جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading
6 آذرماه 1395

رسانه ها ؛ مخالفت دی‌میستورا با تقسیم سوریه و…

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت نماینده سازمان ملل متحد درسوریه با تقسیم این کشور،گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین با محوریت سوریه، تحریمهای جدید شورای امنیت ضدکره شمالی، تهدید رئیس جمهوری ترکیه ضداتحادیه اروپا، نزدیکی هواپیماهای نظامی چین به اوکیناوای ژاپن، حمله موشکی آمریکا به فرماندهان حشد الشعبی، خشم مردم شرق آسیا از رفتار غیرانسانی علیه مسلمانان میانمار، تاکیدانصارالله یمن بر پابرجایی توافق مسقط، گفتگوی پوتین با دبیرکل آینده سازمان ملل متحد ، واکنش نخست‌وزیر ژاپن به استقرار موشک‌های روسیه و درگذشت فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به سوریه با رد خبر تصمیمش برای کناره‌گیری اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بانک جهانی آماده کمک به بازسازی سوریه هستند. استفان دی‌میستورا همچنین پیش‌بینی کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تا زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب در ژانویه به تلاش‌ها و همکاری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای کاهش خشونت در سوریه و افزایش کمک‌های انسانی ادامه دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روسای جمهور ترکیه و روسیه در تماسی تلفنی، بحران سوریه و اوضاع در شهر الباب در شمال این کشور را بررسی کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره حمله روز پنجشنبه به نیروهای ترکیه‌ای در سوریه گفت‌وگو کرد؛ حمله‌ای که ارتش ترکیه معتقد است توسط ارتش سوریه صورت گرفته و در جریان آن سه تن از نظامیان ترکیه کشته شدند.اردوغان در جریان این تماس تلفنی به پوتین گفت که ترکیه به مساله تمامیت  ارضی سوریه احترام می‌گذارد و حضورش از ماه اوت برای بیرون راندن شبه نظامیان داعش از مرزها و در ادامه تصمیم آنکارا برای مبارزه با تروریسم صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس: منابعی در سازمان ملل متحد می گویند چین و آمریکا برای اعمال تحریم های جدید بر کره شمالی درپی آزمایش های هسته ای و با هدف بخش صادرات آن به توافق رسیده اند. دیپلمات های غربی می گویند 5 عضو صاحب وتو در شورای امنیت سازمان ملل به اعمال تحریم  های جدید بر کره شمالی نزدیک شده اند تا درآمد این کشور از صادرات به مقدار بیش از یک چهارم کاهش دهند.این قطعنامه در صورت تصویب شدن همچنین بخش های اقتصادی و دریایی کره شمالی را با حذف 800 میلیون دلار از 3 میلیارد دلار صادرات سالانه متاثر می کند.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهوری ترکیه تهدید کرد اگر اروپا از حد خودش در برخورد با ترکیه تجاوز کند مرزهای کشورش را به روی اروپا می‌گشاید تا پناهندگان و مهاجران به این قاره سرازیر شوند. «رجب طیب اردوغان» طی همایشی با موضوع عدالت برای زنان در «استانبول» گفت: «اگر کشورهای اروپایی به تهدید ترکیه ادامه دهند، ما به پناهندگان اجازه خواهیم داد تا از مرزهای ترکیه عبور کرده و به این قاره وارد شوند.»

خبرگزاری فارس:  یک اندیشکده چینی که در دولت این کشور هم نفوذ دارد گفت که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به دنبال هژمونی منطقه‌ای در دریای چین جنوبی است.  این اندیشکده چینی که در دولت این کشور هم نفوذ دارد اعلام کرد که آغاز دوران ریاست‌جمهوری «دونالد‌ ترامپ» به معنای این نیست که آمریکا می‌خواهد از منطقه دریای چین خارج شود بلکه ایالات متحده به دنبال هژمونی منطقه‌ای  است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  وزارت دفاع ژاپن می گوید شش فروند هواپیمای نظامی چین، شامل هواپیماهای جنگی این کشور روز جمعه تا نزدیکی اوکیناوا، در جنوب ژاپن پرواز کردند. مقام های این وزارتخانه می گویند جنگنده های یگان هوایی نیروهای دفاع از خود ژاپن هم به پرواز در آمدند و هواپیماهای چینی حریم هوایی ژاپن را نقض نکردند.

خبرگزاری مهر: آمریکا به بهانه مقابله با داعش مقر فرماندهی نیروهای حشد الشعبی در موصل را هدف قرار داد. منابع خبری عراقی روز گذشته خبر از اصابت یک فروند راکت هدایت شونده لیزری به مقر فرماندهان حشد الشعبی در موصل دادند که منجر به زخمی شدن چند نفر شد. طبق ادعای این منابع، پس از بررسی های به عمل آمده، مشخص شد که این راکت از سوی تروریستهای تکفیری شلیک نشده است زیرا فناوری شلیک آن اعم از سکوی پرتاب راکت و ایستگاه تابش لیزر و خود راکت در اختیار این گروهها نیست.

  خبرگزاری مهر: سخنگوی کرملین تاکید کرد که روسیه همچنان بر این مسأله پافشاری می‌کند که حل و فصل بحران سوریه بدون حضور مؤثر تمامی طرف‌ها و به ویژه مسکو و واشنگتن، امکان‌پذیر نیست. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مسکو دیدار پسر ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پاریس برای بررسی آینده روابط واشنگتن با مسکو و دمشق را ترتیب داده است، تکذیب می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: مسلمانان کشورهای شرق آسیا که از رفتار غیرانسانی دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان این کشور به شدت خشمگین هستند به شیوه‌های مختلف به این موضوع اعتراض کردند. در داکا، پایتخت بنگلادش، حدود 5 هزار مسلمان پس از برپایی نماز جمعه، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. در کوالالامپور پایتخت مالزی، در جاکارتا پایتخت اندونزی و همچنین در بانکوک پایتخت تایلند صدها نفر تظاهرات کردند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا نباید مذاکرات مربوط به الحاق ترکیه به این بلوک را متوقف نماید. سوزان چبلی سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: اتحادیه اروپا نباید مذاکرات پیوستن ترکیه به این بلوک را متوقف کند. این مهم است که به مذاکرات ادامه دهیم.

خبرگزاری ایرنا:  سخنگوی رسمی انصارالله گفت: توافق مسقط همچنان پابرجا وسرنوشت آن منوط به جدیت طرف های دیگر ودر رأس آن آمریکا است. محمد عبدالسلام در برنامه ای در شبکه خبری المسیره تاکید کرد که جنگ نظامی افقی ندارد وبرای دشمن هدفی را محقق نخواهد ساخت زیرا ارتش ونیروهای نظامی وکمیته های مردمی ویگان موشکی یمن همچنان غافلگیرانه عمل می کنند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  معاون نخست وزیر ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داد، اگر مایل به ادامه روابط با ترکیه است باید رفتارش را تغییر دهد. نعمان کورتولموش که به لندن سفر کرده است در مصاحبه با تلویزیون الجزیره تاکید کرد ، رای پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات نهایی عضویت ترکیه غیر قبول قبول است و کاسه صبر ترکیه را لبریز کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در دیدار ­با دبیرکل آینده سازمان ملل متحد، «گفتگوی سازنده  را با آنتونیو گوترس خواستار شد. بر اساس بیانیه کرملین، پوتین گفت روسیه « همواره از تقویت و تحکیم نقش پیشرو و برجسته (سازمان ملل متحد) در امور بین المللی، در حل و فصل مناقشات و در تلاش برای دفاع از حقوق بشر حمایت کرده است و حمایت می کند ».

خبرگزاری صدا و سیما:  فرمانده نیروی دریایی کره جنوبی روز جمعه از نیروهای تحت امر خود خواست برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز احتمالی کره شمالی در امتداد مرز دریایی غربی دو کشور آماده باشند. اوم هیونگ سئونگ در نشستی با فرماندهان نیروی دریایی کره جنوبی گفت :« دشمن با آزمایش موشک بالستیک با قابلیت پرتاب از زیردریایی و ساخت یک فروند کشتی رادار گریز جدید ، تهدیدهای خود را افزایش داده است.»

یورونیوز: ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز در موضوعات متفاوتی از جمله ترکیه و بحران مهاجرت، پیامدهای برکسیت، انتخابات آینده در اروپا و بویژه انتخابات فرانسه اظهار نظر کرد. یونکر در بخشی از این گفتگو درباره ترکیه گفت: «ترکیه شریک مهمی برای اتحادیه اروپا در موضوع بحران مهاجرت است. به یک دلیل بسیار روشن؛ زیرا این کشور ۳ میلیون مهاجر وپناهجو را در خاک خود اسکان داده؛ کاری که اتحادیه اروپا انجام نداده است. بنابراین بهتر است اتحادیه اروپا از درس دادن به ترکیه در موضوع مهاجرت خودداری کند.

خبرآنلاین: نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه نسبت به استقرار سامانه‌های موشکی روسیه در جزایر مورد مناقشه میان دو کشور در غرب اقیانوس آرام واکنش نشان داده و نسبت به این اقدام روسیه اظهار تاسف کرد. این اظهار نظرهای شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در انتقاد از روسیه کمتر از یک ماه مانده تا سفر رسمی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ژاپن به منظور مذاکرات بر سر مناقشه ارضی دو کشور مطرح می‌شود. مسکو پیش از این اظهار امیدواری کرده بود که استقرار این سامانه‌های موشکی از جمله موشک‌های باستیون به تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه میان دو کشور آسیب نزند.

پارس تودی: وزیراموراروپایی ترکیه خواستار برگزاری نشستی شامل سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی سرنوشت روابط ترکیه و این قاره شد.درپی قطعنامه ضد ترکیه ای پارلمان اروپا، عمر چلیک وزیر امور اروپایی این کشور روز جمعه از سران اتحادیه اروپا خواست تا برای بررسی سرنوشت روابط ترکیه با این قاره، جلسه ای را در این کشور برگزار کنند. پارلمان اروپا روز پنجشنبه طی جلسه رای گیری، قطعنامه غیرالزام آوری را تصویب کرد که طی آن مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تعلیق شود.

پرس تی وی : مسکو از «تصمیم یک‌جانبۀ» اوکراین برای برگزاری رزمایش موشکی در حریم هوایی شبه‌جزیرۀ کریمه انتقاد کرد و گفت این رزمایش نظامی، نقض حریم هوایی روسیه خواهد بود. مسکو همچنین هشدار داده است تمام پروازها را برفراز کریمه، ممنوع خواهد کرد.وزارت دفاع روسیه روز جمعه پس از احضار وابستۀ نظامی اوکراین در مسکو، اعتراض رسمی خود را به رزمایش موشکی آتی کی‌یف در یادداشتی  دیپلماتیک به وی ابلاغ کرد.

پرس تی وی : فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا درگذشت.رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا، در سخنانی در تلویزیون ملی این کشور خبر درگذشت فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، را اعلام کرد.فیدل کاسترو که قدرت را بعد از انقلاب 1959 در دست گرفت، در سال 2006 و به دلیل وضعیت جسمانی از قدرت کناره‌گیری کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *