أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
25دیماه 1395

رسانه ها ؛ هشدار روسیه به حضور نظامی آمریکا در اروپای شرقی

۱۳۹۵/۱۰/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: هشدار مسکو به حضور نظامی امریکا در لهستان، موافقت روسیه با دعوت آمریکا به مذاکرات آستانه، اعلام آمادگی آمریکا برای کاهش تحریم‌های سودان، توصیه مرکل به عدم اتکای اتحادیه اروپا به حمایت آمریکا، توافق ژاپن و روسیه برای اجرای پیمان های هسته ای، اظهارات دی میستورا درباره مذاکرات آستانه و آتش بس در سوریه، آزادی کامل شرق شهر موصل، هشدار دیده بان حقوق بشر به فروشندگان سلاح به عربستان، تعویق مذاکرات وحدت دو قبرس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی : کاخ کرملین از استقرار بزرگ‌ترین نیروی نظامی امریکا در اروپا بعد از پایان جنگ سرد، انتقاد کرد و ورود نظامیان و تانک‌های امریکا به لهستان را تهدیدی برای امنیت ملی روسیه دانسته است. حدود یک هزار نظامی از 4 هزار نیروی وعده‌داده‌شدۀ امریکا، چند روز قبل، همراه با خودروهای زرهی سنگین، از آلمان به جنوب غرب به لهستان وارد شدند و قرار است روز شنبه در یک مراسم رسمی از آن‌ها استقبال شود. دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، این حرکت را نوعی تهدید دانسته و گفت: «این‌گونه اقدامات منافع و امنیت ما را به خطر می‌اندازد.

پرس تی وی : رسانه‌های عربستان سعودی از آغاز رزمایش دریایی مشترک این کشور و سودان موسوم به «فلک 2» خبر داده‌اند.شبکۀ الاخباریۀ عربستان گزارش داد این رزمایش نظامی روز پنج‌شنبه پس از ورود نیروهای ارتش سودان به بندر جده آغاز شد.دریادار سعید الزهرانی، فرمانده ناوگان غربی نیروی دریایی عربستان سعودی، از مقامات و نظامیان سودان استقبال کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آنکارا اعلام کرد که مسکو با حضور واشنگتن در مذاکرات آستانه در خصوص سوریه موافقت کرده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بعد از کنفرانس بین المللی قبرص در ژنو در جمع خبرنگاران گفت که روسیه با ضرورت حضور آمریکا در مذاکرات مربوط به آینده سیاسی سوریه که قرار است در ماه جاری میلادی در آستانه برگزار شود، موافقت کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مقام بلند پایه آمریکایی گفت که کشورش آماده است برخی تحریم‌های اقتصادی علیه سودان را کاهش دهد. این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: اگر دولت سودان به پیشرفت “در کمک به جنگ علیه تروریسم” کمک کند تحریم‌ها کاهش محدودی پیدا خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دیپلمات‌های روسیه و چین قصد دارند امروز (جمعه) به منظور بررسی اوضاع سوریه نشستی را برگزار کنند.  مدیر اداره خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه روسیه و نماینده ویژه دولت چین در امور سوریه در ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو نشستی پشت درهای بسته خواهند داشت.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه فیلیپین در واکنش به اظهارات اخیر نامزد تصدی پست وزیر خارجه آمریکا درباره ممانعت از دسترسی چین به جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی، هرگونه اقدام آینده آمریکا در این خصوص را در جهت تأمین منافع ملی فیلیپین عنوان کرد. «پرفکتو یاسای» وزیر امور خارجه فیلیپین امروز جمعه اعلام کرد که هرگونه اقدام آمریکا در آینده در رابطه با جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی صرفا در جهت تأمین منافع ملی فیلیپین خواهد بود.تیلرسون اخیرا گفته است که چین باید از دسترسی به جزایری که در دریای  چین جنوبی ساخته است، منع شود.

خبرگزاری فارس:  عضو هیأت مذاکر‌ه‌کننده دولت سوریه با بیان اینکه دمشق هرگز در آستانه با گروه‌های تروریستی مذاکره نخواهد کرد گفت: چرخش سیاست‌های آنکارا مقابل دمشق ناشی از درک درست اردوغان از خطراتی است که امنیت ملی کشورش را تهدید می‌کند. «محمد خیر عکام»، با بیان اینکه هنوز از هیچ طرفی رسما جهت شرکت در مذاکرات آستانه دعوت بعمل نیامده، خاطرنشان کرد: این موضوع در مورد نظام سوریه نیز صدق می‌کند، چون تاکنون دعوتی رسمی جهت شرکت در مذاکرات بدست دمشق نرسیده است.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد طرفین سیاسی فلسطینی قرار است هفته آینده در مسکو دیدار و گفت‌وگو کنند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد، طرفین سیاسی فلسطینی هفته آینده در مسکو دیدار می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا:  صدر اعظم آلمان گفت: اتحادیه اروپا نباید بر حمایت ابدی آمریکا تکیه کند. مرکل که دیروز در بلژیک سخنرانی می کرد با اعتراض تعدادی از راست گرایان تندرو نیز مواجه شد، افزود که اتحادیه اروپا باید اتحاد خود در مذاکرات خروج انگلیس از این اتحادیه را حفظ نماید.مرکل پس از دریافت دکترای افتخاری یکی از دانشگاههای بروکسل به جمعیت گفت: ‘از دید برخی از شرکای قدیمی ما ضمانت ابدی در مورد همکاری نزدیک با اروپائیها وجود ندارد.’

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  وزیران ژاپن و روسیه موافقت کردند که به منظور اجرای پیمان های هسته ای که در طول دیدار ماه گذشته رییس جمهور ولادیمیر پوتین از ژاپن امضا شدند، یک برنامه کاری را برای حدود اواخر ماه مارس تدوین کنند. در نشستی که روز پنجشنبه بین هیروشیگه سکو، وزیر همکاری های اقتصادی ژاپن با روسیه، و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در آن کشور برگزار شد، این توافق به دست آمد.

خبرگزاری مهر:  نامزد تصدی ریاست سازمان سیا گفت: تروریسم، روسیه، چین و کره شمالی بزرگترین تهدیدات آمریکا هستند. مایک پامپئو نامزد مورد نظر «دونالد ترامپ» برای ریاست سازمان «سیا»، همچنین از مسکو به دلیل تهدید اروپا و «عدم اقدام مقتضی» برای نابودی داعش به شدت انتقاد کرد.

  خبرگزاری مهر:   فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به تشریح جزییات مذاکرات آستانه و آتش بس فراگیر در سوریه پرداخت. استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه امروز اظهار داشت: مناطق جدیدی در سوریه به توافق آتش بس فراگیر در سوریه پیوسته اند.وی با بیان این مطلب افزود: ۵ روستا در منطقه «وادی بردی» واقع در حومه غربی دمشق به توافق آتش بس پیوسته اند. دی میستورا در بخش دیگر سخنان خود اعلام کرد که از نشست آستانه درباره سوریه که قرار است ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) برگزار شود حمایت می کند.

العالم فارسی: یکی از نمایندگان مجلس عراق اعلام کرد که شرق شهر موصل به طور کامل از دست تروریست های داعش آزاد شد.عبدالرحیم الشمری نماینده استان نینوا در مجلس عراق امروز جمعه اعلام کرد: بخش شرقی شهر موصل کاملاً آزاد شد. نیروهای ارتشی و مردمی مناطق شرقی شهر موصل را به طور کامل از تروریست ها پاکسازی و آزاد کردند.

خبرگزاری تسنیم:  سازمان دیده بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود خواستار توقف فوری فروش سلاح به عربستان شد و تاکید کرد که کشتارگری سعودی‌ها در یمن در سطح جنایت جنگی است. سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش خود از “دولت های ذیربط” خواسته است که ناقضان گذشته و کنونی قوانین جنگی در یمن را بازخواست و فروش سلاح به عربستان را فوری متوقف کنند. در این گزارش آمده است که نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی عربستان از ماه مارس سال 2014 میلادی در عملیات نظامی خود به طور “غیرقانونی به خانه ها، بازارها، بیمارستانها، مدارس، کارخانه ها و کارگاهها و مساجد” حمله کرده اند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  مدیر سابق سیا در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان گفت: نقض برجام مانوری بسیار پرخطر است که پیامدهای سنگینی در پی دارد. پترائوس که به تازگی نیز با ترامپ دیدار داشت در گفتگوی اختصاصی با کریستین امان پور، خبرنگار سی ان ان درباره رویکرد ترامپ در انتقاد از توافق هسته ای با ایران گفت: در گام نخست باید ببینیم هدف از همه این اقدمات چیست. در مرحله اول هدف این است که ایران به سلاح اتمی دست نیابد و دوم اینکه می خواهیم اقدامات ناخوشایند خاورمیانه تا حدود بسیاری متوقف شود.

یورونیوز: مذاکرات برای وحدت دو بخش ترک نشین و یونانی نشین جزیره قبرس روز پنجشنبه در شهر ژنو سوئیس، بدون دستیابی به توافق نهایی پایان یافت تا گفتگوها حدود یک هفته بعد در ۱۸ ژانویه از سر گرفته شود. قبرس، مستعمره سابق بریتانیا، از سال ۱۹۷۴میلادی با هجوم ارتش ترکیه در واکنش به کودتای مورد حمایت یونان با هدف الحاق قبرس به خاک این کشور، به دو بخش تقسیم شد. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت:«هنوز مسائل مهمی هستند که حل نشده اند یا تکلیفشان مشخص نیست. ما به خاطر عدم آمادگی یونان و خواستش مبنی بر تعیین زمان جدید مذاکرات با دید بدی نمی نگریم، بلکه مثبت می بینیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *