جدیدترین مطالب

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو قتل یکی از خبرنگاران نظامی روسیه را جنایت خونین اوکراین نامیدند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه قتل سمیون یریومین، خبرنگار روزنامه روسی ایزوستیا را تایید دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم ولادیمیر زلنسکی می داند، مسکو از سازمان های بین المللی مربوطه و ساختارهای حقوق بشری می خواهد که قتل او را قویا محکوم کنند.

Loading
16 آذرماه 1395

رسانه ها ؛ وتوی قطعنامۀ شورای امنیت برای آتش بس در حلب و …

۱۳۹۵/۰۹/۱۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: وتوی قطعنامۀ شورای امنیت درباره سوریه از سوی چین و روسیه، اتحادیه اروپا به دنبال ارائه پیشنهاد مالی به «بشار اسد» ، اختلاف نظر نتانیاهو و کری درباره شهرک‌سازی‌ها،تایید دکترین جدید «امنیت اطلاعات» روسیه ، برگزاری مذاکرات وزرای خارجه ناتو ، هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خطر "تروریسم هسته‌ای" و آلمان و فرانسه در صدر فروشندگان بیشترین سلاح در سال ۲۰۱۵ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  چین و روسیه قطعنامۀ تنظیم شده در شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس هفت روزه در حلب را وتو کردند. متن این قطعنامه توسط اسپانیا، مصر و نیوزیلند تهیه شده بود و علاوه بر وتو توسط چین و روسیه، ونزوئلا نیز به این قطعنامه رای منفی داد. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در شورای امنیت دربارۀ وتوی این کشور گفت: «همانطور که می دانیم اینگونه آتش بس ها توسط گروههای مسلح، برای تقویت مواضع و تامین سلاح استفاده می شود و این امر تنها به بدتر شدن درد و رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد.»

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا در نظر دارد به منظور به قدرت‌ رساندن تروریست‌های سوری، به دولت سوریه پیشنهاد کمک مالی چشمگیر دهد.روزنامه انگلیسی «تایمز» گزارش کرد که ظاهراً اتحادیه اروپا قصد دارد به دمشق پیشنهاد کمک‌های مالی در قبال در قدرت ماندن معارضان مسلح سوریه در برخی مناطق این کشور را مطرح کند. طبق این گزارش، پیشنهادات جدید اتحادیه اروپا توسط «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست دو هفته پیش وی با رهبران معارضان سوری مطرح شده است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که واکنش آرام چین به تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان او را تحت تاثیر قرار داده و نقش تعیین‌کننده‌ای در امکان برگزاری گفت‌وگوهای آرام بین چین و تایوان در آینده دارد. «هنری کیسینجر» گفت: «در حال حاضر، من تحت تأثیر واکنش آرام حاکمیت چین قرار گرفتم. این واکنش نشان می‌دهد که آیا امکان برقراری یک گفت‌وگوی آرام (میان چین و تایوان) امکانپذیر است یا خیر».

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد، واشنگتن توافق با روسیه در خصوص عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از حلب در سوریه را تأیید نمی‌کند. «مارک تونر» در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، واشنگتن در حال حاضر نمی‌تواند مذاکرات با مسکو و توافق در خصوص عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از حلب در سوریه را تأیید کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان نشست “سابان” مدعی شد که شهرک‌سازی‌ها تاثیری بر روند مذاکرات صلح با طرف فلسطینی ندارد! این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا با این نظر مخالفت کرده است.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از طریق ویدئو کنفرانس در مذاکرات “سابان” مشارکت داشت، مدعی شد: شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری تاثیری بر روند مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها ندارد! در مقابل جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که با اظهارات نتانیاهو موافق نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت خارجه مصر در واکنش به وتوی قطعنامه حلب در شورای امنیت تاکید کرد که قاهره به تلاش‌های خود جهت دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه و رایزنی‌ با اعضای شورای امنیت ادامه می‌دهد. سامح شکری گفت که قاهره به رایزنی‌های خود درباره این پیش‌نویس جهت کسب توافق اعضای شورای امنیت ادامه می‌دهد و در طول هفته‌های اخیر تلاش زیادی برای نزدیک سازی رویکرد اعضای شورا درباره قطعنامه پیشنهادی انجام داد اما برخی کشورهای عضو تاکید کردند که رای گیری‌ در مورد قطعنامه ارائه شده با ویژگی‌ها و محتوای فعلی‌اش نمی‌تواند موافقت همه کشورهای عضو را به دست آورد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   اندونزی تصمیم گرفته است بخشی از دریای چین جنوبی در اطراف جزایر ناتونا، در نقشه های داخلی با نام «دریای ناتونای شمالی» خوانده شود.این اقدام ظاهرأ با هدف تحت کنترل نگه داشتن ادعاهای چین صورت گرفته است.ان اچ کی، از منابع دولت اندونزی دریافته است که از سال آینده در نقشه های این کشور از «دریای ناتونای شمالی» استفاده خواهد شد. این منطقه آبهای اطراف جزایرناتونا، از جمله منطقه اقتصادی انحصاری این کشور را شامل می شود.

  خبرگزاری مهر:   «ولادیمیر پوتین» ، رئیس جمهوری روسیه طی حکمی که دیروز به امضا رسید اما محتوای آن امروز سه شنبه عمومی شد، دکترین جدید «امنیت اطلاعات» این کشور را مورد تایید قرار داد.طبق این سند، یکی از اهداف راهبردی روسیه از تضمین امنیت اطلاعات، پیشگیری از درگیری های مسلحانه ای است که نیازمند استفاده از فناوری اطلاعات هستند.این سند همچنین شامل مدرن سازی سیستم امنیت اطلاعات نیروهای مسلح روسیه است و در خصوص اهداف نظامی برخی کشورها از افزایش توانمندی در عرصه فناوری اطلاعات در راستای اعمال نفوذ در سیستم امنیت اطلاعات روسیه هشدار می دهد.

خبرگزاری مهر:   وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو امروز در بروکسل گرد هم می آیند. بر اساس اعلام گزارش ها، محور مذاکرات شرکت کنندگان در این نشست، حملات سایبری، همکاری نظامی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و جنگ هیبریدی است. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو پیش از آغاز این نشست اظهار داشت: ناتو و اتحادیه اروپا در نظر دارند در ۷ حوزه بیش از پیش با یکدیگر همکاری داشته باشند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که مقامهای ارشد آمریکا، روسیه، چین و کره جنوبی طی ماه جاری گفتگوهایی را درباره روشهای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی برگزار خواهند کرد. وزارت خارجه کره جنوبی در حالی از برگزاری نشست های مقامهای ارشد آمریکا، چین، روسیه و کره جنوبی برای بررسی روش های اعمال فشار بر کره شمالی خبر داده است که شورای امنیت سازمان ملل اخیرا با تصویب قطعنامه ای تحریمهای جدیدی را علیه پیونگ یانگ وضع کرده است.

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد که تروریست‌های هسته‌ای می توانند به هر جایی حمله کنند. یوکیا آمانو  درکنفرانس امنیت هسته ای در وین هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس، اتخاذ تدابیر لازم از سوی کلیه کشورهای جهان برای جلوگیری از سوء استفاده از مواد رادیواکتیو و حمله به تاسیسات است.

آمانو در ادامه تصریح کرد: تضمین امنیت هسته ای موثر برای همه کشورها مهم است، از جمله کشورهایی که مواد هسته ای یا رادیواکتیو کمی در اختیار دارند.

خبرگزاری ایرنا:  عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با سامح شکری وزیر خارجه مصر تلفنی گفت و گو کرد و طی این گفت وگو درخواست نمود تا دو طرف در چند روز آینده با هم دیدار کنند. شکری در پاسخ به این درخواست الجبیر موافقت کرد و گفت که به محض بازگشت از واشنگتن با وی دیدار می کند.این اخبار در حالی منتشر شده که عبدالفتاح السیسی که در سفری دو روزه به امارات رفته بود، اندکی قبل از رسیدن پادشاه عربستان به امارات این کشور را ترک کرد و با سلمان بن عبدالعزیز دیدار نکرد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه ی آمریکا گفت دولت اوباما در تلاش است اهمیت توافق هسته ای با ایران را به دولت آتی این کشور بفهماند.جان کری که در مراسم دریافت عالی ترین نشان دولتی آلمان در برلین سخن می گفت بر حمایت کشورش از اجرای کامل برجام تاکید کرد و توافق هسته ای را ضامن برقراری امنیت هر چه بهتر در دنیا خواند. وزیر امور خارجه ی آمریکا تاکید کرد:« آمریکا و آلمان بر حمایت خود از اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافق با ایران تاکید دارند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی کاخ سفید مدعی شد تمدید تحریم های ایران نقض برجام نیست و رئیس جمهور قصد دارد آن را امضاء کند.جاش ارنست گفت: ما از زمانی که کنگره در حال بررسی تصویب این قانون بود، تصریح کردیم این قانون نقض توافق برنامه جامع اقدام مشترک که توافقنامه بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است، نیست. ما از همان آغاز به صورت صریح درباره این مسئله صحبت کردیم.

خبرآنلاین: تفاهمی میان مسکو و آنکارا مبنی بر حمایت از ایجاد منطقه خالی از حضور داعش میان حلب و ترکیه وجود دارد.پس از این که مسکو اعلام کرد که واشنگتن موافق با “خروج تمامی افراد مسلح” از شرق حلب است، اعلام شد که برخی از گروه‌ها “مرگ در میدان نبرد” را ترجیح داده‌اند و جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) نیز مقرهای گروه‌های دیگر از جمله “جیش الاسلام” را تحت تصرف خود درآورد که پس از این امور، توافق دیگری به دستورکار مذاکرات آنکارا میان گروه‌های حلب و ارتش روسیه با نظارت ترکیه اضافه شد که می‌تواند به “توافق شرق حلب در مقابل شهر الباب” بینجامد.

پرس تی وی :گزارش کاخ سفید دربارۀ هدف قرار دادن به‌اصطلاح افراط‌گرایان خارجی نشان می‌دهد که امریکا در تلاش برای گسترش استفاده از قدرت نظامی خود در کشورهایی فراتر از افغانستان، عراق و سوریه است.این گزارش 60 صفحه‌ای از اعزام نیروهای امریکایی، حملات هوایی منظم و فعالیت‌های جاسوسی ضد تروریستی در چندین منطقۀ جدید شامل سومالی، یمن، اردن، نیجر، کامرون، آفریقای مرکزی، دریای سرخ و سودان جنوبی حکایت دارد.

دویچه وله: برخلاف روند کلی کاهش فروش سلاح در جهان، کنسرن‌ها و شرکت‌های اسلحه‌سازی کشورهای اروپای غربی  سال ۲۰۱۵ اسلحه بیشتری فروخته‌اند.. انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در آخرین گزارش سالانه خود که در روز دوشنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۶ منتشر شد، آورده است کنسرن‌های اسلحه سازی در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۷۰ میلیارد دلار سلاح فروختند. شرکت‌های آلمانی و فرانسوی در راس پرفروش‌ترین شرکت‌ها قرار گرفته‌اند .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *