أحدث المقالات

سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان‌اینکه این دو کشور در راستای توسعه همه‌جانبه روابط، پیشبرد همکاری‌های دفاعی را نیز در دستور کار دارند، تأکید کرد:‌ این همکاری‌ها با هدف کمک به صلح و ثبات منطقه انجام می‌شود و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

Loading
7بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ ترامپ در پی ایجاد «مناطق امن» در سوریه و…

۱۳۹۵/۱۱/۰۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تاکید ترامپ برایجاد مناطق امن در سوریه، انتقاد شدیدالحن آلمان از شهرک‌سازی اسرائیل، آزمایش سامانه موشکی "فلاخن داوود" رژیم صهیونیستی، کاهش مشارکت آمریکا در سازمان ملل ، موانع تازه‌ چین برای صادرات کالا به کره‌ شمالی، تاکید ترکیه برعدم تغییر مواضع آنکارادرقبال سوریه، استقرار نیروهای ناتو در مرزهای لیتوانی با روسیه ، انتشار پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، دستور ترامپ برای احداث دیوار مرزی با مکزیک ، دیدار موگرینی با میشل عون، هشدار روسیه به آمریکا درخصوص عواقب ایجاد مناطق امن در سوریه و شرط چین برای مذاکره با آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی : رئیس‎جمهور امریکا قصد دارد به وزارت دفاع دستوری مبنی بر ایجاد مجموعه‎ای از «مناطق امن» در سوریه را بدهد، اقدامی که می‎‏تواند به رویایی امریکا با دولت سوریه و نیروهای روسی در این کشور عربی منجر شود. دونالد ترامپ روز چهارشنبه در گفت‎‏وگو با شبکۀ اِی‌بی‎سی نیوز گفت وی «قطعاً مناطق امنی در سوریه ایجاد خواهد کرد» تا محل اسکان پناه‎جویان سوری باشند.

پرس تی وی :آلمان با انتقاد صریح از تصمیم رژیم صهیونیستی برای احداث 2 هزار 500 واحد مسکونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی گفت این تصمیم تردید‌های جدی درباره تعهد تل‌آویو نسبت به پایبندی به راه‌حل تشکیل دو کشور مطرح می‌کند. رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه برای دومین پس از پیروزی دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، از طرحی برای شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی خبر داد. مارتین شوفر، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آلمان، روز چهارشنبه گفت دولت آلمان تردید دارد که رژیم اسرائیل هنوز بر مبنای اهداف رسمی و توافق‌های پیشین با فلسطینیان به دنبال راه حل تشکیل دو کشور در این منطقه و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار فلسطینیان باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از پایان یافتن موفقیت آمیز آزمایش‌ها درخصوص عملکرد نسخه جدید سامانه دفاعی فلاخن داوود خبر داد. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرد که آزمایش‌های صورت گرفته درخصوص نسخه جدید سیستم دفاع موشکی با برد متوسط به اسم “فلاخن داوود” با موفقیت صورت گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دولت ترامپ درصدد صدور دستوری است که به موجب آن راه برای کاهش جدی نقش آمریکا در سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی هموار می‌شود. این دستور همچنین روندی برای بازنگری و لغو برخی معاهدات چندجانبه را شامل می‌شود. براساس این دستور مشارکت داوطلبانه آمریکا در نهادهای بین‌المللی تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

خبرگزاری فارس:  چین موانع تازه‌ای علیه کره شمالی اعمال کرده و صادرات فناوری‌های دوکاره به کره شمالی را متوقف کرد. این اقدام چین بر اساس قطعنامه 2321 شورای امنیت سازمان ملل بود و برخی صادرات به کره شمالی را متوقف کرده است.این ممنوعیت جدید شامل فناوری‌ها و موادی است که قابلیت استفاده در تسلیحاتی شامل تولید تسلیحات هسته‌ای، کلاهک موشکی، تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی می‌شود.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه ترکیه بار دیگر بر مواضع قبلی خود در زمینه آینده رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد با این حال از تحقق منطقه امن در این کشور استقبال کرد. سخنگوی وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که موضع این کشور در زمینه مورد حضور «بشار اسد» در آینده سیاسی سوریه تغییری نکرده است.وی برخی گروه‌ها در سوریه را متهم کرد که  روند مذاکرات آستانه را دچار مشکل کرده‌اند و می‌تواند به نقض آتش‌بس منجر شود.

خبرگزاری فارس:ناتو در اقدامی که موجب نگرانی‌های فزاینده امنیتی شده، هزار و دویست نیروی خود را به یک نقطه حساس مرز لیتوانی با روسیه اعزام کرد. اولین گروه از نیروهای ناتو متشکل از هزار دویست نظامی از آلمان و بلژیک در اقدامی که موجب نگرانی‌های فزاینده امنیتی شده است، با حضور در لیتوانی آماده استقرار در یک منطقه کلیدی مرزی با شهر کالینگراد در روسیه شوند. شهر کالینگراد بین لیتوانی و لهستان واقع شده است.

خبرگزاری فارس:  براساس طرح پیش‌‏نویس پیشنهادی قانون اساسی جدید سوریه کلمه «العربیه» از نام «جمهوری عربی سوریه» حذف و شرط مسلمان بودن برای رئیس‎جمهور و فقه اسلامی به عنوان منبع قانونگذاری حذف می‎شود. شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق، گزارش داد که روسیه پیش‌نویس پیشنهادی قانون اساسی سوریه را تنظیم و به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه نسخه‎ای از آن را در پایان نشست «آستانه» در روز سه‌شنبه تحویل معارضان داده است. در طرح پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه بر خودمختاری مناطق کردنشین سوریه و رعایت مساوات بین دو زبان عربی و کردی در این مناطق تاکید شده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، به منظور ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی، فرمان احداث دیواری در طول مرز با مکزیک را صادر کرده است. وی روز چهارشنبه در هنگام دیدار از وزارت امنیت کشور، یک فرمان اجرایی را صادر کرد. ترامپ بارها گفته است که وی این دیوار را احداث خواهد کرد و اصرار دارد که دولت مکزیک باید هزینه آن را متحمل شود. اما این همسایه جنوبی آمریکا تقاضای یاد شده را رد کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   نخست وزیر ژاپن بر اهمیت اتحاد کشورش با آمریکا تاکید کرد. شینزو آبه گفت که این کشور توانایی دفاع از خود را با تلاش و کوشش تقویت خواهد کرد در حالی که همزمان بر اهمیت اتحاد ژاپن و آمریکا نیز برای برقراری صلح و کامیابی در منطقه تاکید می ورزد.

خبرگزاری مهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رئیس جمهور لبنان در بیروت دیدار و درباره مسائل داخلی این کشور و رویدادهای منطقه رایزنی کرد. «فدریکا موگرینی» پیش از میشل عون نیز با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان دیدار و در سخنانی گفت: ما حمایت اتحادیه اروپا از لبنان و مردم و موسسات این کشور را مورد بحث قرار دادیم.

خبرگزاری تسنیم:  روسیه اعلام کرد که آمریکا باید به عواقب احتمالی تصمیم خود برای ایجاد مناطق امن در سوریه فکر کند. کاخ کرملین همچنین تاکید کرد که واشنگتن پیش از اعلام نیت خود برای ایجاد مناطق امن در سوریه هیچگونه رایزنی با مسکو نداشته است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا  قرار است صدور روادید برای اتباع ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را تا 30 روز تعلیق کند. قرار است این دستور طی چند روز آینده امضا شود. معلوم نیست آیا در مفاد این پیش‌ نویس تجدیدنظر خواهد شد یا خیر.

خبرآنلاین: وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که کشورش فقط در صورت رعایت اصل «چین واحد» توسط آمریکا حاضر به گفت وگو با دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید این کشور است.«وانگ یی» در تازه ترین اظهارات خود تصریح کرد که چنانچه طرفین بتوانند به منافع زیربنایی یکدیگر احترام بگذارند و از جمله دولت آمریکا به اصل یک چین پایبند باشد، می توان وارد گفت وگو شد.

دویچه وله: مسعود بارزانی، رئیس کردستان عراق هشدار ‌داد که زمینه برای سرنگونی عبادی نخست‌وزیرعراق و بازگشت مجدد مالکی به قدرت فراهم می‌شود. مسعود بارزانی در گفتگو با “الشرق‌الاوسط” در واکنش به احتمال بازگشت مالکی به قدرت در عراق واکنش تندی نشان داده و گفت: «اگر مالکی بخواهد برای بار سوم نخست وزیر عراق شود، بی‌درنگ و بدون رایزنی با کسی استقلال کردستان را اعلام خواهم کرد».

یورونیوز: ترزا می ، نخست وزیر انگلیس پذیرفت که دولت متبوعش طرح جامع برکسیت را در اسرع وقت برای بررسی و رای گیری تسلیم پارلمان کند. انتظار می رود که این طرح روز پنجشنبه به مجلس ارائه شود. در پی تصمیم دیوان عالی بریتانیا٬ نخست وزیر این کشور موظف شده است که جزئیات روند خروج کشور متبوعش از اتحادیه اروپا را با نمایندگان مجلس عوام در میان و به بحث بگذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *