أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading
23دیماه 1395

رسانه ها ؛ تغییر آرایش نظامی روسیه در سوریه و…

۱۳۹۵/۱۰/۲۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آغاز خروج بخشی از نیروهای نظامی روسیه از سوریه، هشدار تیلرسون به چین، شکایت کره‌جنوبی از چین، انتقاد ترکیه ازحمایت دولت ترامپ از کردهای سوریه، گفتگوی پوتین و نظربایف درباره نشست صلح سوریه در آستانه، تحریم های جدید آمریکا ضد کره شمالى ، بزرگترین حمله سایبری حماس به اسرائیل، حمایت دوباره مصر از بشاراسد ، برگزاری نخستین کنفرانس خبری ترامپ و پایان مذاکرات ترک ها و یونانی های قبرس در ژنو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: منابع خبری روسیه از تصمیم وزارت دفاع این کشور برای بازگرداندن نیروهای نظامی خود از سوریه و ایجاد تغییر در آرایش نظامی نیروهای روسی در این کشور خبر دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نخستین جنگنده SU-۲۴ خود را از سوریه به خانه بازگردانده و در عوض قرار است چهار فروند جنگنده SU-۲۵ که نوع جنگنده های هوا به زمین است را به پایگاه نظامی خود در حمیمیم واقع در استان لاذقیه مستقر کند.روسیه همچنین قرار است جنگنده های بیشتری را به همراه پرسنل نظامی آنها از این پایگاه به خانه بازگرداند.

خبرگزاری مهر:  نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان با انتشار خبری، کشته شدن غیرنظامیان در منطقه «بوز قندهاری» در ولایت قندوز افغانستان را پذیرفتند.نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، امروز با انتشار خبری رسمی از سوی دفتر ناتو اعلام کردند: این غیر نظامیان در عملیات نظامی آنها در تاریخ ۲ و ۳ نوامبر سال ۲۰۱۶ کشته شده اند.

خبرگزاری مهر: رسانه های عرب زبان از افتتاح سفارت فلسطین در واتیکان برای نخستین بار خبر دادند. سفارت فلسطین در واتیکان برای نخستین بار فردا (جمعه) افتتاح خواهد شد. قرار است پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان و ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سفارت فلسطین در واتیکان را افتتاح کنند.

پارس تودی:   تیلرسون گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا، چین را از دسترسی به جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین منع کرد. به نظر می رسد، اظهارات روز چهارشنبه رکس تیلرسون گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت امور خارجه امریکا در باره ضرورت عدم دسترسی چین به جزایرمصنوعی که در آبهای دریای جنوبی چین قرار دارد و همواره محل بروز مناقشات در این منطقه است زمینه را برای رویارویی جدی آمریکا با پکن ایجاد کند. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر تجارت کره‌جنوبی امروز (پنج‌شنبه) گفت،‌ سئول در نظر دارد بابت اقداماتی که تلافی‌جویانه به شمار می‌رود، از چین شکایت کند. ظاهرا پکن در تلافی تصمیم کره‌جنوبی برای استقرار سامانه‌های ضد موشکی آمریکا وارد عمل شده است. «جو هیونگ-هوان» وزیر تجارت کره‌جنوبی در پارلمان گفت: قصد داریم در جلسه روز جمعه درباره توافق تجارت آزاد میان کره‌جنوبی و چین، رابطه میان اقدامات چین را که از سوی شرکت‌های ما بیان شده و استقرار موشک‌های تاد را مطرح کنیم. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع ترکیه امروز (پنج‌شنبه) ابراز امیدواری کرد، دولت آتی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ “اشتباه اتحاد” با یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه (ی.پ.گ) را در راه مبارزه با داعش “تصحیح” کند. از نظر دولت ترکیه، شبه‌نظامیان ی.پ.گ شاخه‌ای از گروه شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) هستند؛ همان گروهی که بیش از سه دهه است عملیات‌های نظامی در ترکیه انجام می‌دهد و آنکارا،‌ واشنگتن و اتحادیه اروپا آن را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند.

خبرگزاری فارس:کاخ کرملین از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و قزاقستان درباره تدارکات لازم برای مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان در روزهای آتی خبر داد. دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز پنج‌شنبه اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مکالمه‌ای تلفنی با «نورسلطان نظربایف» همتای قزاقستانی خود درباره تدارکات نشست آتی در آستانه درباره سوریه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، در مذاکرات سوریه باید از تمامی طرفین فعال در منطقه از جمله ایران نیز دعوت به عمل آید. «فرانسوا اولاند» امروز پنج‌شنبه گفت برای حل بحران سوریه باید با ایران و روسیه هماهنگ بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  آمریکا نام خواهر کوچکتر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالى، را وارد فهرست خود از افراد و گروه هاى مشمول تحریم کرده است. وزارت خزانه دارى آمریکا  اعلام کرد که کیم یو جونگ در میان هفت تنى است که به دلیل نقض حقوق بشر و سانسور رژیم کره شمالى، نامشان به تازگى وارد فهرست تحریم هاى ایالات متحده آمریکا شده است. ایالات متحده آمریکا کمیسیون طرح و برنامه کشورى و وزارت کار کره شمالى را نیز وارد این فهرست کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ژاپن، چین و کره جنوبى توافق کرده اند تا گفت و گوها بر سر یک توافقنامه تجارت آزاد را تسریع کنند. نمایندگان این سه کشور از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه در پکن ملاقات کرده و گفت و گوهایى با یکدیگر داشتند. این نشست در زمانى برگزار مى شود که برخى کشورها متوسل به اقدامات محافظت گرایانه شده اند. دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، اصرار دارد که اولویت اولش حفظ منافع کشورش خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر مالت که کشورش از ابتدای سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است تاکید کرد که انگلیس بعد از خروج از این اتحادیه نمی تواند امیدوار به دریافت حقوق قبلی خود باشد. انگلیس پیشتر اعلام کرده است می خواهد بعد از خروج از اتحادیه اروپا هم دسترسی به بازار مشترک این اتحادیه را حفظ کند.به اعتقاد رئیس جدید دوره ای اتحادیه اروپا (کشور مالت) توافق با انگلیس برای خروج از این اتحادیه نباید برای لندن بهتر از شرایط فعلی باشد.

خبرگزاری تسنیم: درپی انشار خبر هک شدن تلفن‌های تعدادی از سربازان اسرائیلی از سوی حماس، یک کارشناس مسائل امنیتی اسرائیل گفت: ما با جنگ سایبری روبه رو هستیم که امنیت ملی مان را تهدید می کند. یوسی میلمان کارشناس مسائل امنیتی اسرائیل گفت: عملیات ویژه ارتش و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک) بیانگر خطر امنیتی نهفته در شبکه های اینترنتی علیه اسرائیل است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رکس تیلرسون گزینه دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تصدی سمت وزارت امور خارجه این کشور روز چهارشنبه گفت «بازنگری کامل» در موافقتنامه هسته ای با ایران را توصیه خواهد کرد اما خواستار رد صریح و قاطع این موافقتنامه که سال 2015 به امضا رسیده است، نشد.گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت امور خارجه ی آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ کمیته ی روابط خارجی مجلس سنای این کشور در پاسخ به پرسشی درباره توافق هسته ای ایران گفت: همچون رئیس جمهور بر این باور است که این توافق باید به صورت کامل بازبینی شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد کشورش در هیچگونه درگیری نظامی در سوریه ورود نخواهد کرد. سامح شکری افزود: بحران سوریه تنها از راه سیاسی قابل حل وفصل است. شکری در مصاحبه با خبرگزاری آلمان خاطر نشان کرد: جامعه بین المللی باید بپذیرد که درگیری نظامی راه حل بحران سوریه نیست و  با وجود گروههای تروریستی که توانستند وارد عرصه سوریه شوند این درگیریها پایان نخواهد یافت و در صورتی که تلاشهای جامعه بین الملل برای از بین بردن این گروهها جدی و دارای پشتوانه نباشد ، آنها همچنان برای برهم زدن ثبات سوریه تلاش خواهند کرد.

خبرآنلاین:  دونالد ترامپ در نخستین کنفرانس خبری خود در 167 روز گذشته با بیان اینکه احتمال می دهد روس ها پشت پرده حمله های اخیر به سامانه های حزب دمکرات بوده باشند، از عملکرد نهاد های اطلاعاتی در حفظ گزارش های محرمانه انتقاد کرد.ترامپ گفت که در حمله های سایبری اخیر اسامی و اطلاعات متعلق به حساب های (بانکی) 22 میلیون آمریکایی لو رفته اما توجهی به آن نشده است. وی ادامه داد که احتمال می دهد چین پشت پرده این حمله سایبری باشد.

یورونیوز: در آخرین روز از مذاکرات سه روزه میان رهبران بخش ترک نشین و یونانی نشین قبرس، مذاکره کنندگان از رسیدن به توافق هایی برای مسائل مطرح شده خبر داده و نقشۀ مرزی بین این دو بخش را به سازمان ملل برای بررسی ارائه دادند. علاوه بر ترسیم مرزها میان بخش ترک نشین و بخش یونانی نشین قبرس، مسائل امنیتی و نظامی و همچنین نحوۀ ادارۀ این دو بخش از دیگر موضوعات در این مذاکرات بود که در ژنو برگزار شد.در حال حاضر ۳۶ درصد از قبرس در شمال این کشور توسط ترک ها اداره می شود و بنا به گفتۀ منابع قبرسی، دولت این کشور آماده است تنها ۲۸.۲ درصد از خاک این کشور را بعنوان جمهوری فدرال ترک نشین در اختیار ترک های قبرس قرار بدهد.

پرس تی وی : گفته می‌شود رژیم صهیونیستی و ترکیه چند ماه پس از دستیابی به توافقی بر سر عادی‌سازی روابط، برای ارتقای همکاری خود در حوزه‌های مختلف در حال طراحی یک «نقشۀ راه» هستند. روزنامۀ حریت چهارشنبه (22 دی) به نقل از یک مقام وزارت خارجۀ ترکیه گزارش داد معاونان وزرای خارجۀ ترکیه و رژیم صهیونیستی قرار است برای بررسی این موضوع در یک ماه آینده با یکدیگر دیدار کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *