جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با با همکاری دوجانبه از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

رسوایی آمریکا در پی برقراری صلح در خاورمیانه

تهران- ایرنا- افزایش درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین و نیز سیاست یکجانبه گرایی کاخ سفید در پشتیبانی بی قید و شرط از تل آویو حاکی از شکست کامل اقدامات بین المللی واشنگتن در جهت رفع درگیری های قومی و سیاسی در منطقه خاورمیانه است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

Loading
9بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ فرمان ضد مهاجرتی ترامپ و…

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: دستورترامپ برای غربالگری مهاجران کشورهای مسلمان، اظهارنظر اشتاین‌مایر درخصوص کارشکنی های غرب در سوریه، نشست طرف‌های یمنی در اردن ، اختلاف نظر ترامپ و تراز می درمورد روسیه، سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، هشدار رئیس جمهور مصر نسبت به انتقال سفارت آمریکا به قدس، برگزاری رزمایش آمریکا ، فرانسه و انگلیس درخلیج فارس، آغاز به کار مجدد رآکتور تولید پلوتونیوم کره شمالی، موضع جدید ترامپ درخصوص برجام، هشدار گورباچف درباره جنگ افروزی در جهان و گزینه های مقابله به مثل مکزیک با طرح های ترامپ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: ترامپ فرمان «غربالگری مهاجران از کشورهای مسلمان» را امضا کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی را علیه مهاجران به کشورش امضا کرد که به ادعای او هدفش ممانعت از ورود تروریست‌هاست. طبق فرمان، اتباع ایران نیز مشمول این محدودیت شدند.

خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به رواج دیدگاه‌های پوپولیستی در اروپا و تهدیدهای رئیس‌جمهور جدید آمریکا نوشته فشارهای این دو عامل ممکن است به فروپاشی معماری بین‌المللی قاره سبز منجر شود. نیویورک‌تایمز در یادداشتی هم‌پیمانی بریتانیا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تهدیدی علیه نظم اروپایی خوانده است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه جدید آلمان که برای بررسی آینده روابط کشورش با آمریکا، به پاریس سفر می‌کند، بر استفاده از فرصت خروج آمریکا از همکاری‌های جهانی تأکید کرد. «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان که روز جمعه جانشین «فرانک والتر اشتاین‌مایر» شد، اعلام کرد که قصد دارد همچنان به تعامل با دولت جدید آمریکا ادامه دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر مستعفی امور خارجه آلمان با اشاره به کارشکنی‌های غرب در تلاش‌های کوفی عنان برای حل بحران سوریه، کشورهای غربی را در ایجاد بحران سوریه مقصر دانست. فرانک‌والتر اشتاین‌مایر در گفت‌وگویی با روزنامه “زوددویچه تسایتونگ” غرب را به دلیل از دست‌دادن فرصت‌های مناسب برای برقراری صلح و ثبات در سوریه به باد انتقاد گرفت و گفت که غرب هم در به‌وجودآمدن بحران سوریه مقصر است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای تمامی شایعات مربوط به وضعیت سلامتی بشار اسد را تکذیب و تاکید کرد، این اخبار اصلا صحت نداشته و بشار اسد در سلامت کامل مشغول انجام وظایفش است. دفتر ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از چند روز پیش رسانه‌ها و برخی شبکه‌های اجتماعی شایعاتی را درباره وضعیت سلامتی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه منتشر کردند البته هنوز نیز برخی همچنان این اخبار را منتشر می‌کنند اما منبع و گروه‌هایی که این اخبار را منتشر می‌کنند جهت‌گیری‌ و نیز منبع حمایت مالی‌شان کاملا مشخص است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد که طرف‌های یمنی کارگاهی را به مدت پنج روز در اردن برای بررسی تثبیت آتش‌بس برگزار خواهند کرد. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در مقابل اعضای شورای امنیت گفت: کارگروه ویژه یمن اقدامات لازم را برای نشست مقدماتی در اردن که شامل برگزاری کارگاهی پنج روزه می‌باشد، اتخاذ کرده است. در این کارگاه نمایندگان طرف‌های درگیر شرکت خواهند کرد تا به طرح عملی مشترکی برای تثبیت آتش‌بس دست یابند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهوری آمریکا قرار است امروز (شنبه) به چندین تن از همتایانش در سایر کشورها و همچنین نخست وزیر ژاپن تلفنی گفت‌وگو کند. این گفت و گوی تلفنی چند روز پس از آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ رسما اعلام کرده آمریکا از همکاری تجاری ترانس-پاسیفیک خارج شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  صدراعظم آلمان اعلام کرد، امنیت محوری‌ترین مساله در کمپین‌های انتخاباتی برای انتخابات سراسری ۲۴ سپتامبر در این کشور خواهد بود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در نظر دارد برای چهارمین دوره صدراعظمی در انتخابات نامزد شود، گفت: مردم احساس می‌کنند که مسائل بسیاری در حال تغییر است. من فکر می‌کنم مساله امنیت نقش کلیدی در کمپین‌های انتخاباتی در ماه‌های آینده داشته باشد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا موافقت کرده اند که روابط دوجانبه را تقویت کنند اما در مورد چگونگی برخورد با روسیه اختلاف نظر دارند.ترامپ روز جمعه درکاخ سفید با می ملاقات کرد. ایندو پیرامون یک پیمان تجاری دوجانبه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بحث و گفت و گو کردند.

خبرگزاری مهر: «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه هفته جاری به ایران سفر می کند تا در مورد تعهد کشورهای اروپایی به برجام به تهران اطمینان بدهد. در همین رابطه وزارت خارجه فرانسه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: ژان مارک آیرو، روزهای ٣٠ و ٣١ ژانویه به تهران خواهد رفت.

  خبرگزاری مهر: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر برای نخستین بار نسبت به تصمیم دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود مبنی بر انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس هشدار داد.وی با بیان این مطلب افزود: ما نمی خواهیم امور به ویژه روند صلح در خاورمیانه پیچیده شود، ما می خواهیم این پیام را به تمامی جهانیان و مسئولان اسرائیل و آمریکا برسانیم چرا که مهم است فرصت حل و فصل قضیه فلسطین بدون هر گونه پیچیدگی ایجاد شود.

خبرگزاری تسنیم: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به تبعیض، از سازمان ملل خواست تا فعالیت و اقدامات خود برای ارتقای وضعیت حقوق بشر را افزایش دهد.وی  تاکید کرد: تبعیضی که مهاجران و آوارگان و همین طور مسلمانان با آن روبرو هستند، فضا را برای اقدامات نفرت انگیز بیشتر آماده کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  میروسلاو یِنچا، سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان اعلام کرد که معاون سیاسی سازمان ملل در دیدار با عبدالله از برگزاری کنفرانس منطقه‌ای با حضور همسایگان افغانستان کنار آمریکا، اروپا، انگلیس، روسیه و هند خبر داد. «مجیب الرحمن رحیمی» سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان گفت:  تلاش سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه افغانستان در کنار آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، هند و روسیه، اهمیت مبارزه با تروریسم برای دبیر کل جدید سازمان ملل متحد و همکاری با افغانستان و کشورهای منطقه در این خصوص و حمایت سازمان ملل از طرح‌های بزرگ منطقه‌ای برای همگرایی منطقه‌ای و بهبود روابط سیاسی محورهای گفت‌وگوی میروسلاو یِنچا و عبدالله بود.

خبرگزاری تسنیم:  نیروهای مشترک آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی با فرماندهی نیروهای انگلیسی رزمایشی را در آب های خلیج فارس برگزار می کنند که در مقابله با ایران نیز شبیه سازی می شود.تمرین نظامی «تیر سه شاخه متحد» هفته آینده شروع می شود و مدتی نیز ادامه می یابد و اولین استقرار عمده نیروهای انگلیسی و کشتی های جنگی آمریکایی در منطقه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به شمار می آید.

خبرگزاری تسنیم:  یک اندیشکده آمریکایی از آغاز به کار مجدد رآکتور تولید پلوتونیوم کره شمالی خبر داد.اندیشکده 38 کره شمالی مستقر در واشنگتن که پروژه هسته‌ای کره شمالی را زیر نظر دارد، اعلام کرد: تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می دهد که کره شمالی ظاهرا فعالیت رآکتور تولید پلوتونیوم را در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون از سرگرفته است. پلوتونیوم تولید شده در این رآکتور برای برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی استفاده می شود.

خبرگزاری ایرنا:  در پی بالا گرفتن تنش های دیپلماتیک میان مکزیکوسیتی و واشنگتن، پرو و کلمبیا با مکزیک اعلام همبستگی و از تجارت جهانی دفاع کردند. «پدرو پابلو کوشینسکی» (Pedro Pablo Kuczynski) رئیس جمهوری پرو امروز شنبه هنگام میزبانی از همتای کلمبیایی خود گفت که اعضای اتحادیه تجاری آمریکای لاتین (اتحادیه پاسیفیک) باید برای گشودن بازارها تلاش بیشتری کنند و پیوندهای فیمابین را تحکیم بخشند. پرو، کلمبیا، شیلی و مکزیک اتحادیه پاسیفیک را در سال 2011 تشکیل دادند تا موانع تجاری را از سر راه برداشته و بازارهای خود را با منطقه رو به رشد آسیا پاسیفیک همسو نمایند.

خبرگزاری ایرنا:  ارتش رژیم صهیونیستی از فردا (یکشنبه) در اطراف غزه و شهرک های صهیونیست نشین این منطقه اقدام به تمرین های نظامی می کند.منابع صهیونیستی نیز در این باره اعلام کردند که در این تمرین ها فعالیت دستگاه ها و ادوات نظامی و افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

 خبرگزاری صدا و سیما: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی اختصاصی با فاکس نیوز گفت: توافق با ایران بدترین توافقی است که تا کنون دیده ام. ترامپ درباره توافق با ایران گفت : به نظر من این یکی از بدترین توافقاتی است که تاکنون شاهدش بودم. فقط صحبت از پرداخت یک ممیز هفت میلیارد دلار پول باج دهی که به صورت نقدی داده شد، مطرح نیست بلکه موضوع صد و پنجاه میلیارد دلار است. حتی آن هم مهم نیست بلکه این یکی از بدترین توافقاتی است که من دیده ام و باور اینکه چرا از پشت میز بلند نشد و (مذاکرات) را ترک نکرد دشوار است.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات مکزیک پیشنهاد دادند مکزیک ماموران پلیس آمریکا را از کشور اخراج ، بازداشت مهاجران آمریکای مرکزی را متوقف و دیگر کامیون های عازم شمال را برای حمل مواد مخدر بازرسی نکند. فیلیپه کالدرون Felipe Calderon رئیس جمهوری سابق مکزیک روز پنجشنبه گفت: « ما باید در قبال برنامه های پیشنهادی ترامپ از جمله واداشتن مکزیک به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی ، سیاست تلافی و مقابله به مثل را در پیش بگیریم.

 خبرگزاری صدا و سیما: آخرین رئیس جمهور شوروی می گوید جهان خود را برای جنگ آماده می کند و ناتو و نیروهای روسیه در «نقطه پوچ» قرار گرفته اند. میخائیل گورباچف از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش خواست با قاطعیت جنگ هسته ای را در مواجهه با «نظامی شدن سیاست و رقابت تسلیحاتی جدید» رد کنند.گورباچف هشتاد و پنج ساله -که هشتمین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی و حزب کمونیست آن بود- گفت این گونه به نظر می رسد «که جهان در حال آماده شدن برای جنگ است.»

العالم فارسی: دونالد ترامپ و انریکه پنیا نیتو پس از تیرگی روابط آمریکا و مکزیک به دلیل قصد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی،، تلفنی گفتگو کردند. ترامپ این گفتگو را «دوستانه»توصیف کرد.این مکالمه تلفنی یک روز و پس از آن رخ داد که رئیس‌جمهور مکزیک، سفر هفته جاری خود را به آمریکا برای دیدار با ترامپ لغو کرد. دونالد ترامپ معتقد است مکزیک باید هزینه ساخت دیوار در مرز طولانی خود با آمریکا را بپردازد؛ موضوعی که با مخالفت شدید رئیس‌جمهور و مردم مکزیک روبرو شده است.

یورونیوز: تنها دو دقیقه و نیم به پایان جهان باقی مانده، این نظر گروهی از دانشمندان است.از سال ۱۹۴۷ تا کنون هر ساله این گروه با توجه به خطراتی که بشریت را تهدید می کند به صورت نمادین لحظه فرا رسیدن آخر الزمان را پیش بینی می کنند.به گفته دانشمندان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برنامه های وی، انتصاب ها در دولت جدید و تصمیماتی که در بدو ورود به کاخ سفید گرفته امنیت بین الملل را بیش از پیش در خطر قرار داده و جهان را به پایان نزدیک تر کرده است.

خبرآنلاین: ‘جان مک کین’ سناتور جمهوریخواه آمریکا با صدور بیاینه ای مدعی شد: دولت جدید آمریکا باید تحریم های خود علیه روسیه را حفظ کند. بیانیه مک کین در ادامه می افزاید: اگر ترامپ بخواهد در مسیری شتابزده و غیرعقلانی گام بردارد، من و همکارانم تحریم علیه روسیه را به قانونی مصوب، تبدیل می کنیم.

پارس تودی:  مقامات روسیه در مراسم رونمایی از میگ-35، از تولید انبوه این جنگندۀ پیشرفته در سال 2019 میلادی خبر دادند. رتش روسیه قصد دارد در سال 2019 میلادی (1397-1398)، نسل جدید جنگندۀ چندمنظورۀ میگ-35 را به تولید انبوه برساند.«بوریس اسلیوسار»، رئیس «شرکت یونایتد ایرکرفت» روز جمعه در مراسم رونمایی از میگ-35 در شهر لوخوویتسی، در نزدیکی مسکو، با بیان این این مطلب افزود، تا آن زمان پروازهای آزمایشی صورت خواهد گرفت.

پرس تی وی : نمایندۀ جدید ایالات متحده در سازمان ملل وعده داد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، این نهاد بین‌المللی را متحول کند. نیکی هیلی در جمعه خبرنگاران گفت: «ما اموری را که به خوبی پیش می‌روند، بهتر خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد مسائلی را که با مشکل مواجه هستند، بهبود بخشیم. هرچیزی که به نظر ما بی‌فایده به نظر برسد، کنار خواهیم گذاشت.»هیلی افزود: «ما از متحدانمان دفاع خواهیم کرد، و اطمینان حاصل می‌کنیم که متحدانمان نیز از ما حمایت می‌کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *