جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
10بهمن 1395

رسانه ها ؛ دستور امروز ترامپ: ایجاد مناطق امن در سوریه و…

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: دستور جدید ترامپ برای ایجاد مناطق امن در سوریه، طرح سی روزه ترامپ برای نابودی داعش ، واکنش مخالفان سوری به حضور در نشست ژنو، درخواست لیبرمن از آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، دستور رئیس جمهوری آمریکا برای دیوارکشی درآفریقا ، هشدار مقام نظامی چین به وقوع جنگ با آمریکا ، گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با مرکل و پوتین، هلی‌برن نیروهای آمریکایی در شرق یمن، امضای موافقت نامه همکاری نظامی بین ترکیه و انگلیس و برگزاری نشست لیسبون و تاکید بر «اروپایی متحد» ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: رئیس جمهور آمریکا در حال صدور دستور به پنتاگون و وزارت امور خارجه این کشور برای ایجاد یک سری «مناطق امن» در سوریه است، اقدامی که منتقدان دولت ادعا می کنند می تواند سبب حضور عمیق تر آمریکا از نظر نظامی در جنگ داخلی سوریه شود.  موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه در متن یک دستور اجرایی گنجانده شد که ترامپ روز چهارشنبه آن را امضا کرد و بر اساس آن، روند خروج آوارگان از عراق،‌ سوریه، لیبی، یمن و دیگر مناطق پر آشوب و مهاجرت آنها به آمریکا مهار می شود. این دستور همچنین یک فرآیند نظارت را برای همه مهاجران در آمریکا در نظر می گیرد.

پرس تی وی : رئیس‌جمهور امریکا با امضای حکمی اجرایی به فرماندهی ستاد مشترک ارتش این کشور دستور داده است طرحی سی روزه را برای نابودی گروه تروریستی داعش تهیه و به وی ارائه دهند. دونالد ترامپ روز شنبه (9 بهمن 1395)  طرح سی روزه‌ای را برای نابودی داعش امضا کرد و در دستور خود به فرماندهان ارتش، گفت فکر می‌کند این طرح بسیار موفق خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه تأکید کرد که مذاکرات آستانه نه شکست خورده و نه موفقیت‌آمیز بوده است. محمد علوش، رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: مذاکرات آستانه نه شکست خورد و نه موفقیت‌آمیز بود. ما آنچه را که درباره آینده سوریه می‌خواهیم، گفتیم. مخالفان هرگز از خواسته‌های خود حتی اگر طرف‌های دیگر هم اوضاع را تشدید کنند، کوتاه نخواهند آمد.وی گفت که هیچ گونه دعوتنامه‌ای برای سفر به مسکو جهت برگزاری مذاکرات دریافت نکرده است و این مسئله رویداد خوبی برای حل بحران به این روش نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با وزیر دفاع آمریکا از وی خواست شهر قدس (شامل قدس غربی و شرقی) را به عنوان پایتخت ” اسرائیل” به رسمیت بشناسد.  این درخواست آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل از جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت “کشور اسرائیل” از آنجا نشات می‌گیرد که ماتیس پیشتر در مقابل کمیسیون نیروهای نظامی در مجلس سنا برای پاسخ گویی با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت “اسرائیل” مخالفت کرد که این امر بر خلاف موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت جدید آمریکا با تامین مالی بخش اول پروژه ساخت دیوار حائل در مرزهای تونس و لیبی به مبلغ ۲۴.۹ میلیون دلار موافقت کرد. به نظر می‌رسد که دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به دوران “دیوارهای حائل” شناخته شود و این دیوارها تنها به کشورهای همسایه آمریکا محدود نمی‌شود بلکه سراسر جهان شاهد آن خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) : یک مقام ارشد نظامی چین گفت که جنگ با آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ نه تنها دیگر شعار نیست بلکه در حال تبدیل شدن به یک واقعیت عملی است. یک مقام عضو “کمیسیون بسیج عمومی دفاعی ـ نظامی” چین در یادداشتی در یک روزنامه چینی در ادامه اظهاراتش خواستار اعزام ارتش به مناطق مناقشه‌برانگیز دریاهای چین جنوبی و شرقی و استقرار سیستم دفاعی موشکی برای پوشش شبه جزیره کره شد.وی همچنین از آمریکا خواست که در استراتژی خود در منطقه آسیا ـ پاسیفیک تجدیدنظر کند.

خبرگزاری فارس:  گروهک‌های تروریستی نور الدین زنکی، جیش السنه، انصار الدین و لواء الحق با «جبهه فتح الشام» (جفش) النصره سابق، علیه تروریست‌های تحت حمایت ترکیه از جمله «احرار الشام» ائتلاف کردند. تروریست‌های سوری اعلام کردند که از این به بعد تحت یک گروه متحد موسوم به «هیأت تحریر الشام» خواهند بود.پنج گروهک تروریستی ادغام شده در ائتلاف جدید، به فرماندهی «ابو جابر هاشم الشیخ» عمل خواهد کرد؛ کسی که یکی از فرماندهان احرار الشام بود و اکنون او در رأس ائتلاف جدید، در مقابل احرار قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در جریان گفت‌وگوی تلفنی بر اصلی مفهوم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه روابط فراآتلانتیک و اقدام در راستای صلح و ثبات تاکید کردند.بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، در این گفت‌وگو که 45 دقیقه به طول انجامید، مرکل و ترامپ همچنین تاکید کردند که روابط فراآتلانتیک را در سال آینده تعمیق کنند. علاوه بر این سرمایه‌گذاری در راستای تجهیزات نظامی و مسایل دفاعی هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   سران ایالات متحده آمریکا و روسیه توافق کردندکه در نبرد با تروریسم و شکست دادن داعش در سوریه با یکدیگر همکاری نمایند. ترامپ و ولادیمیر پوتین روز شنبه نخستین تماس تلفنی خود از زمان تحلیف ترامپ به عنوان رییس جمهور را داشتند.کاخ سفید محتوای گفت و گوی میان ترامپ و پوتین را علنی نکرده است.

خبرگزاری مهر:  حزب سوسیال دمکرات آلمان امروز بطور رسمی کاندیداتوری شولتز برای رقابت در انتخابات آتی را اعلام می کند. در نشست امروز حزب سوسیال دمکرات رهبران این حزب بطور رسمی کاندیداتوری «مارتین شولتز» برای رقابت با «آنگلا مرکل» در انتخابات آتی صدراعظمی را اعلام می کند. «هایکو ماس» وزیر دادگستری کابینه آلمان که از مهره های اصلی حزب سوسیال دمکرات است در گفتگو با خبرگزاری آلمان اظهار داشت که «شولتز» برترین گزینه برای کسب صدارت اعظمی در انتخابات کشور است.

العالم فارسی: وزیر همکاری منطقه ای رژیم صهیونیستی گفت: “بحرین یکی از کشورهای عربی است که روابط اقتصادی و امنیتی نزدیکی با اسرائیل دارد و در حال حاضر تعدادی از فرماندهان نیروی ضد شورش بحرین در دوره‌های آموزشی ویژه شرکت کرده‌اند. “تساحی هنگبی”  که از عناصر نزدیک به نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل معرفی شده و به حزب لیکود وابسته است ، تصریح کرد که این رژیم به دنبال راهی برای توسعه روابط خود با کشورهای عربی است و در حال حاضر با بسیاری از آنها روابط گسترده ای دارد و روز به روز روابط خود را با آنها بیشتر توسعه می دهد مخصوصا که در برهه زمانی اخیر، رهبران کشورهای عربی هیچ بیمی از علنی شدن روابط خود با این رژیم ندارند در حالی پیشتر آن را مخفی می کردند.

خبرگزاری تسنیم:  یک منبع محلی از هلی‌برن نیروهای آمریکایی در البیضاء واقع در شرق یمن خبر داد. یک منبع محلی گفت که 4 هواپیما در دو مرحله نیروهای آمریکایی را در منطقه بقیفه در البیضاء در شرق یمن هلی‌برن کردند.حملات ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی به یمن به‌بهانه بازگرداندن مشروعیت به این کشور به‌نمایندگی عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن از ششم فروردین ماه 1394 آغاز شده است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با نخست وزیر ژاپن بر پایبندی واشنگتن به تامین امنیت توکیو تاکید کرد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در گفتگوی تلفنی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تاکید کرده است که واشنگتن همچنان متعهد به تضمین امنیت ژاپن خواهد بود.این بیانیه افزود: رئیس جمهور آمریکا بر پایبندی واشنگتن به تامین و برقراری امنیت ژاپن تاکید کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  2 موافقت نامه همکاری در زمینه صنایع نظامی و امنیت هوایی بین ترکیه و انگلیس در پایان سفر ترزا می نخست وزیر انگلیس به آنکارا به امضا رسید. در جریان سفر نخست وزیر انگلیس به ترکیه، شنبه شب موافقت نامه ای به منظور بهبود پروژه ملی هواپیمای جنگی و توسعه صنایع هوافضای ترکیه با سیستم دفاعی انگلیس موسوم به BAE امضا شد. براین اساس، این موافقت نامه از سوی تمل کوتیل مدیرکل صنایع هوافضای انگلیس موسوم به آش (TAI-TUSAŞ) با لن گراهام مدیرعامل سیستم های دفاعی BAE به امضا رسید.

خبرگزاری ایرنا:   دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه فرمان اجرایی جدید درباره موضوعات لابیگری در این کشور، سازماندهی مجدد شورای امنیت ملی آمریکا و مبارزه با داعش امضا کرد.پایگاه خبری آمریکایی ‘هیل’ با اعلام این خبر افزود: ترامپ در اولین هفته کاری خود در کاخ سفید روزهای بسیار پرکاری را پشت سر گذاشت و با امضای فرمان های اجرایی متعدد و جنجالی از جمله درباره لغو طرح بیمه همگانی اوباما، خروج آمریکا از توافق تجاری ترانس پاسیفیک (TPP)، احداث دیوار در مرز مکزیک و منع روادید برای اتباع هفت کشور اسلامی، موجی از مخالفت ها را بر انگیخت.

یورونیوز:  نشست رهبران کشورهای جنوب اروپا در لیسبون، پایتخت پرتغال با هدف گفت و گو درباره چالش های پیش رو در زمینه مهاجرت و اوضاع اقتصادی، روز شنبه فرصتی بود تا فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری  فرانسه به همتای آمریکایی اش، دونالد ترامپ بتازد. اولاند  با متهم کردن دولت دونالد ترامپ، به «عوام گرایی و افراط گرایی» خواستار اروپایی متحد شد که «به ارزش هایش پایبند» باشد و آنها را برای نسل آینده پاس بدارد.

 پارس تودی:  نخست وزیر انگلیس، مخالفت خود را با قوانین ضد مهاجرتی ترامپ اعلام کرد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس پس از سفر به امریکا، با انتشار بیانیه ای، مخالفت خود را با اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان به  خاک آمریکا اعلام کرد اقدامی که به نظر می رسد بیشتر تحت فشار سیاسی وارده صورت گرفته باشد.ترزا می گفته است، سیاست مهاجرتی آمریکا مختص دولت این کشور است، همانگونه که سیاست مهاجرتی انگلیس تنها از سوی دولت انگلیس تعیین می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *