جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ترکیه به تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به باکو: این تحول مثبت گام مهمی در جهت امضای توافقنامه صلح است

امور خارجه ترکیه  روز شنبه از  تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به  جمهوری آذربایجان استقبال کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما از توافقی که در نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین آذربایجان و ارمنستان مورد بازگشت چهار روستا  به باکو استقبال می‌کنیم.»

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.
Loading
21آبان 1395

رسانه ها؛ تمرکز ترامپ بر داعش و ماندن بشار اسد و…

۱۳۹۵/۰۸/۲۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تاکید ترامپ بر تمرکز بیشتر بر مبارزه با داعش به جای خلع «بشار اسد» ، امضای 6 تفاهمنامه میان تشکیلات خودگردان و روسیه، برگزاری نشست اتحاد چهار جانبه ضد تروریسم کشورهای تاجیکستان، چین، پاکستان و افغانستان، واکنش رئیس کمیسیون اروپا به انتخاب ترامپ ، درخواست بودجه اضافی ۱۱ میلیارد دلاری اوباما برای جنگ‌های افغانستان، سوریه و عراق، تعلیق مذاکرات پیمان تجارت آزاد حوزه اقیانوس اطلس اتحادیه اروپا با آمریکا ، ورود بزرگترین محموله سلاح آمریکایی به اروپا باچاشنی مقابله با روسیه ، ورود کشتی‌های چینی به آبهای مورد مناقشه باژاپن در دریای شرقی چین و امضای توافقنامۀ هسته‌ای بحث‌برانگیز میان ژاپن و هند ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: «دونالد ترامپ» در اولین مصاحبه خود بعد از پیروزی، ضمن اعلام اینکه رویکردی متفاوت از رویکرد دولت کنونی آمریکا در قبال سوریه دارد، خواستار آن شد که به جای تمرکز بر خلع رئیس‌جمهور سوریه از قدرت، بر مبارزه با داعش تمرکز بیشتری شود. ترامپ به روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در خصوص سیاست خارجی جدید آمریکا پیشنهاد کرد که به جای خلع «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت، تمرکز بیشتری بر مبارزه با تکفیری‌های داعش صورت گیرد.

خبرگزاری فارس : نخست‌وزیر روسیه در سفر به رام‌الله، شش تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف با تشکیلات خودگردان امضا کرد. «دیمیتری مدودف» و هیأت همراه با سفر به کرانه باختری با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.این توافقنامه‌هادرزمینه‌های مختلف اقتصادی، صنعت و تکنولوژی، بهداشت و سلامت، فرهنگ و تجارت بود.

خبرگزاری فارس: نمایندگان نیروهای مسلح تاجیکستان، چین، پاکستان و افغانستان در مورد تقویت همکاری‌ها جهت مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند. نشست دوم اتحاد چهار جانبه ضد تروریسم کشورهای تاجیکستان، چین، پاکستان و افغانستان در پکن برگزار شد.در این نشست 4 کشور مذکور در مورد تقویت همکاری‌ در مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

 خبرگزاری فارس:  اندیشکده«شورای آتلانتیک» در گزارشی از رابطه آمریکا با ایران راهبردهایی برای تقویت این روابط ارائه کرد و نوشت: این راهبردها بدنبال تغییر الگوی چندین دهه سوء‌ تفاهم‌، اشتباهات محاسباتی گاه و بی‌گاه و جنگ‌های ضعیف با ایران است. در بخشی از این گزارش مبسوط به ارائه پیشنهاداتی به دولت جدید در آمریکا پرداخته شده تا با استفاده از آن، علاوه بر حفظ منافع منطقه‌ای واشنگتن تعامل با تهران نیز از سرگرفته شود.

خبرگزاری فارس: دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی از آمادگی این سازمان جهت مبارزه با هر تهدیدی از جانب گروه‌های تروریستی خبر داد. «نیکلای باردیوژا» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: کشورهای عضو این سازمان برای بازرسی و جلوگیری از فعالیت گروه‌های مخفی تروریستی در قلمرو کشورهای عضو از آمادگی لازم برخوردار هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا گفت: انتخاب “شوکه کننده” دونالد ترامپ، از حزب جمهوری خواه به عنوان رییس جمهوری آمریکا “بی اعتنایی” به همکاری میان واشنگتن و اتحادیه اروپاست.وی در جریان گفت و گو در میان دانشجویان در نشست خبری در لوگزامبورگ گفت:‌ انتخاب ترامپ “خطری علیه روابط بین قاره‌ای” است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل سابق ناتو از ترامپ خواست موضع محکمی در قبال روسیه اتخاذ کند. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو در ایمیلی اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تنها به یک شخص منصف و محکم  در برابر خود احترام می‌گذارد. بر همین اساس ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا باید موضع محکمی در قبال روسیه اتخاذ کند.

خبرگزاری تسنیم: مرکز مطالعاتی بروکینگز دوحه در نشستی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی کرد. محققان سیاسی در این نشست به اتفاق سیاست رئیس جمهور جدید ایالات متحده دونالد ترامپ را در قبال کشورهای خلیج تا کنون واضح ندانستند ولی معتقد بودند که وی بر مقابله با رفتارهای ایرانی تاکید دارد.

خبرگزاری تسنیم:  فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در آستانه ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اعلام کرد که استراتژی کنونی تحت عنوان «خطر متوسط» ادامه یابد و دستکم ۱۲ هزار نظامی برای پیروزی لازم است. ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان می‌خواهد با «خطری متوسط» به ماموریتش ادامه دهد. دست کم به 12 هزار سرباز نیاز دارد. معلوم نیست که آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور تازه منتخب با خواست او موافقت می کند یا خیر.

خبرگزاری تسنیم: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، در نامه‌ای به کنگره این کشور، خواستار 11 میلیارد دلار بودجه اضافی برای جنگ با تروریسم در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه شد.در صورت تأیید درخواست اوباما توسط کنگره آمریکا، 5.8 میلیارد دلار صرف عملیات‌های نظامی نیروهای آمریکایی در افغانستان و مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوره و 5.8 میلیارد دلار دیگر صرف وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی این کشور خواهد شد.

خبرگزاری ان.اچ.کی ژاپن:اتحادیه اروپا مذاکرات پیمان تجارت آزاد حوزه اقیانوس اطلس با امریکا را به حالت تعلیق درمی آورد.وزرای بازرگانی اتحادیه اروپا موافقت کرده اند اکنون که دانالد ترامپ، بعنوان رییس جمهورآتی امریکا انتخاب شده است مذاکرات برسر یک پیمان تجارت آزاد حوزه اقیانوس اطلس با امریکا را به حالت تعلیق در آورند. این وزرا روز جمعه در بروکسل پیرامون پیشرفت در مذاکرات تجارت آزاد بحث و گفت و گو کردند.

یورونیوز: روسیه تاکید کرد باید استفاده مخالفان از تسلیحات شیمیایی در حلب بررسی شود. وزرات دفاع روسیه روز جمعه با اعلام این که مخالفان مسلح در حلب سوریه از مواد شیمیایی و سمی استفاده کرده اند از سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست تا با اعزام کارشناسانی به این شهر به بررسی این موضوع  بپردازد.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی تشدید تنش میان روسیه و ناتو؛ بزرگترین محموله سلاح آمریکایی به اروپا رسید. ارتش امریکا بیش از 600 کانتینر حامل تسلیحات، بزرگ‌ترین محمولۀ سلاح و مهمات در 20 سال اخیر را به اروپا ارسال کرده‌است.

خبرگزاری مهر:  صدراعظم و وزیر دفاع اتریش مخالفت خود را با تحقق ارتش واحد اروپایی اعلام کردند. «کریستین کرن» صدر اعظم و «هانس پیتر دوسکوزیل» وزیر دفاع اتریش در اظهار نظرهای جداگانه ای مخالفت خود را با تحقق ارتش واحد اروپایی اعلام کردند. صدر اعظم اتریش در این باره اظهار داشت: ما گفتگوهایی با مقامات اتحادیه اروپا در این رابطه برگزار کرده و خواسته های خود را مطرح کرده ایم.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری فیلیپین در ادامه اظهارات آمریکا ستیزانه خود از مخالفت با تمدید توافق همکاری امنیتی مانیل- واشنگتن سخن گفت. «رودریگو دوترته» علیرغم استقبال گرمی که از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت از مخالفت خود با ادامه توافق همکاری امنیتی مانیل- واشنگتن که در سال ۲۰۱۴ میلادی امضا شد، سخن گفت.اظهارات وی می تواند به منزله عدم استقرار هرچه بیشتر نیروهای آمریکایی در فیلیپین باشد.

خبرگزاری مهر: وزیردفاع آلمان در گفتگویی برلزوم پایبندی رئیس جمهوری منتخب آمریکا به اصول ناتو تاکید کرد. «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «زد د اف» خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: ترامپ باید به این نکته واقف باشد که پایبندی به اصول ناتو از جمله موارد پر اهمیتی است که پرداختن به آن ضرورت دارد.

پرس تی وی:  گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد شناورهای نظامی چین وارد آب‌های مورد مناقشه در جزایر تحت کنترل توکیو در دریای شرقی چین شده‌اند. مقام‌های نیروی دریایی ژاپن می‌گویند چهار فروند کشتی گارد ساحلی چین حدود ساعت 10:30 شنبه (به وقت محلی) به آب‌های اطراف جزایر سنکاکو وارد شده و پس از دو ساعت این منطقه را ترک کرده‌اند. ژاپن این جزایر را «سنکاکو» و چین آنها را «دیائویو» می‌خواند. توکیو و پکن بر سر مالکیت چند جزیرۀ کوچک و خالی از سکنه در دریای شرقی چین اختلاف دارند. کنترل این جزایر در اختیار ژاپن است اما چین نیز بر آنها ادعای مالکیت دارد.

پرس تی وی : اتحادیۀ اروپا با تمدید موقت کنترل مرزی در منطقۀ شنگن برای سه ماه دیگر با هدف تسهیل روند مقابله با بحران مهاجرت به قارۀ سبز موافقت کرد.کمیسیون اروپا ماه گذشته از اتریش، دانمارک، آلمان، سوئد، نروژ و کشورهای غیرعضو اتحادیۀ اروپا خواست تا اجازه دهند روند کنترل مرزی در کشورهایشان پس از مهلت مقرر 25 آبان 95(15 نوامبر) ادامه یابد.

پرس تی وی: ژاپن و هند یک توافقنامۀ هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند که به شرکت‌های ژاپنی این اجازه را می‌دهد فن‌آوری‌های اتمی خود را به هند صادر کنند.این توافقِ بحث‌برانگیز در چارچوب برنامۀ دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی، در توکیو به امضای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و نارندرا مودی، همتای هندی وی، رسیده است.این اولین بار است که ژاپن با کشوری که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (اِن‌‌پی‌تی) را امضا نکرده است، توافقنامه هسته‌ای امضا می‌کند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *