جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
26 آبان 1395

رسانه ها ؛ تمدید تحریم های ده ساله آمریکا ضد ایران و…

۱۳۹۵/۰۸/۲۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، مخالفت روسیه با رویکرد منطقه ای اسرائیل، اظهارات بشاراسد درخصوص سازمان ملل و ترامپ ، تایید توافق انصارالله یمن و عربستان برای آتش‌بس، مذاکرات ژاپن و روسیه پیرامون توافقنامه هاى اقتصادى، آمادگی اولین ناو هواپیمابر چین برای حضور در عملیات های رزمی، گفتگوی رئیس جمهوری اوکراین با «ترامپ» ، واکنش یک مقام ارشد کره شمالی به انتخاب ترامپ، هشدار برجامی اولاند ، استقرار نظامیان اسپانیایی در کلمبیا و رزمایش پاکستان در مکانی سِرّی نزدیک هند ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران رأی مثبت دادند. این قانون که هدف از آن حفظ زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای استفاده از آن در صورت لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن فوری تحریم‌هاست، برای تمدید نهایی باید در سنا هم به تصویب رسیده و از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود.

خبرگزاری فارس : نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری واشنگتن علیه داعش اعلام کرد که نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» بعد از تکمیل دوره‌های آموزشی، شهر «منبج» را به سوی شرق فرات ترک می‌کنند. «برت مک گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، اعلام کرد که گروه کردی «یگان‌های مدافع خلق» بعد از تکمیل دوره‌های آموزشی، «منبج» را ترک می‌کنند و به شرق فرات بازمی‌گردند.

خبرگزاری ایرنا: «افی دیختر» رئیس کمیسیون خارجی و امنیت پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)تاکید کرد که روسیه با رویکرد اسرائیل درباره دشمنانش بطور مشخص در رابطه با ایران و حزب الله مخالف است و آنها را شریک خود در جنگ علیه تروریسم می داند. این وزیر سابق کابینه رژیم صهیونیستی پس از بازگشت از یک سفر رسمی به روسیه و دیدار با چند تن از مقامات روس، تاکید کرد که بشدت تحت تاثیر رفتار جدی روس ها قرار گرفته است زیراآنها در سیاست خارجی مانند یک ابرقدرت رفتارکردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: اوضاعی که سوریه با آن روبه‌رو است یک جنگ بین‌المللی علیه آن به شمار می‌رود و تنها گزینه‌ای که پیش رو داریم نابودی تروریسم است. بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون پرتغال همچنین تاکید کرد : چیزی که ما از سازمان ملل و دبیرکل آن با توجه اهمیت مقامش توقع داریم این است که در تمام مواضعش در مورد هرگونه نزاعی که در جهان رخ می‌دهد از جمله سوریه بی‌طرف بوده و از همه مسائل مطلع باشد و اینکه مقام خود را به یک شاخه از وزارت خارجه آمریکا مبدل نکند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت خارجه عمان تایید کرد که دیدار اخیر جان کری با همتای عمانی و هیئت حوثی‌ها در مسقط به توافق برای اجرای آتش‌بس در یمن منجر شده است. یکی از مسئولان وزارت خارجه عمان اعلام کرد: در حاشیه سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به مسقط و با تلاش‌های یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر خارجه عمان با آتش‌بس در یمن به شرط پایبندی طرف‌های دیگر به تعهداتشان و ازسرگیری مذاکرات در پایان ماه نوامبر 2016، توافق شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): درجریان سفر فرانک‌ والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان به ترکیه میان او و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه جدل لفظی شدیدی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی در آنکارا درگرفت.وزیر خارجه ترکیه سیلی از اتهام‌ها را به سوی همتای آلمانی خود روانه کرد؛ از جمله اینکه آلمان به هزاران عضو حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) پناه می‌دهد و مانع از استرداد وابستگان به جنبش گولن به ترکیه می‌شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و روسیه توافق کرده اند تا تدارکات براى توافقنامه هاى همکارى اقتصادى که قرار است در ماه میلادى آینده توسط رهبران دو کشور امضا شود، را تسریع کنند. قرار است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه میلادى آینده از ژاپن دیدارى داشته و با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، ملاقات کند.کیشیدا ابراز امیدوارى کرده است که نشست این کمیته پیشاپیش دیدار پوتین از ژاپن، مناسبات دو کشور را بهبود بخشد.

خبرگزاری مهر:  رسانه ملی چین از آمادگی لیائونینگ نخستین ناو هواپیمابر این کشور برای حضور در عملیات های رزمی در آسیا- پاسیفیک و دیگر نقاط جهان، خبر داد.بدنه این شناور ۶۰ هزار تُنی در سال ۱۹۹۸ میلادی از اوکراین خریداری شد و قرار بود رسما تا سال ۲۰۱۲ میلادی راه اندازی شود.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با رئیس جمهوری منتخب آمریکا پیروزی وی را تبریک گفت. پترو پورشنکو در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا با تبریک پیروزی وی در انتخابات اخیر اظهار داشت: امیدواریم اوکراین با دولت آتی آمریکا نیز بتواند همکاری های مناسبی داشته باشد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا سیاست های استراتژیک فیمابین کی یف- واشنگتن تقویت شود.  

خبرگزاری تسنیم : دریاسالار هری هریس رئیس فرماندهی اقیانوسیه ارتش آمریکا در سخنانی تاکید کرد: من شکی ندارم که ما به تعهدات خود در قبال متحدان و شرکای مان در منطقه آسیا اقبانوسیه پایبند خواهیم بود. وی در ادامه تصریح کرد: ارزش تعامل آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه طی دهه های اخیر همواره ثابت شده است. ترامپ در رقابت های انتخاباتی تاکید کرده است که ژاپن و کره جنوبی باید تسلیحات هسته ای خود را تولید و توسعه دهند و ژاپن باید هزینه بیشتری را برای استقرار نظامیان آمریکایی پرداخت نماید. 

خبرگزاری تسنیم:  کیم هونگ هو مدیر مسائل انسان دوستانه و حقوق بشری کره شمالی روز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: برای کره شمالی مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد. وی پس از نشست کمیته مجمع عمومی سازمان ملل که در آن پیش نویس قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در کره شمالی به تصویب رسیده، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما به این مساله توجه نمی کنیم که چه کسی رئیس جمهور آمریکا شده است. مساله اساسی در اینجا این است که آیا آمریکا عزم سیاسی دارد تا از سیاست خصمانه اش علیه کره شمالی عقب نشینی کند یا نه.

خبرگزاری صدا و سیما:  فرانسوا اولاند،رئیس جمهور فرانسه  که برای شرکت در گردهمایی زیست محیطی موسوم به «کوپ بیست و دو» به مغرب رفته است، در مصاحبه اختصاصی با سه رسانه بین المللی فرانسوی به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. رئیس جمهور فرانسه درخصوص برجام و مواضع ترامپ گفت:  فرانسه در بررسی اجرای توافقنامه بسیار مصمم است ودرپاسخ به این سوال که آیا آمریکا می تواند با رئیس جمهوری چون ترامپ این توافقنامه را زیر سوال ببرد؟ پاسخ من منفی است . من فکر نمی کنم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آمریکا ضمن متهم کردن ایران به «اقدامات بدخواهانه» در خلیج فارس ، مقابله با  جمهوری اسلامی ایران را یکی از پنج چالش واشنگتن توصیف کرد. اشتون کارتر این مطلب را در بازدید از نیروهای نظامی آمریکا مستقر در پایگاه توئنتی ناین پالمز در ایالت کالیفرنیا بیان کرد.

دویچه وله: اظهارات دونالد ترامپ در کارزار انتخابی‌اش سبب شد که تندروهای اسرائیل از انتخاب او هیجان‌زده شوند. اما مواضع و تصمیمات ترامپ در مرحله پس از انتخابات این افراد را دچار تردید کرده است. اما دونالد ترامپ در پیامی ویدئویی به هوادارانش در اسرائیل قول داد که آمریکای تحت رهبری او در کنار اسرائیل با “دشمن مشترک” مقابله کند.

پارس تودی:  مقامات نظامی اسپانیا، از استقرار نظامیان این کشور در کلمبیا برای نظارت بر روند آتش بس بین بوگوتا و گروه فارک خبر دادند. مقامات نظامی اسپانیا اعلام کردند، 14 نظامی اسپانیایی در چارچوب ماموریت سازمان ملل برای راستی آزمایی تحویل سلاح های گروه فارک و نظارت بر روند اجرای آتش بس بین این گروه و دولت کمبیا در این کشور آمریکای لاتین مستقر شدند.

یورونیوز: همزمان با سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به یونان، هزاران نفر در آتن در اعتراض به سیاست های این کشور تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان با فریادهایی بر ضد جنگ افروزی، نژادپرستی، سیاست های اروپا و آمریکا در بحران مهاجران از باراک اوباما خواستند به کشورش بازگردد.

پرس تی وی : نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، به منظور بازدید از رزمایشی با مشارکت نیروهای زمینی و هوایی عازم منطقه‌ای سرّی در مرز این کشور با هند شده است.شریف به همراه راحیل شریف، رئیس ستاد کل ارتش، چهارشنبه به منظور بازدید از مانور سه روزه عازم این منطقه شد.در این رزمایش از انواع مختلف سلاح‌های سنگین، تانک، جنگنده و ادوات توپخانه‌ای آزمایش خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *