جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
28 آذرماه 1395

رسانه ها ؛ طرح اعزام ناظران به حلب روی میز شورای امنیت و…

۱۳۹۵/۰۹/۲۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره حلب، سازماندهی مجدد تروریست ها بانامی جدید توسط ترکیه، تاکید وزیرخارجه مصر بر عدم تغییر موضع قاهره در قبال سوریه، خرید سامانه ضدموشکی اسرائیلی توسط جمهوری آذربایجان ، برگزاری نشست عربستان، آمریکا، امارات و انگلیس در ریاض برای بررسی پرونده یمن، اعلام نقشه سیاسی جدید لیبی برای پایان بحران، برگزاری اعتراض ضدآمریکایی مردم اکیناوا ، واکنش دونالد ترامپ به زیر دریایی توقیف شده آمریکا از سوی چین ،همکاری روسیه با پاکستان برای آغاز مجدد مذاکرات صلح افغانستان، تاکید دبیرکل ناتو بر عدم مداخله نظامی در سوریه و نخست‌وزیر استرالیا خواهان استقلال از انگلیس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز درباره اعزام ناظران سازمان ملل به حلب رأی‌گیری می‌کند. دیپلمات‌های بین المللی اعلام کردند، شورای امنیت قرار است امروز یکشنبه درباره پیش‌نویس پیشنهادی فرانسه درباره حلب و بویژه اعزام ناظران بین‌المللی به این شهر سوریه رأی گیری کند. این نشست با وجود مخالفت روسیه برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: ترکیه قصد دارد ده‌ها گروهک از جمله تروریست‌های اخراجی از حلب را با نام «هیأت اسلامی سوریه»‌ در استان ادلب علیه دولت دمشق سازماندهی کند. یک منبع نزدیک به ائتلاف معارضان سوریه در شهر غازی عنتب می‌گوید که سرکردگان بیشتر گروهک‌های مسلحی که شرق حلب را ترک کردند، به درخواست یک مسئول بلندپایه اطلاعات ترکیه در شهر ادلب سوریه حضور دارند.

خبرگزاری فارس:  وزیرخارجه مصر بار دیگر با تاکید بر موضع ثابت قاهره در قبال مسئله سوریه، خواستار راه حل سیاسی شد. سامح شکری در سخنانی پس از دیدار با «والکر کاودر» رهبر اقلیت پارلمانی عربی گفت که موضع مصر در قبال بحران سوریه تغییر نمی‌کند.وزیر خارجه مصر گفت که موضع قاهره ثابت و مبتنی بر تضمین ارسال کمک‌های انساندوستانه به غیرنظامیان و ضرورت آغاز روند سیاسی جدید برای دستیابی به حل و فصل فراگیر و نهایی این بحران است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز (یکشنبه) برای گفت‌و‌گو با مقامات سعودی در خصوص پرونده یمن به عربستان سفر کند. «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکااعلام کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا تصمیم دارد تا در تاریخ 18 و 19 دسامبر به ریاض پایتخت عربستان سفر کرده و با مقامات سعودی و رهبران منطقه‌ای و دیگر کشورها گفت‌و‌گو کند.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور مصر با صدور فرمان ریاست جمهوری دستور تغییر فرماندهان شاخه های اصلی نیروهای مسلح این کشور را صادر کرد. عبدالفتاح السیسی ، ژنرال «عبدالمنعم ابراهیم بیومی التراس» را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور نظامی تعیین کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  جمهوری آذربایجان و اسرائیل بر سر خرید سامانه ضد موشکی گنبد آهنین توسط باکو توافق کردند.یاور جمالف، وزیر صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان اعلام کرد، این کشور سیستم ضد هوایی گنبد آهنین اسرائیل را می‌خرد و توافقی در این باره انجام شده است.سیستم گنبد آهنین در اسرائیل تولید و طراحی شده است. این سیستم به طور گسترده علیه حملات فلسطینی‌ها به خصوص در جنگ اخیر غزه مورد استفاده قرار گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزرای خارجه عربستان، آمریکا، امارات و انگلیس امروز (یکشنبه) برای بررسی پرونده یمن در ریاض گردهم می‌آیند. این نشست چهارجانبه با حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس، عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و با حضور اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در ریاض برگزار می‌شود.در این نشست درباره نقشه راه سازمان ملل برای حل بحران یمن بحث و گفتگو خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی رسما آزادسازی شهر سرت لیبی از سیطره داعش را اعلام کرد. فایز السراج، رئیس شورای ریاستی و نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی به صورت رسمی اعلام کرد، شهر سرت که از اوایل ۲۰۱۵ تحت تصرف داعش بود، از سیطره این گروه تروریستی خارج شده است.داعش در اوایل ۲۰۱۵ سرت را تحت تصرف خود درآورد و آن را به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های خود در خارج از عراق و سوریه تبدیل کرده بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   صدها نفر از مردم در اکیناوا در اعتراض به حادثه اخیر یک فروند هواپیمای آسپری، در مقابل یک پایگاه نظامی در این استان گرد آمده و خواهان کنار گذاشتن تمام هواپیماهای ترابری آسپری استقرار یافته در این استان شدند. شرکت کنندگان همچنین مخالفت خود با جابجایی پایگاه هوایی فوتنما متعلق به تفنگداران دریایی ایالات متحده به منطقه ای ساحلی در ناگو و بازگیری زمین در آنجا را ابراز داشتند.

  خبرگزاری مهر:  ارتش و کمیته های مردمی یمن با شلیک دو موشک بالستیک «زلزال ۲» تجمع مزدوران سعودی در «تعز» را هدف قرار دادند. حملات انتقام جویانه ارتش و کمیته های مردمی یمن به مواضع سعودیها و مزدوران آنها همچنان ادامه دارد.در ادامه این حملات، ارتش و کمیته های مردمی یمن با شلیک دو موشک بالستیک «زلزال ۲» تجمع مزدوران سعودی در «تعز» را هدف قرار دادند.

 خبرگزاری مهر:  اعضای الکترال کالج (هیئت گزینش گران) آمریکا فردا دوشنبه رای اصلی خود را برای انتخاب رئیس جمهوری منتخب این کشور به صندوق می اندازند.ترامپ در حال حاضر بر اساس ایالت‌هایی که در آنها پیروز شده، بر روی کاغذ بین ۳۰۲ تا ۳۰۶ رای الکترال دارد و اگر اعضای کالج انتخاباتی فردا طبق عرف رایج رای دهند، او با وجود کسب آرای مردمی کمتر نسبت به کلینتون، رسما رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد شد.

خبرگزاری مهر:   رئیس جمهوری منتخب آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر نسبت به توقیف زیر دریایی بدون سرنشین این کشور از سوی چین واکنش نشان داد. دونالد ترامپ در اظهاراتی اعلام کرد که این کشور نیازی به زیر دریایی بدون سرنشینی که از سوی چین توقیف شده است، ندارد. وی در این پیام عنوان داشت که دولت واشنگتن نباید زیر دریایی بدون‌ سرنشینی را که چین توقیف کرده است، پس‌ بگیرد.

خبرگزاری تسنیم:  سفیر روسیه در اسلام‌آباد از آمادگی کشورش برای همکاری با پاکستان در راستای آغاز مجدد مذاکرات صلح افغانستان خبر داد. «الکسی دیدوف» سفیر روسیه در پاکستان گفت: مسکو تلاش می‌کند تا در همکاری با اسلام‌آباد، روند متوقف شده‌ صلح افغانستان را دوباره آغاز کند.وی همچنین از پاکستان و هند خواست تا مسائل بین دو کشور مانند مسئله جامو و کشمیر را از طریق ابزارهای صلح‌آمیز حل کنند.

خبرگزاری ایرنا: ‘جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا’ موسوم به ‘اکواس’ ضمن هشدار به ‘یحیی جامه’ رییس جمهوری کنونی گامبیا برای پذیرفتن نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور و کناره گیری از قدرت هشدار داده و بر لزوم جلوگیری از تشدید وضعیت سیاسی در این کشور تاکید کردند. سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ضمن تاکید بر لزوم توجه مجامع جهانی بویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا به وضعیت کنونی گامبیا، خواستار حل تنش های سیاسی در این کشور شدند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) گفت این سازمان تصمیم گرفته است از مداخله نظامی در سوریه خودداری کند زیرا چنین اقدامی می تواند اوضاع را حتی وخیم تر کند. ینس استولتنبرگ در مصاحبه ای با روزنامه بیلد آلمان گفت : مداخله نظامی ممکن است به تشدید بیشتر این مناقشه منجر شود .

یورونیوز: هفت کاندیدای جناح چپ فرانسه برای شرکت در انتخابات مقدماتی درون حزبی و تعیین کاندیدای نهایی این جناح در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی آماده می شوند.این انتخابات قرار است، روزهای ۲۲ و ۲۹ ژانویه برگزار شود. در میان شرکت کنندگان درانتخابات درون حزبی، آرنود مونتبورگ Arnaud Montebourg و بنوا هامون Benoit Hamont ، وزرای سابق اقتصاد و آموزش دولت فرانسوا اولاند بوده اند که در مخالفت با سیاستهای وی از سمتهایشان استعفا کردند.

پارس تودی:  نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید، این کشور باید بعد از پایان سلطنت ملکه الیزابت دوم، از انگلیس مستقل شود و نظام جمهوری تشکیل دهد.”مالکوم ترنبول” در بیست و پنجمین سالگرد جنبش جمهوری‌خواه استرالیا (اِی‌آراِم) بر مستقل شدن استرالیا از پادشاهی انگلیس تأکید کرد.ترنبول در این گردهمایی خاطرنشان کرد، برای موفقیت در این مسیر به پشتیبانی «تودۀ مردم» نیاز است.

پرس تی وی : رئیس‌جمهور فیلیپین امریکا را تهدید کرده است برای لغو توافق نظامی که به آن اجازۀ استقرار نیرو و برگزاری رزمایش در فیلیپین را می‌دهد، آماده شود.«رودریگو دوترته» در نشستی مطبوعاتی در شهر «داوائو» در جنوب این کشور، با اشاره به این‌که مانیل نیازی به واشنگتن ندارد، خطاب به نظامیان آمریکایی‌ تأکید کرد: «آماده رفتن از فیلیپین باشید. برای لغو احتمالی توافق‌نامۀ نظامی آماده باشید.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *