جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading
3آذرماه 1395

رسانه ها: روسیه و ژاپن در مسیر تنش ؛

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استقرار سامانه موشکی روسیه در جزایر مورد ادعای ژاپن، تاکید بان کی مون به پایبندی همه کشورها به برجام، توافقنامه همکاری اطلاعاتی ژاپن و کره جنوبی برای مقابله با کره شمالی،گسترش روابط نظامی روسیه و چین برای مقابله با تروریسم، رایزنی لاوروف و کری درباره بحران سوریه ، امضای توافق صلح جدید میان دولت کلمبیا و چریک های فارک، درخواست پاکستان برای عضویت دائم در سازمان شانگهای، حمایت رئیس جمهور مصر از بشار اسد، واکنش کشورهای آمریکای مرکزی به سیاستهای مهاجرتی ترامپ و رای مثبت سازمان ملل به قطعنامه "حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود" ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزارت دفاع روسیه در دو جزیره از چهار جزیره تحت تسلط روسیه که ژاپن هم بر آنها ادعای مالکیت دارد، تازه ترین سامانه های پدافند موشکی ضد کشتی را مستقر کرده است. گزارش های روز سه شنبه حاکی از آن است که وزارت دفاع روسیه این موشک های جدید را در جزایر «اتوروفو» و «کوناشیری» جزایری که نیروهای روسی در آنجا مستقر هستند، نصب کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  دبیرکل سازمان ملل پس از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که خود را مخالف توافق ایران و ۱+۵ معرفی کرده، این توافق هسته‌ای را توافقنامه‌ای محکم خواند. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با سی ان ان همچنین ، سوریه را به عنوان شکست سازمان ملل متحد و یک شکست جمعی توصیف کرد.

خبرگزاری تسنیم:  ژاپن و کره جنوبی امروز چهارشنبه یک پیمان اطلاعاتی نظامی را امضا کردند که بر اساس آن اطلاعات حساس درباره تهدید ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را با یکدیگر مبادله کنند.وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: سئول و توکیو قرارداد همکاری اطلاعاتی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن دو طرف اطلاعات حساس مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را به اشتراک خواهند گذاشت.

خبرگزاری تسنیم:   وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که همکاری بین مسکو و پکن در زمینه نظامی و فنی گسترش خواهد یافت تا دو طرف برای مقابله با چالش‌های جدید از جمله تروریسم آمادگی بهتری داشته باشند. سرگئی شویگو در سخنانی تاکید کرد: همکاری نظامی و فنی بین مسکو و پکن گسترش خواهد یافت تا چشم اندازهای همکاری مشترک برای مقابله با تهدیدات و چالش‌های مدرن از جمله تروریسم، ارتقا یابد.

خبرگزاری تسنیم: یک نشریه آمریکایی اعلام کرد که گروهی از رای دهندگان دموکرات قصد دارند با متقاعدکردن رای دهندگان جمهوریخواه مانع از رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا شوند. پلیتیکو نوشت رای گیری در کالج الکترال آمریکا قرار است 19 دسامبر انجام شود و نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه برای پست ریاست جمهوری و معاونت وی رای گیری خواهند کرد.

خبرگزاری مهر: «سرگئی لاوروف» و «جان کری» وزرای خارجه روسیه و آمریکا در جریان تماس تلفنی، در خصوص آخرین تحولات سوریه با یکدیگر رایزنی کردند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به صورت تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «باراک اوباما» مصوبه ای را که توان و قدرت جامعه بین المللی برای وادار ساختن ایران به پایبندی به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تضعیف نماید، امضاء نخواهد کرد. «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور در شُرف رفتنِ آمریکا مصوبه ای که توان و قدرت جامعه بین المللی برای وادار ساختن ایران به پایبندی به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را تضعیف نماید، امضاء نخواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس کردستان عراق و وزیر دفاع آمریکا درباره پیروزی‌های به دست آمده در جریان عملیات نیروهای عراقی در استان نینوا تلفنی گفتگو کردند. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و مسعود بارزانی، رئیس ردستان عراق در این تماس تلفنی درباره عملیات آزادی شهر موصل و همکاری میان نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها در این عملیات گفتگو و بر اهمیت ادامه هماهنگی میان نیروهای ائتلاف، نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها و لزوم اجرای طرح آزادی موصل و حومه آن تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به‌ رغم مخالفت‌های شدید رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا، دولت این کشور و شورشیان چپ‌گرای فارک فردا (پنج‌شنبه) توافق صلح اصلاح‌شده را امضا می‌کنند. مذاکره‌کنندگان صلح دولت کلمبیا و رهبران شورشیان کلمبیا موسوم به “فارک” سه‌شنبه موافقت کردند تا توافقی را امضا و آن را برای تایید به کنگره ارسال کنند.توافق پیشین که پس از سال‌ها رایزنی حاصل شده بود، در رفراندوم مردمی رد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه  اظهار داشت که انتاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا احتمالا به حل و فصل بحران سوریه فرصت تازه‌ای بدهد. دی میستورا در سخنرانی در همایشی که حزب سوسیال دموکرات آلمان در برلین ترتیب داده بود، گفت: امکان دستیابی به یک زمینه مشترک برای حل و فصل بحران سوریه بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه وجود دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در بیانیه ای با پیشنهاد مسکو برای ارائه اطلاعاتی که می‌تواند در جریان تحقیقات درباره حملات شیمیایی در حلب مفید باشد موافقت کرد.در ادامه این بیانیه آمده است: این نمونه‌ها می‌تواند در روند تحقیقات جاری سازمان در مورد شهر حلب و مقایسه اطلاعات مفید باشد.

خبرگزاری فارس: یک اندیشکده آمریکایی با برشمردن فهرستی از توافقات بین‌المللی که آمریکا آنها را لغو کرده نوشته که خروج واشنگتن از توافقنامه هسته‌ای ایران بی‌سابقه نخواهد بود.اندیشکده «هوور»، وابسته به دانشگاه «اسنتفورد» نوشته است: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تنها یک برنامه اقدام است. این توافق، معاهده نیست، زیرا در این صورت هرگز نمی‌توانست دوم سوم آرا موافق لازم در سنا را به دست بیاورد؛ برجام تنها یک ‘توافق اجرایی’ رئیس‌جمهوری است و بنابراین تنها با یک اشاره از طرف رئیس‌جمهور آینده، «ترامپ»، قابل لغو است.»

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر عراق بر ضرورت تفاهم و همکاری بین ملت و دولت عراق برای دستیابی به «عراق یکپارچه» تأکید کرد و افزود دنبال ایجاد یک دولت فدرال متحد در عراق هستیم. «حیدرالعبادی» در کنفرانس مطبوعاتی خویش در شهر کربلا بر ضرورت ایجاد تفاهم و آشتی ملی بین همه مردم عراق تأکید و برخی مسئولان را (بدون ذکر نام آنها) به تلاش برای ایجاد فرقه‌گرایی بین شهروندان متهم کرد.

خبرگزاری فارس:  نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد گفت: پاکستان یکی از کشورهای مهم در جنوب آسیا است بنابراین باید به عضویت دائم سازمان شانگهای درآید. «ملیحه لودهی» که در اجلاس ویژه سازمان شانگهایی در نیویورک تأکید کرد: 15 سال از تشکیل سازمان شانگهای می‌گذرد اما پاکستان هنوز به عنوان یک عضو غیر رسمی در اجلاس این سازمان شرکت می‌کند.

خبرگزاری صداوسیما: ترامپ پس از دیدار با ژنرال جیمز متیس که به احتمال زیاد وزیر دفاع آینده آمریکاست، دیدگاهش را درباره ضرورت توسل به اشکال مختلف ­شکنجه از جمله غرق مصنوعی­ تغییر داده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا ­که در مبارزات تبلیغاتی خود قول داده بود بار دیگر توسل به شکنجه را ­در بازجویی از مظنونان برقرار کند، روز سه شنبه اعلام کرد ­دیدگاه خود را درباره این مسئله بحث برانگیز تغییر داده است.

خبرگزاری ایرنا: رییس جمهوری مصر تاکید کرد که دولت این کشور از ارتش قانونی سوریه در مقابله با تروریست ها حمایت می کند. ‘عبدالفتاح سیسی’ در گفت و گو با تلویزیون پرتغال (لوسا) در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعزام نیروهای ارتش مصر به سوریه، گفت: اولویت ما حمایت از ارتش‌های ملی در کشورهای مختلف است به همین منظور  از ارتش لیبی در سیطره بر خاک این کشور و برخورد با عناصر افراط‌ گرا و ایجاد امنیت پشتیبانی می کنیم. همین امر در مورد سوریه هم صادق است و ما از ارتش این کشور و همچنین ارتش عراق علیه گروههای تروریستی حمایت می کنیم.

خبرآنلاین: یک اندیشکده آمریکایی نوشت، رئیس جمهوری ترکیه یا باید تایید دوباره آمریکا را به دست آورد و از حمایت این کشور برخوردار شود و یا وارد بازی روس ها و تحمل خسارات غیرقابل جبران شود.اندیشکده آمریکایی موسسه واشنگتن برای صلح خاور نزدیک ،با اشاره به دوران خود رضایتمندی ترکیه در چند سال گذشته، موفقیت اقتصادی این کشور و اصلاحات ساختاری برای جلب رضایت اتحادیه اروپا به منظور عضویت در این اتحادیه، نوشت، آنکارا به عنوان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به جایگاه خود به عنوان متحد راهبردی آمریکا در منطقه اطمینان داشت.

پارس تودی:  وزیران امور خارجه گواتمالا، السالوادور، هندوراس و مکزیک برای اجرای اقداماتی جهت محافظت از مهاجران خود در برابر سیاست های رئیس جمهوری بعدی امریکا تشکیل جلسه دادند. پس از اظهارات ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، درمبارزات انتخاباتی خود و تحلیف قریب الوقوع وی به عنوان رئیس جمهورآمریکا، وزرای امور خارجه گواتمالا، السالوادور، هندوراس و مکزیک مذاکراتی را برای بررسی این موضوع آغاز کردند. انها معتقدند که حفظ آرامش و جلوگیری ازدرگیری درالویت قرار دارد.

 پارس تودی:  170 کشور از مجموع 193 کشور عضو کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و انسانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد (SOCHUM) به پیش‌نویس قطعنامه‌ای تحت عنوان «حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود» رأی مثبت دادند. آمریکا، کانادا، جمهوری جزایر مارشال، میکرونیزیا، جمهوری نائورو و پالائو به همراه نماینده رژیم اسرائیل به پیش‌نویس این قطعنامه رأی منفی و پنج کشور دیگر به آن رأی ممتنع دادند.

پرس تی وی : وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتقاد امریکا دربارۀ طرح مسکو برای استقرار موشک‌های بالستیک در امتداد منطقۀ مرزی روسیه با کشورهای لیتوانی و لهستان اعلام کرد موشک‎‏های امریکا تهدیدی علیه امنیت اروپا هستند.جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، سه‌شنبه اعلام کرد استقرار سامانه‌های موشکیِ زمین به هوای اس-400  و سامانۀ موشک بالستیک اسکندرِ روسیه در کالینینگراد «امنیت اروپا را بی‌ثبات کرده است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *