جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان :تل آویو را باید در جلوگیری از ماجراجویی علیه ایران تحت فشار قرار داد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading
26بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ اولین استعفای کاخ سفید و…

۱۳۹۵/۱۱/۲۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، محکوم شدن کره شمالی در شورای امنیت و هشدار شدیدترامپ، درخواست آلمان ازکشورهای اروپایی، آغاز نخستین سفر اروپایی رئیس پنتاگون، اظهارات آمانو درباره برجام، موضع گیری جدید وزیر خارجه ژاپن درخصوص جزایر کوریل، انتقاد چین از کره شمالی ،لغو دیدار آنگلا مرکل با نتانیاهو، هشداراتحادیه اروپا به انگلیس و احداث پایگاه نظامی جدید امارات درشاخ آفریقا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ دوشنبه شب و در زمانی کمتر از یکماه پس از آغاز به کارش در دولت جدید آمریکا، مجبور به استعفا شد.علت استعفا، انتشار گزارش هایی بود که نشان می داد فلین در پایان سال گذشته میلادی، به سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا در زمینه کاستن از تحریم های روسیه و بهبود روابط با مسکو پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وعده هایی داده است.

دویچه وله:  شورای امنیت در نشستی اضطراری به اتفاق آرا آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کرد. تمامی اعضای شورای امنیت و حتی چین، متحد نزدیک کره شمالی، متن این بیانیه را که توسط ایالات متحده تهیه شده بود، تأیید کردند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از رهبری پیونگ‌یانگ خواست که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و در جهت خلع سلاح هسته‌ای حرکت کند.  ترامپ هم تهدید کرد که “به‌شدت” واکنش نشان خواهد داد.

دویچه وله: وزارت امور خارجه آلمان به کشورهای اروپایی هشدار داد که از انجام توافقات دوطرفه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کنند. میشائیل روت مسئول روابط اروپایی وزارت خارجه آلمان به روزنامه “دی‌ولت” گفت: این به سود هیچکس در اروپا نیست که کشورهای اروپایی به طور جداگانه و تکی با آمریکا وارد توافق و مذاکره شوند. مسئول روابط اروپایی وزارت خارجه آلمان همچنین از دولت آمریکا خواسته تا بیشتر درباره وظایفش در چارچوب ناتو اقدام کند.

خبرگزاری صداوسیما:  مدیر کل صندوق بین المللی پول می گوید سیاست حمایت گرایی دولت ترامپ برای اقتصاد جهان به ویژه در زمینه تامین مالی پیامدهای ناگواری دارد. کریستین لاگارد افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فقط در کوتاه مدت برای اقتصاد این کشور خوب است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  جیمز ماتیس،  وزیر دفاع آمریکا در اولین سفر اروپایی خود راهی بروکسل ‌شده و قرار است امروز(سه‌شنبه) از مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بازدید کند. انتظار می‌رود ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با همتایان خود از کشورهای عضو ناتو دیدار کند و میزبان نشستی با مقام‌های ارشد در ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا علیه داعش باشد.سفر ماتیس در حالی انجام می‌شود که بسیاری از شرکای اروپایی آمریکا نگران اظهارنظرهای ترامپ هستند.

خبرگزاری فارس:  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد که هنوز دولت دونالد ترامپ درباره برجام، تماسی با او و سازمانش نگرفته است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به دوبی رفته، امروز در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی گفت که ایران بر اساس برجام تعهداتی بر عهده دارد که باید طبق آن عمل کند.

خبرگزاری فارس:  کاخ ریاست جمهوری روسیه می‌گوید استعفای مشاور امنیت ملی کاخ سفید ربطی به مسکو ندارد.به گفته کرملین، استعفای آقای فلین امری صرفا داخلی بوده و روسیه در آن دخالتی ندارد.بر اساس گزارش فوق، روس‌ها هیچ نیتی برای دخالت در انتخابات دیگر کشورها ندارند.

خبرگزاری فارس: منابع وزارت دفاع آلمان اعلام کردند که این کشور افزایش همکاری‌های نظامی و دفاعی با شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و نروژ را در دستور کار دارد. در هفته آتی آلمان می‌خواهد ناوگان مشترک متشکل از هواپیماهای C-130J با فرانسه تشکیل دهد. همچنین تشکیل ناوگانی با هلند از ایرباس‌های A330 در دستور کار قرار دارد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ژاپن گفت در صورت بازگردانی جزایر کوریل به این کشور، بر اساس معاهده مشترک میان توکیو و واشنگتن، مسئولیت محافظت از آن‌ها برعهده آمریکا است. فومیو کیشیدا ، وزیر خارجه ژاپن گفت بر اساس معاهده 1960 که توافق همکاری امنیتی مشترک میان واشنگتن و توکیو است، درصورت انتقال جزایر کوریل به ژاپن، محافظت از آن‌ها بر عهده آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری فارس: فرمانده ناوهواپیمابر «ادمیرال کوزنتسوف» که اخیرا پس از دستور رئیس‌جمهور روسیه به ماموریت خود در سوریه پایان داد و به روسیه برگشت، امروز سه شنبه از تحرکات نظامی ناتو در قبال این ناو روسی خبر داد. «سرگئی آرتامونوف» گفت: «در جریان سفر، ما حضور 50 تا 60 کشتی ناتو در نزدیکی‌مان را شناسایی کردیم. در برخی جاها، همزمان 10 تا 11 کشتی(ناتو) ما را دنبال می‌کردند».

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، ساعاتی پس از بازگشت از آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی با ان اچ کی، درباره جزئیات مربوط به دیدار و گفت و گوی دو روزه اش با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، صحبت کرد. آبه گفت: “رییس جمهور ترامپ بطور شگفت آوری یک شنونده خوب است با وجود آن که ممکن است خلاف آن به نظر برسد. او همچنین خیلی رک و روراست است. اما به شعارهای انتخاباتیش بسیار متعهد می باشد.”مقامات ژاپنی می گویند که این اجلاس سران موفقیت بسیار بزرگی در زمینه همکاری های امنیتی محسوب می شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تاکنون از توافق حاصله در نوامبر سال گذشته برای کاهش میزان تولید نفت پیروی کرده اند.بر اساس این توافق، کشورهای عضو «اوپک» سقف مجموع تولید خود را از ژانویه تا ژوئن به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز محدود می کنند تا روند کاهش بهای نفت خام متوقف شود.اعضای اوپک روز دوشنبه گفتند که کل تولید در ماه ژانویه ۸۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت و به ۳۲ میلیون و ۱۳۹ هزار بشکه در روز رسید.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  چین کره شمالی را به دلیل انجام آزمایش موشکی اخیرش مورد انتقاد قرار داد اما برنامه های هسته ای و موشکی آن کشور را به اختلافاتش با ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی نسبت داد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری روزانه اظهاراتی را درباره آزمایش موشکی روز یکشنبه کره شمالی ایراد کرد.وی گفت چین با پرتاب های کره شمالی که ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، مخالف می باشد.

العالم فارسی: آلمان روز دوشنبه اعلام کرد ملاقات آنگلا مرکل و مقامات این کشور را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به تعویق انداخته است. به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، این ملاقات که برای اواسط سال 2017 برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل قوانین جدید مصوب اسرائیل لغو شده است.اسرائیل هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که ساخت هزاران خانه قدیمی را در مناطق متعلق به فلسطینی‌ها در «جودیا و سامریا» قانونی اعلام و از آن‌ها حمایت می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه قزاقستان بر این باور است که مذاکرات آتی ۲ روزه در شهر آستانه در خصوص نظارت بر آتش بس در سوریه، می‌تواند به عنوان زمینه ساز اصلی برای گفتگوهای آشتی و صلح در ژنو باشد. «غیرت عبدرحمانوف» وزیر خارجه قزاقستان امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی تاکید کرد: مذاکرات آتی 2 روزه در شهر آستانه درباره نظارت بر آتش بس اعلام شده در سوریه خواهد بود و این نشست می تواند زمینه ساز و چارچوب اصلی گفتگوهای ژنو باشد.استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، مذاکرات ژنو را از 8 فوریه به 20 فوریه موکول کرده است.

خبرگزاری ایرنا:   روزنامه  واشنگتن پست نوشت: کناره گیری ‘مایکل فلین’ از مقام مشاور امنیت ملی ‘دونالد ترامپ’ در اواخر دوشنبه شب (دیشب)، ثابت کرد که حتی برای این غیر متعارفترین رئیس جمهوری (ترامپ) هم، برخی قواعد کهن سیاسی واشنگتن محترم است.روزنامه آمریکایی امروز (سه شنبه) در تفسیری پیرامون این استعفاء افزود: فلین و در کل دولت ترامپ تمام پنج روز گذشته را در حالت دفاعی بودند. علت آن هم گزارشی بود که واشنگتن پست منتشر کرد و از گفت وگوهای فلین با ‘سرگئی کیسلیاک’ سفیر روسیه در واشنگتن پیرامون موضوع تحریمهای روسیه بود پرده برداشت.

پارس تودی:  منابع خبری از افزایش حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای اروپایی خبر می دهند. به گزارش رسانه های آلمان، در ادامۀ افزایش حضور نظامی امریکا و ناتو در شرق اروپا به بهانۀ مقابله با «تهدید روسیه»، ده‌ها فروند بالگرد شینوک، آپاچی و بلک هاوک در بندر برمرهافن آلمان تخلیه شده است.

 پارس تودی:  اتحادیه اروپا به دولت انگلیس در خصوص انعقاد برخی معاهدات خاص با کشورهای عضو آن اتحادیه هشدار داد. رئیس کمیسیون اروپا گفت، انگلیس اجازه ندارد با کشورهای اروپایی مذاکراتی خاص درباره مسائل مختلف داشته باشد و معاهده هایی خاص منعقد کند. « ژان کلود یونکر» افزود، اتحادیه اروپا خواستار انجام مذاکرات منسجم با انگلیس در جبهه ای متحد است و این کشور حق ندارد با کشورهای عضو به طور جداگانه مذاکراتی برای انعقاد معاهده داشته باشد.

پرس تی وی : جمهوری خودمختار سومالی‌لند با احداث پایگاه نظامی امارات متحدۀ عربی در شهر ساحلی بربره در ساحل دریای سرخ موافقت کرده است.چراغ سبز برای راه‌اندازی این پایگاه نظامی در حالی صادرشده است که ابوظبی هم‌اکنون یک پایگاه نظامی در بندر عصب در اریتره در منطقه شاخ افریقا دارد و از این پایگاه برای حملات هوایی به یمن، در چارچوب ائتلاف نظامی تحت امر عربستان سعودی، استفاده می‌کند.

خبرگزاری مهر: «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در نظر دارد با حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ که قرار است از روز ۱۷ فوریه (۲۹بهمن) برگزار شود با مقامات دفاعی کشورهای شرکت کننده دیدار و گفتگو کند. این در حالی است که هفته گذشته «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان پس از دیدار با  همتای آمریکایی خود در پنتاگون خاطرنشان کرد که درخواست های آمریکا از اعضای ناتو برای افزایش هزینه ها جای بحث و اعمال نظر دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *