جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading
19 دیماه 1395

رسانه ها ؛ ترکیه در مسیر بهبود روابط با عراق و…

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تاکید آنکارا برهمکاری با بغداد علیه تروریسم ، تاکید ژاپن برحل اختلافات باروسیه، نصب سامانه دفاع موشکی برای حفاظت از کریدور اقتصادی چین و پاکستان، وزیر دفاع فرانسه خواستار تقویت امنیت سایبری، بازسازی تاسیسات نظامی روسیه در سوریه و ادامه سرکوب تروریست ها، تاکید ترامپ بر روابط خوب با روسیه، اعتراف نتانیاهو به همکاری با اعراب علیه ایران، اعتراض چین به ورود رئیس تایوان به آمریکا ، اقدام رژیم صهیونیستی درکاهش سهم پرداختی خود به سازمان ملل ، همکاری واشنگتن و سئول برای حذف رهبر کره شمالی و پیشروی ارتش عراق در شرق موصل با وجود مقاومت داعش ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با رئیس‌جمهور عراق بر لزوم همکاری دو کشور جهت ازبین بردن تروریسم تأکید کرد. ییلدیریم  دردیدار بافوادمعصوم از پیروزی‌های بزرگی که نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش کسب کرده‌اند، ابراز خرسندی کرد و گفت: این پیروزی‌ها برای از بین بردن نهایی تروریسم در منطقه مهم هستند. باید جهان را از شر تروریست‌ها رها کرد.

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی بر اهمیت مذاکرات موفق الحاق دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس تاکید کردند. سخنگوی دولت انگلیس گفت «ترزا می»‌ نخست وزیر این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره ضرورت رسیدن به توافقی درباره جزایر قبرس تاکید کردند.

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر ژاپن گفت اگر فعالیت اقتصادی مشترک میان ژاپنی‌ها و روس‌ها در جزایر مورد مناقشه دو کشور در اقیانوس آرام آغاز شود، مساله اختلاف دو کشور بر سر این جزایر حل خواهد شد. «شینزو آبه»  ادامه داد برای برطرف کردن مشکلات و مناقشات منطقه‌ای درباره جزایر کوریل و رسیدن به توافق، تاکنون مذاکراتی میان دو کشور صورت گرفته اما هنوز پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

خبرگزاری فارس:  نصب سامانه دفاع موشکی برای حفاظت از کریدور اقتصادی چین و پاکستان موسوم به سی‌پک از برنامه مشترک دو کشور می‌باشد که در حال اجرا است. دیلی پاکستان  نوشت: مدل سامانه موشکی را مری تایم تکنولوژی کمپلکس وابسته به صنایع دفاعی پاکستان پیشنهاد کرده که به کمک چین ساخته و تجهیز می‌شود.سامانه موشکی پاکستان و چین برای منهدم کردن ناوهای جنگی و دور کردن آنها از مناطق بندری کریدور اقتصادی طراحی شده است.

خبرگزاری ایرنا: «ژان دیو لو دریان» وزیر دفاع فرانسه گفت: کشورش باید با توجه به احتمال تهدید حملات سایبری مشابه در آمریکا، امنیت سایبری را تقویت کند.این مقام فرانسوی روز یکشنبه در مصاحبه با هفته نامه «ژورنال دو دیمانش/ Journal du Dimanche» گفت: تهدیدی واقعی علیه زیرساخت های غیرنظامی همچون برق، حمل ونقل، آب ومخابرات وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا: با وجود اعلام دومین برنامه کاهش نیروهای روسی شریک در عملیات علیه تروریست های ضدسوری از اسفند سال گذشته تاکنون در چارچوب اجرای دو توافق آتش بس، ساختارهای حضور نظامی روسیه در سوریه بازسازی می شود. با آغاز توافق آتش بس سوریه از 10 دی ماه که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده، روسیه برنامه کاهش حضور نظامی خود را اعلام کرده است و در نخستین مرحله نیز ناو هواپیمابر و رزمناو اتمی روسی از سواحل دریای مدیترانه به پایگاه دریای شمال بازمی گردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا نسبت به بهبود روابط با روسیه ابراز علاقه کرد. پس از گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از طریق حملات سایبری، وی این پیام را در شبکه توییتر منتشر کرد. ترامپ روز شنبه در حساب توییتر خود اعلام کرد که داشتن روابط خوب با روسیه، چیز خوبی است. وی افزود که تنها افراد نادان آن را چیز بدی می دانند.

خبرگزاری صداوسیما:  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رابطه مخفی و همکاری اطلاعاتی با اعراب علیه ایران اعتراف کرد. بنیامین نتانیاهو در پاسخ به سؤال لسلی استال، خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس نیوز آمریکا که از وی پرسید، آیا اسرائیل و عربستان سعودی در حال تشکیل ائتلافی ضد ایرانی در خاورمیانه هستند گفت: چنین ائتلافی وجود دارد. نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرد، این رژیم روابط با عربستان سعودی  را «به میزان چشمگیری» افزایش داده است.

خبرگزاری صداوسیما: گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا با «تسای اینگ ون» نیز در چند روز پیش، سبب بروز تنشهایی در مناسبات پکن و واشنگتن شده است از چندی پیش موضوع سفر منطقه ای تسای اینگ ون (Tsai Ing-wen) رئیس منطقه ای تایوان (چین تایپه) به آمریکا و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره تایوان، سبب بروز تنشهایی در مناسبات آمریکا و چین شده بود.

خبرگزاری مهر:  «باراک اوباما» با سفر به شیکاگو، آخرین سخنرانی خود را در مقام رئیس جمهور آمریکا که سخنرانی خداحافظی وی محسوب می شود ایراد می کند.دلیل انتخاب شیکاگو برای ایراد آخرین سخنرانی این مطلب است که اوباما فعالیت خود را برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری از همین شهر آغاز کرده است.

 خبرگزاری مهر:   چین، آفریقا را به مشارکت در پروژه احیاء جاده ابریشم دعوت کرد. وزیر امور خارجه چین با طرح این موضوع که کشورهای آفریقایی به لحاظ تاریخی بخشی از جاده ابریشم زمینی و دریایی هستند، از آنها برای پیوستن به پروژه «یک جاده، یک کمربند» دعوت کرد. «وانگ ئی» که در سفری پنج روزه به کشورهای ماداگاسکار، زامبیا، تانزانیا، کنگو و نیجریه، راهی قاره سیاه شده است؛ در این باره گفت: آفریقا به لحاظ تاریخی بخشی از کمربند اقتصادی راه ابریشم و همینطور جاده ابریشم دریایی است.

پارس تودی:  پکن خود را برای مقابله با سیاست های تجاری ضد چینی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آینده آمریکا آماده کرده است. بر این اساس، چین سلسله تدابیری را از هم اکنون آماده کرده است که یکی از آنها هدف قرار دادن شرکت های مشهور آمریکایی است. گزارش ها حاکی است که اگر دولت آینده آمریکا بخواهد تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین را به گفته ترامپ تا ۴۵ درصد افزایش دهد آن زمان چین برای شرکت های آمریکایی در خاک خود تدابیر سرسختانه و تعرفه های تجاری سنگین در نظر خواهد گرفت.

پرس تی وی :  در پی تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که 6 میلیون دلار از 40 میلیون دلار سهم سالانه‌ای را که به این سازمان می‌پردازد، کم کند.شورای امنیت سازمان ملل، جمعه 3 دی امسال قطعنامۀ‌ توقف فوری شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد.تصویب این قطعنامه و همچنین عدم وتوی آن از سوی امریکا، خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت و باعث شد آنان سازمان ملل را تهدید به تجدیدنظر در مناسبات دوجانبه کنند.

العالم فارسی: یک منبع نظامی در کره جنوبی اعلام کرد سئول و واشنگتن قصد دارند با تشکیل نیروی ویژه مشترک، از آن برای حذف “کیم جونگ اون”، رهبر کره شمالی از صحنه در صورت شروع جنگ بین دو کره استفاده کنند. گروه یادشده با هزار تا دو هزار نفر عضو، ظرف ماه جاری تشکیل خواهد شد؛ و فرماندهی آن بر عهده کره جنوبی خواهد بود. این نیروها، فرماندهان عالی رتبه نظامی و رهبران سیاسی کره شمالی را هدف قرار خواهند داد.

خبرگزاری تسنیم: بر اساس یک نظرسنجی جدید، ۵۸ درصد از صهیونیست‌ها از اقدامات ارتش صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک و نیز افسران ارشد آن راضی نیستند. نتایج نظرسنجی برگزار شده از سوی یک پژوهشکده صهیونیستی نشانگر کاهش قابل توجه اعتماد افکار عمومی جامعه صهیونیستی به ارتش و فرماندهان آن است؛ به‌طوری که بسیاری از آنها معتقد هستند که فرماندهان ارتش ارتباطی با واقعیت‌های میدانی ندارند.

یورونیوز:  با وجود مقاومت سرسختانه اعضای گروه داعش در موصل، ارتش عراق روز شنبه موفق به پیشروی در شرق این شهر شد. تصاویر پخش شده از تلویزیون عراق سربازان ارتش این کشور و خودروهای زرهی نیروهای دولتی را در حال پیشروی در محله ظهور موصل نشان می دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *