جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.

انفجار مهیب در حیفا

رسانه‌های عبری از وقوع انفجار مهیبی در حیفا، واقع در شمال اراضی اشغالی خبر دادند.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

Loading
24آذرماه 1395

رسانه ها ؛ خشم و انفعال غرب در قبال وقایع حلب و…

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: یکسره شدن کار تروریست ها در حلب و واکنش خشم آلود غربی ها، تاکید بر حفظ حاکمیت لیبی در نشست قاهره، درخواست لندن برای انتقال سیاسی در سوریه بدون مشارکت اسد،گزارش‌ سازمان امنیتی آلمان درباره حمایت عربستان، قطر و کویت، اذعان بان‌ کی‌مون به شکست در حل بحران سوریه، هشدار پوتین به ژاپن درباره ادعای مالکیت بر چهار جزیره مورد اختلاف ،شروط اتحادیه اروپا برای مشارکت در بازسازی سوریه ، درخواست عجیب فرانسه از شورای امنیت و هشدار پکن دربارۀ زیر سؤال بردن اصل «چین واحد» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  تروریست‌ها پس از چشیدن طعم شکست کامل در حلب، قرار است بامداد فردا مناطق محاصره شده این شهر را ترک کنند و بدین ترتیب حلب تا ساعاتی دیگر به طور کامل آزاد می‏‌شود. تروریست‎ها که شکست خود را در حلب تجربه کردند، طبق توافق به دست آمده قرار است از بامداد فردا (چهارشنبه) مناطق تحت محاصره «المشهد، صلاح الدین و سیف الدوله» را ترک کنند که در صورت خروج تروریست‌ها از این سه محله، حلب عملا آزاد می‌شود.

خبرگزاری فارس: تعدادی از رهبران سیاسی و مردمی لیبی در نشستی در قاهره که با حضور مقامات ارشد مصری برگزار شد، بر حفظ حاکمیت لیبی تاکید کردند.شرکت کنندگان در این نشست با صدور بیانیه ای بر اصول ملی لیبی اعم از تمامیت ارضی این کشور و وحدت ارتش لیبی در کنار پلیس ملی برای حمایت از وطن، حفاظت از امنیت و حاکمیت دولت و ضرورت حفظ موسسات آن تاکید کردند.

یورونیوز: در حالی که سوریه خود را برای جشن پیروزی بر ضد تروریستهای مسلح در حلب آماده می کنند، غرب، سرخورده از ناتوانی در میدان عمل، مایوسانه به تحولات اخیر واکنش نشان می دهد. سازمان ملل متحد مدعی است بیش از یکصد غیر نظامی در جریان بمباران ها در حلب جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  انگلیس با طرح این ادعا که “بشار اسد نمی‌تواند در آینده سوریه نقشی داشته باشد”، خواهان انتقال سیاسی در این کشور بدون حضور اسد شد. سخنگوی دولت انگلیس در اظهاراتی مداخله جویانه با انتقاد از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مدعی شد: “فکر نمی‌کنم که اسد با این اقدامات  علیه مردمش راهی به سوی آینده‌ای امن و درخشان برای سوریه در طولانی مدت باشد. به همین دلیل لندن بر این باور است که عملیات انتقال سیاسی در سوریه باید بدون اسد انجام شود.”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق آتش‌بس در شهر حلب با نظارت روسیه و ترکیه و بدون مشارکت آمریکا صورت گرفته است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: ما آماده استقبال از هرگونه توافقی هستیم که به آتش‌بس در حلب بینجامد و به ساکنانش اجازه ترک مناطق درگیر را بدهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان (BND) از افزایش فعالیت ‌و ماموریت گروه‌های سلفی در داخل این کشور خبر داده است. طبق گزارش این سازمان عربستان سعودی، کویت و قطر جزو کشورهای حامی این گروه‌ها هستند. این سازمان اعلام کرده است ماموریت گروه‌های سلفی در آلمان افزایش یافته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  عبدالعزیز بن حبتور، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه انگلیسی‌ها مقصر جرایم جنگی در یمن هستند، گفت که این کشور با فروش تسلیحات به عربستان در بمباران غیرنظامیان یمنی مشارکت دارد.وی  گفت: انگلیس بمب‌های خوشه‌ای به عربستان می‌فروشد. آنها می‌دانند که سعودی‌ها این بمب‌ها را روی یمن می‌اندازند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که تمامی گزارشات درباره هدفگیری غیرنظامیان در حلب از سوی نظام سوریه، نادرست و دروغین است. الجعفری گفت: من به شکل قاطع هرگونه ادعایی را درباره انتقام جویی نظام سوریه از غیرنظامیان و ایجاد رعب و وحشت تکذیب می‌کنم. تمامی گزارشاتی که آمریکا، انگلیس و فرانسه و دیگر کشورها درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان منتشر می‌کنند دروغین و نادرست است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت که به درخواست فرانسه برگزار شد، دبیرکل سازمان ملل اعتراف کرد که همگی در حل بحران سوریه شکست خورده‌اند. بان کی مون در سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت، سازمان ملل گزارش‌های وحشتناکی از رنج غیرنظامیان در حلب دریافت کرده و همه باید هر چه در توان دارند برای توقف کشتار موجود در آنجا به کار بگیرند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نظر خود را در باره مذاکرات با ژاپن بر سر چهار جزیره تحت کنترل این کشور که ژاپن ادعای مالکیت بر آنها را دارد، اعلام کرد.پوتین پیشاپیش برگزاری یک اجلاس سران با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، با رسانه های ژاپنی مصاحبه کرد. دفتر ریاست جمهوری روسیه این مصاحبه را روز سه شنبه بر روی تارنمای خود منتشر کرد. پوتین در این مصاحبه تاکید کرده است که اعلامیه مشترک سال ۱۹۵۶ از نظر وی بسیار حایز اهمیت است. در این اعلامیه آمده است که دو جزیره از چهار جزیره مورد نظر، مجموعه جزایر کوچک هابومایی و جزیره شیکوتان، پس از نهایی شدن یک پیمان صلح به ژاپن تحویل داده خواهند شد.

خبرگزاری مهر: دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجه گفت: اسلام آباد بهای سنگینی را برای پیروزی آمریکا در منطقه پرداخت کرده است. «طارق فاطمی» در ادامه افزود: برای غلبه بر مسائل  پیش رو در منطقه، همکاری آمریکا و پاکستان ناگزیر است. همچنین دو کشور نظرات مشابهی برای مبارزه علیه تروریسم در منطقه دارند.وی در ادامه اعلام کرد: سیاست تجاری و اقتصادی دونالد ترامپ  و «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان شبیه به هم است.

  خبرگزاری مهر:   «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در گفتگویی تلفنی درباره همکاری های دو طرف در عرصه انرژی به بحث و تبادل نظر پرداختند.بنا بر بیانیه دفتر رسانه ای کرملین، رئیس جمهور روسیه و امیر قطر در این گفتگوی تلفنی به صورت ویژه بر اهمیت توافقی که اخیرا در خصوص خرید ۱۹.۵ درصد از سهام شرکت «روس نفت» توسط صندوق سرمایه گذاری راهبردی قطر و یک شرکت نفتی سوئیسی به نام «گلنکور» حاصل شده بود، تاکید کردند.

 خبرگزاری مهر:  یک سناتور ارشد آمریکایی در واکنش به پیروزی ارتش و نیروهای مردمی در حلب و شکست سنگین تروریست ها اعلام کرد: پیروزی «بشار اسد» در حلب کابوس آمریکا است. سناتور «لیندسی گراهام» (Lindsey graham) از جمهوریخواهان ارشد سنای آمریکا، اکنون که تکفیری ها در موضع شکست حتمی در حلب قرار گرفته اند، با ارسال پیامی توئیتری به پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی سوریه واکنش نشان داد.سناتور «لیندسی گراهام» در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: پیروزی «بشار اسد» در حلب کابوس آمریکا است.

خبرگزاری مهر: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مورد بحران سوریه و وضعیت انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین بطور تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.رهبران دو کشور روسیه و آلمان همچنین در مورد تقویت تماسهای دوجانبه با یکدیگر به توافق رسیدند.در بیانیه کاخ کرملین آمده است: «ولادیمیر پوتین بار دیگر نگرانی خود را از [احتمال] امتناع اوکراین از اجرای مفاد توافقنامه خرید گاز از روسیه در فصل زمستان بازگو کرد که این امر می تواند انتقال (گاز) به اروپا را با تهدید مواجه سازد.

خبرگزاری تسنیم:  اتحادیه اروپا برای مشارکت در بازسازی سوریه، شرط گذاشته است و آن تضمین آینده معارضان مسلح است. سران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در پیش‌نویس بیانیه‌ای، اعلام کردند که اتحادیه اروپا تنها در صورتی در بازسازی سوریه‌، مشارکت خواهد که مسکو و دمشق جایگاهی در آینده برای معارضان سوری تعریف کنند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که به نظر می‌رسد دولت‌های غربی بیشتر از آنکه به فکر نجات غیرنظامیان باشند، به‌دنبال نجات تروریست‌ها هستند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی این مطلب را بیان کرد.اظهارات بشار اسد در شرایطی است که ارتش سوریه به بزرگترین پیروزی خود از سال 2011 میلادی دست یافته و موفق به آزادسازی شرق حلب شده است.

خبرگزاری ایرنا: وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که به رغم گذشت15 سال و تعهداتی که داده شده بود برخی کشورها به خصوص آمریکا و اروپا حاضر نشده اند جایگاه اقتصاد بازار کامل چین را به رسمیت بشناسند.این وزارتخانه خاطر نشان کرده است که آنها نه تنها آشکار بی تمایلی خود را برای به رسمیت شناختن این جایگاه اعلام می کنند بلکه تدابیر ضد تجاری فراوانی علیه چین اتخاذ کرده اند که می تواند مناسبات طرفین را به خطر بیندازد.

  خبرگزاری صدا و سیما:  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: ادعاها مبنی بر اینکه ارتش سوریه در حق غیر نظامیان مرتکب موارد نقض شده است صحت ندارد. ویتالی چورکین در نشست شورای امنیت درباره اوضاع حلب ضمن رد ادعاها علیه ارتش سوریه تأکید کرد بیانیه [ سامانتا پاور ] نماینده آمریکا در سازمان ملل، عجیب است و او باید فجایعی را که کشورش [ در سوریه ] به بار آورده است ببیند.

خبرگزاری صدا و سیما:  فرانسه در اجلاس اضطراری شورای امنیت یک بار دیگر بر ضرورت تعلیق استفاده از حق وتو، در صورت بروز آنچه که این کشور از آن به عنوان کشتارهای وسیع یاد می کند، تاکید کرد. فرانسوا دولاتر نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت درحالیکه ما در حال گفت و گو هستیم، بدترین سناریوی ممکن در حلب در حال اجراست.

خبرآنلاین: «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بار دیگر در امور داخلی سوریه مداخله و اظهارات خصمانه ای را در این خصوص مطرح کرده است. وزیر خارجه ترکیه  مدعی شد: آنکارا در قبال ظلمی که در حلب در جریان است، سکوت نمی کند! این اظهارنظر در حالی است که دولت ترکیه تاکنون هیچ اظهار نظری در خصوص جنایت های قرون وسطایی تروریست های تکفیری در حلب علیه زنان و کودکان سوری، نکرده است.

پارس تودی:  دفتر امور تایوان در دولت چین اعلام کرد زیر سؤال بردن اصل «چین واحد» اثری جدی بر صلح و ثبات در تنگۀ تایوان خواهد گذاشت.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، یکشنبه گفته بود این کشور خود را ملزم به ادامۀ سیاست چین واحد که تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند، نمی‌داند.ترامپ پیش‌تر نیز بدون اطلاع پکن در تماسی تلفنی با تسای اینگ ون، رئیس اجرایی جزیرۀ تایوان، گفتگو کرد که خشم مقامات چین را برانگیخت.

پارس تودی:  آمریکا اعلام کرد در واکنش به جنایات عربستان سعودی در یمن فروش برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به عربستان سعودی را محدود یا متوقف خواهد شد.این تصمیم دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا درحالی‌که تنها حدود 1.5 ماه تا پایان دوران ریاست جمهوری وی و آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی‌مانده، احتمالاً به تیرگی روابط بین واشنگتن و ریاض منجر می‌شود.

پرس تی وی : روسیه از معرفی تیلرسون برای تصدی وزارت خارجۀ امریکا استقبال کرد.روسیه ضمن استقبال از انتخاب رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون‌موبیل برای تصدی وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرد وی نه‌تنها با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بلکه با بسیاری دیگر از مقامات روس روابط خوبی دارد.

پرس تی وی : دیده بان حقوق بشر مسئولیت سوزانده شدن خانه‌های مسلمانان روهینگیا در روستاهای ایالت راخین را مستقیما متوجه دولت میانمار دانسته است. به گزارش سایت دیده‌بان حقوق بشر از 18 مهر 95  در پی حملات نیروهای دولتی میانمار دستکم یک هزار و 500 ساختمان متعلق به اقلیت روهینگیا در ایالت راخین تخریب‌شده است. در پی تخریب منازل مسلمانان روهینگیا عدۀ زیادی از خانه و کاشانۀ خود آواره شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *