اسلواک خود در خصوص شکست همه پرسی چند روز گذشته در مجارستان با موضوع پناهجویان اظهار داشت: این موضوع نیاز به راهکار مشترک دیپلماتیک دارد.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری ترکیه از طرح خود برای ایجاد منطقه ای عاری از تروریسم در شمال سوریه خبر داد. به موجب طرح رجب طیب اردوغان ،۵ هزار کیلومتر در شمال سوریه پاکسازی می شود و به عنوان منطقه ای امن که پرواز در آن ممنوع است شناخته خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *