جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

Loading
22 آذرماه 1395

رسانه ها ؛ افزایش تنش ها در جنوب شرق آسیا و…

۱۳۹۵/۰۹/۲۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: شلیک ژاپن به سوی جنگنده های چین و اعتراض پکن، ورود وزیر دفاع آمریکا به تل آویو، درخواست توکیو برای برگزاری مذاکرات مقدماتی پیش از نشست سران ژاپن و روسیه ، دیدار پادشاه اردن با وزیر دفاع آلمان، تغییررئیس سازمان آ.اس.آی در پاکستان، تاکید نتانیاهو برلغو برجام، دیدار بارزانی و وزیر دفاع آمریکا، اظهارات ترامپ درباره چین واحد ، ادامه بمباران شدید صنعاازسوی عربستان و تسلط ارتش سوریه بر 90 درصدحلب ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع چین روز دوشنبه رسما به شلیک جنگنده های ژاپنی به سمت جنگنده های خود در تنگه میایو اعتراض و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.‌وزارت دفاع چین در بیانیه ای آورده که در جریان رزمایش هایی که جنگنده های چین در آبهای اقیانوس آرام غربی در تنگه میایو انجام می دادند چندین فروند جت ژاپنی برای آنها مزاحمت ایجاد و اقدام به تعقیب آنها کردند.

خبرگزاری ایرنا: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا امروز (دوشنبه) در آستانه تحویل جت های جنگنده F-35 به رژیم صهیونیستی، وارد تل آویو شد. براساس این گزارش، دو فروند جت نسل پنجم F-35 که قرار است امروز تحویل رژیم صهیونیستی شود، تا سالها باعث برتری نظامی این رژیم در مقابل همسایگانش خواهد شد. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن تقدیر از کارتر، گفت که این جنگنده ها، گام دیگری در راستای برتری هوایی اسرائیل در منطقه خواهد بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزارت دفاع ژاپن ادعای چین مبنی بر اینکه جت های جنگنده نیروی هوایی دفاع از خود ژاپن، هواپیماها و خدمه چینی آنها را به خطر انداخته اند را رد کرد. این وزارتخانه افزود:  شش فروند هواپیمای نظامی چین از جمله دو جت جنگنده، در صبح روز شنبه از حریم هوایی بین جزیره اصلی اوکیناوا و جزیره میاکو ژاپن عبور کردند. وزارت دفاع ژاپن می گوید هواپیماهای نیروی هوایی دفاع از خود با پیروی از رویه های دقیق که بر پایه قوانین بین المللی و قوانین حاکم بر نیروهای دفاع از خود می باشد، واکنش نشان دادند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  ژاپن از روسیه خواسته است پیشاپیش نشست دوجانبه سران که در هفته جاری برگزار خواهد شد، بین مقام های ارشد امور خارجه جهت یافتن یک توافق ارضی میان دو کشور، مذاکراتی برگزار گردد. قرار است شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه در استان یاماگوچی واقع در غرب ژاپن ملاقات کنند. انتظار می رود آنها در مورد مسایل ارضی از جمله چهار جزیره تحت کنترل روسیه که در ژاپن «قلمرو شمالی» نامیده می شوند و این کشور بر آنها ادعای حاکمیت دارد، تبادل نظر کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اگرچه وزیر امور خارجه سابق آمریکا رئیس جمهور تازه منتخب کشور را به عنوان شخصی که هیچ نمونه‌ای در تاریخ مدرن آمریکا ندارد، توصیف کرده اما نسبت به قضاوت درباره وی درخصوص لفاظی‌های انتخاباتی‌اش هشدار داد. هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: پیش از آنکه یک بحران اجتناب ناپذیر را فرض کنیم باید علی رغم تمامی لفاظی‌ها و ایده‌های تحریک آمیز ارائه شده در جریان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور تازه منتخب آمریکا به دولت جدید یک فرصت برای ارائه سیاست‌های بین‌المللی‌اش بدهیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پادشاه اردن و وزیر دفاع آلمان در دیداری درباره آخرین تحولات منطقه و راه‌های تحکیم روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های نظامی گفتگو کردند. دربیانیه دفتر پادشاهی اردن آمده که در دیدار عبدالله دوم، پادشاه اردن با اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان در امان در مورد تحولات اوضاع در خاورمیانه به ویژه تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم در چارچوب یک استراتژی فراگیر مورد بررسی قرار گرفت و همچنین بر لزوم ادامه هماهنگی و رایزنی میان اردن و آلمان در قبال بحران‌هایی که منطقه شاهد آن است و راه‌های برخورد با آن تاکید شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در ادامه تغییرات در راس ارتش پاکستان، نخست وزیر این کشور رئیس آژانس اطلاعات داخلی ارتش را نیز تغییر داد. ژنرال نوید مختار به عنوان مدیرکل آژانس اطلاعات داخلی ارتش به جای رضوان مختار انتخاب شد.نواز شریف، نخست وزیر پاکستان روز شنبه نیز ژنرال قمر جاوید باجوا را به جای راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش کشورش کرد.ارتش تاثیرگذارترین ارگان در پاکستان است

خبرگزاری فارس:  یک اندیشمند آمریکایی می‌گوید انتظار پیدا کردن کاری خوب و ساختن یک زندگی مناسب بر مبنای آن، برای آمریکایی‌ها به یک رؤیا تبدیل شده است و استاندارد زندگی این مردم روز به روز پایین و پایین‌تر می‌رود. «نوام چامسکی» اندیشمند برجسته آمریکایی در مصاحبه با پایگاه خبری-تحلیلی «تروث آوت» به بررسی شرایط اجتماعی این روزهای آمریکا پرداخته و میزان امید طبقات متوسط و فقیر این کشور را در سراشیبی تند کاهش توصیف کرده است.

خبرگزاری فارس: «جیم وولسی» رئیس اسبق سیا می‌گوید منافع آمریکا در خاورمیانه موقتا هم‌سو با ایران قرار گرفته، ولی رویکرد بلندمدت واشنگتن پس از شکست داعش، باید تضعیف جمهوری اسلامی باشد. «رابرت جیمز وولسی» در گفتگو با سی‌ان‌ان همچنین گفت که رویکرد فعلی واشنگتن در برابر ایران، مانند رویکرد گذشتگان در اتحاد با روسیه برای شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بوده است و «این کار خوبی بود.»

خبرگزاری مهر: نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گوید که در دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا لغو برجام را با وی بررسی خواهد کرد. «بنیامین نتانیاهو» همچنین از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به عنوان حامی قدرتمند اسرائیل یاد کرد و از تمایل خود جهت همکاری با وی برای لغو توافق هسته ای با ایران سخن گفت.

  خبرگزاری مهر: «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در سفر به اربیل با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.در همین راستا، «اشتون کارتر» اعلام کرد که کشورش به حمایت مالی و نظامی از نیروهای پیشمرگه کرد پایبند است.وزیر دفاع آمریکا پیش از سفر به اربیل در بغداد با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق دیدار کرده بود.

خبرگزاری تسنیم:  یک روزنامه آلمانی در مطلبی به اوضاع وخیم اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ پرداخته و سال جاری میلادی را دورانی سخت برای این اتحادیه ارزیابی کرد. روزنامه “تاگس شاو” به اوضاع بد اروپا در سال 2016 نگاهی گذرا انداخته و نوشت: سال 2016 سالی سخت برای اتحادیه اروپا بود. از جمله چالش های این اتحادیه می توان به عواقب بحران پناهندگان و نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا موظف نیست موضع پیشین خود مبنی بر اینکه تایوان، بخشی از “چین واحد” است را ادامه دهد. بدین ترتیب ترامپ با اعلام این موضوع، علنا به نگرانی های پکن در خصوص پذیرفتن تماس تلفنی رئیس دولت تایوان، بی توجهی نشان داد.ترامپ در گفتگوی خود با شبکه خبری «فاکس نیوز» در این باره گفت: “من سیاست چین واحد را کاملا درک می کنم، اما نمی دانم چرا باید به واسطه سیاست چین واحد، محصور و محدود باشیم، مگر آنکه با چین به توافقی دست پیدا کنیم که شامل مسائل دیگری از جمله تجارت نیز باشد.”

خبرگزاری صدا و سیما: ارتش سوریه محله شیخ سعید در جنوب شرقی حلب را پس از درگیریهای شدید آزاد کرد.سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه (از گروه های مخالف دمشق مستقر در انگلیس) اعلام کرد ارتش سوریه امروز دوشنبه محله ای بزرگ در جنوب شرقی حلب را به تصرف خود درآورد و به این ترتیب کنترل 90 درصد از حلب در دست نیروهای دولتی است.

مشرق نیوز: مطرح‌ترین اندیشکده حال حاضر جهان بر این باور است هر گونه لغو برجام ممکن نیست. به اعتقاد این اندیشکده، اروپایی‌ها اجازه خودرایی در رابطه با لغو برجام را به آمریکا نخواهند داد. برای اروپایی‌ها، یک ایران تحریم‌شده یعنی دردسر عظیم پیشین. اروپایی‌ها نیاز به تجارت با ایران دارند و اگر سیستم تراکنش بانکی بین‌المللی برای ایران بسته شود، عملا حجم عظیم تجارت بین تهران و اروپا دچار مشکل بزرگ خواهد شد.

خبرآنلاین: معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش‌های منتشر شده درخصوص توافق مسکو و واشنگتن بر سر فراهم آوردن امکان خروج شبه‌نظامیان از مناطق شرقی حلب را تکذیب کرد. سرگئی ریابکوف، معاون دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که کشورش و آمریکا توافقی درباره صدور اجازه خروج از مناطق محاصره‌ شده شرق حلب برای شبه‌نظامیان نداشته‌اند.

پارس تودی:  جنگنده های عربستان طی چند ساعت 25 مرتبه استان صنعا پایتخت یمن را بمباران کردند. جنگنده های عربستان در شدیدترین حملات خود در ماه های گذشته 13 نوبت منطقه وادی سر، هفت نوبت شهرستان بنی مطر، سه نوبت کاخ ریاست جمهوری صنعا در نهدین نیز دو نوبت منطقه میدان سبعین صنعا را بمباران کردند.

پرس تی وی : سباستین کورتس، وزیر امور خارجۀ اتریش، می‌گوید وین در پی موارد نقض حقوق بشر پس از کودتای نافرجام در ترکیه، گفتگوها برای پیوستن آنکارا به اتحادیۀ اروپا را وتو می‌کند.پارلمان اروپا در پی کودتای نافرجام اواسط ماه جولای (26 تیر) و سرکوب گستردۀ مخالفان در ترکیه، تاریخ 24 نوامبر (4 آذر) به توقف مذاکرات به‌منظور عضویت آنکارا در اتحادیۀ اروپا رأی داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *