جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading
28 دیماه 1395

رسانه ها ؛ حمایت سازمان ملل متحد از برجام و…

۱۳۹۵/۱۰/۲۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: حمایت سازمان ملل از برجام در سالگرد آن، توصیه کره شمالی به اوباما، اظهارات لاوروف درباره مذاکرات سوریه درآستانه، واکنش تند اولاند به سخنان ترامپ، انتقاد وزارت خارجه روسیه از شبکه خبری سی‌ان‌ان، تمرکز مجمع داووس بر ترامپ، تاکید روسیه برگنجاندن تسلیحات فضایی و سامانه موشکی آمریکا در مذاکرات راهبردی دو کشور، تاکید چین به اجرای تعهدات برجام ازسوی 5+1و استقرار صدها نیروی امریکایی در نروژ به‌رغم هشدار مسکوازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم:  معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، در مقر اصلی این سازمان گفت: سازمان ملل متحد از نخستین سالگرد دستاورد «روز اجرا» ذیل برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام استقبال می‌کند. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در مقر اصلی این سازمان در نیویورک گفت: سازمان ملل متحد از نخستین سالگرد دستاورد «روز اجرا» ذیل برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام استقبال می‌کند که نقطه عطفی در توافق تاریخی به دست آمده به وسیله سه کشور عضو اتحادیه اروپا، روسیه، چین و آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14 جولای 2015 بود و شورای امنیت با قطعنامه 2231 در همان سال آن را مورد حمایت قرار داد.

خبرگزاری تسنیم:  کره شمالی به اوباما توصیه کرد به جای توجه به وضعیت حقوق بشر این کشور بر اسباب کشی از کاخ سفید تمرکز داشته باشد. خبرگزاری رسمی کره شمالی با بیان این مطلب همچنین تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری آمریکا را اقدامی در راستای اتخاذ یک سیاست خصمانه و آخرین تلاشهای رئیس‌جمهور فعلی آمریکاخواند.

العالم فارسی: وزیرامور خارجه روسیه از اقدام کشورش برای دعوت از دونالد ترامپ برای حضور در مذاکرات صلح سوریه دفاع کرد. سرگئی لاوروف گفت فکر می‌کند دعوت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه – که 23 ژانویه (4 بهمن) در آستانه قزاقستان برگزار می‌شود – اقدامی مناسب است. وی در یک کنفرانس خبری گفت امیدوار است دولت ترامپ، این دعوت را بپذیرد و از تمایل رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به اولویت دانستنِ نبرد با گروه‌های تروریستی بین‌المللی استقبال کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه عربستان نسبت به رویکردهای دولت آتی آمریکا ابراز خوش‌بینی و از مواضع دولت ترامپ در قبال ایران و داعش استقبال کرد. عادل الجبیر در گفتگو با خبرنگاران در پاریس گفت: ریاض به رویکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا چشم دوخته است. منافع ما با منافع آمریکا چه از لحاظ ژئوسیاسی درباره سوریه، عراق، یمن و ایران و چه درباره مسائل انرژی و مالی همخوانی دارد.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به انتقادهای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از وضعیت اتحادیه اروپا و ناتو ضمن جانبداری و حمایت از اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا به نصیحت خارجی نیاز ندارد. «فرانسوآ اولاند» اعلام کرد: «اتحادیه اروپا به نصحیت‌های خارجی و اینکه به آن بگویند چه کاری انجام دهد، نیاز ندارد.»

خبرگزاری فارس:  از میان 7 نامزد ریاست پارلمان اروپا، امروز جانشین مارتین شولتس انتخاب می‌شود. بنابر گزارش روزنامه «تاگس آنتسایگر»، از میان این افراد 2 ایتالیایی بیشترین شانس تصدی سمت را دارند. یکی از آنها «آنتونیو تایانی» از حزب مردم (EVP) است و دیگری «جیانی پیتللا» است که گرایش‌های سوسیال‌دموکرات دارد.

خبرگزاری فارس:  سخنگوی وزارت خارجه روسیه از بازتاب دوگانه سخنان رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره روسیه توسط سی‌ان‌ان انتقاد کرد. ماریا زاخارووا  با انتقاد از شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت این شبکه بازتاب دوگانه‌ای از سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال روسیه دارد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، تعهد کرده است که برای صلح و شکوفایی درمنطقه آسیا- اقیانوس آرام تلاش کند. آبه در سخنرانی خود درهانوی، درآخرین مرحله سفرش به فلیپین، استرالیا، اندونزی و ویتنام این سخنان را بیان کرد.آبه گفت کشورهایی که از آنها دیدار کرد همسایگان مهمی هستند که نه تنها در اقیانوس آرام بلکه در ارزش های مشابهی با یکدیگر سهیم هستند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   درحالیکه تا مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب امریکا بیش از ۳ روز باقی نمانده است، انتظار می رود تمرکز بحث و گفت و گوها، بر چگونگی تاثیر سیاست های ترامپ، بر اقتصاد جهانی و امور بین المللی باشد. روز سه شنبه رهبران جهان درحال گردآمدن در داووس سوئیس، برای نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد هستند. شرکت کنندگان سال جاری شامل رهبران دولتی و وزرای بیش از ۷۰ کشور است، حدود ۱۸۰۰ رهبر تجاری نیز در این نشست حضور خواهند یافت.

خبرگزاری مهر:   وزیرامورخارجه اتریش و رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا بهبود اوضاع در شرق اوکراین را مثبت ارزیابی کرد. «سباستین کورتز»که در حال حاضر ریاست دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارد پس از دیدار با برخی از مقامات اوکراین اظهار داشت: شواهد امر نشان می دهد با توجه به گفتگوهای انجام شده روند بهبود اوضاع در شرق اوکراین به خوبی پیش رفته است.

خبرگزاری ایرنا:   وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به پیشنهاد دونالد ترامپ برای کنترل تسلیحات هسته ای، گفت: باید مجموعه ای از عوامل از جمله استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا و جنگ افزار فضایی در مذاکرات کاهش تسلیحات اتمی بین دو کشور در نظر گرفته شود. سرگئی لاوروف در نشست رسانه ای که روز سه شنبه با حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی در ساختمان وزارت خارجه روسیه برگزار شد، اظهار کرد: موازنه هسته ای یکی از مسائل کلیدی در روابط واشنگتن و مسکو است و اطمینان داریم که اولویت ما ازسرگیری مذاکرات راهبردی بین روسیه و آمریکا خواهد بود.

  خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت خارجه چین اعلام کرد برجام توافقی است که شورای امنیت سازمان ملل آن را به طور رسمی به رسمیت شناخته است. هوا چونیینگ ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد کشورش به همکاری با طرف های مربوط به منظور تضمین اجرای مستمر ، جامع و موثر برنامه جامع اقدام مشترک ، برجام ، بر سر مسئله هسته ای ایران ادامه خواهد داد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری اعلام کرد چین تلاش های بسیاری برای حل مسئله هسته ای ایران کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت دفاع روسیه از برگزاری آزمایش موفقیت آمیز پرتاب موشک بالستیک میان قاره ای از سکوی زیرزمینی سایت موشکی پلیستک در این کشور خبر داد. وزارت دفاع روسیه گفت، کلاهک شبیه سازی شده این موشک به هدفی فرضی در شبه جزیره کامچاتکا اصابت کرد.رهبران دفاعی مسکو هدف از آزمایش موشکی را اطمینان از آمادگی و توان نظامی موشک Topol-M توصیف کردند. موشک توپول ام تک کلاهک ICBM قادربه حمل کلاهک هسته ای به وزن 550 کیلوتن وطی مسافت 11 هزار کیلومتری است.

پارس تودی:  اطرافیان رئیس جمهوری منتخب آمریکا مقامات کشورهای اروپایی را به دنباله روی از انگلیس و خروج از اتحادیه اروپا ترغیب می کنند. روزنامه فرانسوی لاتریبون به نقل از روزنامه اورواکتیو Euractiv که اخبار سیاسی اروپایی را منتشر می کند، گزارش داد: ترامپ حمایت خود از برگزیت را اعلام کرد و نیجل فاریج Nigel Farage رهبر «حزب برای استقلال انگلیس» UKIP را به عنوان سفیر انگلیس در آمریکا پیشنهاد کرد. فاریج از طرفداران سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست و از سال ها پیش برای تحقق خواسته خود مبارزه می کند.

پرس تی وی : به‌رغم خشم روسیه از اعزام هزاران  نیروی امریکایی به لهستان، امریکا حدود 300  تفنگدار دیگر را به نروژ اعزام کرده است.این نیروها که  دوشنبه (27 دی 95) وارد نروژ شدند، قرار است در پایگاه هوایی وارنس واقع در یک هزار و 500 کیلومتری(900 مایلی)  روسیه مستقر شوند. این نیروها پس از تکمیل دورۀ 6 ماه مأموریت خود با گروه تازه‌ای جایگزین خواهند شد. این نیروها مطابق با قراردادی که در ماه اکتبر میان مقامات نظامی  امریکا و نروژ امضا شد در نروژ مستقر می‌شوند.

یورونیوز: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا ظهر روز سه شنبه سخنرانی خود را با موضوع برکسیت ایراد می کند. نخست وزیر بریتانیا قرار است در این سخنرانی برنامه های دولت خود را برای اجرای برکسیت و آغاز مذاکرات در این باره معرفی کند. طبق گفتۀ منابع بریتانیایی، ۱۲ اولویت دولت این کشور برای خروج از اتحادیۀ اروپا بر برنامه های مالیاتی و اقتصادی متمرکز شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *