جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading
23آذرماه 1395

رسانه ها ؛ پیروزی بزرگ ارتش سوریه در حلب …،

۱۳۹۵/۰۹/۲۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آغاز پاکسازی حلب بعد از آزادسازی، ژاپن به دنبال توافقات تجاری با روسیه علیرغم تحریمها ، رزمایش مشترک نیروی زمینی آمریکا و امارات ، تاکید آلمان بر ادامه مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا، استقرار سامانه اس400 در جزیره کریمه، وعده ترامپ به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، سخنان دبیرکل جدید سازمان ملل در مراسم تحلیف،اذعان تروریستهای سوری به بی نتیجه بودن نشست پاریس، توافق آنکارا-تل آویو برای صادرات گاز اسرائیل به اروپا ازخاک ترکیه، برگزاری نشست امنیتی سه‌ جانبه در سئول درباره کره شمالی و تصمیم آلمان برای تقویت حضور نظامی در کشور مالی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: منابع نظامی سوریه امروز (سه شنبه) گزارش دادند که آزادسازی کامل حلب و شروع پاکسازی آن ساعاتی بیشتر باقی نمانده است. این منابع افزودند: هنوز برخی مناطق کوچک تحت تسلط تروریست‌ها است و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا: ژاپن اعلام کرده است که در باره جزایر مورد منازعه کوریل با روسیه گفت و گو خواهد کرد اما مهمتر این است که بین دو کشور در جریان دیدار رهبران آنها چندین توافقنامه تجاری امضا خواهد شد که روابط اقتصادی آنها را گرمتر خواهد کرد.دولت ژاپن همچنین تصریح کرده است که درجریان سفر رسمی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دراین هفته به ژاپن وی و شینزو آبه نخست وزیر این کشور راه های گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی را بی آنکه اجازه دهند آمریکا در این زمینه مداخله کند ، بررسی خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا: رزمایش مشترک نیروی زمینی آمریکا و امارات با هدف آنچه توسعه همکاریهای دفاعی و آموزش به نیروهای اماراتی خوانده شده، از امروز (سه شنبه) آغاز شد . نیروهای مسلح امارات اعلام کرد که این رزمایش را به صورت دوره ای و با کشورهای همپیمان خود برگزار می کند. در این رزمایش کارشناسان آمریکایی دوره های آموزشی را برای نظامیان اماراتی ارایه خواهند کرد.

یورونیوز: درحالیکه پیشروی ارتش سوریه و نیروهای حامی بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور به سمت شرق حلب و مناطق تحت اشغال گروههای مسلح ادامه دارد، مذاکرات میان وزرای خارجۀ آمریکا و روسیه برای آتش بس در این شهر بدون نتیجه پایان یافت.مسکو و دمشق می گویند شرط اول این آتش بس تخلیۀ شرق حلب توسط گروههای مسلح ضد دولتی است اما آمریکا ابتدا خواستار برقراری آتش بس و سپس ادامۀ مذاکرات در مورد حضور یا خروج این گروهای مسلح از این منطقه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد، مذاکرات درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا باید ادامه پیدا کند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان اظهار کرد، توقف مذاکرات با ترکیه درباره پیوستن به اتحادیه اروپا در حال حاضر اقدامی غیرمفید است.وی تصریح کرد: من موافق این نیستم که مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا متوقف شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرد که روسیه و ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ عملکرد بهتری داشته باشند.گورباچف ۸۵ ساله گفت: روابط میان ما “بسیار مهم” است و مایه نگرانی دیگران می‌شود. بنابراین باید منافع دیگران را هم در نظر داشته باشیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مشاور رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت، جابجایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت دونالد ترامپ خواهد بود. این اظهارات کلیان کانوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پیشتر هم کسانی مانند بیل کلینتون و یا جورج بوش وعده جابجایی سفارت کشورشان را در سرزمین‌های اشغالی داده بودند اما بعدا کوتاه آمدند چرا که هراس داشتند که این تغییر درگیری‌ها در این منطقه حساس را افزایش دهد.

خبرگزاری فارس: دبیرکل جدید سازمان ملل می‌گوید بسیاری از مردم دنیا، علاوه بر بی‌اعتمادی به دولت‌های خود، دیگر به سازمان ملل هم اعتماد ندارند و این سازمان عریض و طویل باید آماده تغییر باشد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل که از  اولین روز سال 2017 میلادی، سکان هدایت این نهاد را بر عهده می‌گیرد، امروز در مجمع عموی سوگند ادا کرد.پیش از گوترش، «بان کی‌مون» دبیرکل فعلی سازمان ملل که هفته‌های آخر کار با این سمت را می‌گذراند، سخن گفت و از نقش سازمان ملل در مبارزه با خشونت و تغییرات آب و هوایی تقدیر کرد.

خبرگزاری فارس:  وزارت دفاع روسیه از استقرار سامانه دفاعی اس400 در جزیره کریمه خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی پدافند هوایی خود را در جزیره کریمه به سامانه دفاعی اس400 مجهز کرده است.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که آمادگی دارد در هر زمان با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که خواستار بهبود روابط واشنگتن-مسکو است، دیدار کند. «ولادیمیر پوتین» روز سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد که آمادگی دارد در هر زمان با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دیدار کند. رئیس‌جمهور روسیه به خبرنگاران درباره احتمال دیدار با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت: «ما آمادگی داریم در هر زمان دیدار با ترامپ را ترتیب دهیم. مشکلی از طرف ما وجود ندارد».

خبرگزاری فارس: حامیان غربی-عربی گروه‌های تروریستی سوریه در نشست پاریس، متقاعد شدند معارضان جز پذیرش واقعیت و نشستن بر سر میز گفت‌وگو چاره دیگری ندارند.وزرای خارجه 10 کشور غربی و عربی هم‌پیمان با گروه های مسلح در سوریه از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، قطر، امارات، اردن و چند کشور دیگر شنبه در پاریس گردهم آمدند.شرکت کنندگان در نشست پاریس بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند و این در حالی است که پیش از این آنها از تشدید عملیات نظامی سخن گفته و دولت سوریه را به تحریم و اعمال شروطی در خصوص انتقال سیاسی بدون حضور بشار اسد تهدید می کردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   رییس جمهور اندونزی و نخست وزیر هند توافق کرده اند تا همکاری های امنیتی دریایی میان دو کشور را تقویت کنند.جوکو ویدودو و نارندرا مودی روز دوشنبه در دهلی نو، پایتخت هند، گفت و گوهایی را انجام دادند.جوکو و مودی در نشست خبری مشترکی که پس از این گفت و گوها برگزار شد بیان داشتند که بر سر افزایش همکاری های نظامی برای تضمین امنیت راه های دریایی به توافق رسیده اند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیر خارجه ژاپن گفت که این کشور نشست سران با چین و کره جنوبی را تا سال آینده به تعویق می اندازد. این نشست سه جانبه قرار بود در ماه جاری در توکیو برگزار شود. اما به دنبال رای پارلمان کره جنوبی به استیضاح پاک کونه، رییس جمهور این کشور، دولت تصمیم گرفت تا این برنامه ریزی را تغییر دهد. فومیو کیشیدا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که این تغییر به اطلاع دولت های چین و کره جنوبی رسانده شده است.

خبرگزاری مهر: «شائول مریدور» مدیرکل وزارت انرژی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه از دستیابی به توافق بین این رژیم و دولت ترکیه به منظور صادرات گاز رژیم صهیونیستی به ترکیه و سپس انتقال آن از طریق خط لوله به اروپا خبر داد.رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «مریدور» اخیرا در آنکارا با مسئولان ترکیه ای برای دستیابی به این توافق دیدار کرده بود.ترکیه و رژیم صهیونیستی ماه ژوئن گذشته پس از شش سال قطع روابط تصمیم به عادی سازی روابط بین دو طرف گرفتند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد که روابط روشن و آشکاری از روابط تیم ترامپ با روسیه وجود دارد.این اظهارات اوباما در شرایطی است که روزنامه واشنگتن پست اخیرا گزارش داده است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا “سیا” در یک ارزیابی محرمانه به این جمع بندی و ادعا رسیده است که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا دخالت کرده و به دونالد ترامپ برای پیروزی در این انتخابات کمک کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  “یوشکا فیشر”، وزیر امور خارجه سابق آلمان در مقاله‌ای که در روزنامه “زوددویچه سایتونگ” به چاپ رسیده است پیش بینی کرد که با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا جهان غرب آنگونه که ما آن را می شناختیم نابود می شود. در ادامه این مقاله آمده است: با انتخاب “دونالد ترامپ” به عنوان 45 رئیس جمهور آمریکا احتمالا خداحافظی از آنچه ما تا به حال به عنوان جهان غرب می شناختیم در پیش روی ماست.

 خبرگزاری صدا و سیما: مسئولان بلندپایه سه کشور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی که از سیاست هسته‌ای کره شمالی شناخت دارند، روز سه‌شنبه برای گفتگو درباره پیونگ یانگ، در سئول پایتخت کره جنوبی گردهم آمدند.این نشست در فضای بلاتکلیفی بزرگ سیاسی هم در واشنگتن و هم در سئول برگزار شد.یکی از اهداف اصلی نشست سه‌ جانبه آنها تعیین اجماع بر سر رفتاری است که باید در برابر تهدید هسته‌ای فزاینده از جانب پیونگ یانگ در پیش گرفته شود.

پارس تودی:  مسئله ساخت دیوار ضد مهاجران در فرانسه شهردار و مقامات دولتی را رو در روی یکدیگر قرار داده است.فرانسه برای جلوگیری از عبور آوارگان در منطقه کاله Calais واقع در شمال این  کشور با هزینه انگلیس دیواری به ارتفاع چهار متر بنا می کند. این دیوار یک کیلومتری با هدف جلوگیری از دسترسی آوارگان به جاده ای که فرانسه را به انگلیس متصل می کند، ساخته شد تا مهاجران نتوانند با سوار شدن بر کامیون ها راهی این کشور شوند. ساخت این دیوار که بیستم ماه سپتامبر آغاز شد، دو میلیون و هفتصد هزار یورو هزینه به مالیات دهندگان انگلیسی تحمیل کرده است.شهردار کاله ساخت این دیوار را نادرست انگاشته و بیست و ششم ماه سپتامبر در نامه ای به فرانسوا اولاند رئیس جمهوری خواستار توقف ساخت آن شده بود. بوشار دیروز تاکید کرد که حکم توقف ساخت دیوار به دلیل پاسخ ندادن دولت به درخواست شهرداری صادر شده است.

پارس تودی: با ادامه بحران در شمال مالی، آلمان نیز اعلام کرد بر شمار نیروهای نظامی خود در این کشور خواهد افزود.” اوزولا فون درلاین” ، وزیر دفاع آلمان، Ursula von der Leyen گفت:  در ماه ژانویه برای افزایش تعداد نظامیان این کشور در مالی از 650 به 1000 نفر تصمیم گیری خواهد کرد.این تصمیم در راستای توافق بین آلمان و سازمان ملل صورت می گیرد.وزیر دفاع آلمان همچنین از تصمیم این کشور برای استقرار چند فروند هلیکوپتربا اهداف رزمی در مالی خبر داد.

پرس تی وی : وزیر امور خارجۀ روسیه می‌گوید برخی شواهد حاکی از آن است که واشنگتن احتمالاً از جبهه‌النصره محافظت می‌کند تا آن را علیه دولت سوریه به کار گیرد.سرگئی لاوروف روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با ایویکا داچیچ، همتای صرب خود، در شهر بلگراد، پایتخت صربستان گفت: «موارد متعدد نشان می‌دهد که (گروه تروریستی) جبهه‌النصره به نوعی از حمله‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا گریخته است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *