جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading
9 دیماه 1395

رسانه ها؛ سخنرانی وزیر خارجه آمریکا درباره فرایند به اصطلاح صلح خاورمیانه و…

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تاکید جان کری برتعهد آمریکا به اسرائیل، رایزنی لاوروف و «دی میستورا»، تهدید دوباره داعش ضداروپا، حمایت آلمان از" راه حل دو کشور" در فلسطین، پیش‌بینی‌های موسسه استراتفور برای ۲۰۱۷، آغاز مرحله دوم عملیات ارتش عراق برای آزادی موصل، مذاکرات اقتصادی ژاپن و چین درباره پیمان «آرسپ» ، افزایش ارسال سلاح به شمال سوریه از سوی آمریکا، نشست معارضان سوریه در آنکارا برای بررسی پیشنهادهای ترکیه، آمادگی محمود عباس برای مذاکرات مشروط با رژیم صهیونیستی ، اوباما درصدد اعمال تحریم های جدید علیه روسیه ، واکنش نتانیاهو به سخنان جان کری ، پیوستن عمان به ائتلاف نظامی عربستان و هشدار روسیه به آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود درباره فرایند به اصطلاح صلح خاورمیانه گفت: رأی آمریکا به قطعنامه اخیر شورای امنیت برای حفظ راه حل دو دولت بوده است. «جان کری» در ادامه تصریح کرد: دولت «باراک اوباما» عمیقاً به (رژیم) اسرائیل و امنیت آن متعهد است و همین تعهد است که وی را به پیگیریِ تحقق صلح در خاورمیانه هدایت کرده است.

خبرگزاری مهر: «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در گفتگوی تلفنی با «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از نتایج نشست سه جانبه اخیر در مسکو بین روسیه، ایران و ترکیه به منظور ایجاد حل سیاسی بحران سوریه حمایت کرد.وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: دی میستورا نتایج دیدار سه جانبه ۲۰ دسامبر بین وزرای خارجه و دفاع روسیه، ایران و ترکیه در مسکو را تایید و بر آمادگی سازمان ملل متحد برای سهیم شدن در اجرای این نتایج از جمله تهیه توافق بین دولت سوریه و معارضان پیرامون آتش بس و برگزاری مذاکرات در آستانه [پایتخت قزاقستان] تاکید کرد.

خبرگزاری مهر:  رئیس تایوان با وجود هشدار پکن مبنی بر لزوم رعایت اصل چین واحد، در مسیر سفرهای ماه آینده خود به شماری از کشورهای آمریکای لاتین، در آمریکا توقف خواهد داشت. وزارت امور خارجه تایوان امروز پنجشنبه از تصمیم «تسای اینگ ون» رئیس این کشور، برای توقف در ایالات متحده آمریکا در مسیر سفرهای ماه آینده خود به برخی از کشورهای آمریکای لاتین خبر داد؛ اقدامی که قطعا خشم پکن را به دنبال خواهد داشت به ویژه آنکه چندی پیش به واشنگتن از بابت چنین اقدامی هشدار داده بود.

العالم فارسی: گروه تروریستی داعش خواهان اجرای حملات بیشتری در سراسر اروپا در تعطیلات سال نو مسیحی شد.گروه تروریستی داعش از اعضای خود خواست تا حملاتی را علیه اهدافی نظیر بازارها و بیمارستانها در اروپا در جریان تعطیلات سال نو مسیحی اجرا کنند.این گروه تروریستی از مسلمانان خواست تا از محل جشن های مسیحیان به مناسبت سال نو مسیحی دوری گزینند.

دویچه وله: فرانک ‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، از راه حل دو کشور برای رسیدن به صلح در خاورمیانه دفاع کرد و سخنان جان کری، همتای آمریکایی خود، در این زمینه را درست شمرد.او گفت: «نطق کری هم هشدار و هم تکلیف است: هشدار است تا راه حل دو کشور به فرمولی تهی تبدیل نشود و تکلیف برای هر دو کشور تا با اذعان به راه حل دو کشور اقداماتی مشخص جهت نهادینه کردن آن انجام دهند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پیش نویس توافق ترکیه و روسیه در خصوص آتش بس در سوریه منتشر شد. شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از منابع نظامی مخالفان سوری گزارش داد که بر اساس این پیش نویس اجرای آتش بس فراگیر در سوریه به جز مناطق تحت سیطره گروه تروریستی داعش پیشنهاد و تاکید شده که ترکیه باید پایبندی مخالفان به این توافق نامه را تضمین کند و در سوی دیگر روسیه نیز باید پایبندی دولت سوریه و هم پیمانان آن را در خصوص توقف کامل حملات هوایی و توپخانه‌ای تضمین کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی به پیش‌بینی مهمترین اتفاقات سال ۲۰۱۷ پرداخته و در این راستا از احتمال تشدید ملی گرایی در اروپا و آمریکا و فروپاشی اتحادیه اروپا و تضعیف داعش سخن گفت. پایگاه اندیشکده استراتفورهمچنین از احتمال بالاگرفتن تنش میان آمریکا و چین در ۲۰۱۷ خبر داد و تاکید کرد که خطر بروز مناقشه تجاری میان پکن و واشنگتن با تبعات گسترده وجود دارد.

خبرگزاری فارس: ارتش سوریه و یگانهای پشتیبانی مردمی کُرد حاضر در منطقه «الشیخ مقصود» حلب، به توافق رسیدند که شهر حلب از مظاهر مسلحانه پاک شود و نیروهای پلیس و نهادهای خدماتی سوریه در این منطقه شروع به کار کنند. یک هفته از آزادسازی شهر حلب سوریه از دست تروریست‌ها می‌گذرد و دولت سوریه قصد دارد کنترل خود را در مناطقی گسترش دهد که تحت کنترل یگان‌های پشتیبانی مردمی کُرد است.

خبرگزاری فارس: معاون مشاور امنیت ملی کاخ‌ سفید در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آمریکا قطعنامه‌های سازمان ملل که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد، وتو خواهد کرد. «بن رودز» » تأکید کرد که آمریکا هر قطعنامه سازمان ملل که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد، وتو خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: ارتش عراق از آغاز مرحله دوم عملیات در ساخل باختری فرات در موصل، مرکز استان نینوی خبر داد. نیروهای نهاد مبارزه با تروریسم عراق، از صبح امروز پنجشنبه، مرحله دوم عملیات بازپسگیری ساحل باختری رود فرات در شهر موصل را آغاز کردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  مقام های دولت های ژاپن و چین با پیشبرد گفتگوها بر سر یک مشارکت اقتصادی دیگر به توافق رسیده اند. کی ایچی کاتاکامی، معاون وزیر امور خارجه ژاپن و گائو یان، معاون وزیر تجارت چین روز چهارشنبه در توکیو دیدار کردند. آنها با پیشبرد گفت وگوها بر سر مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (آرسپ) موافقت کردند. ژاپن، چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله ۱۶ کشور عضو این مشارکت می باشند، ولی ایالات متحده آمریکا عضو آن نیست.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌های رسمی ترکیه فاش کردند که آمریکا میزان واردات سلاح به شمال سوریه را در برهه اخیر افزایش داده است. درحالی که جان باس سفیر آمریکا در آنکارا هفته گذشته “تحویل کمک های نظامی مستقیم در شمال سوریه” را تکذیب کرد؛ خبرگزاری آناتولی نوشت: آمریکا از طریق هوایی و زمینی محموله های سلاح را سه بار در طول دو هفته گذشته به ریف حسکه در شمال سوریه ارسال کرده است.

خبرگزاری تسنیم: نشست معارضان سوریه در آنکارا برای بررسی پیشنهادهای ترکیه با حضور نظامیان روسیه برگزار شد.بر اساس این گزارش، در این نشست نظامیانی از کشور روسیه نیز حضور دارند. در همین رابطه مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که هدف کشورش این است که تا قبل از پایان سال برای یک آتش‌بس سراسری سوریه برقرار شود.

خبرگزاری ایرنا:  محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شب گذشته (چهارشنبه) از آمادگی برای ادامه مذاکرات مشروط با تل آویو در صورت توقف شهرک سازی ها خبر داد.، عباس گفت که آمادگی اجرای همه توافق های امضا شده به صورت متقابل و بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های بین المللی مربوط به روند سازش از جمله قطعنامه اخیر شورای امنیت را دارد.

خبرگزاری ایرنا:   دولت اوباما درصدد است روز پنجشنبه(امروز) یک سری اعمال فشارهای انتقامجویانه در ارتباط با حملات سایبری روسیه به افراد و نهادها سیاسی آمریکا صورت گرفت که منجر به افشای اطلاعاتی که به موجب آن به پیروزی دونالد ترامپ یاری رساند، اعلام کند.رویترز روز پنجشنبه از مبدا واشنگتن با انتشار این خبر افزود: دو مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه (روز گذشته) این مطلب را به رویترز گفتند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  نخست وزیر رژیم صهیونیستی سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را مغالطه آمیز توصیف کرد و اظهارات اخیر وی را مایوس کننده دانست. نتانیاهو گفت درست همانند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که وزیر امور خارجه آمریکا به سازمان ملل ارائه کرده بود، سخنرانی ضداسرائیلی او نیز مغالطه آمیز بود.

خبرآنلاین:  خبرگزاری رسمی عربستان از نامه مقامات عمان به وزیر دفاع عربستان مبنی بر تمایل این کشور برای پیوستن به ائتلاف متجاوز علیه یمن خبر داد. محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان یک پیام کتبی از بدر بن سعید البوسعیدی وزیر مسئول در امور دفاعی عمان دریافت کرده که در آن مسقط از پیوستن خود به ائتلاف متجاوز عربستان علیه یمن خبر داده است.

پارس تودی:  با افزایش درگیری های نظامی در جهان، صنایع نظامی فرانسه در سال 2016، به سود کلانی دست یافته اند.به گزارش روزنامه لوموند، وزارت دفاع فرانسه بارها به دلیل نبود امکانات لازم، به دولت هشدار داده است. این در حالی است که با افزایش هزینه های نظامی و فروش جنگ افزار در جهان، صنایع نظامی این کشور در سال 2016، بیش از چهارده میلیارد یورو سلاح فروخته و به رکورد فروش سلاح در سال پیش که حدود شانزده میلیارد و نهصد میلیون یورو بود، نزدیک شده است.در جدول فروش سلاح، سال پیش فرانسه از نظر صادرات جنگ افزار بعد از چین، روسیه و با فاصله زیاد پس از آمریکا قرار گرفت.

پرس تی وی : مسکو به واشنگتن هشدار داد اگر روسیه را به بهانۀ اتهام حملۀ سایبری به نظام انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا با تحریم‏‌های تازۀ اقتصادی مواجه سازد، با اقدام متقابل مسکو روبرو خواهد شد.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «صادقانه بگویم، ما از این دروغ امریکا دربارۀ “هکرهای روسی” خسته‎ شده‎‏ایم. دولت اوباما این اطلاعات غلط را باهدف ارائۀ بهانه‎ای برای شکست خود مطرح کرده است.»وی هشدار داد که کشورش به هر شیوۀ ممکن نسبت به «گام‌های خصمانه‎ای» که امریکا تصمیم به برداشتن آن‎ها کرده است، واکنش خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *