جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پس از «۲۰۰ روز مقاومت» امروز در جایگاه به کرسی‌نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم

تهران – ایرنا – دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، انتقال اجباری فلسطینیان از غزه را غیرممکن دانست و تصریح کرد: پس از «۲۰۰ روز مقاومت»، امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم.

بورل اوضاع غزه را بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم توصیف کرد

لندن- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اوضاع وخیم انسانی در غزه گفت که شمار شهرهایی که بر اثر حملات رژیم اسرائیل در این باریکه ویران شده است، بیشتر از مناطقی است که در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان ویران شد.

۲ چالش پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

« تا زمانی که تهران و اسلام آباد به نحوی جدی و فعال تر از گذشته، برای مقابله با تروریسم با یکدیگر وارد تعامل نشوند، اینکه معادلات و پیوندهای اقتصادی میان دو طرف توسعه قابل توجه پیدا کند، گزاره‌ای است که تحقق آن با اما و اگرهای زیادی همراه است.  »

Loading
15 دیماه 1395

رسانه ها ؛ برگزاری مذاکرات سوریه در آستانه و…

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری مذاکرات آستانه درچهارم بهمن ماه، تمدید وضعیت اضطراری در ترکیه برای 3 ماه دیگر،تاکید دبیرکل جدید سازمان ملل متحد بر چندجانبه گرایی ، تشکیک دوباره ترامپ در خصوص مداخله ادعایی روسیه در انتخابات اخیر آمریکا ، بررسی طرح‌های ضد ایران و سازمان ملل درکنگره آمریکا، تاکیدفرمانده نیروی زمینی هند برآمادگی این کشور برای جنگ همزمان با پاکستان وچین ، تاکید سازمان ملل برادامه تعامل با دولت سوریه ، گفتگوی مقامات بلندپایه آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی درباره کره شمالی و نگرانی نتانیاهو از تصویب قطعنامه‌های جدید ضد اسرائیلی در سازمان ملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزیرخارجه ترکیه اعلام کرد که مذاکرات میان دولت و مخالفان سوریه در پایتخت قزاقستان ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) برگزار می‌شود. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که این مذاکرات روز ۲۳ ماه جاری میلادی در آستانه برگزار می‌شود.وی افزود کارشناسان روسی ۹ و ۱۰ ماه جاری میلادی (۲۰ و ۲۱ دی)برای بررسی مذاکرات آستانه به ترکیه سفر می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع سوری از وقوع درگیری‌های مجدد میان ارتش سوریه و تروریستها  در منطقه وادی بردی در حومه دمشق خبر دادند؛ درگیری‌هایی که می‌تواند چالشی جدی برای توافق آتش‌بس کنونی باشد. به گفته منابع محلی، بالگردهای ارتش سوریه در این منطقه مواضع تروریستها  را به شدت هدف قرار داده‌اند.این درگیری‌ها در حالی صورت گرفته که از پنجشنبه‌شب آتش‌بس سراسری در سوریه اجرایی شده است.

خبرگزاری فارس:  رسانه انگلیسی در یادداشتی چالش‌های پیش روی عربستان در سال جدید میلادی را مطرح کرد و نوشت، این کشور با بحران موجودیت خود مواجه خواهد بود.در یادداشت میدل ایست آی آمده است، چرخه ریاضت  اقتصادی و رفاه در سال 2017 نیز ادامه خواهد داشت و می‌تواند به رکود اقتصادی یا ادامه رفاه در عربستان بیانجامد که به نوسان قیمت نفت بستگی دارد اما این تنها مساله سال آتی برای این کشور نخواهد بود.

خبرگزاری فارس: نمایندگان پارلمان ترکیه با درخواست دولت این کشور برای تمدید وضعیت اضطراری در این کشور تا اوایل بهار ۲۰۱۷ موافقت کردند. به نوشته پایگاه «دیلی صاباح»، این لایحه روز گذشته از سوی دفتر نخست‌وزیری به پارلمان ارائه شده بود.تمدید وضعیت اضطراری که اختیارات ویژه‌ای به نیروهای امنیتی می‌دهد و امکان بازداشت بدون تفهیم اتهام افراد را فراهم می‌کند، سه روز پس از آن رخ می‌دهد که افراد مسلح با ورود به یک باشگاه شبانه در استانبول، حاضران را به رگبار بستند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مقام های امنیتی روسیه می گویند که هزاران تن از این کشور و کشورهای شوروی سابق در آسیای مرکزی از طریق ترکیه وارد سوریه می شوند تا به داعش و سایر گروههای مسلح بپیوندند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  آنتونیو گوترس، دبیرکل جدید سازمان ملل متحد، در اولین سخنرانی خود پس از احراز این سمت در مقر این سازمان، چند جانبه گرایی را ترویج کرد. گوترس دو روز پس از آنکه در سمت دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت، برای کارکنان این سازمان سخنرانی کرد. وی تاکید کرد که گفت و گوها بین کشورهای عضو این سازمان از جمله ایالات متحده آمریکا، بزرگترین اهدا کننده کمک مالی به این سازمان را ارتقا خواهد بخشید.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری آمریکا طی یک تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود، به دلیل حمله تروریستی اخیر در شهر استانبول، با وی ابزار همدردی کرد. در همین ارتباط، کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا در جریان تماس تلفنی خود با اردوغان همچنین از تلاش و اقدامات آنکارا برای برقراری صلح در سوریه نیز استقبال کرد.

یورونیوز:  مسئولان شرکت خودروسازی فورد آمریکا اعلام کردند از راه اندازی خط تولید خودروهای لوکس در مکزیک منصرف شده اند. شرکت فورد قصد داشت کارخانه ای را با بیش از یک و نیم میلیارد دلار در مکزیک تاسیس کند.فورد همزمان با این تصمیم خود، از ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای راه اندازی خطوط تولید خودروهای فورد در ایالت میشیگان خبر داده است. فورد می گوید در نتیجۀ این سرمایه گذاری ۷۰۰ نفر در این شرکت خودروسازی استخدام خواهند شد.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد ارائه اطلاعات به وی در خصوص مداخله ادعایی روسیه در انتخابات اخیر آمریکا، از سوی مقامات اطلاعاتی به تأخیر افتاده است. دونالد ترامپ البته به این نکته نیز اشاره کرد که احتمالاً آن‌ها در حال خریدن زمان هستند تا بتوانند ادله قویتری علیه روسیه آماده کنند.در توییت ترامپ در این خصوص آمده است: «ارائه اطلاعات در خصوص هک ادعایی روسیه تا جمعه به تأخیر افتاد؛ احتمالاً برای تقویت ادله به زمان بیشتری نیاز بود. خیلی عجیب است!»

العالم فارسی: روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی جانب‌دارانه و خصمانه به قلم «مایکل مکافسکی»، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در زمان جرج دابلیو بوش و مدیر ارشد اجرایی «نهاد امور امنیت ملی یهودیان آمریکا» نوشت: دولت جدید آمریکا می‌تواند دوباره درباره توافق هسته‌ای ایران از موضع قدرت مذاکره کند. در حالی که مخالفان توافق هسته‌ای ایران از هر دو حزب برای رسیدگی به اشکالات مختلف آن آماده می‌شوند، باید مراقب باشند سهواً برخی از اشتباهات باراک اوباما را تکرار نکنند.

خبرگزاری تسنیم:  در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد طی هفته جاری درباره قطعنامه ای رای گیری کند که سازمان ملل را به‌دلیل هدف قراردادن اسرائیل، محکوم می‌کند، اما رهبری کنگره همچنین در نظر دارد تا اقدامات بیشتری را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی انجام دهد. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد طی هفته جاری قطعنامه ای را به رای بگذارد که سازمان ملل را به خاطر تصویب قطعنامه جدید علیه اسرائیل، محکوم خواهد کرد. البته نمایندگان آمریکایی در نظر دارند تا برای راضی کردن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح های ضد ایرانی را نیز مورد بررسی قرار دهند.

خبرگزاری تسنیم:  جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی از نشست سه‌جانبه روسیه، چین و پاکستان در مسکو اعلام حمایت کرده است که مقامات و نهادهای مختلف افغانستان از آن انتقاد کرده بودند.«جان کربی»  در نشست خبری گفت که نشست اخیر مسکو، اسلام‌آباد و پکن به‌میزبانی روسیه به‌نفع روند صلح افغانستان است.

خبرگزاری ایرنا:  فرمانده نیروی زمینی هند در واکنش به اعتراض پکن به آزمایش موشک اتمی قاره پیمای این کشور گفت که دهلی نو آماده جنگ همزمان با پاکستان و چین است. ‘ژنرال بیپین راوات ‘ امروز چهارشنبه در گفت وگویی اظهار کرد هند در عین حال بر ضرورت همکاری و نه خصومت با پکن تاکید می کند. چین به دنبال آزمایش موفقیت آمیز موشک اتمی قاره پیمای هند در دوشنبه هفته گذشته دهلی نو را تهدید به ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل کرد. موشک آگنی 5 با برد بیش از پنج هزار کیلومتر دهلی نو را قادر می سازد که سراسر خاک چین را هدف قرار دهد.

خبرگزاری ایرنا: کنستانتین کاساچیف رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) گفت: همگرایی شکل گرفته بین مسکو، تهران و آنکارا برای حل و فصل بحران سوریه تعیین کننده و بسیار مهم است. کاساچیف گفت: سال 2017 برای حل بحران سوریه با توجه به اهمیت زیاد مشارکت ایران، روسیه و ترکیه بسیار مهم است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  نماینده مستعفی انگلیس در اتحادیه اروپااز رویکرد لندن در مذاکرات برگزیت انتقاد کرد و از همکاران سابقش خواست پیش از گفت و گوهای این کشور در خصوص خروج از اتحادیه اروپا، واقعیات را مطرح کنند. ایوان راجرز نماینده  انگلیس در اتحادیه اروپا، که روز سه شنبه از این سمت استعفا کرد، مقامات دولت انگلیس را در زمینه مذاکرات بی تجربه خوانده و گفت در زمینه مذاکرات چند جانبه، بی تجربگی جدی در نشست وزرای کابینه وجود دارد.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور منتخب آمریکا ضمن هشدار درباره زندانیان گوانتانامو که وی آنها را افراد خطرناک نامید تاکید کرد این افراد به هیچ وجه نباید آزاد شوند یا به کشورهای دیگر منتقل شوند. دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد با هر گونه انتقال زندانیان گوانتانامو به کشورهای دیگر مخالف است.

خبرگزاری صدا و سیما:  سازمان ملل به سهم خود به همکاریهای نزدیک با دولت سوریه برای برطرف کردن مایحتاج افراد نیازمند ادامه خواهد داد.‏‏‏ سخنگوی سازمان ملل گفت: به تعامل خود با دولت سوریه برای کمک به مردم حلب ادامه می د هیم. استفان دوژاریک گفت: در رابطه با سوریه ، سازمان ملل همچنان نگران یکصد و شانزده هزار نفر از مردمی است که به عنوان افراد آواره در مناطق شرقی حومه حلب ثبت نام شده اند.

خبرگزاری صداوسیما: مقامات بلندپایه آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی روز پنج شنبه در واشنگتن با یکدیگر دیدار می کنند تا همکاری سه کشور را در برخورد با فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی تضمین کنند. در این نشست درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی از جمله تلاش ها برای تقویت صلح و ثبات در مقابل فعالیت های هسته ای و موشکی­ کره شمالی گفتگو خواهند کرد.

پارس تودی:  سرهنگ “احمد المسماری” سخنگوی رسمی ارتش ملی لیبی گفت که مواضع “گروه های تروریستی” هنگام برگزاری جلسه سرکردگان القاعده درپایگاه الجفره درمرکز لیبی، هدف حمله نیروی هوایی ارتش قرار گرفت.  همزمان ریاست ستاد نیروی هوایی وابسته به فرماندهی کل ارتش لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کرد، هواپیمای نظامی حامل مهمات برای تروریست ها درپایگاه هوایی ” الجفره” ظهر دیروز (سه شنبه) هدف قرار گرفت.به گفته شاهدان، چند تن از عناصر گردان های مسلح که پایگاه الجفره را درکنترل خود دارند، درحملات ارتش لیبی، کشته یا زخمی شدند.

پرس تی وی : بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی از برگزاری کنفرانس آتی صلح خاورمیانه گفته است برگزاری این کنفرانس ممکن است به تصویب قطعنامه‌های جدید ضد اسرائیلی در سازمان ملل منجر شود.فرانسه در نظر دارد در 28 دی امسال در پاریس کنفرانسی بین‌المللی برای بررسی «روند صلح اسرائیل و فلسطین» با حضور نمایندگان حدود 70 کشور جهان برگزار کند. نتانیاهو، سه‌شنبه در دیدار با سفرای رژیم صهیونیستی در شرق بیت‌المقدس گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آنان تلاش خواهند کرد تصمیمات اتخاذ شده در آنجا (کنفرانس پاریس) را به تصمیم (قطعنامه) دیگری در شورای امنیت تبدیل کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *