جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading
21 آذرماه 1395

رسانه ها ؛ پایان بی‌نتیجه نشست سوریه در پاریس و…

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: پایان بی‌نتیجه نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در پاریس، واکنش ها به انفجارهای استانبول، بازگشت آمریکا به آسیای مرکزی از سال 2017 ، تاکید برخروج ترکیه از خاک عراق در گفتگوی تلفنی ایلدیریم و العبادی، لزوم تشکیل سازمان اطلاعات مشترک اروپایی، تاکید رئیس سابق سیا بربقای اسد ، محکومیت شهرک‌سازی اسرائیل از سوی سازمان ملل و توافق تاریخی کشورهای نفتی غیر اوپک برای کاهش تولید ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نشست وزرای خارجه ده کشور غربی و عربی هم‌پیمان با تروریستهای سوری موسوم به “دوستان سوریه” بدون نتیجه مشخصی در پاریس پایان یافت و حاضران متعهد شدند تا به تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور ادامه دهند. در این نشست که با حضور وزرای خارجه کشورهای غربی و عربی از جمله وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، قطر، امارات، اردن و چند کشور دیگر در پاریس برگزار شد، همانگونه که انتظار می‌رفت جز سخنرانی‌های معمول نتیجه خاصی به دست نیامد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس پس از اظهارت انتقادآمیزش علیه عربستان سعودی مبنی بر مشارکت در جنگ نیابتی در منطقه به خصوص در یمن بر تقویت روابط انگلیس با کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرد. این اظهارات باعث انتقاد شدید در دولت انگلیس شد و همچنین خشم رهبران عرب حوزه خلیج فارس را به همراه داشت. وی در سخنرانی خود در بحرین پیش از سفر به عربستان سعودی اعلام کرد: نیروهای سعودی به دلیل حفظ امنیت کشورشان از بمباران‌حوثی‌ها در یمن دست به عملیات نظامی می‌زنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه جنگ سوریه جنگی ملی است تاکید کرد دشمنان سوریه در تحقق اهدافشان علیه سوریه شکست خوردند چرا که مردم ما در حفظ وحدت و بافت اجتماعی خود موفق عمل کردند و این نقطه قوت سوریه است. بشار اسد در استقبال از اعضای شرکت کننده در نشست دفتر دائم اتحادیه وکلای عرب که در دمشق تحت عنوان “حقوق کشورها در رویارویی با تروریسم” برگزار شد به بررسی نقش مهم سندیکاها و اتحادیه‌های مردمی به ویژه در شرایطی که منطقه خاورمیانه در آن به سر می‌برد پرداخت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر کشور ترکیه اعلام کرد، در پی انفجارهای شب گذشته که در نزدیکی اتوبوس حامل نیروهای پلیس ضد شورش مقابل استادیوم باشگاه بشیکتاش در مرکز استانبول و در نزدیک میدان تقسیم رخ داد ۲۹ تن کشته و ۱۶۶ تن زخمی شدند. در نخستین واکنش به انفجار، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: دو انفجاری که در پی مسابقه دو تیم فوتبال بشیکتاش و بورساسپور رخ داد با هدف ایجاد کشته‌های بیشتر بود و تمامی سازمان‌های تروریستی که به ترکیه و ملت آن حمله می‌کنند، هدف مشترکی دارند.

خبرگزاری فارس: کارشناس سیاسی روس با اشاره به اهداف «واشنگتن» از بازگشت به آسیای مرکزی، مقابله با نفوذ رو به گسترش چین و همچنین تشدید رقابت بین ازبکستان و قزاقستان را از جمله برنامه‌های احتمالی آمریکا در این منطقه دانست. «ایگور پانکراتینکو» کارشناس سیاسی روس در مصاحبه با این نشریه به بررسی چرایی علاقمندی آمریکا به آسیای مرکزی پرداخته و گفته است: آمریکا در سال آینده میلادی به آسیای مرکزی بازخواهد گشت.

خبرگزاری فارس:  یک روزنامه پرتیراژ اسپانیایی با بیان اینکه آمریکا در نقض توافق‌های بین‌المللی سابقه‌دار است، نوشته است که اروپا باید واشنگتن را به برجام پایبند نگه دارد. «کورنلیوس ادبار» تحلیلگر روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» در مقاله‌ای به سرنوشت محتمل برجام در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و وظیفه اروپایی‌ها در قبال این توافق بین‌المللی پرداخته است. این روزنامه نوشت: «با انتخاب ترامپ، حالا وظیفه دفاع از این توافق تاریخی بر عهده اروپایی‌هاست، یعنی همان کشورهایی که مذاکرات یک دهه‌ای هسته‌ای با تهران را آغاز کردند.»

خبرگزاری فارس: نخست وزیر عراق در تماس تلفنی که با همتای ترکیه‌ای خود داشت بر ضرورت خروج نیروهای این کشور از شمال عراق تأکید کرد. «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در گفتگو با «بینالی ایلدیریم» همتای ترکیه‌ای اش اعلام کرد که وی در این گفت‌وگو بر ضرورت خروج نیروهای ترکیه از شمال عراق تأکید کرد.در مقابل، نخست وزیر ترکیه قول داد آنکارا نیروهای نظامی خود را که در پایگاه «بعشیقه» مستقر هستند، از عراق خارج کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   چین واردات زغال سنگ از کره شمالى را به حال تعلیق در آورد. دولت چین اعلام کرده است که در تبعیت از تازه ترین قطعنامه هاى سازمان ملل متحد علیه کره شمالى، واردات زغال سنگ از این کشور را در مدت باقى مانده از سال میلادى جارى، به حال تعلیق در مى آورد. صادرات زغال سنگ منبع عمده درآمد براى کره شمالى بوده است.

خبرگزاری مهر: یک رسانه غربی با اشاره به سیاست های خصمانه عربستان سعودی در قبال ایران به ویژه در یک سال گذشته، عنوان داشت ریاض اکنون در وضعیت عقب نشینی قرار گرفته است. اکونومیست در تحلیل خود می نویسد: در ژانویه سال جاری میلادی «محمدبن سلمان» معاون جوان ولیعهد عربستان که کارهای زیادی در این کشور بر عهده وی است، با تشبیه سیاست خارجی وقت عربستان به «دوران اغما» از پایان آن و لزوم اتخاذ سیاست های تندتر علیه ایران سخن گفت.

خبرگزاری تسنیم: رئیس فراکسیون لیبرال ها در پارلمان اروپا خواستار همکاری تنگاتنگ‌تر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه سیاست دفاعی و امنیتی و تشکیل یک سازمان اطلاعات مشترک اروپایی شد. ” گوی ورهوف استات”، نخست وزیر سابق بلژیک و رئیس کنونی فراکسیون لیبرال ها در پارلمان اروپا که به عنوان نامزد مطرح برای جانشینی رئیس پارلمان اروپا هم مطرح است همکاری تنگاتنگ تر  کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه سیاست دفاعی و امنیتی را خواستار شده و گفت: ما به یک سازمان اطلاعات اروپایی در سطح این اتحادیه و یک اتحادیه دفاعی مشترک اروپایی نیاز داریم.

خبرگزاری ایرنا: ‘خالد الفالح’ وزیر نفت عربستان اعلام کرد، توافق اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) و صادر کننده های نفتی غیر عضو این سازمان می تواند ثبات بیشتری به بازار نفت ببخشد. الفالح در گفت وگو با شبکه ‘راشا تودی’ ضمن تقدیر از نقش روسیه در دستیابی به این توافق، افزود، نشست شنبه اعضای اوپک با 12 کشور صادر کننده نفت غیر عضو اوپک در وین، از این جهت که بسیاری از کشورها را برای اولین بار به دور هم گرد آورد، حائز اهمیت است.

خبرگزاری ایرنا:  «دیوید پترائوس» رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) گفت که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می تواتد به برقراری صلح در آن کشور کمک کند.پترائوس که در نشست اندیشکده مطالعات بین المللی استراتژیک در منامه پایتخت بحرین سخنرانی می کرد، افزود: «بشار اسد نمی‌تواند در طولانی مدت بخشی از راه‌حل در سوریه باشد ؛ اما تا زمانی که ندانیم چه کسی جایگزین او خواهد شد، نباید برای کنار زدن او فشار بیاوریم و او در کوتاه مدت می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد.’

خبرگزاری صدا و سیما:  نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت شهرک سازی در اراضی فلسطینی‌ها هیچ توجیهی ندارد و با موازین بین المللی تناقض دارد.زید بن رعد تصویب هرگونه قانونی برای مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی در اراضی متعلق به فلسطینی‌ها در کرانه باختری را داری پیامدهای منفی دانست.

یورونیوز: در پی عزل پارک گون هه، رئیس جمهور کره جنوبی از قدرت، نخست وزیر هوانگ کیو آهن رئیس جمهور موقت این کشور شد و تا حدود شش ماه دیگر اداره کشور را برعهده خواهد داشت؛ یعنی تا زمان تصمیم گیری دادگاه قانون اساسی درباره برکناری قطعی رئیس جمهوری از قدرت.اتهام خانم پارک همدستی با دوستش، چوی سون سیل در اخاذی از شرکتها و سوء استفاده از قدرت و نیز فراهم کردن دسترسی او به اسناد محرمانه دولتی عنوان شده است.

پارس تودی:  وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: 50 هزار نظامی آمریکایی در خاورمیانه مستقر هستند، که از مجموع آنها 5 هزار نفر در عراق و سوریه حضور دارند. اشتون کارتر روز شنبه  10 دسامبر در همایش “گفتگوی امنیتی منامه” گفت: شمار زیادی از سامانه های دفاع دریایی و موشکی آمریکا در منطقه مستقر هستند تا با هرگونه تجاوزگری احتمالی علیه متحدان آمریکا در خاورمیانه مقابله کند.اشتون کارتر با بیان اینکه کشورش در زمان حاضر بیش از هرزمان دیگری امکانات قدرتمندی در اختیار دارد، تاکید کرد که در این منطقه جایگزینی بهتر از توانمندیهای ما وجود ندارد. گفتنی است که آمریکا در قطر، عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات و عمان 21 پایگاه نظامی در اختیار دارد که این گواه حضور گسترده  آنها در منطقه است.

پرس تی وی :تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک تولید خود را 562 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهند.10 روز پس از توافق کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت خام به‌منظور تثبیت بهای آن، تولیدکنندگان نفت غیر ضو اوپک نیز موافقت کردند تولید خود را کاهش دهند.این اولین توافق بین اعضای اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر اوپک طی 15 سال اخیر محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *