جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پنتاگون: خواهان جنگ با ایران نیستیم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: نمی‌خواهیم شاهد جنگ با ایران باشیم، اما اقدامات لازم را برای  محافظت از اسرائیل و جلوگیری از جنگ فراگیر در خاورمیانه  انجام خواهیم داد.

هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل و مقابله با حملات به کشتی هایش در دریای سرخ

نیویورک – ایرنا- فرمانده نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن یک میلیارد دلار برای خنثی کردن حملات در خاورمیانه علیه کشتی هایش و حمایت از اسرائیل، از زمان جنگ این رژیم در غزه هزینه در ۶ ماه گذشته  کرده است.

ب️بینید | لحظه بمباران یک برح مسکونی توسط جنگنده‌های اسرائیلی؛ صدای انفجار بلند شد

در مرکز نوار غزه، جنگنده‌های اسرائیلی به شمال اردوگاه النصیرات حمله کردند. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که انفجاری مهیب شهر المغراقه در شمال اردوگاه آوارگان النصیرات را لرزاند. منبع: خبرگزاری صدا و سیما

Loading
17آذرماه 1395

رسانه ها ؛ اذعان دیرهنگام مقامات آمریکا به واقعیات منطقه و آمریکا و…

۱۳۹۵/۰۹/۱۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آخرین سخنان باراک اوباما در دفاع از عملکردش، تاکید ترامپ به تغییر سیاست‌های تغییر رژیم آمریکا در جهان ، آغاز به کار اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه ، دیدارنخست وزیر ترکیه با رئیس جمهور روسیه ،گفتگوی فرستاده ویژه چین با ولیدالمعلم ، تاکید نخست‌وزیر انگلیس برهمکاری با شورای همکاری خلیج فارس ضد ایران، تاکید روسیه و ژاپن برگسترش همکاری های مشترک اقتصادی، درخواست مصر از آمریکا برای اعطای کمک‌های نظامی بیشتربه قاهره، تاکید اعضای ناتو بر تقویت همکاری ها و موج جدید حملات عربستان به زیرساخت‌های یمن ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهوری کنونی آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مک دیل آخرین سخنرانی خود را درخصوص امنیت ملی ایراد و ضمن انتقاد تند از منتقدان حملات پهپادی، از این اقدامات به عنوان “بالاترین استانداردی که آمریکا می‌توانسته داشته باشد” دفاع کرد. باراک اوباما، گفت: جانشینم باید بسیاری از رویکردهای مرا بپذیرد و مبارزه علیه ترور را ادامه دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در سخنانی تاکید کرد که ایالات متحده به سیاست‌های تغییر رژیم خود در کشورهای مختلف جهان پایان خواهد داد؛ سیاست‌هایی که قدمت آنها به چندین دهه پیش بازمی‌گردد و موجب فروپاشی دولت‌های بی‌شماری شده است. دونالد ترامپ متعهد شد تا یک سیاست خویشتنداری نیروهای نظامی آمریکا در سراسر جهان را در پیش بگیرد و نه رها کردن آن.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): چالش‌های اقتصادی و تحولات بین‌المللی به علاوه بحراان سوریه و یمن محور اصلی سخنرانی رهبران شورای همکاری خلیج فارس در سی و هفتمین نشست آنها بود که شب گذشته در منامه آغاز به کار کرد.حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین سی و هفتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را افتتاح کرد و با بیان اینکه این نشست در سایه شرایط بی‌سابقه‌ای برگزار می‌شود، شورای همکاری خلیج فارس را “کاخ بین‌المللی کارآمد” خواند!

خبرگزاری فارس: نخست وزیر ترکیه با رئیس جمهور روسیه در مسکو دیدار کرده و از برقراری مجدد روابط دوجانبه ابراز رضایت کرد. «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه طی سفری به مسکو، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و درباره همکاری‌های مشترک و همچنین آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): فرستاده ویژه چین به سوریه امروز (چهارشنبه) مذاکراتش با مسئولان سوری درباره اوضاع در این کشور جنگ زده و مساله مبارزه با تروریسم دیدار و گفتگو می‌کند. شی شیاو یان، فرستاده ویژه چین در این سفر با فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه و ولید المعلم، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه دیدار خواهد داشت.وی سپس با علی حیدر، وزیر امور آشتی ملی در سوریه دیدار می‌کند.

خبرگزاری فارس: کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه نشستی با موضوع ایران برگزار کرد. «ماتیو مکینیس»، از اعضای ارشد «اندیشکده امریکن اینترپرایز» و «ملیسا دالتون»، عضو ارشد «مرکز برنامه امنیت بین‌المللی برای مطالعات راهبری» مهمانان این نشست بودند. حاضران در این نشست بر ضرورت وضع تحریم‌های جدید ضد ایران، مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های مورد حمایت آن از جمله گروه حزب‌الله لبنان تأکید کردند.  

خبرگزاری فارس:  نخست‌وزیر انگلیس در نطق خود در نشست شورای همکاری خلیج فارس بر حفظ توافق هسته‌ای و آمادگی برای همکاری با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس ضد ایران تأکید خواهد کرد. روزنامه گاردین انگلیس، بخش‌هایی از سخنرانی «ترزا می»، نخست‌وزیر این کشور که قرار است امروز چهارشنبه در نشست شورای همکاری خلیج فارس ایراد شود را منتشر کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   یک مقام اتحادیه اروپا می گوید که بریتانیا باید تا اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی برسر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، به توافقی دست یابد. میشل بارنیر، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، در یک کنفرانس خبری در بروکسل، این برنامه زمانی را اعلام کرد. وی گفت که اگر ترسا می، نخست وزیر بریتانیا، خروج این کشوراز اتحادیه اروپا را طبق برنامه تا پایان ماه مارس اطلاع دهد، مذاکرات باید تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ پایان یابد. وی گفت که مراحل باقیمانده نظیر تضمین تصویب از سوی کشورهای عضو باید تا ماه مارس ۲۰۱۹ خاتمه یابد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  انتظار می رود شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در نشست سران خود در هفته آینده فعالیت مشترک اقتصادی در چهار جزیره تحت کنترل روسیه را مورد بحث قرار دهند. این جزیره ها در ژاپن به عنوان قلمرو شمالی شناخته شده اند.این دو رهبر در روز پنجشنبه هفته آینده در استان یاماگوچی واقع در غرب ژاپن دیدار کرده و در مورد طیفی از مسایل از جمله یک مناقشه دوجانبه ارضی بر سر چهار جزیره تحت کنترل روسیه صحبت کنند.

خبرگزاری مهر:سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در جریان دیدار با عضو مجلس نمایندگان آمریکا بر لزوم افزایش کمک های نظامی این کشور به قاهره تأکید کرده است. «أحمد أبوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در سخنانی به بیان جزئیاتی از دیدار «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور با رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت. وی گفت که شکری در جریان دیدار با این مقام آمریکایی اعلام کرده است که مصر به کمک های نظامی بیشتری از سوی واشنگتن نیاز دارد.

خبرگزاری تسنیم:  نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر اینکه عادی‌سازی اوضاع در سوریه از اولویت‌های کشورش و روسیه است گفت: بحران سوریه به سمت گشایش حرکت می‌کند.بن‌علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه گفت که بحران سوریه به سمت گشایش حرکت می‌کند. وی در دیدار با دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه در مسکو گفت: ما به سمت برون رفت از بحران سوریه حرکت می‌کنیم و عادی‌سازی اوضاع در سوریه اولویت ترکیه و روسیه است، زیرا این به نفع کل منطقه است.

خبرگزاری ایرنا: وزیردفاع آمریکا در توکیو اعلام کرد که این کشور منافع پایداری در منطقه آسیا – پاسیفیک دارد. اشتون کارتر به ژاپن رفته است تا نگرانی های ناشی از پیروزی ترامپ را کاهش دهد. نامزد پیروز جمهوریخواهان از متحدان آمریکا خواسته بود تا یا هزینه بیشتری صرف نگهداری از نیروهای آمریکایی کنند و یا با خطر خروج آنان مواجه شوند. منطقه آسیا و متحدان آسیایی آمریکا اولویت نخست دولت دمکرات اوباما بودند.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه آمریکا گفت با همه تلاش هایی که برای آتش بس کردیم و ایران و روسیه نیز از آن حمایت می کردند، این مخالفان اسد بودند که تن به آتش بس ندادند و خواستار ادامه درگیری ها شدند. جان کری در آخرین سخنرانی خود به عنوان وزیر امور خارجه این کشور در نشست ناتو در بروکسل گفت: وقتی چند سال پیش ما در وین جمع شدیم، فرایندی را شروع کردیم که مسیری سیاسی را برای حل و فصل جنگ ایجاد می کرد. ما همه را به پای میز گفتگو فرا خواندیم، از جمله روسیه و ایران و به دنبال آتش بس بودیم. این را نیز به روشنی بگویم که روسیه و ایران هر دو در زمانی که ما در وین بودیم از آتش بس حمایت کردند.

خبرآنلاین: رئیس جمهوری منتخب آمریکا در یک سخنرانی در ایالت اوهایو، اعلام کرد که ژنرال بازنشسته جیمز ماتیس را برای پست حساس وزارت دفاع برگزیده است.جیمز ماتیس، رئیس پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) است که مواضع سختگیرانه‌ای درباره ایران و توافق هسته‌ای (برجام) دارد.ماتیس، ۶۶ ساله، در گذشته ایران را «مهم‌ترین خطر علیه ثبات و صلح در خاورمیانه» خوانده است.

یورونیوز: نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو روز سه شنبه در بروکسل برگزار شد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همچنین یِنس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از لزوم تداوم همکاری ها گفتند. استولتنبرگ گفت: «اهمیت همکاری میان دو سوی اقیانوس اطلس موضوع اصلی نشست بود. تقویت همکاری بین آمریکای شمالی و اروپا در گروی تقویت همکاری ناتو و اتحادیه اروپاست.»

پارس تودی: امیر کویت طی سخنانی در سی و هفتمین نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین بر اهمیت گفتگوی سازنده بین این کشورها و ایران تاکید کرد. شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت روز سه شنبه، افزود، موفقیت این گفت وگو نیازمند تکیه بر مبانی قوانین بین المللی در رابطه با مناسبات بین کشورها است که بر احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها تاکید دارد.امیر کویت درباره اوضاع سوریه نیز بر حمایت از تلاش ها برای دستیابی به راهکار سیاسی که موجب حفظ جان مردم سوریه و تمامیت ارضی این کشور می شود تاکید کرد.

 پارس تودی:  حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت: این کشور به نمایندگی از همه کشورهای جهان در حال مبارزه با تروریست ها می باشد، ولی هرگز قبول نخواهد کرد تا هیچ نیروی خارجی به ویژه آمریکایی ها پس از نابودی داعش در خاک عراق باقی بمانند و پایگاه نظامی ایجاد کنند. العبادی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه هفتگی با اعضای دولت عراق افزود: بغداد به منظور دریافت کمک از کشورهای خارجی برای آزاد سازی موصل به هیچ کشوری التماس نمی کند.

پرس تی وی :جنگنده‌های عربستان چندین حملات هوایی جدید را به زیرساخت‌های یمن در سراسر این کشور انجام داده‌اند و خسارات هنگفتی وارد کرده‌اند.عربستان در برخی از این حملات از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.تاکنون گزارش دقیقی از میزان تلفات این حملات منتشر نشده است.

دویچه وله:  ناتو و اتحادیه اروپا توافق کردند در راستای مقابله با بحران‌ها و همچنین رویارویی با حملات سایبری بر دامنه همکاری‌های خود بیافزایند. این همکاری، تبادل اطلاعات، برگزاری مانورهای مشترک را در بر می‌گیرد.همکاری مشترک و گسترده‌تر بین ناتو و اتحادیه اروپا نه تنها همکاری بیشتر در ماموریت‌های دریایی را شامل می‌شود، بلکه فعالیت‌های مشترک در زمینه مقابله با حملات سایبری و پژوهش‌های تسلیحاتی را نیز در بر می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *