جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading
2دیماه 1395

رسانه ها ؛ تصویب قطعنامه ای ضد سوری در سازمان ملل و …

۱۳۹۵/۱۰/۰۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: رای مجمع عمومی به تشکیل تیم ویژه برای سوریه، سئول به دنبال جلب رضایت ترامپ در تقابل با کره شمالی، دیدار محمود عباس با پادشاه سعودی ، آزمایش موشک ضدماهواره توسط روسیه، تصویب طرح افزایش بودجه دفاعی ژاپن ، تلفات سنگین ارتش ترکیه در سوریه، شکست هند در آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، درخواست نتانیاهو برای وتوی قطعنامه ممنوعیت شهرک سازی از سوی آمریکا و خروج باقیمانده تروریستها از حلب ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرآنلاین:  مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه ای ضد سوری، با تشکیل یک تیم ویژه برای آنچه که به اصطلاح جمع آوری، نگهداری و تحلیل شهود و همچنین آماده سازی پرونده های مربوط به جنایات جنگی و موارد نقض حقوق بشر در درگیری های سوریه خوانده شد، موافقت کرد. اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با 105 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 52 رأی ممتنع به پیش نویس قطعنامه لیختن اشتاین مبنی بر تشکیل این تیم ویژه رأی مثبت دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل امروز (پنجشنبه) درباره پیش نویس قطعنامه مصر برای توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی و شرق قدس رای گیری خواهد کرد. سازمان ملل قطعنامه مشابهی را در سال ۲۰۱۱ به رای گذاشت و هنوز مشخص نیست که آیا دوباره چنین قطعنامه‌ای تصویب می‌شود یا خیر.

خبرگزاری فارس:  وزیرامور خارجه چین در مصاحبه‌ای گفت روابط کشورش با آمریکا با تزلزل‌های تازه‌ای روبروست اما رابطه میان پکن و واشنگتن چیزی نیست که به عملکرد تنها یک نفر وابسته باشد. ونگ یی درباره روابط این کشور با آمریکا همان‌طور که تلویحا به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا اشاره می‌کرد، گفت یک نفر به تنهایی نمی‌تواند مانعی برای روابط دوجانبه باشد.

خبرگزاری فارس: وزیرخارجه کره جنوبی گفت در اسرع وقت به آمریکا سفر می‌کند تا با دولت جدید آمریکا درباره ادامه همکاری سئول-واشنگتن در تقابل با کره شمالی گفت‌وگو کند. «یون بیونگ-سه» وزیر خارجه کره جنوبی روز پنج‌شنبه (امروز) گفت «ما نه فقط با دولت اوباما بلکه با دولت ترامپ گفت‌وگوهایی خواهیم داشت تا راهی برای پاسخ محکم و متحد در مقابله با تهدید هسته‌ای کره شمالی فراهم کنیم.»

خبرگزاری مهر: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به نشست سه جانبه مسکو اذعان کرد: مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه بدون حضور آمریکا نشان می دهد که مشکل از ما است. روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی تحلیلی نشست سه جانبه روز گذشته میان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه را «به حاشیه راندن آمریکا» توصیف کرد.

  خبرگزاری مهر:   بمب افکن سری «اچ-۲۰» چین در مسیر تبدیل شدن به نسل بعدی هواپیماهای رادارگریز استراتژیک کاملاً توسعه یافته با هدف رقابت با نوع آمریکایی خود است.یک فرمانده نیروی دریایی چین گفت که چین و باقی دنیا باید تا زمان راه اندازی این بمب افکن منتظر بمانند.چین تاکنون هواپیمای بمب افکن عملیاتی و با ظرفیت بالا که قادر به هدف قرار دادن مواضع دوربُرد باشد، تولید نکرده است.

 خبرگزاری مهر:  «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به ریاض سفر کرده است عصر چهارشنبه با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی دیدار کرد.بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان در این دیدار تازه ترین تحولات اوضاع در اراضی فلسطینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خبرگزاری رسمی عربستان همچنین اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز در این دیدار بر حمایت از موضوع فلسطین تاکید کرده است.

خبرگزاری مهر:   پنتاگون از آزمایش موفق سامانه موشکی ضدماهواره روسیه خبر داد. مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می گویند که روسیه موشک جدیدی (PL-۱۹ Nudol) را آزمایش کرده است که می تواند ماهواره های مهم ارتباطی آمریکا را منهدم کند. آزمایش موشک ضدماهواره «نودال PL-۱۹» در ۱۶ دسامبر از پایگاهی در مرکز این کشور انجام شد و توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز رصد گردید.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر لزوم مبارزه علیه تروریسم، خواستار همکاری بیشتر و نزدیکتر شرکای غربی مسکو در این مسیر شد. «ولادیمیر پوتین» در جریان نشستی مشترک با نمایندگان پارلمان این کشور گفت که شرکای غربی روسیه باید در راستای مبارزه مشترک علیه تروریسم، همکاری خود را با مسکو افزایش دهند.رئیس جمهوری روسیه همچنین با انتقاد از تحریم های وضع شده علیه کشورش گفت که چنین تحریم هایی از انجام تلاش مشترک علیه تروریسم جلوگیری خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم:  سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که تقریبا همه کانال‌های ارتباطی بین روسیه و آمریکا مسدود شده است. دیمتری پسکوف تاکید کرد: انتظار نمی رود که دولت آتی آمریکا خیلی سریع با توسعه طلبی های ناتو مخالفت کند و همه کانال های ارتباطی بین روسیه و آمریکا هم اکنون مسدود شده است. وی در ادامه تصریح کرد: تقریبا در همه سطوح، مذاکره با آمریکا متوقف شده است. ما با یکدیگر در ارتباط نیستیم یا اگر ارتباطی هم هست، بسیار ناچیز است.

دویچه وله:  دو روز پس از حمله تروریستی به یک بازار کریسمس برلین، دولت آلمان تمهیدات امنیتی جدیدی را در دستور کار خود قرار داد. از جمله این اقدامات افزایش دوربین‌های مدار بسته در اماکن عمومی است.افزایش کنترل ویدیویی در گوشه و کنار شهر، بخصوص اماکن پر رفت و آمد، در حقیقت از تابستان گذشته مد نظر دولت آلمان بود. یعنی از زمانی که حملات مونیخ و آنسباخ رخ داد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که به منظور مقابله با تامین مالى براى فعالیت هاى تروریستى یا خرید اسلحه، کنترل انتقال پول و فلزات ارزشمند از خارج از اتحادیه اروپا به داخل آن سختگیرانه شود.این پیشنهادهاى جدید به مقامات ذیربط در اتحادیه اروپا اجازه خواهد داد در صورت ظن به فعالیت جنایى، پول نقد یا فلزات ارزشمندى که اشخاص با خود به همراه دارند را توقیف کنند.

پارس تودی:  اعضای دولت ژاپن روز پنجشنبه طرح افزایش بودجه دفاعی این کشور را برای پنجمین سال متوالی تصویب کردند . این طرح شامل افزایش هزینه های مربوط به ارتقای دفاع موشکی و همچنین زیردریایی های پیشرفته و جدید است که بتواند با تهدیدات احتمالی کره شمالی و چین مقابله کند. تومومی اینادا، وزیر دفاع ژاپن گفت که این کشور به امنیت بیشتر در برابر تهدیدات پکن و پیونگ یانگ نیاز دارد، چرا که این تهدیدات جدی است .بودجه دفاعی ژاپن برای سال مالی که از ماه آوریل آغاز می شود بیش از 5 تریلیون و یکصد میلیارد ین معادل 44 میلیارد دلار است.

پرس تی وی : براساس توافق حاصل‌شده میان واشنگتن و توکیو، بزرگ‌ترین روند بازگرداندن زمین پایگاه‌های نظامی امریکایی به دولت ژاپن در 4 دهۀ گذشته صورت می‌گیرد.این در حالی است که به نظر می‌آید این تصمیم از خشم عمومی از ساکنان این جزیره استراتژیک که محل اصلی پایگاه‌های نظامی امریکایی و میراث جنگ جهانی دوم است، نخواهد کاست. بر اساس این توافق 4 هزار هکتار از پایگاه آموزشی 7 هزار و 500 هکتاری موسوم به منطقۀ تمرین شمالی، به دولت ژاپن واگذار خواهد شد.

پرس تی وی : ترکیه اعلام کرد در درگیری نظامیان این کشور با تروریست‌های داعش در حومۀ شهر الباب در شمال سوریه، دست‌کم 14 نظامی ترک کشته و 33 نظامی دیگر زخمی شده‌اند.ارتش ترکیه مدعی شد در این درگیری که روز چهارشنبه روی داد، همچنین 138 تروریست تکفیری کشته شدند.

خبرگزاری ایرنا:  سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا که باید مسائل و چالش های مهم جهانی را در کانون توجه قرار دهد، همچنان روسیه را تحریم می کند و مبارزه با تروریسم را نادیده می گیرد.ماریا زاخارووا با تاسف بار خواندن افزایش فهرست تحریم های ضدروسی آمریکا در قالب پرونده اوکراین، اعلام کرد: تمرکز توجه دولت اوباما به تداوم فشارهای همه جانبه بر روسیه موجب حیرت شده است.

خبرگزاری ایرنا:  هند برای چهارمین بار متوالی در آزمایش موشک کروز ‘نیربای’ با قابلیت حمل کلاهک هسته ای شکست خورد. یک مقام در سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند گفت: موشک ‘نیربای’ چهارشنبه شب چند دقیقه پس از پرتاب از سکوی سیار در ‘بالاسور’ در نزدیکی سواحل اودیسا سقوط کرد.موشک کروز ‘نیربای’ قادر به حمل کلاهک هسته ای با وزن 300 کیلوگرم است.

خبرگزاری ایرنا:  نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا خواست با استفاده از حق وتو، مانع صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص محکومیت فعالیت های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی شود که قرار است امروز(پنجشنبه) به رأی گذاشته شود. بنیامین نتانیاهو در پیامی که در شبکه توئیتر منتشر کرده، گفته است: آمریکا باید برای جلوگیری از صدور این قطعنامه علیه اسرائیل، از حق وتو استفاده کند.

خبرگزاری صدا و سیما:  نماینده دایم سوریه طرح پیشنهادی قطر و لیختن اشتاین برای محاکمه جنایتکاران جنگی در سوریه را نقض آشکار منشور ملل متحد و حاکمیت کشورها دانست. بشار الجعفری که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف بررسی طرح پیشنهادی قطر و لیختن اشتاین  سخن می گفت، تصریح کرد:  پیشاپیش باید به لیختن اشتاین در ائتلاف با شیخ نشین قطر جهت ارائه این پیش نویس تبریک بگویم، جناب آقای رئیس، بار دیگر و تنها چند روز پس از اقدام اشتباه کانادا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد شاهد اقدامی است که در کمترین تعبیر می توان آن را غیر قانونی و مبهم خواند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  مسئول مذاکرات معارضان (طرفداران تروریستها) گفت اگر موانعی به وجود نیاید باقیمانده افراد مسلح (تروریستها) از حلب امروز خارج خواهند شد.

یورونیوز: باراک اوباما، یک ماه مانده به پایان دوره ریاست جمهوری خود، دستور منع دائمی حفاری جدید نفت و گاز در بخشهایی از اقیانوس اطلس و اقیانوس منجمد شمالی را امضا کرد. اوباما در طرح این ممنوعیت از قانون فدرالی که در دهه پنجاه میلادی تصویب شده بود استفاده کرد. در این قانون به رئیس جمهور اختیارات لازم جهت محدود کردن استفاده از منابع طبیعی داده شده است. این در حالی است که یکی از وعده های مهم دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی، گسترش حوزه نفت و گاز از طریق استخراج بیشتر بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *