جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
23بهمن ماه 1395

رسانه ها : اجرای کامل برجام ؛ تعهد ترامپ به موگرینی و…

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اجرای کامل برجام تعهد دولت ترامپ به اتحادیه اروپایی، تأسیس تیم عملیاتی-تحقیقاتی مشترک در اتحادیه کشورهای همسود، تاکید گوترش بر حل سیاسی بحران سوریه، دستور مهاجرتی جدید ترامپ، امضای طرح تغییر قانون اساسی ترکیه ، رایزنی وزرای دفاع آلمان و آمریکا، آزمایش سپر دفاعی ضد موشک بالستیک هند، اظهارات بشاراسد درباره منطقه امن درسوریه، تاکید پوتین بر از سرگیری روابط میان مسکو و واشنگتن و آغاز رزمایش مشترک عربستان سعودی و پاکستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک درباره رویکرد واشنگتن در قبال اجرای برجام اظهارنظر کرد.فدریکا موگرینی،در این نشست که بعد از دیدار با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن انجام می‌گرفت بار دیگر تصریح کرد که دولت ترامپ به وی اطمینان خاطر داده است که «توافق هسته‌ای صد درصد اجرا خواهد شد.»این دیپلمات اروپایی تأکید کرد که تحقق این امر مستلزم پایبندی تمامی طرف‌ها به ویژه ایران به توافق هست.

العالم فارسی: نشست مطبوعاتی استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در پاریس برگزار شد. وی در این کنفرانس گفت که آتش بس به رغم نقض آن در غوطه، همچنان پا برجاست اما استمرار این نقض، کل آتش بس و گفتگوهای صلح را تهدید می نمی کند.وی افزود که مهمترین موضوع در زمان حاضر، توافق داخلی مخالفان نظام سوریه برای شرکت در مذاکرات ژنو است.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که شرایط کنونی در سوریه برای برداشتن گام‌های لازم و آغاز روند صلح در این کشور مساعد است. «سرگئی لاوروف» در گفت‌وگو با شبکه «ان تی‌وی» اعلام کرد، ما در حال حاضر در وضعیتی هستیم که هر چند مایل نیستم پیش‌بینی پیشرفت مهمی داشته باشم اما به اعتقاد من اوضاع کنونی بیش از هر زمان دیگر برای آغاز گام‌های عملی در جهت حل بحران سوریه مساعد است.رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اشاره کرد که مسکو آمادگی دارد تا با آمریکا و اتحادیه اروپا بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل وارد گفت‌وگو و مذاکره شود.

خبرگزاری فارس:  نشریه آمریکایی در تحلیلی با برشمردن عوامل استحکام پیوندهای ایران و روسیه نوشت طرح دولت جدید آمریکا برای شکستن ائتلاف تهران و مسکو حاصلی جز شکست نخواهد داشت. «ایلان برمان»، تحلیلگر آمریکایی در گزارشی روز جمعه، به شرح دلایلی پرداخته که طرح دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد تفرقه بین ایران و روسیه را ناکارآمد می‌کند.

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا از افزایش نفوذ پاکستان، روسیه و ایران در افغانستان ابراز نگرانی کرد. ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده آمریکایی نیروهای بین‌المللی ناتو در افغانستان ادعا کرد تازمانیکه گروه‌های تروریستی در افغانستان از حمایت‌های خارجی بهره‌مند می‌شوند، نمی‌توان آن‌ها را شکست داد.

خبرگزاری فارس:  دومای دولتی روسیه توافقنامه‌ای در مورد ایجاد تیم عملیاتی-تحقیقاتی مشترک کشوهای مستقل مشترک‌المنافع را به تصویب رساند. بر اساس این گزارش، در حال حاضر بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان این توافق‌نامه را به تصویب رساندند و تاجیکستان و ارمنستان نیز در حال بررسی این قرارداد هستند. این توافقنامه روابط کشورهای مؤسس این تیم را در رابطه با تشخیص و تحقیق جرایم در قلمرو این کشورها تنظیم می‌کند.بر اساس این توافقنامه کشورهای عضو این تیم باید به یکدیگر کمک‌های حقوقی در امور کیفری ارائه کنند.

خبرگزاری فارس:  در حالی که در یک عملیات نیروهای‌های آمریکایی در یمن چندین غیرنظامی کشته شدند، دولت مستعفی برخی خبرها مبنی بر لغو مجوز عملیات‌های آمریکا در این کشور را تکذیب کرد. دولت مستعفی یمن که کنترلی بر امور داخلی یمن جز جنگ ندارد، اعلام کرد که مجوز عملیات نظامی برای نیروهای ویژه آمریکا علیه گروهک القاعده را لغو نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آنتونیو گوترش در کنفرانس خبری مشترک با بنعالی ییلدیریم دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بزرگی بحران پناهجویان خواستار مسؤولیت‌پذیری اثرگذار در حمایت از آوارگان و تامین سرپناه آنها شد. گوترش گفت: زمان آن است که از همه برای مسؤولیت پذیری کامل درخواست کنیم. وقتی می‌بینیم مرزها بسیاری بسته هستند و وقتی می‌بینیم بسیاری از مسؤولیت‌هایشان گریزانند،‌ باید درخواست کنیم که کشورها و نهاد در پذیرش این مسؤولیت سهیم باشند و اطمینان حاصل کنند که برنامه حفاظت از پناهجویان بین‌المللی رعایت می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به ملغی شدن ممنوعیت مهاجرتی جنجالی‌اش در دادگاه استیناف متعهد شد تا “اقدامی فوری” در راستای آنچه حفاظت از مرزها و شهروندان کشورش خواند، انجام دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت: ما کارهایی را انجام می‌دهیم که کشورمان را “امن” نگه دارد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن می گوید با دانالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، به توافق رسیده اند تا به منظورعمیقتر کردن روابط اقتصادی، گفت و گوهای دوجانبه بین معاونان خود برگزار کنند.آبه و ترامپ، پس از اولین اجلاس سران که روز جمعه در کاخ سفید برگزار شد در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.آبه گفت ژاپن می تواند برای کمک به استراتژی رشد ترامپ، فناآوری پیشرفته خود را ارایه دهد و در امریکا مشاغل جدید ایجاد کند.

دویچه وله: رئیس جمهور ترکیه طرح اصلاحات قانون اساسی برای تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری را امضا کرد. با تائید این طرح، راه برای انجام رفراندوم تغییر قانون اساسی در ۱۶ آوریل سال جاری هموار شد. طبق اصلاحاتی که قرار است در قانون اساسی انجام گیرد تعداد نمایندگان پارلمان ترکیه از ۵۵۰ نفر به ۶۰۰ افزایش می‌‌یابد و سن قانونی برای نامزدهای انتخابات پارلمان از ۲۵ به ۱۸ سال کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور آمریکا و امیر کویت در تماس تلفنی خود پیرامون سازوکارهای مقابله با آنچه که به ادعای آنان، «فعالیتهای مخرب!» ایران در منطقه است، به تبادل نظر پرداختند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «شیخ صباح الاحمد الجبیر الصباح» امیر کویت در تماس تلفنی روز جمعه خود پیرامون سازوکارهای مقابله با آنچه که به ادعای آنان «فعالیتهای مخرب!» ایران در منطقه است، به تبادل نظر پرداختند. 

خبرگزاری مهر:  نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت که کشورش آماده همکاری با آمریکا و ناتو در خصوص افغانستان است. «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در گفتگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد: ما به نوبه خودمان آماده ایم تا برای اجرای وظیفه مشترکمان در افغانستان همکاری های خود را با ناتو و آمریکا از سر بگیریم.

 خبرگزاری مهر:  شورای عالی سیاسی انصارالله یمن از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که برای بررسی جنایات عربستان سعودی در یمن یک کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد. صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی انصار الله یمن شب گذشته با ارسال پیامی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست که در متوقف کردن حملات عربستان سعودی به یمن، پایان محاصره این کشور، بازگشایی بنادر و فرودگاهها به ویژه فرودگاه های صنعاء، تعز و الحدیده و پرداخت غرامت به شهروندان یمنی توسط عربستان سعودی مسئولیت پذیر باشد.

خبرگزاری مهر:  وزرای دفاع آلمان و آمریکا در دیدار با یکدیگر درباره مسائل دفاعی بحث و تبادل نظر کردند. «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان با «جیمز ماتیس» همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد. بر اساس اعلام منابع خبری، وزرای دفاع دو کشور در گفتگوی یک ساعته خود در پنتاگون درباره همکاری های دوجانبه دفاعی و مشارکت در برنامه های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری تسنیم:  مشاوران و دستیاران رئیس جمهور آمریکا می‌گویند، ریاست جمهوری فراتر از تصورات و انتظارات دونالد ترامپ بوده و وی به خاطر چالش‌های بزرگ و بروکراسی گسترده فدرال به شدت در حال ناامید شدن است. نشریه پلیتیکو نوشت، ده ها نفر از کسانی که در 3 هفته گذشته -یعنی پس از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ- وقت خود را با رئیس جمهور آمریکا گذرانده‌اند، در مصاحبه‌هایی اعلام کرده‌اند که خلق و خوی ترامپ بین تعجب و خشم گرفتار شده است چرا که او با واقعیت‌های قابل پیش بینی روبرو شده است، از تاخیرهای کنگره بر سر تایید صلاحیت اعضای کابینه‌اش گرفته تا بحث و جدل بر سر سیاست‌ها و طرح‌های جنجالی.

خبرگزاری ایرنا: نشریه اکونومیست چاپ لندن در تحلیلی به بررسی دیدار قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ر‍‍ژیم اشغالگر قدس از واشنگتن پرداخته و نوشت این سفر شاید به معنای مرگ طرح دوکشور برای حل مساله فلسطین اشغالی باشد.این هفته نامه نوشت: همزمان باآماده شدن نتانیاهو برای دیدار ازآمریکافرصت های ایجاد صلح با فلسطین که حتی قبل از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا هم بسیار ضعیف به نظر می رسید، باز هم کمتر شده است.

خبرگزاری ایرنا:   مقام ارشد امور امنیت سایبری کاخ سفید به طور ناگهانی از سمتش کنار گذاشته شد.پایگاه اینترنتی ‘دیلی کالر’ نوشت: براساس اعلام یک عضو پایگاه اینترنتی ‘ آتلانتیک’، ‘ کوری لویی’ از سمتش کنار گذاشته شده حالی که برخی اعلام کرده اند وی مجبور به استعفا شده است.کاخ سفید هنوز در مورد کنار گذاشتن ناگهانی این مقام ارشد امنیت سایبری بیانیه ای صادر نکرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  دولت مصر به رژیم صهیونیستی اطمینان داده است قاهره بدون موافقت این رژیم  در اجرای توافق ترسیم مرزها بین مصر و عربستان سعودی تغییری ایجاد نکند.  مکالمه افشا شده از وزیر خارجه مصر در این خصوص نشان می دهد ریاض با توسل به رژیم صهیونیستی تلاش می کند جلوی اجرای حکم ابطال الحاق جزایر مصری تیران و صنافیر را به عربستان بگیرد.

خبرآنلاین: هند سپر دفاعی ضد موشک بالستیک را روز شنبه با موفقیت در سواحل اودیسا در شرق این کشور آزمایش کرد.سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند در بیانیه ای اعلام کرد این موشک در ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه صبح امروز از جریزه عبدالکلام در نزدیکی اویسا پرتاب شده است .این موشک دو مرحله ای و خودکار که دارای سیستم های هدف گیری بسیار پیشرفته و دقیق است توانست با موفقیت به هدف در نظر گرفته شده در خارج جو اصابت کند.این سپر دفاعی برای هدف قراردادن موشک های دشمن در خارج از جو زمین و در ارتفاع بالاتر از 50 کیلومتر،به کار گرفته می شود.

پارس تودی:  رئیس جمهور سوریه مبارزه صادقانه آمریکا با تروریسم را مستلزم همکاری با دولت دمشق دانست.«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گزارشهای سازمان عفو بین الملل را جانبدارانه توصیف و تأکید کرد، اگر آمریکا میخواهد صادقانه مبارزه با تروریسم را آغاز کند، باید این مسئله را از رهگذر دولت سوریه انجام دهد؛ زیرا در هیچ کشوری بدون همکاری با ملت و دولت آن نمیتوان تروریسم را شکست داد.اسد منطقه امن طبیعی را منوط به نبود تروریسم و عناصر تروریستی در آن منطقه برشمرد و اظهار کرد، مناطق امن برای مردم سوری فقط زمانی ایجاد می شود که امنیت و ثبات وجود داشته باشد و حمایت  کشورهای همسایه و غرب از این تروریستها متوقف شود.

پرس تی وی : ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار از سرگیری روابط میان مسکو و واشنگتن با توجه به منافع مردم دو کشور شده است. پوتین این اظهارات را روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با بروت پاهور، رئیس‌جمهور اسلوونی، در مسکو، پایتخت روسیه، مطرح کرد. پوتین گفت: «روابط روسیه و امریکا به‌ویژه در 5 سال گذشته به‌شدت کاهش‌ یافته و با توجه به منافع مردم روسیه و امریکا، نیاز است این روابط از سر گرفته شود.»

پرس تی وی : یک روزنامه سعودی گزارش داد عربستان و پاکستان مانور مشترک نظامی برگزار می کنند.روزنامه الوئام عربستان سعودی روز جمعه گزارش داد رزمایش نظامی موسوم به «امان 17» قرار است در آب‌های پاکستان برگزار شود.بر اساس این گزارش، این رزمایش دریایی 4 روزه از روز 23 بهمن 1396 آغاز می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *