جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان :تل آویو را باید در جلوگیری از ماجراجویی علیه ایران تحت فشار قرار داد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading
3 آبان 1395

رسانه ها ؛ ترکیه درپی ایجاد منطقه حائل در خاک عراق و…

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ | رصد

شوراآنلاین: سخنان وزیرخارجه ترکیه درباره ایجاد منطقه حائل در خاک عراق، اظهارات اشتاین‌مایر درباره تحریم‌های جدید علیه روسیه ، اولین رزمایش مشترک نظامی ژاپن و انگلیس در شرق آسیا،هیأت سعودی در راه بیروت برای تایید گزینه حزب‌الله برای ریاست لبنان، شکایت عُمان از فرستاده سازمان ملل در امور یمن، اقدام اتحادیه اروپا در لغو روادید شهروندان اوکراین، هشدار حشدالشعبی به ترکیه، آمادگی فرستاده سازمان ملل به یمن برای ارائه طرح صلح جدید، هشدار اتحادیه عرب نسبت به تجاوزات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین، هشدار آلمانی ها درباره خروج سخت انگلیس از اروپا و پیوستن ترکیه به همکاری اطلاعاتی ایران، عراق، روسیه و سوریه علیه تروریسم ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:  نخست وزیر ترکیه، از نقشۀ این کشور برای ایجاد منطقۀ حائل امنیتی در خاک عراق خبر داد. بن علی ییلدریم در گفت وگوی مشترک با 6 شبکۀ تلویزیونی در پاسخ به سئوالی دربارۀ طرح ایجاد کمربند امن در مرز عراق و ترکیه، اظهار داشت: منطقه کردستانِ عراق، اهمیت همکاری با ترکیه در این خصوص را درک می کند و در چندین مناسبت آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده است. وی در خصوص نقشۀ ترکیه در این زمینه، آن را مشابه طرح ایجاد کمربندِ امنیتی در مرز ترکیه و سوریه ارزیابی کرد و مدعی شد که منطقۀ امنِ مدنظر ترکیه بر همین اساس در خاک عراق ایجاد می شود.

پرس تی وی :  موشک‌های بالستیک نیروهای یمنی یک پادگان گارد ملی سعودی را منهدم کرده و به یک پایگاه نظامی در منطقۀ نجران در جنوب غربی عربستان به شدت آسیب زده‌‌اند. این حملۀ تلافی‌جویانه با حمایت رزمندگان جنبش انصارالله حوثی صورت گرفت.

خبرگزاری صداو سیما: ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان تلاش تروریست های داعش در مناطق مختلف را ناکام گذاشتند. ارتش سوریه تروریست های داعش را در غوطه شرقی و غربی دمشق زمین گیر کرد. ارتش سوریه و نیروهای همپیمان همچنین در شهر دیر الزور تلاش تروریست های داعش برای نفوذ به منطقه الرشدیه را ناکام گذاشتند.

یورونیوز: نیروهای پیشمرگه می گویند توانسته اند  شهر «بعشیقه» در شمال موصل را از دست داعش خارج کنند و به چهار کیلومتری شرق این شهر رسیده اند.  به گفتۀ پیشمرگه ها، آنها وارد بعشیقه شده اند اما به دلیل عدم پاکسازی این شهر از مین و تک تیراندازهای داعش به خبرنگاران اجازۀ ورود به این شهرها داده نشده است.بنا به گفتۀ مقامات ارتش عراق، تاکنون دست کم ۳۰ روستا و شهر در اطراف موصل از وجود نیروهای داعش پاکسازی شده است.

خبرگزاری فارس : وزیرخارجه آلمان ضمن مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه گفت که چنین اقدامی ضمن اینکه موثر نیست، می‌تواند به پیچیدگی شرایط در سوریه هم منجر شود. «فرانک والتر اشتاین‌مایر» به شبکه خبری ARD آلمان گفت که با توجه به شرایط کنونی در حلب سوریه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه مخالف است چرا که چنین اقدامی شرایط انسانی در منطقه را بحرانی‌تر خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: ارتش ژاپن و انگلیس روز دوشنبه اولین رزمایش نظامی مشترک خود را در منطقه شرق آسیا و با هدف تقویت همکاری‌های امنیتی برگزار می‌کنند. انگلیس و ژاپن برنامه دارند تا روز دوشنبه (امروز) اولین رزمایش نظامی مشترک در راستای تقویت روابط امنیتی را برگزار می‌کنند.وزارت دفاع ژاپن به روزنامه انگلیسی گاردین گفته است هدف دو کشور از برگزاری این رزمایش افزایش توانایی‌های تاکتیکی نیروی هوایی ژاپن و تقویت همکاری دفاعی دو کشور است.

خبرگزاری فارس: منابع آگاه در جریان المستقبل لبنان اعلام کردند، ظرف روزهای آتی هیئتی از عربستان سعودی برای تایید رسمی نامزدی ژنرال «میشل عون» وارد بیروت خواهد شد. منابع نزدیک به «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل لبنان از وجود توافق منطقه‌ای – بین‌المللی جهت حل بحران خلأ کرسی ریاست جمهوری در این کشور و نامزدی ژنرال «میشل عون» برای انتخابات آتی ریاست جمهوری لبنان خبر دادند.

 خبرگزاری فارس: عمان از فرستاده سازمان ملل در امور یمن به دبیر کل این سازمان شکایت کرد. عُمان شکایتی از «اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده سازمان ملل در امور یمن که اخیر بشدت از عربستان جانبداری می‌کند و در واقع به نماینده ریاض تبدیل شده، به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل ارائه داد.بر اساس گزارش وبگاه «المیادین»، ولدالشیخ در پشت پرده تصویب نشدن قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر درباره یمن در ژنو بوده است.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری اوکراین از امضای قریب الوقوع لغو روادید شهروندان این کشور از سوی پارلمان اروپا خبر داد. «پتروپورشنکو» با بیان اینکه پارلمان اروپا قرار است قرارداد لغو روادید برای شهروندان این کشور را به امضا برساند، گفت: این قرارداد تا ۲۴ نوامبر به امضا می رسد. براساس این توافق، شهروندان اوکراین برای سفر به کشورهای اروپایی نیاز به روادید ندارند.

خبرگزاری مهر: معاون فرمانده حشدالشعبی عراق اعلام کرد که با نیروهای ترکیه در خاک این کشور همانند داعش برخورد خواهند کرد. «ابو مهدی المهندس» اعلام کرد که بین نیروهای ترک موجود در عراق و تروریست های داعش تفاوتی قائل نخواهند بود. وی گفت: نیروهای ترک موجود در عراق اشغالگر هستند و با آنها همانند داعش برخورد خواهیم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به یمن در سفرش به صنعاء که با هدف تلاش برای احیای مذاکرات صلح صورت گرفت حامل طرحی جدید برای حل سیاسی بحران این کشور است. اسماعیل ولد الشیخ احمد عصر یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد صنعا شد تا با انصارالله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن دیدار و پیشنهادات جدید خود را درباره حل بحران یمن ارائه کند.هیات همراه وی در فرودگاه صنعا اعلام کردند که طرحی را در دست دارند که به طرف‌های یمنی ابلاغ و جزئیات آن طی چند روز اعلام می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه عرب نسبت به عواقب و پیامدهای خطرناک نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی و بکارگیری زور و سلاح برای پیشبرد اهداف و خواسته‌های خود در راستای نابودی مسأله فلسطین هشدار داد. دراین حال، ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز (دوشنبه) شمال غزه را هدف حمله توپخانه‌ای و هوایی قرار داد.

خبرگزاری تسنیم : منابع خبری از آغاز تخلیه اردوگاه کاله فرانسه از اوایل امروز دوشنبه خبر می‌دهند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در اردوگاه کاله حضور دارد، اعلام کرده است که مقام‌های فرانسوی قصد تخلیه کامل این اردوگاه را دارند و کار تخلیه این اردوگاه از نخستین ساعات دوشنبه آغاز شده است.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی با وزیر برگزیت بریتانیا مذاکره می‌کنند.دولت لندن قصد دارد زمینه لازم برای گفتگوی نمایندگان اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی با وزیر برگزیت بریتانیا را فراهم کند.نمایندگانی از اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی این فرصت را خواهند داشت تا در دیدار با دیوید دیویس وزیر برگزیت بریتانیا، دیدگاه های خود را درباره چگونگی روابط آتی با اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا از این بلوک اقتصادی و سیاسی، مطرح کنند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور ترکیه گفت، نیروهای مورد حمایت این کشور به طرف شهر الباب ( سوریه) که تحت کنترل داعش است، پیشروی خواهند کرد. رجب طیب اردوغان خاطرنشان کرد: «می‌گویند به الباب نروید. ما به آن پایبندیم و به آنجا خواهیم رفت .. باید منطقه خالی از تروریسم ایجاد کنیم.»

خبرگزاری تسنیم: رئیس انستیتو ایفوی آلمان که از مشاوران اقتصادی دولت این کشور نیز هست درباره خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده و خواستار در نظر گرفتن یک دوره انتقالی حدودا ده ساله برای کاهش آسیب های این خروج شد. “کلمنت فوئست”، رئیس انستیتو اقتصادی ایفوی آلمان و از مشاوران اقتصادی برلین درباره خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده و خواستار در نظر گرفتن یک دوران انتقالی برای این روند شد.

خبرگزاری ایرنا: ژنرال « میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیدار و با وی در باره انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت وگو کرد. در این دیدار طرفین آخرین تحولات سیاسی لبنان و منطقه را بررسی کردند .سید حسن نصرالله و ژنرال عون همچنین در باره انتخابات ریاست جمهوری لبنان و تلاش های صورت گرفته برای موفقیت برگزاری آن در بهترین شرایط و فضای مثبت ممکن گفت وگو کردند.ژنرال عون بعداز این دیدار گفت: برای تشکر از سید حسن نصرالله و کمک های ایشان درحل مشکل پرونده انتخابات ریاست جمهوری امشب به ملاقات ایشان آمدیم.

خبرگزاری ایرنا:  پایگاه خبری المانیتور با اشاره به تیرگی روابط مصر و عربستان نوشت: ریاض و قاهره درباره یمن و سوریه با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند. المانیتور نوشت: مصر با قدرتمندترین متحدش یعنی عربستان، دچار بحران در روابط شده است. این بحران با رای مثبت مصر به پیش نویس قطعنامه روسیه در خصوص سوریه در تاریخ 10 اکتبر (19 مهرماه) تشدید شد.

خبرگزاری ایرنا: معاون اول کمیسیون امنیت و دفاع شورای فدراسیون روسیه از توافق مسکو و آنکارا برای تبادل اطلاعات در عرصه مبارزه با تروریسم در چارچوب تشکل چهار کشوری از جمله ایران خبر داد. فرانتس کلینتسویچ گفت: ترکیه به پیمان تبادل اطلاعات تجسسی در باره تروریست ها میان روسیه، سوریه، عراق و ایران پیوسته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *