جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading
26آذرماه 1395

رسانه ها ؛ تاکید پوتین برحل و فصل سیاسی بحران سوریه و…

۱۳۹۵/۰۹/۲۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین:پوتین خواستارحل و فصل سیاسی بحران سوریه ، هشدار برجامی دولت آمریکا به کنگره ، انتشاردکترین جدید سیاست خارجی روسیه، وعده ترامپ به ایجاد "مناطق امن" در سوریه، نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره حلب، برگزاری شورای روسیه-ناتو ، استقرار تانک های آمریکا در اروپا، گسترش همکاری های اقتصادی ژاپن و روسیه ، اعزام کارشناسان نظامی انگلیس به عراق، موافقت اتحادیه اروپا با تمدید ۶ ماهه تحریم های روسیه ، ارائه طرح «قانون توقف تسلیح تروریست‌ها» در کنگره آمریکا، تاکید دوباره پکن بر اصل "چین واحد" ، افزایش تنش در روابط هند و پاکستان در پی حمله نظامیان هندی به خودروی حامل دانش آموزان پاکستانی و تهدید اوباما به مقابله به مثل سایبری با روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداو سیما: رئیس جمهور روسیه تاکید کرد : صحیح است که در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه حرکت کنیم. ولادیمیر پوتین در نشست با شینزوآبه  نخست وزیر ژاپن اعلام کرد مرحله بعد برقراری آتش بس سراسری در سوریه است. وی افزود: با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود درباره پیشنهاد ادامه گفتگوهای صلح در شهر آستانه درباره سوریه به توافق رسیده است.

خبرگزاری صداوسیما: جاش ارنست ، سخنگوی کاخ سفید  ادعا کرد تنها دلیلی که باراک اوباما تمدید قانون تحریم های ایران را وتو نکرد این است که این قانون مطابق با تعهدات آمریکا براساس برجام است. وی روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری گفت اگر قانونگذاران آمریکایی تصمیم گرفته اند موافقتنامه هسته ای ایران را برهم بزنند، کنگره مجبور خواهد بود با پیامدهای جدی ناشی از این اقدام روبرو شود.

خبرگزاری صداوسیما:  رئیس جمهور سوریه آزادی حلب را در تاریخ ماندگار دانست. بشار اسد گفت حوادث تاریخی به یکدیگر مرتبط است و تاریخ حوادث را به یاد می آورد و زمان از طریق تاریخ متحول می شود، زیرا اتفاقات بزرگ در جهان تکرار می شود، حوادث زمان به تاریخ تبدیل می شود.

خبرگزاری صداوسیما: نوام چامسکی، نظریه پرداز مشهور آمریکایی گفت: کشورهای اروپایی که در توافق هسته ای سهیم بودند باید شهامت داشته باشند که خلاف خواست آمریکا حرکت کنند. فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی درباره تمدید تحریم های ده ساله ایران گفت: در آمریکا شماری از مشاوران امنیت ملی توهم خاص و تنفر دیوانه واری از ایران دارند و این راز تمدید تحریم های ده ساله ایران است.

خبرگزاری صداوسیما: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دکترین جدید سیاست خارجی این کشور را امضا کرد. این سند تنها 3 سال پس از انتشار نسخه قبلی دکترین سیاست خارجی روسیه که در سال 2013 به تصویب رسیده بود، با توجه به الزامات جدید در محیط خارجی روسیه وبا توجه تغییر شرایط و واقعیت‌های جاری به تصویب رسیده است. برخی مسائل مانند مسئله گروه تروریستی داعش در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت، ایالات متحده “مناطق امن” در سوریه ایجاد خواهد کرد و از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌خواهد تا برای این کار پول جمع‌آوری کنند. دونالد ترامپ مدعی شد :‌ «وقتی به آنچه در سوریه رخ می‌دهد، نگاه می‌کنم بسیار تاسف‌بار و غم‌انگیز است و ما قصد داریم تا به مردم کمک کنیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اتحادیه عرب در نشست روز پنجشنبه خود درباره تحولات سوریه جامعه جهانی را به اعمال فشار علیه نظام سوریه برای ایجاد گذرگاه‌های امن انسانی در حلب فرا خواند. اتحادیه عرب در این نشست که به درخواست قطر و در سطح نمایندگان دائم کشورهای عضو این اتحادیه در قاهره، پایتخت مصر تشکیل شد، مدعی شد، “نظام سوریه حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم ساکن حلب مرتکب شده است!”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نمایندگان شورای ناتو و روسیه در بحبوحه تنش‌های موجود دوشنبه آتی در بروکسل دیدار خواهند کرد. طرفین پس از گفت‌وگوهای دوستانه برای کاهش تنش‌هایی که معتقد هستند موجب بی ثباتی اروپا می‌شود، توافق کردند. دوشنبه آتی سومین جلسه شورای ناتو – روسیه در سال جاری میلادی تشکیل خواهد شد و مسئله بحران سوریه در صدر دستور کار قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع روسیه در بیانیه‎ای اعلام کرد که 6 هزار و 500 نفر از جمله 3 هزار فرد مسلح در 24 ساعت گذشته از حلب خارج شده‌اند.مرکز روسی آشتی میان طرف‌های درگیر در سوریه اعلام کرد که روند اخراج عناصر مسلح از حلب با همراهی افسران این مرکز و کارمندان کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام می‌گیرد.

خبرگزاری فارس:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان اینکه سوریه‌ای بدون «بشار اسد» (رئیس جمهور فعلی) برای اسرائیل بهتر است خواستار تلاش برای کاهش نفوذ ایران در این کشور شد. «آویگدور لیبرمن»  ساعات پایانی پنجشنبه طی نشست خبری گفت: «منافع اسرائیل در این است که هم اسد و هم نیروهای ایرانی از سوریه حذف شوند.

خبرگزاری فارس:  واشنگتن در راستای مقابله با روسیه در اروپا و بالاخص در کشور هلند، تانک مستقر می‌کند. هدف از این اقدام مقابله با اقدامات روسیه اعلام شده است.بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال»، این اقدام از اوایل ژانویه آتی صورت می‌گیرد و اوایل بهار، یگان‌هایی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم استقرار در کشورهای حوزه دریای بالتیک را آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و روسیه برای انجام فعالیت های مشترک اقتصادی توافق کردند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، موافقت کرده اند تا در پی سیستم ویژه ای برای انجام فعالیت های مشترک اقتصادی در جزایر تحت کنترل روسیه باشند که ژاپن نیز ادعای مالکیت آنها را دارد. مقامات دوکشور همچنین از تبادلات دفاعی دو جانبه و مذاکرات شورای امنیت استقبال کرده وموافقت نمودند که آنها را ادامه دهند. سوریه و کره شمالی نیز در دستور کار آنها بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت که مساله ادعای حاکمیت ژاپن بر چهار جزیره تحت کنترل روسیه، در نشست سران این دو کشور در روز پنجشنبه مطرح نشد. دیمیتری پسکوف پنجشنبه شب پس از نشست بین ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، با رسانه های روسیه صحبت کرد.

خبرگزاری مهر: روسیه و ترکیه در حال برنامه ریزی برای همکاری های تمام عیار نظامی و فنی هستند. بنا بر این گزارش، ترکیه و روسیه روزهای ۱۲ تا ۱۴ دسامبر اولین نشست کمیسیون بین الدولی خود در این خصوص بعد از حل بحران در روابط دو کشور را تشکیل دادند.

خبرگزاری مهر: سران اتحادیه اروپا بر پایبندی شورای اتحادیه اروپا به توافق این اتحادیه با ترکیه درباره مهاجران تاکید کردند. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مذاکره در خصوص اعمال توافق اتحادیه اروپا- ترکیه، مهاجرت، امنیت، قرارداد مشارکت اتحادیه اروپا با اوکراین، روسیه، سوریه و برگزیت در مقر شورای این اتحادیه در بروکسل گردهم آمدند.

خبرگزاری مهر: بیش از پانصد کارشناس نظامی انگلیسی مستقر در منطقه خاورمیانه، تعدادی دیگر از این کارشناسان نظامی جهت آموزش معارضان سوری برای نبرد در داخل سوریه به عراق وارد شدند.ورود این کارشناسان نظامی به عراق درست در زمانی اعلام شد که انگلیس میزبان کنفرانسی با حضور وزرای دفاع کشورهایی است که در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش مشارکت دارند.گفتنی است که بیست تن از این مربیان نظامی که احتمالاً جزء نیروهای ویژه هستند، به معارضان سوری مهارتهای پیاده نظام، مراقبتهای اولیه در حین نبرد و سایر تاکتیکهای میدان جنگ را آموزش خواهند داد.

خبرگزاری تسنیم:  ۳ فروند  بالگرد نظامی آمریکا دومین محموله کمک‌های نظامی این کشور طی هفته جاری را در حومه شمالی الرقه تحویل عناصر موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» دادند. محموله جدید کمک‌های نظامی آمریکا تحویل نیروهای موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» شده است.نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردار هستند تلاش دارند تا با بیرون راندن داعش از شهر الرقه در شمال سوریه کنترل این شهر را به دست بگیرند.

خبرگزاری تسنیم:  تولسی گابارد، نمایندۀ دموکرات کنگرۀ آمریکا، در تلاش برای اعمال فشار بر دولت آمریکا به‌منظور توقف تسلیح گروه‌های افراطی در سوریه، طرحی به کنگره ارائه کرده است. این طرح که به «قانون توقف تسلیح تروریست‌ها» شهرت دارد، دولت آمریکا را از صرف هزینه در جهت حمایت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش بازمی‌دارد.

خبرگزاری تسنیم:  وانگ یی ، وزیر خارجه چین در دیدار با همتای فرانسوی خود اعلام کرد که اصل “چین واحد” مبنا و اساسی برای توسعه روابط با چین خواهد بود و هیچ کشوری از این قانون مستنثنی نمی‌شود. وانگ یی در دیدار با ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه براین موضوع تاکید کرد.گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا با رئیس جمهور تایوان موجب خشم و ناراحتی مقام‌های چینی شده است. وزیر خارجه چین افزود: مسال تایوان مربوط به حاکمیت و اقتدار ملی چین است.

خبرگزاری ایرنا: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار اتخاذ مواضع مشترک با روسیه برای حمایت از برجام و پیشگیری از بروز هرگونه مشکل آفرینی در اجرای این پیمان شد. فدریکا موگرینی گفت: شگفت آور نخواهد بود اگر مکرر مسائلی بروز کند تا اتحادیه اروپا و روسیه برای بررسی و حل آنها در یک طرف قرار بگیرند که برجام، خاورمیانه و نقش سازمان ملل می تواند از جمله آنها باشد.

یورونیوز:  سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس روز پنجشنبه خود در بروکسل، تحریم های علیه روسیه را به مدت ۶ ماه تمدید کردند.بحران سوریه و وضعیت اسفناک مردم حلب، یکی دیگر از موضوعات این اجلاس بود.

پارس تودی:  تکرار ناآرامی و تبادل آتش در طرفین خط کنترل مرزی میان هند و پاکستان در کشمیر و شلیک نیروهای هندی به سمت خودروی حامل دانش آموزان پاکستانی که روز جمعه رخ داد، احضار کاردار سفارت هند در پاکستان به وزارت امور خارجه این کشور را به دنبال داشت. وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به دنبال اقدام امروز نیروهای هندی که منجر به کشته شدن راننده و مجروح شدن چهار نفر از دانش آموزان سرنشین خودور مذکور شد، کاردار سفارت هند در اسلام آباد احضار و مراتب اعتراض شدید دولت پاکستان به این اقدام نیروهای هند، به دولت دهلی نو ابلاغ شد.

 پارس تودی:  نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع شهر حلب  در شمال سوریه  امروز (جمعه) برگزارمی شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی پشت درهای بسته درباره استقرار نیروهای بین المللی با هدف تخلیه غیر نظامیان  و افراد مسلح از مناطق شرقی حلب تصمیم گیری می کند.

پارس تودی:  در چارچوب برنامه سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ژاپن پس از 10 سال و مذاکره با شینزو آبه نخست وزیر این کشور، یادداشت تفاهم همکاری های دو کشور در زمینه هسته ای امضا شد. این تفاهم همکاری هسته ای بین شرکت روس اتم و نمایندگان دو وزارت انرژی و آموزش ژاپن در حضور سران دو کشور امضا شد. یادداشت تفاهم امضاشده، امکان همکاری روسیه و ژاپن در دفع پسماندهای هسته ای، از کار انداختن تجهیزات مربوط به این صنعت برای ایمنی بیشتر، آموزش پرسنل، تبادل اطلاعات و فناوری های پیشرفته اتمی را در بر می گیرد.

پارس تودی: “دلسی رودریگز”( (Delcy Rodríguezوزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که ریاست آرژانتین در مرکوسور را به رسمیت نمی شناسد.”رودریگز”  در مونته ویدئو پایتخت اروگوئه خاطر نشان کرد: ونزوئلا همچنان به مسوولیت خود به عنوان رییس دوره ای بلوک منطقه ای بازار مشترک جنوب (مرکوسور) ادامه می دهد.

پرس تی وی :  عربستان در واکنش به آزادی حلب سوریه صراحتاً اعلام کرد از معارضان مسلح تا براندازی نظام حاکم بر این کشور حمایت خواهد کرد. احمد قطان، سفیر عربستان در قاهره و نمایندۀ این کشور در اتحادیۀ عرب، پنج‌شنبه گفت ریاض تا براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از معارضان حمایت خواهد کرد.

پرس تی وی : نمایندۀ ارشد بریتانیا در بروکسل هشدار داد پس از خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا، ممکن است دستیابی به توافق تجاری میان بریتانیا و این اتحادیه 10 سال به طول انجامد. ایوان راجرز این مطلب را حدود دو ماه پیش در نشستی با وزرای کابینۀ ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، مطرح کرده است. او گفته بود رهبران اروپایی دربارۀ این موضوع اتفاق‌نظر دارند که در بهترین شرایط بریتانیا و اتحادیۀ اروپا می‌توانند توافق تجارت آزاد داشته باشند و گفتگو بر سر این موضوع ممکن است حدود یک دهه به طول بیانجامد.

پرس تی وی :  رئیس‌جمهور امریکا گفت ایالات‌متحده نسبت به حملات سایبری روسیه که بر اساس اعلام سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن بخشی از تلاش برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا بوده‎اند، واکنش عملی نشان خواهد داد. باراک اوباما این اظهارات را در مصاحبه با رادیوی ملی ان‌پی‎آر مطرح کرد و گفت: «من فکر می‎کنم هیچ شکی نیست که وقتی یک دولت خارجی تلاش می‎کند بر یکپارچگی انتخابات ما اثر بگذارد، ما می‌بایست واکنش عملی نشان دهیم و این کار را خواهیم کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *