جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading
30آذرماه 1395

رسانه ها ؛ ترور سفیر روسیه در ترکیه و واکنش ها و…

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: سوءقصد به سفیر روسیه در آنکارا، حمله افراد مسلح با کامیون به بازاری در برلین ، ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه در ۲۰ بهمن ، واکنش پوتین به ترور سفیر روسیه در ترکیه، تصویب اعزام ناظران سازمان ملل به شرق حلب، انتخاب رسمی ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا ، تیراندازی در نزدیکی مرکز اسلامی زوریخ سوئیس ، تاکید دوباره مصر بر «عدم مداخله خارجی» در سوریه، حمایت دوباره چین از روسیه در مبارزه باتروریسم و تایید رسمی تحریم های شش ماهه اتحادیۀ اروپا علیه روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا در پی سوء قصد و بر اثر شدت جراحات کشته شد. کارلوف در زمان بازدید از یک گالری هنری و زمانی که سخنرانی می کرد هدف گلوله قرار گرفت. پلیس ترکیه می گوید، فرد مهاجم شناسایی شده و یک جوان ۲۲ ساله به نام مولود مرت آلتینتاش است که از سال ۲۰۱۴ میلادی به عضویت پلیس ترکیه درآمده است.  فرد مهاجم که در جریان حمله پلیس کشته شده ، گفته است این اقدام را برای سوریه و حلب انجام داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پلیس آلمان سه‌شنبه اعلام کرد بازرسان معتقدند که راننده کامیونی که دوشنبه شب مردم را در یک بازار شب عید (سال نو میلادی) در برلین زیر گرفت، عمدا مرتکب این عمل شده است و احتمال اینکه این حمله تروریستی بوده باشد، وجود دارد.شمار قربانیان این حمله 12 کشته و 48 زخمی اعلام شده  که حال برخی از زخمی‌ها وخیم است.گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به بازار برلین را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به سوریه  اعلام کرد، قصد دارد برای ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو در هشتم فوریه (۲۰ بهمن) همزمان با پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشستی مشابه در آستانه قزاقستان دعوت به عمل آورد. سخنگوی استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، فرستاده سازمان ملل رایزنی‌هایی را با گروه‌های مربوطه، کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای آماده‌سازی زمینه این مذاکرات خواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رییس‌جمهور روسیه ترور سفیر کشورش در ترکیه را اقدامی تحریک‌آمیز با هدف آسیب‌ زدن به روابط مسکو و آنکارا قلمداد کرد. ولادیمیر پوتین در واکنش به ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا اظهار کرد: این اقدام با هدف آسیب زدن به فرایند عادی‌سازی روابط ترکیه و روسیه و خارج کردن مذاکرات صلح سوریه از مسیر خود صورت گرفته است.پوتین در اظهارات خود خاطرنشان کرد: کارلوف در مسیر انجام وظایف خود کشته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر ترکیه ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد . بنعالی ییلدریم این اقدام را در راستای بر هم زدن روابط روسیه و ترکیه دانست.کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه نیز با محکوم کردن این اقدام تروریستی به خانواده سفیر روسیه و مردم این کشور تسلیت گفت.

خبرگزاری صدا و سیما: شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به اتفاق آرا قطعنامه ای را برای اعزام ناظران سازمان ملل متحد برای نظارت بر جابجایی ساکنان شهر جنگ زده حلب سوریه تصویب کرد.  قطعنامه جدید شورای امنیت مصوبه ای توافقی از پیشنهادهای  فرانسه و روسیه درباره حلب بوده  است.

 خبرگزاری فارس: «مجمع گزینندگان آمریکا» (الکترال کالج) بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) رسماً «دونالد ترامپ» را به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کرد. «ترامپ» در حالی بامداد سه‌شنبه حداقل 270 رأی الکترال لازم برای معرفی رسمی به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را کسب کرد که تظاهرات‌های گسترده در این کشور، خواستار جلوگیری از ورود وی به کاخ سفید بودند.

خبرگزاری فارس:  دولت روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست‌وزیران روسیه و ترکیه طی یک تماس تلفنی در خصوص حادثه کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا با یکدیگر گفت‌وگوکردند. ، دولت روسیه روز سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد که «دیمیتری مدودف» و «بینالی یلدیریم» با یکدیگر در خصوص کشته شدن «آندری کارلوف» سفیر روسیه در آنکارا با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند. مدودف تأکید کرده است که قتل سفیر در یک حادثه تروریستی در واقع یک وضعیت فوق‌العاده در روابط بین‌الملل می‌باشد».

پارس تودی :  در جریان تیراندازی دوشنبه شب در نزدیکی مرکز اسلامی زوریخ سوئیس دست کم سه نفر زخمی شدند. روزنامه سوئیسی «نویر زورخر سایتونگ» (NZZ) نوشت، پلیس زوریخ با تایید این خبر خیابان های منتهی به محل حادثه را که در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار این شهر می باشد، مسدود کرده است.

پارس تودی : تحلیلگر و مدیر مؤسسۀ “هیستوریکال ریویو”، گفت: اتحاد ترکیه با روسیه و ایران بر سر مسئلۀ سوریه نشان‌دهندۀ “تغییری عمده” در مجموعۀ قدرت در خاورمیانه و کاهش نفوذ امریکا در منطقه است. مارک وبر افزود، این همکاری میان روسیه، ایران و سوریه و اکنون تا حدی ترکیه، بخشی از تغییر قابل‌توجهی است که در حال وقوع است و این مسئله نیز بخشی از فاجعه‌ای است که ایالات‌متحده به بار آورده و همچنین ناشی از اشتباه محاسباتی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، در سوریه است.”وی تأکید کرده است: راه‌حل سیاسی تنها از طریق همکاری با دولت سوریه امکان‌پذیر است، چراکه دولت دمشق مهم‌ترین عامل سیاسی در سوریه است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد از عدم تمایل ژاپن نسبت به حمایت از قطعنامه ای که ارسال تسلیحات به سودان جنوبی را منع می کند، انتقاد کرده است. سامانتا پاور، مذاکره ها بر سر این طرح را در شورای امنیت سازمان ملل رهبری می کند. بر اساس این طرح، اعمال ممنوعیت بر اسلحه در مورد نیروهای دولتی و نیروهای مخالف به جلوگیری از کشتار جمعی میان گروه های قومی کمک می کند. ژاپن می گوید که سازمان ملل به جای تلاش برای اعمال تحریم ها باید برای دستیابی به صلح رویه سیاسی را ارتقا دهد.

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس برجسته موسسه علم و سیاست برلین فضای سیاسی در اتحادیه اروپا را در سایه اختلافات و بحران‌های موجود کاملا مسموم دانسته و بر لزوم تاسیس مجدد این اتحادیه تاکید کرد. دکتر “آنگرت بندیک”، از دانشمندان علوم سیاسی موسسه علم و سیاست برلین در گروه کاری اتحادیه اروپای این موسسه در مقاله‌ای که در نشریه “فوکوس” به چاپ رسیده است با توجه به رای های مختلف در اتحادیه اروپا از اوج ناتوانی در سیاست خارجی و سیاست مهاجرت در این اتحادیه سخن گفته و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: اتحادیه اروپا تصویر اختلافات گسترده ای را از خود نشان می دهد.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های ترکیه می‌گویند، شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد عامل سوء‌قصد به جان سفیر روسیه در ترکیه با شبکه گولن در ارتباط بود. ساعاتی پس از کشته شدن «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه در یک سوءقصد توسط نیروی پلیس در آنکارا، شهردار آنکارا که با اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌هایی بحث‌برانگیز در توئیتر شناخته می‌شود، در صفحه توئیتر خود این فرضیه را مطرح کرده که «ممکن است این مأمور پلیس با گروه فتح‌الله گولن در ارتباط باشد.»

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه مصردر نشست وزرای عرب، ضمن تأکید بر ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه، عدم مداخله‌های خارجی در این کشور بحران‌زده را خواستار شد. «سامح شکری» در سخنانی در نشست وزرای خارجه عرب، که در قاهره برگزار شده بود، تأکید کرد، وضعیت غم‌انگیز در شهر حلب سوریه، «در نتیجه شکست جامعه جهانی در تحمل مسئولیت خود در حل و فصل سیاسی در این کشور است».شکری همچنین بر ضرورت «حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه و نهادهای ملی آن» تأکید کرد.

خبرگزاری ایرنا: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: هدف از ترور آندره گنادیوویچ کارلوف در ترکیه ضربه زدن به مبارزه با تروریسم در سوریه بود. پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه بیانیه لاوروف را منتشر کرده که در آن آمده است: قتل آندره کارلوف سفیر روسیه در ترکیه برای جلوگیری از مبارزه موثر با تروریسم در سوریه انجام گرفته است.وزیر خارجه روسیه متذکر شد: هدف دیگر این جنایت، ضربه زدن به روابط مسکو و آنکارا و روند بهبودی همکاری های دوجانبه است.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه چین ضمن محکوم کردن ترور سفیر روسیه در آنکارا از آمادگی پکن برای حمایت از اقدامات مسکو در مبارزه با تروریسم خبر داد. «وانگ ئی» با ارسال پیامی تلگرامی به «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، ترور «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.وی در این باره گفت: ما به شدت اقدام وحشیانه ای که علیه این دیپلمات (روس) انجام شد، محکوم می کنیم. چین در برابر همه اشکال تروریسم ایستادگی می کند و در کنار جامعه بین الملل آماده افزایش همکاری ها و حمایت از تلاش ها و اقدامات روسیه در نبرد با تروریسم است.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری ترکیه بعد از گفتگوی تلفنی با همتای روس خود اعلام کرد که ولادیمیر پوتین این موضوع را پذیرفته که ترور سفیر روسیه در آنکارا، اقدامی تحریک آمیز بوده است. «رجب طیب اردوغان» با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که بعد از ترور سفیر مسکو در آنکارا، انجام شد گفت: رئیس جمهوری روسیه با نظر ما مبنی بر اینکه ترور سفیر روسیه اقدامی تحریک آمیز بوده است، موافق بود.

خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی از آمادگی واشنگتن برای کمک به تحقیق درباره ترور سفیر روسیه در ترکیه خبر داد. «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ترور «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه را محکوم و اعلام کرد: آمریکا آمادگی دارد تا به روسیه و ترکیه در روند تحقیق درباره حمله به سفیر مسکو کمک کند.

پرس تی وی : شورای اتحادیۀ اروپا به علت آنچه دخالت مسکو در بحران اوکراین خوانده است، به‌طور رسمی تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را برای شش ماه دیگر تمدید کرده است.شورای اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در 19 دسامبر 2016 (29 آذر 1395)، این شورا تحریم‌های اقتصادی علیه بخش‌های خاص اقتصاد روسیه را تا 31 جولای 2017 (9 مرداد 1396) تمدید کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *