جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

فراگیری اعتراضات ضد جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا گسترش یافته است. در مقابل پلیس برای متفرق کردن اعتراض دانشجویان با یورش به چادرهای معترضان، شماری زیادی را بازداشت کرده است. کاخ سفید سلسله حوادثی که ادعا شده «یهودی‌ستیزانه» است را محکوم کرده است. معترضان با رد یهودی‌ستیزی می‌گویند انتقاد و اعتراض آنها متوجه دولت اسرائیل و حامیان آن است.

مراسم جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل تنش بر سر جنگ غزه لغو شد

انجمن قلم آمریکا (PEN America) مراسم اهدای جوایز معتبر سال ۲۰۲۴ خود را پس از آن‌که نزدیک به نیمی از نویسندگان نامزد دریافت جایزه، در اعتراض به موضع این سازمان در مورد جنگ غزه، آثار خود را پس گرفتند، لغو کرد. این انجمن که به آزادی بیان اختصاص یافته است، روز دوشنبه لغو مراسم اهدای جوایز ۲۹ آوریل در شهر نیویورک را اعلام کرد.

چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟

در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشته‌اند. در این بی‌ثباتی سیاسی و ناامیدی از منجی‌های حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم می‌گیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست می‌دهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکست‌ناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود می‌سازد؛ شاید سیمای همان اسطوره‌ای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت می‌برند.

تشدید فضای امنیتی دانشگاه‌های آمریکا و سرکوب دانشجویان توسط پلیس

 نیویورک – ایرنا- با ادامه مخالفت ها با جنگ رژیم اسرائیل در غزه در دانشگاه های آمریکا، پلیس آمریکا  ده‌ها دانشجو را در تظاهرات حامی فلسطین در دانشگاه ییل در کنتیکت و دانشگاه نیویورک دستگیر کرده است.

Loading
23 آبان 1395

رسانه ها ؛ آغاز عملیات ناوهواپیمابر روسیه در سوریه و…

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ | رصد

شورا راهبردی آنلاین: آغاز پروازهای جنگنده های روسی از عرشه ناوهواپیمابر برفراز سوریه، اتحادیه اروپا درصدد تحریم اقتصادی ضد ترکیه، اولین واکنش دمشق به انتخابات آمریکا، ابراز نگرانی سازمان ملل ازخشونت ها در سودان جنوبی،ادامه تظاهرات آمریکایی ها در مخالفت با انتخاب ترامپ ، اولتیماتوم ارتش سوریه به تروریستها در حلب، امضای توافق صلح جدید میان فارک و دولت کلمبیا، ساز جدایی تگزاس از آمریکا و ادامۀ پیشروی نیروهای عراق در نبرد علیه تروریستهای داعش در موصل ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ناوهواپیمابر روسیه ماموریت خود در سوریه را آغاز کرد. جنگنده مستقر بر عرشه ناوهواپیمابر آدمیرال کازنتسوف روسیه که اخیرا برای شرکت در جنگ سوریه در نزدیکی آب‌های این کشور در مدیترانه مستقر شده است، پروازهای “هماهنگی” خود را در این منطقه آغاز کرده‌اند. سرگئی آرتامونوف، کاپیتان تنها ناو هواپیمابر روسیه به تلویزیون این کشور گفت: این پروازها از روی عرشه ناوهواپیمابر صورت می‌گیرد و برای بررسی سطح تعامل و هماهنگی با فرودگاه ساحلی در زمان پروازها و مسائل تاکتیکی دیگر است.

خبرگزاری فارس: رئیس پارلمان اروپا به ترکیه هشدار داد در صورت ادامه سرکوب مخالفان در این کشور، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی اقتصادی علیه آنکارا وضع خواهد کرد. «مارتین شولتز»  اعلام کرد، اتحادیه اروپا باید گزینه اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه به دلیل ادامه سرکوب مخالفان را در نظر بگیرد.

خبرگزاری فارس : مشاور وزیر رسانه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت امیدوار است روی کار آمدن ترامپ به حل بحران سوریه منتهی شود و تأکید کرد که این خوشبینی با احتیاط همراه است. «علی الاحمد»  در واکنش به انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت او [ترامپ] نیاز شهروندان آمریکایی برای تغییر فلسفه سیاست خارجه این کشور را درک کرده و این یکی از مهم ترین عوامل پیروزی او به شمار می‌آید.

خبرگزاری ایرنا: «آدام دینگ» رایزن ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در دفتر «مقابله با نسل کشی ها» امروز ( یکشنبه) ازافزایش خشونت های مسلحانه در سودان جنوبی و وضعیت اسفناک این کشور، ابراز نگرانی شدید کرد. دینگ گفت:  در حال حاضر تهدید اصلی در سودان جنوبی اختلافات شدید قبیله ای است که به مرحله هشدار رسیده است. 

  خبرگزاری ایرنا:  «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه، در آستانه نخستین سالگرد حمله تروریستی پاریس، اعلام کرده است که بی تردید وضعیت فوق العاده چند ماه دیگر تمدید خواهد شد. نخست وزیر فرانسه در حالی از احتمال قوی تمدید وضعیت فوق العاده در کشورش، سخن گفته است که این امر با توجه به گرم شدن فضای انتخاباتی در فرانسه، مخالفانی هم دارد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: تظاهرات علیه دونالد ترامپ، رییس جمهور تازه منتخب ایالات متحده آمریکا، در شهرهاى بزرگ این کشور همچنان ادامه دارد.در نیویورک، تظاهر کنندگان عمدتا جوانان بودند. آنها با راهپیمایى در خیابان پنجم این شهر به انتقاد از ترامپ پرداختند که طى مبارزات انتخاباتى اش به دفعات مطالب تبعیض آمیز اظهار داشته بود.

خبرگزاری مهر:  نخست وزیر ژاپن از بیم آنکه مبادا رئیس جمهوری منتخب آمریکا به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر اعمال فشار بر متحدین آسیا- پاسیفیک جامه عمل بپوشاند، به دیدار دونالد ترامپ می رود. «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن هدف از سفر روز پنجشنبه «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به شهر «نیویورک» و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا را تاکید بر اهمیت اتحاد توکیو- واشنگتن عنوان کرد.

خبرگزاری تسنیم :  دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نسبت به زیر سئوال رفتن روابط و همکاری های اروپا و آمریکا در شرایطی که جهان با چالش های بزرگ امنیتی روبرو است، هشدار داد. ینس استولتنبرگ در مقاله ای که در هفته نامه انگلیسی آبزرور منتشر شده، نوشت: ما با بزرگترین چالشهای امنیتی در نسل حاضر روبرو هستیم. الان وقت آن نیست که مشارکت و همکاری بین اروپا و آمریکا را زیر سئوال ببریم.

خبرگزاری تسنیم:  کمیسیون اتحادیه اروپا قرارداد تجارت آزاد با آمریکا را تحت ریاست جمهوری ترامپ در معرض خطر ارزیابی کرده و از توقف احتمالی مذاکرات در این باره خبر داد. “سسیلیا مالمستروم”، کمیسر اتحادیه اروپا در امور تجاری قرارداد تجارت آزاد اروپا با آمریکا موسوم به “تی تی آی پی” را تحت ریاست جمهوری “دوناد ترامپ” در معرض خطر ارزیابی کرده و دلیل آن را این دانست که وی دوست این قرارداد نیست.

خبرگزاری صدا و سیما:  ارتش سوریه به گروه های مسلح تروریست در حلب برای خروج از این شهر بیست و چهار ساعت مهلت داد. نیروهای نظامی سوریه به جنگجویان مسلح مخالف در حلب اعلام کرده اند، بیست و چهار ساعت فرصت دارند تا سلاحشان  را بر زمین بگذارند و به سلامت از شهر خارج شوند و با پایان این مهلت هجومی راهبردی با به کارگیری تسلیحاتی بسیار دقیق آغاز خواهد شد.در همین حال گروههای مسلح مخالف خبر دادند در درگیری های غرب حلب سیزده نیروی وابسته به نظام سیاسی را کشته اند.حملات متمرکز و ضربات سنگین ارتش سوریه ، تروریست ها را خسته و فرسوده کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: کارشناس موسسه تحقیقاتی سیاستهای خاور نزدیک واشنگتن گفت:در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنشهای عربستان سعودی و آمریکا بیشتر خواهد شد. کارشناس سعودی تاکید کرد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنشهای عربستان سعودی و آمریکا بیشتر خواهد شد.جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و مدیرمسئول و سردبیر شبکه العرب در سخنانی برای موسسه تحقیقاتی موسوم به موسسه سیاستهای خاورنزدیک واشنگتن که از اندیشکده های نزدیک به جریان نومحافظه کار آمریکا است گفت:«مقامات عربستان سعودی نیز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می کنند. مطمئنم که آنها از نتایج انتخابات و پیروزی آقای ترامپ غافلگیر شده اند.

یورونیوز: دولت کلمبیا و شورشیان فارک می گویند، توافق صلح جدیدی را امضا کرده اند که در متن آن بخش هایی از پیشنهادهای مخالفان توافق اول گنجانده شده است.این توافق ۶ هفته پس از آن اعلام می شود که بیش از پنجاه درصد از مردم کلمبیا در جریان همه پرسی به توافق اول رای منفی دادند و اعلام کردند که مفاد آن به نفع شورشیان است.

خبرآنلاین: هفته‌نامه اشپیگل آلمان طبق اطلاعات دریافتی از تعویق نشست سران ناتو بعد از پیروزی ترامپ سخن گفته است،این هفته نامه با تاکید بر اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را محرز می‌دید و خود را آماده پذیرایی از کلینتون در نشست بهار سال ۲۰۱۷ می‌کرد اینک باید پذیرای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باشد. ناتو بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم گرفت نشست ‌آتی سران کشورهای عضو را به تابستان سال آینده موکول کند.

پارس تودی:  رهبر “جنبش ملی گرای تگزاس” اعلام کرد که در پی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تلاش ها برای جدا شدن این ایالت از امریکا جدی شده است.”دنیل میلر” گفت، “جنبش ملی گرای تگزاس” در نظر دارد، با گردهم آوردن سازمان های جدایی طلب در این ایالت، روند جدایی مسالمت آمیز این ایالت از امریکا را آغاز کند.

پرس تی وی :  نیروهای عراقی در ادامۀ عملیات آزادسازی شهر موصل، 30 تروریست را کشته و 30 خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم کردند. نیروهای «سرویس ضد تروریسم عراق» در نبرد علیه گروه داعش، دو منطقۀ شرقی موصل را پاک‌سازی کردند و اکنون به سمت سومین منطقه در حال پیشروی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *