جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، این رقم با نقطه مطلوب و سطح مورد انتظار رهبران دو کشور فاصله زیادی دارد.

کی‌یف برای تامین تجهیزات دفاعی به ناتو متوسل شد

تهران-ایرنا- هیات اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: بدنبال حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های حیاتی و انرژی اوکراین، کی‌یف در نشست فوق العاده امروز (پنجشنبه) شورای ناتو و اوکراین از متحدان غربی خود خواست تجهیزات دفاعی در اختیار این کشور قرار دهند.

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading
8 دیماه 1395

رسانه ها ؛ افزایش تنش در دریای چین جنوبی و…

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اعزام کشتی و ناو جنگی چین به دریای چین جنوبی، توافق ترکیه و روسیه برای آتش‌بس فراگیر در سوریه، تاکید اردوغان بر حضور عربستان و قطر در مذاکرات سوریه در قزاقستان، برگزاری رفراندوم اتحاد دوقبرس در ۲۰۱۷ ، سخنرانی امروز کری درباره منازعه فلسطین و "اسرائیل"، دیدار تاریخی اوباما و آبه در پرل هاربر، حذف نام برخی از چهره های طالبان از لیست تروریسم ، رایزنی لاوروف و بان کی مون درباره سوریه و تاکید اردوغان برحمایت غرب از داعش ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: چین دراقدامی که برای رئیس جمهور منتخب آمریکا چالش‌برانگیز خواهد بود، چندین ناو و کشتی‌ جنگی به دریای چین جنوبی اعزام کرد. اولین ناو هواپیمابر ساخت چین به نام لیائونینگ به همراه 5 کشتی جنگی دیگر چینی این هفته در نزدیکی سواحل تایوان و ژاپن دیده شده‌اند.

خبرگزاری فارس:  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشر شده در مورد تصمیم واشنگتن برای تجهیز گروه‌های مسلح فعال در سوریه به دوش‌پرتاب‌های ضدهوایی را تکذیب کرد. «مارک تونر» گزارش‌های منتشر شده در مورد تصمیم این کشور برای ارسال دوش‌پرتاب‌های ضدهوایی به سوریه را رد کرد و گفت: «موضع ما در مورد دوش‌پرتاب‌های ضدهوایی تغییری نکرده است. اینکه چنین تسلیحاتی به سوریه منتقل شود، برای ما مایه نگرانی است.»

خبرگزاری فارس:  دولت‌های ترکیه و روسیه بر سر چارچوب آتش‌بس فراگیر در سوریه توافق کرده و قرار است دولت سوریه و معارضان را جریان آن قرار دهند. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) دو بار با «سرگئی لاوروف» همتای روسی و یک بار «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود تماس گرفته و درباره طرح آتش‌بس سرارسری گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور ترکیه ضمن حمایت از طرح پوتین در خصوص میزبانی مذاکرات سوریه گفت: در کنار روسیه، ترکیه، ایران و دولت سوریه، قطر و عربستان سعودی نیز برای حضور در مذاکرات پیرامون مسئله سوری در «آستانه» حضور یابند.«رجب طیب اردوغان» در کنفرانس مطبوعاتی در «آنکارا» با اشاره به ابتکار «ولادیمیر پوتین» جهت برگزاری مذاکرات پیرامون مسئله سوریه در پایتخت قزاقستان، گفت: ما با این ابتکار مخالف نبوده و در حال بررسی این مسئله در وزارت خارجه هستیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رهبر قبرس ترک نشین اعلام کرد، اگر مذاکرات ماه آینده طبق برنامه پیش برود، برگزاری رفراندوم برای اتحاد دوباره جزیره قبرس در تابستان پیش رو امکان‌پذیر خواهد بود. مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین در جمع خبرنگاران گفت: اگر همه مسائل به خوبی پیش برود و اتفاق خاصی رخ ندهد،‌ رفراندوم طبق برنامه می‌تواند در تابستان برگزار شود.

العالم فارسی: وزیر خارجه آمریکا امروز درباره چشم‌انداز مذاکرات به اصطلاح صلح فلسطین و “اسرائیل” سخنرانی می‌کند. آمریکا چند روز پیش با امتناع از وتوی قطعنامه سازمان ملل، زمینه محکومیت رژیم اسرائیل را در خصوص شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری فراهم کرد. سخنرانی کری که کمتر از یک ماه تا خروج باراک اوباما از کاخ سفید انجام می‌شود، احتمالاً آخرین تلاش دولت اوباما برای احیای روند مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

پارس تودی:  باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد حملۀ ارتش ژاپن به پایگاه دریایی امریکا در سال 1941 در مراسم یادبود قربانیان این حمله در بندر پرل هاربر در مجمع‌الجزایر هاوایی دیدار کردند.اوباما در این مراسم اتحاد بسیار قوی میان واشنگتن و توکیو را ستود.ژاپن در هفت دسامبر 1941 (16 آذر 1320) به پایگاه نظامی امریکا در پرل هاربر حمله کرد که باعث مرگ بیش از 2 هزار امریکایی شد. در پی این حمله امریکا وارد جنگ جهانی دوم شد.

پرس تی وی :  سناتور جمهوری‌خواه امریکا می‌گوید تقریباً کل سنا بر این باور است که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر امریکا مداخله کرده است. لیندزی گراهام در گفتگو با شبکۀ سی‌اِن‌اِن گفت: «ایالات‌متحده 100 سناتور دارد … من می‌گویم که 99 درصد از ما معتقدیم که روس‌ها در انتخابات مداخله کرده‌اند و ما قصد داریم کاری در این درباره انجام دهیم.»

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قول داده است که عهدش با مردم این کشور مبنی بر اینکه ترس و وحشت ناشی از جنگ هرگز نباید تکرار شود را حفظ می کند. وی همچنین با تاکید بر اهمیت آشتی میان ژاپن و ایالات متحده آمریکا وعده داد که این دو کشور برای صلح و ثبات جهانی همکاری خواهند کرد. آبه همراه با باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا برای کهنه سربازان آمریکاییِ نیاکان ژاپنی و سایر حاضران در «اسکله کیلو» در پرل هاربر هاوایی سخنرانی کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  چین می گوید که رهبران ژاپن باید بطور عمیق در مورد تاریخ تهاجم گذشته خود تفکر کنند و اینکه مکان های بسیاری در چین هم وجود دارند که در آنها به کشته شدگان ادای احترام شود.هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، این اظهارات را در روز سه شنبه ایراد کرد.

 خبرگزاری مهر:   «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در جریان تماس تلفنی با «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد با وی در خصوص آخرین تحولات سوریه بحث و تبادل نظر کرد.بر اساس این گزارش، دو طرف در جریان این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس هیأت عالی مذاکره کنندگان معارض سوری از دعوت برای حضور در مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان استقبال کرد. «ریاض حجاب» اعلام کرد: از تغییرات در مواضع برخی از قدرت های بین المللی و تلاش های مثبت و صادقانه در راستای تحقق خواسته های مرم از طریق توافقی که منجر به ثبات و امنیت می شود، استقبال می کنیم.

خبرگزاری ایرنا:  نمایندگان پاکستان، چین و رسیه روز گذشته در نشستی که در قالب گروه سه جانبه برای بررسی مسائل افغانستان از جمله روند مذاکرات صلح و حضور نگران کننده داعش در مسکو برگزار شد، توافق کردند در ادامه روند این مذاکرات، افغانستان نیز به جمع این سه کشور بپیوندد.چند روز قبل از برگزاری این نشست، دولت کابل بخاطر نادیده گرفته شدن در مذاکراتی که به اوضاع افغانستان مربوط می شود، اعتراض کرده و خواستار حضور در این مذاکرات شده بود.

 خبرگزاری صدا و سیما: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک سخنرانی دیدگاه خود را درمورد پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها ارائه می کند. این سخنرانی کری چند روز پس از آن انجام می شود که آمریکا راه را برای تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه فعالیت های شهرک سازی اسرائیل هموار کرد، قطعنامه ای که در آن توقف شهرک سازی های اسرائیل در مناطق فلسطینی درخواست شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت تصمیم آمریکا درمورد کاهش محدودیتها در زمینه مسلح کردن تروریستها در سوریه ممکن است باعث افزایش تلفات شود. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور روز سه شنبه با جان کری همتای آمریکایی خود درباره طرح صلحی برای سوریه تلفنی گفتگو کرد.

خبرآنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که زمان سخن گفتن درباره رفتن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، گذشته است. ماریا زاخارووابا اشاره به اینکه اظهارات اخیر جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس، درباره اوضاع حلب دربارۀ اصرار وی برای رفتن اسد ابراز شگفتی کرد و گفت که این موضوع به تاریخ پیوسته است.

دویچه وله: گفت‌وگوهایی بین دولت اسد و مخالفان صورت گرفته است. روسیه انتظار دارد که این گفت‌وگوها مقدمات مذاکرات صلح سوریه را فراهم آورد. مذاکراتی که قرار است در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود. سرگئی لاوروف از انجام گفت‌وگوهایی میان بشار اسد و نیروهای مخالف سوریه سخن گفته است. اما از محل انجام این گفت‌وگو اطلاعی منتشر نشده است.

یورونیوز :  اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه کشورهای غربی را به حمایت داعش در شمال سوریه متهم کرد. رجب طیب اردوغان همچنین تاکید کرده است غرب به جای کمک به ترکیه از نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق که به گفتۀ وی گروههای تروریستی هستند، پشتیبانی می کند.رجب طیب اردوغان در این سخنان تاکید کرده است اسناد و مدارکی در اختیار دارد که حمایت از این گروهها و داعش را ثابت می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *