جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading
7دیماه 1395

رسانه ها ؛ طرح جدید «جان کری» برای فلسطین و…

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: به رسمیت شناختن کشوری یهود در طرح جدید جان کری، هشدار وزیرخارجه آلمان درخصوص شرایط بحرانی اروپا، انتقاد مسکو از ارسال سلاح توسط آمریکا به سوریه، هشدار ونزوئلا درمورد همکاری کلمبیا با ناتو، افزایش همکاری نظامی سودان و عربستان سعودی، درخواست یمن برای تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی، استقرار گسترده نیروهای داعش در شهر رقه، نگرانی هند از رزمایش مشترک چین و نپال، همکاری های هسته ای مصر و روسیه و افزایش تنش بین رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  وزیرخارجه آمریکا قصد ارائه طرحی جدید درباره بحران فلسطین دارد که اساس آن به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان دولتی یهودی است. روزنامه «القدس» فلسطین اعلام کرد «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ارائه طرحی جدید موسوم به «توافق چارچوب» است. کری قصد دارد، زمینه توافق بر پرونده‌ راه‌حل نهایی مسأله فلسطین طی مرحله‌ آینده حتی پس از انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا فراهم شود.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آلمان گفت: شکی نیست که اروپا در شرایط بحرانی به سر می‌برد و باید در برخی سیاست‌ها تجدید‌نظر کند. «فرانک والتر اشتاین‌مایر» در این مورد به روزنامه آلمانی «زاربورگر تسایتونگ» گفت: «بدون شک اروپا در شرایط بحرانی قرار دارد و باید هر چه سریعتر خود را از این وضعیت نجات دهد.» اشتاین‌مایر افزود: «اتحادیه اروپا باید به این سوال پاسخ دهد که در چه مواردی مرتکب اشتباه شده شده است.»

خبرگزاری فارس:  وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرده که دولت باراک اوباما پیش از کنار رفتن از قدرت، با ارسال تسلیحات به سوریه، درصدد تشدید کردن تنشها است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که اقدام آمریکا در ارسال تسلیحات به سوریه، اقدام خصمانه است.

خبرگزاری فارس: نظامیان روس و تُرک در حال حاضر در آنکارا در حال مذاکره با نمایندگانی از معارضان سوری هستند تا نظام آتش‌بس در سوریه را تعین کنند.  خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از این منبع خبر داد که نظامیان روس و تُرک در حال حاضر در حال مذاکره با نمایندگانی از معارضان سوری هستند تا نظام آتش‌بس در سوریه را تعین کنند.  هفته گذشته نیز وزاری خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه وضعیت سوریه از جمله حلب را بررسی و پس ازمذاکرات بر اهمیت آتش‌بس در سوریه تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  به دنبال اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی در لغو دیدارش با همتای انگلیسی خود، لندن از این اقدام تل‌آویو ابراز تاسف کرد. این در حالی است که مسئولان رژیم صهیونیستی مدعی شدند برنامه‌ای برای دیدار نخست وزیران اسرائیل و انگلیس تدوین نشده بود. پیشتر برخی رسانه‌ها اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ترزا می، نخست وزیر انگلیس قرار است در حاشیه نشست سالیانه اقتصاد جهانی در داووس سوئیس دیدار کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  استفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش فاش کرد که پاکسازی دو شهر موصل و رقه از داعش نیاز به دو سال زمان دارد. وی همچنین گفت: نیروهای امنیتی عراق پیشروی چشمگیری را در جریان مبارزه با داعش رقم زدند.

خبرگزاری مهر: دولت ونزوئلا هشدار داد همکاری دولت کلمبیا با ناتو، صلح در آمریکای لاتین را به خطر خواهد انداخت. وزارت امور خارجه ونزوئلا در واکنش به اعلام «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهوری کلمبیا در مورد آغاز مذاکرات برای عقد توافق همکاری با ناتو، طی بیانیه ای گفت: دولت ونزوئلا با قاطعیت مخالفت خود را با همکاری کلمبیا با ناتو و معرفی یک سازمان با قابلیت های هسته ای در منطقه آمریکای لاتین اعلام می کند.

  خبرگزاری مهر:   یک هیات بلند پایه نظامی عربستان سعودی در سفر به خارطوم با هیات نظامی سودان دیدار و در مورد گسترش روابط نظامی و امنیتی بین دو کشور رایزنی کرد. «عبد الرحمن بن صالح البنیان» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان در دیدار با «عماد عدوی» همتای سودانی خود، در خصوص گسترش روابط نظامی دو کشور و انجام عملیات های نظامی مشترک صحبت کردند.عدوی پس از برگزاری نشست گفت: گسترش روابط دو جانبه عربستان سعودی با سودان قابل توجه است. رهبری هر دو کشور دستورالعمل هایی را صادر کرده اند که بر اساس آنها باید روابط دوجانبه توسعه یابد.

خبرگزاری مهر:  سخنگوی سابق کنگره آمریکا در گفتگویی با اشاره به رویکرد آمریکا در قبال موضوع سوریه اظهار داشت: ترامپ به زودی تغییر در سیاست های باراک اوباما را کلید می زند. «نیوت گینگریچ» سخنگوی سابق کنگره آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز درباره مواضع آتی دولت آمریکا در قبال سوریه اعلام کرد: آن طور که پیدا است «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا به اشتباهات اوباما-کری- کلینتون در قبال موضوع سوریه پی برده است.  

خبرگزاری صداوسیما: وزیرحقوق بشر یمن از شورای امنیت و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل خواست هرچه زودتر برای پایان دادن به تجاوزات نظامی عربستان به یمن و برداشتن محاصره همه جانبه این کشور اقدام جدی صورت دهند. ،«علیاء فیصل عبد اللطیف» در سخنانی مطبوعاتی از سازمان ها و موسسات حقوق بشر خواست برای اطلاع از حقایق مربوط به جنایات سعودی امریکایی ضد مردم یمن و استفاده این رژیم از بمب های خوشه ای و ممنوعه ضد ساکنان غیرنظامی استان های مختلف یمن  به این مناطق سفر کنند و از نزدیک در جریان این حقایق قرار گیرند.

خبرگزاری صداوسیما:  ستاد تبلیغات جنگ سوریه از استقرار گسترده نیروهای گروه تکفیری صهیونیستی داعش در شهر رقه خبر داد. ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد: در پی فرار تعداد زیادی از زندانیان هنگام انتقال آنان از زندان شهر الطبقه، در حومه غربی رقه، به زندان الرقه، داعش به طور گسترده ای نیروهای خود را در شهر رقه مستقر کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  منابع آگاه خبر دادند که مقامات نظامی روسیه، ایران و ترکیه در حال برنامه ریزی برای مشارکت در مذاکرات سوریه در قزاقستان هستند. پیشتر نیز منابع نظامی خبر دادند که نظامیان روسیه و ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور در حال رایزنی با معارضان سوریه هستند.

خبرگزاری تسنیم:  سفارشات تسلیحاتی روسیه به ۴۵ میلیارد دلار رسید. مدیرعامل شرکت دولتی روستک اعلام کرد روسوبرون اکسپورت به دنبال فروش تسلیحات به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار در سال جاری است.

خبرگزاری ایرنا: مقامات دفاعی و نظامی هند با رصد تحولات و روابط نپال با چین رقیب منطقه ای این کشور از برگزاری رزمایش متشرک پکن و کاتماندو ابراز نگرانی کرده اند.’پکن’ و ‘کاتماندو’ برای برگزاری رزمایش مشترک نظامی با عنوان ‘پراتیکار’ در 10 فوریه (22 بهمن) به توافق رسیده اند.آموزش نیروهای نظامی نپال برای مبارزه با گروگان گیری و حمله های تروریستی ازجمله اهداف این رزمایش عنوان شده است.

خبرگزاری ایرنا:  خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت های نفت صبح امروز(سه شنبه) بدلیل کاهش حجم معاملات در آستانه اجرایی شدن توافق اوپک و غیراوپک از ابتدای سال نو میلادی، تغییر چندانی نکرد.

رویترز:قیمت نفت در آستانه اجرایی شدن توافق اوپک و غیراوپک از حرکت ایستاد. رویترز نوشت: کمتر از یک هفته مانده به اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، بازارها در وضعیت منتظرباش و ببین قرار دارند.

خبرگزاری ایرنا:  یک مقام مسئول در شرکت روس اتم  گفت: بین این شرکت و مصر آمادگی برای عقد قرارداد درباره ساخت نیروگاه هسته ای در مصر در روز پنجشنبه وجود دارد.نیکولای سباسکی نائب رئیس شرکت روس اتم در 22 نوامبر گذشته (2 آذر) گفته بود که این شرکت قصد دارد قراردادی را برای ساخت اولین نیروگاه هسته ای مصر منعقد کند.این منبع اظهار داشت: ساخت نیروگاه هسته ای برای مصر بزرگترین آرزو قاهره در سال های پیش روست و امضای آن قبل از پایان سال 2016 به مثابه یک هدیه بزرگ از سوی مسکو به قاهره است.

خبرآنلاین: فرماندهی نیروی هوایی عراق اعلام کردند که این کشور در سه ماهه نخست سال 2017 اولین مجموعه از جنگنده‌های آموزشی و رزمی ساخت کره‌ جنوبی را طبق قرارداد امضا شده میان دو کشور دریافت خواهد کرد. فرماندهی نیروی هوایی عراق طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که طبق قرارداد امضا شده میان دو کشور عراق و کره‌ جنوبی، تحویل 24 فروند جنگنده آموزشی ساخت کره‌ جنوبی در سه ماهه نخست سال 2017 آغاز خواهد شد.

پارس تودی:  در پی رای یکپارچه شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه 2334 که متضمن محکومیت اسرائیل به دلیل ادامه سیاست شهرک سازی در اراضی اشغالی 1967 است، روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای اروپایی که به این قطعنامه رای مثبت داده اند دچار تنش شده است . در این راستا به دنبال  اقدام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در لغو دیدار خود با ترزا می نخست وزیر انگلیس به دلیل حمایت لندن از قطعنامه 2234 ، دولت انگلیس از این اقدام اسرائیل انتقاد کرد. هم چنین وزارت امور خارجه اوکراین، “الی بلوتسرکوفسکی” سفیر اسرائیل در کی یف را احضار کرد.

پرس تی وی : رژیم صهیونیستی ادعا کرد اسناد محکمی مبنی بر دخالت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، در تصویب قطعنامۀ ضد شهرک‎سازی اسرائیل در شورای امنیت دارد و تهدید کرد این اسناد را به دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور منتخب امریکا، تحویل خواهد داد.  شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 3 دی و در اقدامی تاریخی قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‏‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *