جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره ریزپرنده‌ها در اصفهان

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

Loading
21بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ مخالفت روسیه با پیشنهاد ایجاد مناطق امن در سوریه و…

۱۳۹۵/۱۱/۲۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت نماینده روسیه در سازمان ملل با پیشنهاد ایجاد مناطق امن در سوریه، طرح نتانیاهو برای نفوذ در کشورهای آفریقایی،گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و عراق درباره آزادسازی موصل، سفرعالی‌ترین مقام امنیتی سوریه به اردن، سفر شینزو آبه به آمریکا، حضور ۳۶ کشور در رزمایش دریایی پاکستان، نامه ترامپ به رئیس جمهور چین، افزایش مخالفت ها با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مخالفت پاپ فرانسیس با ساخت دیوار بین کشورها، افشاگری سازمان ملل درباره مسلمانان قربانی میانمار، آزمایش موشک فراصوت روسیه، توافق ۱۶ کشور اروپایی برای بستن مسیر بالکان و رای نهایی مجلس عوام انگلیس درباره «برگزیت» ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما:  نمانیده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد تحولات اخیر در سوریه فراتر و مهمتر از پیشنهادی است که خواستار ایجاد مناطق امن در این کشور شده است. ویتالی چورکین در اظهاراتی گفت: «ایجاد مناطق امن حتی اگر از لحاظ قوانین بین المللی به شکلی صحیحی انجام شود و براساس رایزنی با دولت سوریه باشد همه تلاش ها از جمله برنامه بازگشت آوارگان را با مشکل روبرو خواهد ساخت.

 خبرگزاری صداوسیما:  اوضاع شرق اوکراین بشدت دچار تنش شده و بار دیگر به صحنه درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان روس گرا تبدیل شده است. گفته می‌شود که این دور از درگیری‌ها بدترین آنها از سال 2015 تاکنون محسوب می شود. ناظران سازمان همکاری و امنیت در اروپا از دولت و مخالفان خواسته اند تا با برقراری آتش بس از ادامه روند کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنند. حداقل 33 نفر ازجمله شماری از غیر نظامیان در تازه‌ترین دوردرگیری‌هاکشته شده‌اند و آمار مجروحین نیز بیش از 10 نفر اعلام شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح خود برای نفوذ در قاره آفریقا پرده برداشت و از سفرای این رژیم خواست تا برای تغییر نحوه رای گیری از کشورهای آفریقایی در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی در قبال اسراییل تلاش کنند. نتانیاهو در جریان نشست خود با سفیران اسرائیل در کشورهای آفریقایی عنوان داشت اجرایی شدن این مسئله حضور حداکثری تل آویو در این نهادهای مذکور را تضمین می‌کند.وی در ادامه افزود: 54 کشور در قاره آفریقا وجود دارد که ما می‌خواهیم رویکردهای آنها را در قبال اسرائیل تغییر دهیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از تماس تلفنی وزیر دفاع این کشور با همتای عراقی خود خبر داد. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با عرفان الحیالی، همتای عراقی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره تمهیدات لازم به منظور آزادسازی غرب موصل از کنترل گروه تروریستی داعش به رایزنی پرداختند.

خبرگزاری فارس:  یک کارشناس کره جنوبی گفت، کره شمالی 280 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ترکیبی با ذخایر پلوتونیوم در اختیار دارد که برای ساخت انواع تسلیحات و موشک‌های اتمی کفایت می‌کند. «لی سانگ-هیون» بخش تحقیقات و برنامه‌ریزی موسسه تحقیقاتی سیونگ در کره جنوبی روز پنج‌شنبه (امروز) گفت اورانیوم غنی شده کره شمالی همراه با ذخایر پلوتونیوم این کشور ترکیب شده و به میزان 280 کیلوگرم است.

خبرگزاری فارس: منابع خبری بتازگی از سفر «علی مملوک» رئیس نهاد امنیت ملی سوریه به اردن خبر میدهند. روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی با اعلام این خبر گزارش داد که مملوک اخیرا دستکم  4 بار و به صورت غیر علنی به امان سفر کرده است. مملوک مرد شماره یک امنیتی سوریه است که سفرهای وی حامل پیامهای مهمی از سوی دولتمردان سوریه برای کشورهای مقصد است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، به منظور برگزاری نشست سران با دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، امروز پنجشنبه عازم واشنگتن می شود. مقام های دولت ژاپن در مرحله نهایی مذاکرات با مقام های کاخ سفید می باشند تا یک چارچوب جدید برای گفت و گو بین اعضای کابینه این دو کشور بر سر سیاست های اقتصاد کلان و تجارت را تهیه کنند. ترامپ پیشتر آمادگی خود برای بررسی یک پیمان تجاری دوجانبه با ژاپن را ابراز داشت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ ،رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، با دفاع از قانون ممنوعیت موقتی سفر که از ورود مسافران هفت کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده جلوگیری می کند، نظام قضایی این کشور را مورد انتقاد قرار داده است.یک دادگاه ناحیه ای فدرال در ایالت واشنگتن روزجمعه گذشته اجرای حکم را در سراسر کشور متوقف کرد. این امر دولت ترامپ را بر آن داشت تا این مورد را به یک دادگاه استیناف فدرال ایالات متحده ارجاع دهد.

خبرگزاری مهر: ناوهای جنگی ۳۶ کشور جهان برای حضور در رزمایش پنج روزه پاکستان عازم آبهای این کشور شدند.این رزمایش دریایی از ۱۰ تا ۱۴ فوریه (۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه) در آبهای بندر کراچی به انجام رزمایش دریایی خواهند پرداخت.ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا، روسیه، چین نیز در این رزمایش پنج روزه دریایی حضور خواهند داشت.

خبرگزاری تسنیم:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای برای ژی جین پینگ رئیس جمهور چین اعلام کرده است که منتظر همکاری با ژی جین پینگ است تا روابط سازنده‌ای را بین دو کشور توسعه دهند. این در شرایطی است که روسای جمهور دو کشور هنوز به طور مستقیم با یکدیگر صحبت نکرده‌اند.در این نامه، ترامپ به خاطر پیام تبریک رئیس جمهور چین پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا تشکر کرده و سال جدید چینی را به مردم این کشور تبریک گفته است.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان دموکرات مسیحی پارلمان اروپا تاکید کردند که آنکارا نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود. نمایندگان دموکرات مسیحی پارلمان اروپا عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را امکان پذیر ندانسته و تاکید کردند که آنکارا نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود. به این ترتیب اعضای حزب دموکرات مسیحی پارلمان اروپا مخالفت اساسی خود با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را مطرح کردند.

خبرگزاری تسنیم: پاپ فرانسیس در اظهاراتی با ساختن دیوار بین جوامع مخالفت کرده و خواستار ایجاد پل برای بهبود روابط بین مردم شده است. پاپ فرانسیس روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: جوامع نباید دیوار بسازند بلکه باید به فکر ساختن پل باشند تا روابط خوب بین مردم را ترغیب کنند.

العالم فارسی: دو مسئول سازمان ملل در امور آوارگان فراری از خشونت تاکید کردند که بیش از یکهزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگا در حمله سرکوبگرانه ارتش میانمار به قتل رسیده اند که بیشتر از آمار گزارشها است. این دو مسئول که در دو آژانس جداگانه سازمان ملل در بنگلادش فعالیت می کنند، گفتند: ما نگران آن هستیم که جهان خارج بزرگی بحران در ایالت راخین در شمال غربی میانمار را درک نکند.حدود 70 هزار نفر از مسلمانان روهینگا، درپی خشونت علیه آنها، از میانمار به بنگلادش فرار کرده اند.

خبرگزاری ایرنا:  روسیه با تولید و اجرای آزمایش اولیه موشک جنگی فراصوت با توان گذر از سامانه های های دفاعی، این جنگ افزار را به مرحله شلیک شبه جنگی رساند. زمان آزمایش نهایی این جنگ افزار که اطلاعات مربوط توان انهدامی، برد و سرعت آن هنوز انتشار نیافته، در طول سه ماه آینده اعلام شده است. اکنون ساخت موشک تسیرکون که قابل پرتاب از زیردریایی ها و رزمناوها خواهد بود، پایان یافته است.

خبرگزاری ایرنا:   سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به کارشکنی های دولت قبلی آمریکا برای همکاری در حل سیاسی بحران سوریه و مبارزه با تروریست ها، گفت: مسکو برای تعامل با دولت ترامپ با هدف پایان دادن به مشکلات سوریه امیدوار است. لاوروف با بیان اینکه در زمان حاضر روند شکل گیری دولت جدید آمریکا و زیر مجموعه آن جریان دارد، گفت که پس از تکمیل این روند، باید ببینیم دولت واشنگتن چه اقدام های عملی انجام می دهد؟

خبرآنلاین: ناوهواپیمابر هسته‌ای “جورج بوش” آمریکا در مسیر خود به سمت خلیج فارس وارد پایگاه “سودا بی” در جزیره “کرت” یونان در آبهای دریای مدیترانه شد. ناوهواپیمابر جورج بوش به همراه گروهی از کشتی های جنگی ضربتی آمریکا رهسپار خاورمیانه خواهد شد و براساس مسیر حرکت، همچنین دو اژدر افکن “فلبین سی” و “هیو سیتی” و نیز دو اژدر افکن “لابن” و “تراکستون” بخشی از این گروه خواهند شد.

خبرآنلاین:  براساس طرح جدیدی که از سوی گروهی از سناتورها از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ارائه شد، کنگره آمریکا می تواند لغو هر یک از تحریم های این کشور علیه مسکو توسط دولت ترامپ را وتو کند.بر اساس «طرح بررسی تحریم های روسیه»، کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره لغو احتمالی تحریم های ضد روسیه به کنگره ملزم شده است.طرح مذکور همچنین فرصت ۱۲۰ روزه ای را برای فرایند بازبینی لغو تحریم های احتمالی در اختیار کنگره قرار داده است.

یورونیوز: وزرای کشور و دفاع ۱۶ کشور اروپایی روز چهارشنبه در وین بر سر برنامه حفاظت از مرزهای خود به توافق رسیدند. هدف اصلی این برنامه بستن مسیر بالکان بر روی مهاجران و پناهجویان است. هانس پیتر دوسکوزیل، وزیر دفاع اتریش در این زمینه گفت: «مطمئنا راه حل اروپایی، بهترین راه حل است، ولی ما نمی توانیم بیشتر از این صبر کنیم. ما برنامه خود را که روی زمان بندی اش به توافق رسیدیم، اجرا خواهیم کرد.»

پارس تودی:  سازمان‏‌های امنیت ملی امریکا در واکنش به تصمیم رئیس‎جمهور برای «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دربارۀ عواقب این اقدام به کاخ سفید هشدار دادند. شبکۀ خبری سی‎ان‎ان امریکا در گزارشی به نقل از مقامات دولتی آگاه اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری امریکا، در ادامۀ تهدیدات خود علیه ایران، قصد دارد، نام سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‎‏های تروریستی خارجی» قرار دهد، اما این موضوع با مخالفت بسیاری در داخل امریکا روبرو شده است.

 پارس تودی:  مجلس عوام انگلیس رای نهایی خود را درباره خروج از اتحادیه اروپا صادر کرد. اعضای مجلس نمایندگان انگلیس با 494 رای مثبت و 122 رای مخالف، طرح خروج از اتحادیه اروپا، «برگزیت» را تصویب کردند.این لایحه اکنون به مجلس علیا انگلیس منتقل خواهد شد تا در این مجلس نیز مورد بررسی قرار گیرد.«ترزا می» پیشتر برای به جریان انداختن فرآیند برگزیت و ماده 50 معاهده لیسبون، تاریخ 31  مارس را تعیین کرده بود.

پرس تی وی : وزیر خارجۀ دولت مستعفی یمن خبر لغو مجوز عملیات زمینی امریکا در خاک یمن را تکذیب کرده است. عبدالملک المخلافی چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرد گزارش‎های منتشر شده دربارۀ درخواست یمن از امریکا برای پایان دادن به عملیات زمینی در این کشور صحت ندارد. المخلافی افزود یمن همچنان به همکاری با امریکا ادامه می‌دهد و به تمامی توافق‌ها با این کشور پایبند است.

پرس تی وی : صدراعظم آلمان می‌گوید اگر اتحادیۀ اروپا نتواند بر سر مسائل تجاری با دولت جدید امریکا به توافق برسد باید سریعاً با دیگر کشورها وارد مذاکره شود. آنگلا مرکل روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با تاباره واسکز، رئیس‌جمهور اروگوئه، در برلین گفت اگر اتحادیۀ اروپا در مذاکرات با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، «به پیشرفت دست نیابد یا این پیشرفت صرفاً آهسته باشد آنگاه ما باید به سرعت (با سایر کشورها) دربارۀ دیگر قراردادها مذاکره کنیم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *