جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

فراخوان حماس برای حضور فلسطینی ها در مسجد الاقصی

تهران – ایرنا – جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از فلسطینی ها در کرانه باختری، بیت المقدس و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸میلادی خواست از امروز و از زمان برگزاری نماز جمعه تا روز دوشنبه برای دفاع از مسجد الاقصی و به شکست کشاندن توطئه دشمن صهیونیستی و شهرک نشینان افراطی از جمله «جماعت هیکل» به طور گسترده حضور یابند.

Loading
14بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ اعلام روند گذار در سوریه و…

۱۳۹۵/۱۱/۱۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: طرح سه مرحله ای دی میستورا برای سوریه ، محکومیت شهرکسازی های جدید اسرائیل در سازمان ملل، تاکید وزیر دفاع آمریکا برافزایش بودجه ارتش کشور، ابراز تمایل مسکوبرای همکاری مشترک با دولت ترامپ، فروش موشک و تجهیزات نظامی آمریکا به کره جنوبی، برگزاری همه پرسی عضویت اوکراین در ناتو ، مواضع وزیر خارجه جدید آمریکا در مورد روسیه، دیدار مرکل از ترکیه، هشدار کره شمالی به آمریکا و کره جنوبی، طرح تحریم های تازه علیه ایران در کنگره آمریکا، رای مثبت مجلس عوام انگلیس به برگزیت ، هشدار ترامپ به گسیل نیروی نظامی به مرز مکزیک و گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و عربستان درباره ایران و منطقه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   گروه عربی در سازمان ملل در جریان رایزنی‌هایش با استفان دی‌ میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به بررسی گذار قدرت در سوریه پرداخت.استفان دی میستورا نیز بعد از این دیدار بر اهمیت مشارکت اتحادیه عرب در مذاکرات ژنو درباره سوریه تاکید کرد.دی میستورا تصریح کرد، روند گذار سیاسی در سوریه طی سه مرحله خواهد بود که شامل تشکیل دولت انتقالی و تدوین قانون اساسی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، در صورتی که مخالفان سوریه نتوانند هیئت یکپارچه‌ای را برای شرکت در مذاکرات ژنو تشکیل بدهند سازمان ملل با همکاری گروه حمایت از سوریه ساختار این هیئت را تشکیل خواهد داد. وی گفت:  برگزاری مذاکرات آستانه موفقیت بزرگی به شمار می‌رود چراکه گروه‌های مخالف مسلح در این گفت‌وگو شرکت داده شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت واحدهای مسکونی بیشتر در خاک فلسطینی‌ها، نسبت به انجام هرگونه اقدامات یک‌ جانبه که روند صلح و راهکار تشکیل دو کشور را به خطر می اندازد، هشدار داد.استفن دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای ضمن هشدار مجدد نسبت به هرگونه اقدام یک‌ جانبه که ممکن است راه حل مذاکره برای دستیابی به راهکار تشکیل دو کشور را به خطر بیاندازد، این اقدام را غیر قابل قبول دانست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع آمریکا خواستار افزایش بودجه ارتش برای 2017 شد. جیمز ماتیس اعلام کرد، به منظور تحقق دستور اجرایی رئیس‌جمهور برای بازسازی ارتش و آمادگی و تسریع مبارزات علیه داعش درخواست بودجه بیشتری را ارائه کرده است. ماتیس گفت: سه اولویت اصلی من ارتقاء آمادگی جنگی، رسیدگی به کمبودها و نقص‌های موجود و ایجاد یک نیروی مشترک بزرگتر، قابل‌تر و مرگبارتر است.

خبرگزاری فارس: رئیس دپارتمان آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که در تماس‌های برقرار شده با مقامات آمریکایی در دولت جدید این کشور، تمایل برای ازسرگیری همکاری‌های دوجانبه میان واشنگتن و مسکو کاملا مشهود است. «گئورگی بوریسنکو» اعلام کرد، آمادگی برای همکاری بدون هراس با آمریکا در تماس‌های اخیر با مقامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا احساس شده است.

خبرگزاری فارس: آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا خبر داد پنتاگون موشک‌هایی به ارزش 70 میلیون دلار به کره جنوبی می‌فروشد. علاوه بر موشک‌های فوق، موشک‌های «ماوریک ای‌جی‌ام-65جی-2» آمریکایی به کره جنوبی به فروش خواهد رسید. به گفته پنتاگون کره جنوبی از آمریکا درخواست تعداد زیادی موشک و تجهیزات مرتبط به آن را داده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مذاکرات رسمى ژاپن با روسیه پیرامون همکارى اقتصادى ماه مارس امسال آغاز مى شود. ژاپن و روسیه توافق کرده اند تا اولین دور مذاکرات بین دو کشور پیرامون فعالیت هاى اقتصادى مشترک در چهار جزیره در اختیار روسیه را ماه مارس سال میلادى جارى در توکیو برگزار کنند.

 خبرگزاری مهر:   «ترامپ» تلفن را به روی نخست وزیر استرالیا قطع کرد. علیرغم ضد و نقیض گویی ها درباره مکالمه تلفنی رهبران آمریکا و استرالیا، آنچه مشخص است، این بار سایه ابهام سیاست مهاجرتی ترامپ بر توافق واشنگتن-کانبرا برای استقرار پناهجویان افتاده است. البته نخست وزیر استرالیا روایت تلطیف شده ای از ماجرای مکالمه تلفنی  را در گوش رسانه ها زمزمه می کند، و ان از این قرار است که ترامپ بر سر اصرار ترنبول به اجرای توافقی که در دولت قبلی واشنگتن بر سر انتقال ۱۲۵۰ پناهجو به آمریکا بسته شده، حسابی عصبانی شده و گوشی تلفن را به روی طرف استرالیایی قطع کرده است!

خبرگزاری تسنیم:  پتروپروشنکو، رئیس جمهور اوکراین قصد دارد همه پرسی مربوط به پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را برگزار کند. اوکراین و ناتو بارها روسیه را متهم کرده اند که از استقلال طلبان شرق اوکراین حمایت می کند ولی مسکو این اتهامات را رد کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سنای آمریکا با انتصاب “رکس تیلرسون” رئیس سابق شرکت «اکسون موبیل» به سمت وزارت امور خارجه این کشور موافقت کرد. در جلسات شنودی که برای این منظور طی  هفته گذشته برگزار شد، وزیر خارجه آینده آمریکا مواضع خویش در رابطه با مسائل مهم در سیاست بین المللی، از جمله در خصوص روسیه را تشریح کرد. تیلرسون با وجود انتقاد از برخی اقدامات سیاست خارجی رهبران مسکو، یادآور شد که قصد دارد با روسیه در بسیاری از مسائل بین المللی همکاری کند.

خبرگزاری ایرنا: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز پنجشنبه به آنکارا سفر می کند و در جریان این سفر با رجب طیب اردوغان و بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه دیدار خواهد کرد. در این دیدارها، بحران مهاجران و آوارگان، وضعیت آتش بس و آوارگان جنگی در سوریه و مذاکرات اتحاد قبرس و موضوعات مهم روابط دو جانبه مورد مذاکره و بحث طرفین قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایرنا:  کره شمالی با اعلام هشدار نسبت به برگزاری رزمایش مشترک سالانه کره جنوبی و آمریکا که برای ماه مارس (اسفند – فروردین) برنامه ریزی شده، ‌پیامدهای انجام آن را فاجعه بار دانست. این یکی از جدی ترین تهدیدهای پیونگ یانگ علیه این دو کشور محسوب می شود که هر سال چنین رزمایشی را برگزار می کنند و کره شمالی آن را مصداقی از تلاش دو کشور برای شروع جنگ می داند.کره شمالی تاکید کرده است که این دو کشور به هیچ وجه شرایط حساس منطقه شبه جزیره کره را در نظر نمی گیرند و همچنان برای اجرای رزمایش مشترک تاکید دارند.

العالم فارسی: طرح قانونی جدید اعمال تحریم ها علیه ایران در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا ارائه شده است. این سند توسط چهار نماینده کنگره ایالات متحده تهیه شده است.در چارچوب این طرح قانونی “اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران پیشنهاد شده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه آلمان برای دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود روز پنجشنبه راهی واشنگتن می شود. زیگمار گابریل در حالی به آمریکا سفر می کند که آنگلا مرکل صدر آلمان از محدودیت هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا به اجرا گذاشته انتقاد کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  پس از ماه ها بحث و جدل احزاب، مجلس عوام انگلیس با 498 رای موافق در برابر 114 رای مخالف با خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کرد. پس از آن که مجلس عوام انگلیس با اجماع به ترزا می نخست وزیر این کشور اجازه داد روند خارج کردن انگلیس را از اتحادیه اروپا آغاز کند، حامیان برگزیت شبی «تاریخی» و «سرنوشت ساز» را جشن گرفتند.

خبرآنلاین: سفیرسابق انگلیس در سوریه با اعترافاتی جنجالی، روایت شش ساله کشورها و رسانه‌های غرب درباره مناقشه سوریه را رد کرد و گفت غرب 6 سال است که درباره سوریه به دنیا دروغ می‌گوید. «پیتر فورد» در گفتگو با پرس تی وی این مطلب رابیان کرد.

پارس تودی:  «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجۀ روسیه، گفت بازگشت دمشق به اتحادیۀ عرب، به این نهاد امکان خواهد داد تا در حل‌وفصل سیاسی مناقشۀ سوریه ایفای نقش کند. لاوروف، روز چهارشنبه در نشست خبری در ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عربی، گفت: «اگر دولت سوریه عضوی از این سازمان (اتحادیۀ عرب) بود، این اتحادیه می‌توانست نقش مهم‌تر و تأثیرگذارتری (در حل‌وفصل بحران سوریه) ایفا کند.»

پرس تی وی : گزارش‌های منتشره حاکی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در گفتگوی تلفنی اخیر با انریکو پنیا نی‌یه‌تو، همتای مکزیکی‌اش، تهدید کرده است که نیروی نظامی به مناطق مرزی اعزام کند.بخش‌هایی از متن گفتگوی روز جمعه رؤسای جمهور امریکا و مکزیک که روز چهارشنبه از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، حاکی است ترامپ به پنیا نی‌یه‌تو گفت اگر مکزیک با مهاجران مقابله نکند، امریکا برای مقابله با آن‌ها نیروی نظامی به مناطق مرزی اعزام می‌کند.

دویچه وله: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو دو طرف درباره مسائل منطقه و آنچه “دخالت‌های ایران” خواندند ، تبادل نظر کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *