جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading
20دیماه 1395

رسانه ها ؛ آمادگی پیونگ یانگ برای آزمایش موشکی جدید و…

۱۳۹۵/۱۰/۲۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: کره شمالی درصددآزمایش موشک قاره پیما، انعکاس گسترده خبردرگذشت آیت الله رفسنجانی در رسانه های بین المللی، سفر وزیر خارجه مصر به عمان ، اذعان ترامپ به مداخلۀ روسیه در انتخابات، تظاهرات آلمانی‌ها علیه ناتو، تهدید وزیر اول اسکاتلند به برگزاری مجدد همه پرسی استقلال، تاکید رئیس جمهور سوریه بر لزوم آزادسازی کامل خاک این کشور از دست تروریست ها ، هشدارنشریه آمریکایی درخصوص فروپاشی ناتو ، افزایش آموزش‌های نظامی ارتش آمریکا در اروپا برای مقابله با روسیه، هشدار وزیر دفاع آمریکا درخصوص برنامه های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و دیدار فرماندار تگزاس با رئیس حکومت تایوان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کره شمالی اعلام کرد، ممکن است هر زمان و مکانی که رهبر این کشور تعیین کند، دست به پرتاب آزمایشی یک موشک قاره پیمای بالستیک بزند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چند روز پیش گفت، کشور او در آستانه پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره‌پیما قرار دارد.خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته پرتاب یک موشک بالستیک قاره پیما در هر زمان یا مکانی که از سوی مقر رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره تعیین شود انجام خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با ویژه خواندن اتحاد کشورش با انگلیس گفت فصل بهار با نخست‌وزیر انگلیس در واشنگتن دیدار خواهد کرد. دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: بریتانیا متحد دیرینه آمریکا و متحدی بسیار ویژه است. من مشتاق دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در واشنگتن هستم. روابط ویژه میان آمریکا و بریتانیا در دوران ریاست جمهوری من تحکیم خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  قرار است رهبران دو بخش ترک‌ نشین و یونانی نشین قبرس از امروز (دوشنبه) مذاکرات فشرده یک هفته‌ای را برای دستیابی به چارچوب یک توافق صلح به منظور پایان دادن به چند دهه جدایی آغاز کنند. مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین و نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین قرار است از امروز در مقر سازمان ملل در ژنو طی سه روز مذاکره کنند.این مذاکرات از روز پنجشنبه گسترده‌تر خواهد شد و شامل کشورهای دیگری که به مساله قبرس مرتبط هستند می‌شود.

خبرگزاری مهر: خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت. شبکه های عربی از جمله شبکه لبنانی المنار، رسانه های فلسطین و نوار غزه، المیادین،العربیه ،الجزیره، روزنامه های کشورهای عربی و منطقه خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کردند. رسانه های اروپایی وآسیایی وآمریکایی هم این خبر رابازتاب دادند.

خبرگزاری مهر: نخست وزیر ترکیه در دیدار با مسعود بارزانی در اربیل، ضمن تاکید بر همه گیر بودن خطر تروریسم در منطقه، گفت که سازمان های تروریستی تنها برای ترکیه خطرساز نیستند. «بنعلی ایلدریم»، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «مسعود بارزانی»، رئیس کردستان  عراق گفت که سازمان های تروریستی چون «پ ک ک»، داعش و یا گولنیست ها نه تنها برای ترکیه بلکه برای عراق، سوریه و تمامی منطقه خطرناک هستند.

خبرگزاری مهر:  «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر روز یکشنبه در سفری که به منظور دیدار با شماری از مقامات عمانی انجام شده است، وارد مسقط پایتخت این کشور شد. بنا بر اعلام خبرگزاری عمان، قرار است شکری در این سفر با «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان دیدار کند. دو طرف در این دیدار راهکارهای توسعه و تقویت روابط بین دو کشور و همچنین شماری از موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث قرار خواهند داد.

پرس تی وی : رئیس آتی ستاد کارکنان کاخ سفید می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، یافته‌های جوامع اطلاعاتی این کشور مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را پذیرفته است. راینس پریبس که رئیس کمیتۀ ملی حزب جمهوری‌خواه امریکا نیز به شمار می‌آید، گفت: «وی این حقیقت را پذیرفته است که این مورد خاص به روسیه مربوط می‌شود.»گفتگوی روز یکشنبه پریبس با فاکس نیوز اولین اذعان به دخالت روسیه در انتخابات 8 نوامبر 2016 است که توسط یکی از مقامات ارشد تیم رئیس‌جمهور آیندۀ امریکا مطرح می‌شود.

پرس تی وی : شمار زیادی از مردم آلمان در اعتراض به استقرار نیروهای ناتو و نقل‌وانتقال تجهیزات نظامی از طریق کشورشان تظاهرات کرده‌اند.این تظاهرات در شهر برمرهافن که یکی از شهرهای بندری و واقع در شمال آلمان است، برگزار شد.امریکا حجم عظیمی از تجهیزات نظامی، از جمله 87 تانک و 144 خودروی نظامی بردلی به همراه 4000 سرباز را به بندر برمرهافن فرستاده است.

یورونیوز:  ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می گوید طی هفته های آتی استراتژی کشورش در زمینه خروج از اتحادیه اروپا را مشخص خواهد کرد.نخست وزیر بریتانیا در سخنان روز یکشنبه خود ضمن رد درخواست ها برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد راهبرد خود در مذاکرات برکسیت، اجبار در انتخاب بین کنترل مهاجرت به کشورش و به دست آوردن یک توافق تجاری مناسب با اتحادیه اروپا را رد کرد. درهمین حال، نیکولا استروژن، وزیر اول اسکاتلند نیز روز یکشنبه تاکید کرد که تهدید وی در زمینه برگزاری دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند جدی است.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور سوریه با تأکید بر لزوم آزادسازی خاک این کشور تصریح کرد که فرانسه موضع خود را در قبال دمشق تغییر نداده است. «بشار اسد» تأکید کرد که در حال حاضر همه چیز در جهان در خصوص سوریه و در سطوح منطقه و بین الملل تغییر کرده است. اسد در گفت‌وگو با شماری از رسانه های فرانسوی تصریح کرد که وظیفه مسئولان سوری بر اساس قانون اساسی این است که هر وجب از خاک سوریه را آزاد کنند.

خبرگزاری فارس: نشریه آمریکایی«فارن افرز» در یادداشتی به قلم«فرانسیس هیسبرگ» نوشته است: طی رقابت‌های انتخاباتی، ترامپ مکررا از تردید خود درباره مفیدبودن ناتو سخن می‌گفت. گرچه وی اعلام کرده که قصد ندارد ایالات‌متحده را از این اتحاد خارج کند اما انتقادات عمومی وی موجب تاثیرات مثبت یا منفی ماندگار بر متحدان واشنگتن شده است. ترامپ همچنین گفته است که «ناتو آنطور که انتظار می رود با تروریسم مبارزه نمی‌کند.» رییس‌جمهور جدید آمریکا در یکی دیگر از انتقاداتش ناتو را اتحادی«منسوخ‌شده» نامیده است.

خبرگزاری تسنیم:  ۲ سناتور ارشد جمهوریخواه از رئیس جمهور منتخب آمریکا خواستند تا در پاسخ به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا، روسیه را مجازات کند. لیندسی گراهام و جان مک کین 2 سناتور جمهوریخواه در گفتگو با شبکه ان بی سی گفتند: شواهد در این باره فراگیر است که روسیه قصد نفوذ بر انتخابات را داشته، مساله‌ای که ترامپ بارها رد کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور لبنان در اولین سفر خود از آغاز ریاست جمهوری، امروز دوشنبه وارد عربستان خواهد شد. این نخستین سفر«میشل عون» از ابتدای دوران ریاست جمهوری در روز 17 اکتبر 2016 میلادی است و و پس از آن عازم دوحه می‌شود. پیش از این بیار رفول وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده بود که در این سفر عون تلاش خواهد کرد درباره برخی پرونده‌ها و موضوعات با عربستان گفتگو کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی روسیه را متهم به تشدید درگیری‌های سوریه کرد و گفت: مسکو به قول خود برای کمک به آمریکا برای مقابله با داعش عمل نکرده است. اشتون کارتر در مصاحبه با ان بی سی، گفت: روسیه قول داده بود تا برای مقابله با داعش در سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در آنجا کمک کند ولی به جای آن موجب تشدید جنگ شده است.

خبرگزاری تسنیم: ارتش آمریکا وعده داده است تا آموزش‌های نظامی در کشورهای اروپایی را به منظور آنچه مقابله با اقدامات تجاوزکارانه روسیه خواند، افزایش دهد. تیم ری سرهنگ نیروی هوایی آمریکا و معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی اروپایی گفت: اجازه بدهید شفاف باشم: این بخشی از تلاش های ما برای مقابله با تجاوزکاری روسیه است، همگرایی ارضی متحدان ما را تضمین می کند و اروپا را به طور کلی، آزاد، مقتدر و در آرامش و صلح حفظ خواهد کرد.

خبرگزاری صداوسیما: وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد ارتش به دقت تحرکات کره شمالی را برای شلیک آزمایشی احتمالی موشک دوربرد زیر نظر دارد.مون سانگ کیون سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ارتش به دقت شلیک احتمالی موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی ­(ICBM)­ نظیر­KN-08 یا نمونه ارتقاء یافته آن ­KN-14 ­ را زیر نظر دارد.وی این مطالب را در حالی عنوان کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به مناسبت سال جدید میلادی گفت پیونگ یانگ وارد مرحله نهایی آماده سازی شلیک آزمایشی موشک بالستیک دوربرد شده است.

خبرگزاری صداوسیما:  اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت توانمندی های تسلیحات هسته ای و برنامه های ­موشکی بالستیک کره شمالی تهدیدی جدی برای آمریکا است و این کشور آماده است تا هرگونه موشک کره شمالی را که شلیک یا آزمایش شود سرنگون کند. کارتر در مصاحبه با شبکه ان بی سی افزود :« اگر موشک های کره شمالی تهدیدی برای آمریکا باشد ، ما تنها آنها را سرنگون خواهیم کرد. اگر موشک های کره شمالی به طرف آمریکا یا دوستان و متحدان ما شلیک شوند ، ساقط خواهند شد.»

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   گارد ساحلی ژاپن قصد دارد با ساختن چهار فروند کشتی گشتی بزرگ، گشت زنی های خود در اطراف جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی را افزایش دهد. گارد ساحلی ژاپن می گوید که ۱۲ کشتی گشت زنی بزرگ دارد که می تواند فقط برای این جزایر استفاده کند. در صورت نیاز به شناورهای بیشتر، این شناورها از سایر نقاط کشور فراخوانده خواهند شد.

خبرگزاری ایرنا: جدیدترین داده های آماری از وضعیت نامناسب اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل کمبود منابع مالی و نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی نشان از اتخاذ سیاست های ریاضتی شدید دارد .نشریه معتبر اقتصادی ‘مید’ با انتشار گزارشی ،با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی به امری مهم برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تبدیل شده است ،نوشت : اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شدیدتربن سیاست های ریاضتی روی آورده اند و چاره ای فراروی این کشورها به جز برداشت مالی از منابع ذخیره ارزی وجود ندارد که عربستان سعودی مصداق بارز آن است .

پارس تودی:   دولت کلمبیا گفتگو با چریک های ارتش آزادیبخش ملی (ٍELN) این کشور را آغاز می کند تا تاریخی را برای مذاکره با این گروه در کیتو پایتخت اکوادور تعیین نماید.دولت کلمبیا یکشنبه ازطریق بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات صلح با ارتش آزادیبخش ملی (ELN)، تنها گروه چریکی فعال در کشور، از دوازده ژانویه مجددا احیا می شوند. این مذاکرات در اواخر اکتبر به تعویق افتاده بود.

پارس تودی: تد کروز نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و فرماندار این ایالت، با وجود هشدارهای چین، با رئیس حکومت تایوان دیدار کردند. بر اساس اظهارات تد کروز، طرفین،به بحث در باره فرصتهایی برای ارتقا و بهبود روابط دوجانبه در خصوص فروش اسلحه، روابط دیپلماتیک و ملاحظات اقتصادی، پرداختند.این دیدار باواکنش چین روبرو شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *