12بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ هشدار عفو بین‌الملل به ترامپ و…

۱۳۹۵/۱۱/۱۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: هشدار عفو بین‌الملل درخصوص دستور مهاجرتی ترامپ، نخستین دیدار هیات‌های دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل فردا در آنکارا، تعویق مذاکرات سوریه در ژنو به درخواست دی‌میستورا، برکناری دادستان کل آمریکا به دلیل مخالفت با فرمان ترامپ ، تاکید واشنگتن و سئول برای استقرار سامانه ضد موشک تاد در کره جنوبی، تاکید رهبران مکزیک و کانادا بر اهمیت «نفتا»، جلسه شورای امنیت دربارۀ ایران، برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و لهستان و محکومیت عربستان از سوی هیات کارشناسی سازمان ملل ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عفو بین‌الملل هشدار داد: دستور رئیس‌جمهوری آمریکا برای ممنوعیت ورود مسافران از هفت کشور مسلمان می‌تواند آغاز یک سرکوب گسترده‌تر علیه مهاجرت مسلمانان باشد. کیت آلن، مدیر عفو بین‌الملل گفت: این ممنوعیت “شوکه کننده و ترسناک” است. اگرچه ترامپ می‌گوید که این یک ممنوعیت موقتی است اما ما می‌ترسیم که این ممنوعیت دائمی شود و دیگر کشورها نیز از آن پیروی کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  هیات‌هایی از وزارت خارجه ترکیه و اسرائیل فردا(چهارشنبه) در شهر آنکارا اولین نشست سیاسی خود از سال ۲۰۱۰ را برگزار خواهند کرد. برخی منابع آگاه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار داشتند، امید یالجین، معاون وزیر خارجه ترکیه در راس هیات این کشور فردا در شهر آنکارا با هیاتی از رژیم صهیونیستی رایزنی‌های سیاسی خواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سفیر سوریه در روسیه گفت، دور جدید مذاکرات میان جناح‌های سوری در ژنو به درخواست نماینده ویژه سازمان ملل متحد به تعویق افتاده است. ریاض حداد، سفیر دمشق در مسکو اعلام کرد، کشورش آمادگی شرکت در دور جدید مذاکرات میان جناح‌های مختلف سوری در ژنو را که قرار بود هشتم فوریه برگزار شود، داشته اما تصمیم گرفته که با درخواست استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در خصوص تعویق این مذاکرات تا پایان ماه فوریه همراهی کند.

خبرگزاری فارس: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی، «سالی یتس» دادستان کل آمریکا را به دلیل مخالفت با طرح ترامپ برای جلوگیری از اتباع ایران و 6 کشور مسلمان دیگر به خاک آمریکا، برکنار کرد. کاخ سفید گفته است که دادستان کل آمریکا که گزینه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده است، با نامه‌ای که در آن به مقامات دستور داده بود که فرمان اجرایی ترامپ را اجرا نکنند، به وزارت خارجه خیانت کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، با هدف تقویت رشد اقتصادی کشور یک دستور اجرایی جهت مقررات زدایی امضا کرده است.این دستور که روز دوشنبه صادر شد نهادهای دولتی را موظف می کند که به ازای هر ضابطه جدید دست کم دو مورد از مقررات کنونی را از دور خارج کنند.

خبرگزاری مهر:  وزرای دفاع سئول و واشنگتن، طی گفتگوی تلفنی، بر استقرار سامانه پیشرفته آمریکایی تاد(THAAD) در کره جنوبی تاکید کردند.وزارت دفاع سئول در ادامه گزارش اعلام کرد: این نخستین گفتگوی تلفنی است که بین «هان مین کو» وزیر دفاع کره جنوبی و «جیمز ماتیس» همتای آمریکایی وی، به عنوان نخستین وزیر دفاع آمریکا در کابینه «دونالد ترامپ»، انجام گرفت.در این گفتگو دو طرف به تبادل اطلاعات در مورد شرایط امنیتی شبه جزیره کره پرداخته و در جهت تقویت توانایی دفاعی شان علیه تهدیدات موشکی و اتمی جمهوری خلق کره شمالی (DPRK)، توافق کردند.

خبرگزاری مهر:  رهبران مکزیک و کانادا در مکالمه ای تلفنی بر اهمیت پیمان تجاری نفتا و توسعه همکاری های متقابل، تاکید کردند. «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهوری مکزیک و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در تماسی تلفنی برای تداوم نزدیکی و تسریع همکاری در راستای گسترش روابط دو کشور، به توافق رسیدند.این تماس تلفنی در واکنش به تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به بازمذاکره نفتا و احتمالا خروج از این پیمان تجاری مشترک که بین آمریکا، کانادا و مکزیک برقرار است، انجام شد.

خبرگزاری مهر: یک مقام دولتی سئول از مخالفت دولت این کشور با صدور مجوز برای دیدار و گفتگوی مستقیم سران گروه های مردمی کره جنوبی با همتایان کره شمالی خود، خبر داد. یکی از وزرای دولت سئول روز سه شنبه اعلام کرد که به سران گروه های مردمی کره جنوبی مجوز دیدار و گفتگوی مستقیم با همتایان کره شمالی خود، نخواهد داد. این مسئول دولتی سئول در ادامه افزود: در زمانی که پیونگ یانگ با انجام آزمایشهای اتمی، شرایط امنیتی ما را متشنج کرده، نشان دادن چراغ سبز و انجام دیدارهای مستقیم گروه های مردمی با آنها عمل صحیحی نیست.

العالم فارسی: جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل امروز درباره ادعای آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران برگزار می‌شود. این جلسه فوری به درخواست آمریکا و پس از مطرح شدن تقاضایی در خصوص واکنش سازمان ملل در این خصوص از سوی سفیر رژیم “اسرائیل” برگزار می‌شود.دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این خصوص با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی آزمایش موشک بالستیک میان‌برد ایران در 29 ژانویه، ایالات متحده خواستار برگزاری جلسه فوری و مشورتی شورای امنیت شده است.»

خبرگزاری تسنیم:  مقام بلندپایه پارلمانی روسیه از امکان تبدیل شدن آستانه ( پایتخت قزاقستان) به محل دائمی مذاکرات بین سوری‌ها، به دلیل موفقیت آمیز بودن رایزنی‌های اخیر طرفین در این شهر خبر داد.”آلکسی پوشکوف” رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه اعلام کرده است که شهر آستانه واقعا ممکن است به محل دائمی برای برگزاری نشستها بین مقامات دمشق و مخالفان مسلح سوری تبدیل شود، برای اینکه عرصه های دیگر این مذاکرات تاکنون موفقیتی نداشته اند و آستانه جایگزینی در این زمینه ندارد.

خبرگزاری ایرنا: نیروهای نظامی آمریکا به همراه نیروهای نظامی لهستان و به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی علیه این کشور، در رزمایش مشترکی در خاک لهستان شرکت کردند. در این رزمایش تانک های آمریکایی و لهستانی در تمرین های خود مقابل حملات دشمن فرضی قرار گرفته و به مقابله با آنها پرداختند.یکی از مقامات نظامی حاضر در این رزمایش گفت: بهترین راه برای اینکه هرگز حمله ای از سوی روسیه علیه لهستان انجام نشود، نشان دادن توانایی و بازدارندگی قوی است.

خبرگزاری ایرنا:  یک هیات کارشناسی سازمان ملل متحد با بررسی 10 مورد از حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن اعلام کرد بسیاری از آنها علیه اهداف نظامی واقعی صورت نگرفته و در واقع جنایت جنگی به حساب می آیند. بررسی های این هیات کارشناسی نشان داد که حملات هوایی مذکور که به رهبری عربستان صورت گرفته است، در واقع هیچ توجیه نظامی نداشته و می توان آنها در ردیف جنایات جنگی طبقه بندی کرد.

پارس تودی:  هزاران نفر از مردم بریتانیا، روز دوشنبه با تجمع مقابل دفتر نخست وزیری و پارلمان این کشور، انزجار خود را از رویکردهای دولت آمریکا ابراز کردند. همزمان با سوال نمایندگان پارلمان بریتانیا از “بوریس جانسون” وزیر امور خارجه این کشور درباره حکم ضد مهاجرتی “دونالد ترامپ” رئیس جمهور جدید آمریکا و اقدامات لندن در این باره، هزاران نفر نیز خارج از پارلمان بریتانیا با سردادن شعارهایی علیه ترامپ، اقدامات وی را نژاد پرستانه خواندند.معترضان بریتانیایی ضمن ابراز همدردی با مسلمانان به ویژه اتباع هفت کشوری که ترامپ ورود آنان را به آمریکا ممنوع کرده است، لغو سفر ترامپ و جلوگیری از ورود وی به خاک بریتانیا را خواستار شدند.

پرس تی وی : در عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن داخل خاک عربستان، پنج سرباز سعودی کشته شده‌اند.شبکۀ تلویزیونی المسیره گزارش داد دو نظامی سعودی روز دوشنبه در پایگاه نظامی المعنق در منطقۀ جیزان، واقع در جنوب عربستان، هدف تک‌تیراندازان یمنی قرار گرفتند.بر اساس این گزارش، مبارزان یمنی پیش از این نیز سه سرباز سعودی را در پایگاه‌های الخشل و الکرس کشته بودند.

دویچه وله: بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی، به‌ویژه شرکت‌های فناوری‌‌های نو، به شدت از ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان به ایالات متحده انتقاد می‌کنند. این شرکت‌ها ممکن است بر اثر چنین محدودیت‌هایی در دراز مدت به شدت ضرر کنند. شرکت  استارباکس و بانکهای  گلدمن ساکس و  جی پی مورگان  از جمله معترضان به فرمان ترامپ بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *