جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد

طی هفته گذشته، پرسنل نظامی گروه “جنوبی ارتش روسیه ” خطوط و مواضع سودمندتری را در محور دونتسک اشغال کردند و همچنین واحدهای 12 تیپ اوکراینی را شکست دادند و 7 ضد حمله را دفع کردند و تلفات دشمن بالغ بر 3550 سرباز روسیه بود.

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌

چرا کشورهای عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟

با پایان عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، بررسی‌ها حاکی از کمک برخی کشورهای عربی در رهگیری پرتابه‌های ایران داشته است. اعراب با چه انگیزه‌هایی به اسرائیل کمک کردند و چگونه چنین ریسکی را پذیرفتند؟ خبرآنلاین گزارش می‌دهد.

Loading
19بهمن ماه 1395

رسانه ها؛ ادامه استراتژی ایران هراسی نتانیاهو و…

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استراتژی ایران هراسی نتانیاهو برای انحراف افکارعمومی جهان از موضوع شهرک سازی ، تصویب قانون مصادره اراضی فلسطینی در کنست، آزمایش سامانه دفاع موشکی مشترک آمریکا و ژاپن، واکنش غیررسمی عربستان به حمله موشک یمن ، دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با هیأت پارلمانی بلژیک ، دفاع ترامپ از فرمان اجرایی خود درباره مهاجران، گفتگوی وزیران خارجه ژاپن و آمریکا، ابراز علاقمندی برلین برای همکاری با آمریکا ، کاهش قابل ملاحظه قدرت ناوگان نیروی هوایی آمریکا، تاکید کره شمالی برادامه پرتاب ماهواره ها علیرغم مخالفت سازمان ملل، دور بعدی مذاکرات سوریه اواسط فوریه در آستانه، استقرار تجهیزات نظامی امریکا در استونی و سرنوشت ناروشن پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکا و اتحادیه اروپا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: روزنامه ایندیپندنت در مطلبی به استراتژی نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم “اسرائیل” از طریق ایران‌هراسی پرداخت. روزنامه ایندیپندنت در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اثنای دیدارش با ترزا می داستانی نگران‌کننده در خصوص خطر تجاوز ایران به اسرائیل و جهان برای نخست‌وزیر انگلیس تعریف کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پیش‌نویس قانون موسوم به “سازش” با هدف مصادره اراضی کرانه باختری را در مرحله دوم و سوم به تصویب رساند. این برای اولین بار از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین است که قوانین این رژیم بر اراضی کرانه باختری تطبیق داده می‌شود.۶۰ نماینده در مقابل ۵۲ نماینده مخالف به نفع این قانون رای دادند که نگرانی بین‌المللی و خشم فلسطینی‌ها را برانگیخته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دادگاه استیناف آمریکا امروز برای رسیدگی به دستور جنجالی ترامپ تشکیل جلسه می‌دهد.یکی از دادگاه‌های استیناف فدرال آمریکا امروز (سه‌شنبه) جلسه رسیدگی به استدلال‌های شفاهی را برگزار خواهد کرد تا تصمیم بگیرد که آیا دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای ممنوعیت سفر شهروندان از هفت کشور مسلمان را همچنان به حالت تعلیق نگه دارد یا آن را از سر بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه‌های روسیه اعلام کردند رهبران کردهای سوریه، ترکیه، عراق و چند کردتبار ایرانی 15 فوریه در کنفرانسی درباره خاورمیانه در مسکو شرکت می‌کنند. در همین راستا قرار است آسیا عبدالله، رهبر مشترک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه،‌ انور مسلم، رئیس دولت محلی کوبانی در شمال سوریه و برخی رهبران کرد دیگر اواسط فوریه به مسکو بروند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آمریکا و ژاپن برای نخستین بار اقدام به رهگیری یک موشک بالستیک با استفاده از سیستم دفاع موشکی مشترک خود کردند. این آزمایش همزمان با افزایش تنش‌ها با کره شمالی بر سر برنامه موشکی این کشور انجام شده است. این دو کشور از سال 2006 تاکنون در حال کار بر روی توسعه یک مدل از موشک‌های موسوم به “موشک استاندارد 3” بوده‌اند.این موشک که به عنوان مدل “Block IIA” معرفی شده یک موشک پرتابی از کشتی است که در چارچوب سیستم دفاع موشکی آگیس عمل می‌کند.

خبرگزاری فارس:  عربستان که تا حدود 24 ساعت در قبال خبر شلیک موشک به پایتخت خود سکوت کرد، پس از بیانیه ارتش یمن، از زبان منابع مطلع، سکوت خود را شکست. ارتش یمن بامداد دوشنبه 6 فوریه، در واکنش به 22 دوماه حملات عربستان به یمن، یک فروند موشک بالستیک به پایگاهی نظامی در 40 کیلومتری جنوب شهر ریاض، پایتخت عربستان شلیک کرد.عربستان در این خصوص سکوت کرد اما وبگاه خبری «سبق» عربستان امروز سه‌شنبه به نقل از «منابع مطلع» که نام آنان را فاش نکرد، به حمله موشکی یمن به ریاض واکنش نشان داد.سبق نوشت: از منابع خود مطلع شدیم که هیچ موشکی در آسمان عربستان رصد نشده است.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهوری سوریه ائتلاف آمریکایی موسوم به ضدداعش را خیالی توصیف کرد ودر واکنش به مذاکرات حل بحران در پایتخت قزاقستان، آن را مثبت دانست ولی گفت، قضاوت درباره آن زود است. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که هیأتی پارلمانی از بلژیک با او دیدار کرد، گفت «کنفرانس آستانه یکی از طرح‌هایی در خلال جنگ علیه سوریه است که هنوز قضاوت درباره نتیجه آن زود است».

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از فرمان اجرایی خود درباره مهاجران مسلمان از هفت کشور جهان از جمله ایران مدعی شد که تروریسم اسلام افراطی حقیقت دارد و دادگاهها باید سریعاً در این خصوص اقدام کنند. «دونالد ترامپ»  در یک پیام توییتری بار دیگر به فرمان اجرایی خود برای جلوگیری از ورود مهاجران از هفت کشور با اکثریت جمعیت مسلمان ایران، عراق، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی اشاره کرد و نوشت: «تروریسم اسلام افراطی بسیار واقعی است. نگاهی به آنچه که در اروپا و خاورمیانه در حال رخ دادن است، بیاندازید. دادگاهها باید سریعاً اقدام کنند».

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   فومیئو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن می گوید که رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا تایید کرده است که ماده ۵ پیمان امنیت دوجانبه جزایر سنکاکوی ژاپن در دریای چین شرقی را در بر می گیرد. ماده ۵ این پیمان، آمریکا را موظف می کند که در هنگام وقوع موارد اضطراری از ژاپن دفاع کند. کیشیدا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که برای نخستین بار در اوایل بامداد با تیلرسون تلفنی صحبت کرد.

خبرگزاری ان.اچ.کی.ژاپن:  سه فروند کشتی گشتی چین بطور غیرقانونی به آبهای سرزمینی ژاپن در مجاور جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی وارد شدند. گارد ساحلی ژاپن می گوید که کشتی های چینی کمی بعد از ساعت دو بعد از ظهر در آب های مجاور جزیره «اوتسوری» ظاهر شدند و حدود دو ساعت در آنجا ماندند. سپس، این کشتی ها به منطقه مجاور، درست در خارج از آب های سرزمینی رفتند. در سال جاری این چهارمین روزی بود که کشتی های چینی به آبهای ژاپن در مجاور این جزایر وارد شده اند. آخرین بار روز بیست و دوم ماه ژانویه بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دولت ژاپن در حال پیشبرد تدارکات برای برگزاری نخستین دیدار رسمی نخست وزیر شینزو آبه و دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در واشنگتن است. آبه امیدوار است در این نشست سران که قرار است روز جمعه برگزار شود، همکاری این دو کشور برای تقویت اتحادشان را با رییس جمهور آمریکا مورد تاکید قرار دهد.

خبرگزاری مهر:  صدراعظم آلمان در گفتگویی از علاقمندی برلین برای همکاری با رئیس جمهوری جدید آمریکا سخن گفت. «آنگلا مرکل» در جریان نشست های مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برلین آماده است تا با دولت و رئیس جمهوری جدید آمریکا همکاری های لازم را داشته باشد.مرکل در ادامه سخنان خود تاکید کرد: برلین-واشنگتن همواره از مناسبات خاص و ویژه ای برخوردار بوده اند، اکنون نیز امیدواریم بتوانیم روابط را مانند گذشته ادامه دهیم.

  خبرگزاری مهر:   نتایج یک نظرسنجی در میان شهروندان آلمانی حاکی از علاقمندی آنها به تداوم حضور در اتحادیه اروپا است. براساس اعلام نتایج نظرسنجی موسسه «یوگو» بالغ بر ۶۰ درصد از شرکت کنندگان، علاقمندی خود را برای تداوم حضور آلمان در اتحادیه اروپا اعلام کردند.این در حالی است که تنها ۲۶ درصد از شرکت کنندگان خواهان خروج از اتحادیه اروپا بوده و اقدام مردم انگلیس در همین راستا را تائید کرده اند.

یورونیوز:  «ارتش آزادیبخش ملی» کلمبیا (ELN) پیش از آغاز مذاکرات صلح با دولت این کشور، یک گروگان را آزاد کرد. این فرد که یک نظامی ۳۹ ساله است و از ده روز پیش در اسارت این گروه بسر می برد در منطقه ای در شمال کلمبیا و با حضور نمایندگانی از صلیب سرخ آزاد شد. پس از امضای توافق نهایی صلح با گروه فارک در سال ۲۰۱۶، ارتش آزادیبخش ملی کلمبیا تنها گروه شورشی نظامی در این کشور بشمار می رود. گفتگوهای صلح میان دولت و این گروه قرار است از روز سه شنبه در شهر کیتو پایتخت اکوادور آغاز شود.

خبرگزاری تسنیم: سازمان‌های اطلاعاتی آلمان طی تحقیقات یک ساله هیچ گونه مدرکی دال بر تبلیغات منفی و یا دخالت سیاسی روسیه در آلمان نیافته‌اند. به نوشته روزنامه روددویچه سایتونگ و دو رسانه دیگر آلمانی این نتیجه یک سال تحقیق و بررسی سازمان اطلاعات داخلی و سازمان اطلاعات و امنیت آلمان است. به گفته یک کارشناس امنیتی در آلمان البته دولت تمایل داشت سند و مدرکی در این راستا ارائه دهد تا به روسیه درباره اقدامات این چنینی هشدار دهد. اما با توجه به یافت نشدن مدرکی در این باره انتشار این گزارش اطلاعاتی 50 صفحه ای هم مفهومی نداشته و مناسبات متشنج با روسیه را تنها بدتر می کرد.

خبرگزاری تسنیم:  کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که ناوگان نیروی هوایی آمریکا قدرت ضربت خود را از دست داده و ارتش این کشور ۴۰ درصد ضعیف تر از گذشته شده است. روزنامه آمریکایی “دیفنس اینترست” از کاهش قابل ملاحظه قدرت ناوگان نیروی هوایی آمریکا خبر داد و فاش کرد که بیش از دو سوم جنگنده های “اف ای 18” که به منزله قدرت ضربت این ناوگان هستند، به دلایل مختلف قابل استفاده نیستند.

خبرگزاری تسنیم:  روزنامه رودونگ سینمون کره شمالی نوشت: پیونگ یانگ به پرتاب ماهواره در هر زمان و مکانی که رهبری این کشور تصمیم بگیرد، ادامه خواهد داد.7 فوریه 2016 میلادی، کره شمالی یک ماهواره را در مدار زمین قرار داد که این اقدام مغایر با قطعنامه های شورای امنیت بوده است. این اقدام کره شمالی از سوی شورای امنیت، تهدیدآمیز تلقی شده است چرا که جامعه بین المللی بر این باور است که کره شمالی احتمالا از فناوری موشکی خود برای توسعه موشک های هسته‌ای بالستیک استفاده می کند.کره شمالی تاکنون 5 آزمایش هسته‌ای موفقیت آمیز انجام داده است که 2 آزمایش در سال 2016 انجام شده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد دور بعدی مذاکرات برای حل بحران سوریه احتمالا اواسط فوریه در آستانه برگزار می شود. غیرت عبدالرحمانوف با بیان این مطلب در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این نشست بار دیگر در آستانه برگزار می شود گفت: «البته ما در حال حاضر بر سر برگزاری این نشست در اواسط ماه فوریه سرگرم مذاکره هستیم.»

خبرآنلاین:  نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل ضمن متهم کردن دولت اوباما به بستن قراردادی ضعیف با ایران، برجام را دارای نقایص متعددی دانسته و خواستار پاره کردن آن توسط ترامپ شد.به گزارش از وال استریت ژورنال، «جان بولتون» گفته است : ادامه آزمایش های موشکی ایران ، دلیلی دیگر برای پاره کردن توافق هسته ای با ایران به «ترامپ» داد.

پارس تودی:  «موریسیو ماکری» رئیس جمهور آرژانتین روز دوشنبه در یک گفتگوی تلفنی با همتای مکزیکی خود از همبستگی دولت و ملت آرژانتین با مکزیک در خصوص سیاست مهاجرتی که از سوی کاخ سفید اتخاذ شده است، خبر داد.«پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک نیز ضمن تشکر از حمایت آژانتین بر اراده دولت مکزیک با هدف حل و فصل اختلافات با دولت جدید آمریکا از طریق گفتگوی سازنده و توام با احترام میان طرفین تاکید کرد.

پرس تی وی : تجهیزات نظامی امریکا از جمله تانک‌های رزمی ام1ای2 آبرامز و خودروهای زرهی بردلی به‌عنوان بخشی از گسترش حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه، وارد شهر تاپا در شمال استونی شده‌اند.  نیروهای امریکایی از این هفته آموزش‌های نظامی به نیروهای استونی را آغاز خواهند کرد.

دویچه وله: دولت ترامپ پیمان‌های تجاری را زیر ذره‌بین برده و با معیار “نخست آمریکا” سود و زیان هر یک را می‌سنجد. در این میان وضعیت پیمان شراکت تجاری و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و آمریکا هنوز روشن نیست. معاون کمیسیون اروپا، یورکی کاتانن، هنوز در ارتباط با اجرای پیمان شراکت تجاری و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و آمریکا قطع امید نکرده است. کاتانن خطاب به خبرنگار رویترز در برلین گفت که دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود همواره به پیمان‌های تجاری آمریکا با آسیا یا به دیگر پیمان‌های مربوط به‌ تجارت آزاد آمریکای شمالی حمله کرده بود، ولی به طورمشخص از پیمان شراکت تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکا و اتحادیه اروپا (TTIP) سخنی به میان نیاورده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *