جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading
28بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ برگزاری نشست وزیران خارجه گروه بیست در آلمان و …

۱۳۹۵/۱۱/۲۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: شهر بُن امروز میزبان وزیران خارجه۲۰ کشور صنعتی بزرگ، اظهارات دی‌میستورا درباره دستورکار نشست ژنو، درخواست نتانیاهو از ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه، برگزاری روز دوم مذاکرات سوریه در «آستانه»، پایان عملیات نیروهای ارتش ترکیه در الباب سوریه، واکنش پیونگ‌یانگ به اعتراضات به آزمایش موشکی اخیر این کشور، تاکیدآمریکا بر افزایش هزینه های دفاعی کشورهای عضو ناتو، هشدار دبیرکل سازمان ملل درخصوص وضعیت آشوب زده جهان، هشدارروسیه به آمریکا، تاکید آنکارا برایجاد سریع منطقه امن در سوریه،گمانه زنی ها درباره تعیین مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید و هشدار موگرینی درباره خطرامریکا برای بی‌ثباتی در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیران امور خارجه ۲۰ کشور صنعتی بزرگ امروز (پنجشنبه) برای شرکت در نشست جی ۲۰ در آلمان گردهم می‌آیند.‌ در نشست جی ۲۰ تمام توجهات به سمت رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه جدید آمریکا متمرکز است که چهارشنبه شب وارد آلمان شد. کشورهای عضو به دنبال شناسایی مواضع واشنگتن برای چهار سال آتی هستند. در نشست دو روزه جی ۲۰ در شهر بُن آلمان، متحدان آمریکا قصد دارند اطمینان حاصل کنند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا دستاوردهای یک دهه همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی، توسعه بین‌الملل و اقتصاد جهانی را هدر نخواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در سخنانی اظهار داشت، مذاکرات ژنو که ۲۳ فوریه به صورت رسمی آغاز می‌شود با محوریت قانون اساسی جدید سوریه و برگزاری انتخابات خواهد بود. استفان دی‌میستورا در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: هیئت‌های شرکت کننده در ژنو از ۲۰ فوریه برای برگزاری دیدارهای دوجانبه با هیئت سازمان ملل پیش از آغاز رسمی مذاکرات در ژنو حضور خواهند یافت.وی همچنین بر لزوم تقویت تلاش‌ها برای حمایت از روند سیاسی تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع رسانه‌ای اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ درخواست کرده است که واشنگتن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. نتانیاهو در دیدار روز چهارشنبه خود با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید از او خواسته است حاکمیت اسرائیل را بر بلندی‌های جولان سوریه که در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ اشغال کرد، به رسمیت بشناسد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد: وزارت دفاع آمریکا احتمالا نیروی زمینی برای جنگ در شمال سوریه اعزام می‌کند تا روند جنگ با داعش را سرعت دهد. یک مقام دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد: احتمال دارد شما به زودی شاهد نیروهای جنگی زمینی آمریکا در سوریه باشید.

خبرگزاری فارس:  روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از مقامات چند کشور خاورمیانه نوشته است که واشنگتن در حال مذاکره با متحدان عربی خود برای ایجاد ائتلافی نظامی شبیه به ناتو علیه ایران است.وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از چندین مقام خاورمیانه‌ای نوشت: «دولت ترامپ در مذاکرات با متحدان عربی(آمریکا) است تا آنها یک ائتلاف نظامی تشکیل دهند؛ ائتلافی که برای مقابله با ایران دشمن مشترکشان، با اسرائیل تبادل اطلاعاتی خواهد داشت».

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه قزاقستان که میزبان مذاکرات آتش‌بس سوریه است، اعلام کرد که 9 گروه از معارضان مسلح برای شرکت در نشست، حضور دارند. سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که 9 گروه از معارضان مسلح سوریه، شب گذشته برای شرکت در نشست آستانه، وارد این شهر شده‌اند و نشست روز اول میان هیأت سوری، روسیه، ترکی و اردنی برگزار شد. دو دور مذاکرات صبح امروز (پنج‌شنبه) برگزار شده و در حال حاضر سومین دور مذاکرات در سطح عالی در حال برگزاری است.

خبرگزاری فارس:  نظرسنجی صورت گرفته در دو هفته گذشته در آمریکا از کاهش وجهه این کشور از منظر جهانی و احترام قائل نشدن سران دیگر ممالک برای رئیس جمهور جدید آمریکا حکایت دارد. آخرین نظرسنجی‌ موسسه «گالوپ» نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بر این باورند که جهانیان کشورشان را در جایگاه نامطلوب‌تری نسبت به سال‌های گذشته می‌بینند.بر این اساس،دیدگاه نامطلوب اهالی جهان به آمریکا 57 درصد و دیدگاه مطلوب به این کشور 42 درصد است. این بدترین تصویر ارائه شده از این کشور در ده سال اخیر است.

خبرگزاری فارس:رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه خبر داد که نیروهای این کشور عملیات خود را در شهر الباب در استان حلب به پایان رسانده اند. «خلوصی آکار» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه تأکید کرد که نیروهای ترکیه در حال پاکسازی مناطق الباب در حلب سوریه هستند.شبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از آکار گزارش داد که وی پس از دیدار با «غانم بن شاهین الغانم» همتای قطری خود اعلام کرده است که عملیات نیروهای ترکیه در الباب سوریه به پایان رسیده است.

خبرگزاری فارس: سفیر کره شمالی در روسیه تأکید کرد که آزمایش موشکی اخیر این کشور صرفا با هدف مقابله با تهدید هسته‌ای رو به افزایش آمریکا و ارتقاء صلح و امنیت در شبه جزیره کره صورت گرفته است. «کیم هیون‌جونگ‌» سفیر کره شمالی در روسیه امروز پنج‌شنبه اعلام کرد، آزمایش موشکی اخیر کره شمالی صرفا به منظور ارتقاء امنیت در شبه‌جزیره کره انجام گرفته است.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از سیاست‌های کشورهای غربی در سوریه تأکید کرد که دمشق قصد دارد همه اراضی خود را از تروریستها پس بگیرد. اسد در مصاحبه با رادیو 1 اروپا تصریح کرد: «قصد داریم همه اراضی خود را از تروریستها پس بگیریم و زمانی در جنگ پیروز خواهیم شد که بتوانیم آنان را از سوریه بیرون برانیم». وی با بیان این مطلب افزود: غرب از گروههای مسلح با این ادعا که میانه رو هستند حمایت کرد، ولی با این کار از القاعده حمایت کرد و در حال حاضر هزینه سیاستهای خود در سوریه را میپردازد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، خواستار آن شده است که کشورهای عضو ناتو هزینه های دفاعی خود را افزایش دهند و در همین حال بر تداوم تعهد آمریکا به این اتحاد نیز تاکید کرد. ماتیس روز چهارشنبه برای نخستین بار به عنوان رییس پنتاگون، در نشست وزیران دفاع کشورهای ناتو در بروکسل شرکت کرد.

خبرگزاری مهر:   رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ادعای اینکه روسیه یک تهدید بین المللی است، تأکید کرد: اگر قرار به کاهش تحریم های مذکور باشد، یقیناً باید با تنظیم قانونی نگذاریم آن ها از بین بروند. «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز در اظهاراتی اعلام کرد که از تنظیم لایحه ای درخصوص تحریم های روسیه حمایت کرده تا از این طریق مانع از فرسایشی شدن این تحریم ها و یا از بین رفتن آن ها توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کشورش شود.

 خبرگزاری مهر:   دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن «آشوب زده و پرهرج و مرج» خواندن وضعیت کنونی جهان، در مورد «ظهور یک لحظه فوق العاده خطرناک» در تاریخ جهان هشدار داد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل متحد ضمن «آشوب زده و پرهرج و مرج» خواندن وضعیت کنونی جهان، در مورد ظهور «یک لحظه فوق العاده خطرناک» در تاریخ جهان هشدار داد و گفت که یک اروپای متحد برای جلوگیری از مغلوب شدن جهان در برابر روند رو به گسترش درگیریها امری ضروری است.

العالم فارسی: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یک بار دیگر بر پایبندی خود به حمایت از نیروهای مسلح اوکراین تأکید کرده و از کییف خواست اصلاحات لازم را برای افزایش کارآیی صنایع نظامی خود انجام دهد. “کورتنی هیلسون”، سخنگوی پنتاگون پس از دیدار “باب ورک”، معاون اول وزیر دفاع آمریکا با “بافیل کلیمکین”، وزیر امور خارجه اوکراین با تأکید بر این موضوع گفت: ” این مقام مسئول آمریکایی تأکید کرده است که آمریکا همچنان برای حمایت قدرتمندانه از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و تقویت توان نیروهای مسلح آن مصمم است.

خبرگزاری تسنیم: دولت جدید آمریکا به تدریج نیروهای نظامی این کشور در عراق و افغانستان را افزایش می‌دهد تا بتواند بر روند تحولات منطقه تاثیرگذار باشد. یک مقام آگاه حزب جمهوری خواه آمریکا فاش کرده است که دولت جدید آمریکا در نظر دارد نیروهای نظامی مضاعفی را به عراق و افغانستان اعزام کند. صحبت احتمالا بر سر اعزام چند هزار سرباز دیگر به این کشورهاست. تاریخ دقیق این اعزام هنوز مشخص نیست، ولی به گفته این منبع خبری، این مسئله طی ماههای آینده تحقق خواهد یافت. 

خبرگزاری ایرنا: سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه تاکید جیمز متیس همتای آمریکایی را مبنی بر اینکه واشنگتن و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید در مذاکره با مسکو از موضع برتر سخن بگویند، رد کرد. وزیر دفاع آمریکا در نشست همتایان خود از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که روز سه شنبه در بروکسل برگزار شد، با تاکید بر لزوم برتری این کشور در برابر روسیه، گفت: در حالیکه واشنگتن و متحدانش برای همکاری با مسکو تلاش می کنند، اگر روسیه تصمیم به انجام اقدام های متناقض قوانین بین المللی بگیرد، باید دفاع کنیم.

یورونیوز: پیمان تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و کانادا روز چهارشنبه به تایید پارلمان اروپا رسید.با آغاز این پیمان، اتحادیه اروپا و کانادا تجارت چند میلیارد دلاری فیمابین را آغاز خواهند کرد. بخش هایی از این پیمان بویژه در مورد سرمایه گذاری تنها هنگامی قابل اجراست که پارلمان های بیش از ۳۰ کشور این توافق را مورد تایید قرار دهند. اقدامی که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد و برخی از کشورها نیز که مخالف آن هستند ممکن است از تایید آن اجتناب کنند.

خبرآنلاین: وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که باید به منظور اسکان هزاران آواره سوری، طرح ایجاد «منطقه امن» در سوریه هر چه سریع‌تر اجرا شود.«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه در قطر اعلام کرد که ایده ایجاد «مناطق امن» در شمال سوریه بایستی هر چه سریع‌تر به‌منظور اسکان هزاران آواره سوری، اجرا شود.

پرس تی وی : بر اساس یک گزارش دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، به دریاسالار رابرت هاروارد پیشنهاد تصدی پُست مشاور امنیت ملی کاخ سفید را داده است.خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از 2 مقام امریکایی مطلع منتشر کرد که نامشان ذکر نشده است.

پرس تی وی : ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه چهارشنبه در نشستی خبری گفت: «ما قلمرو خود را پس نمی‌دهیم. کریمه متعلق به روسیه است.» شبه‌جزیرۀ کریمه طی یک همه‌پرسی در 17 مارس 2014 (26 اسفند 1392) از اوکراین جدا شد و با رأی موافق 96/8 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رسماً به روسیه ملحق شد. ترامپ روز چهارشنبه در توئیتر اعلام کرد: «کریمه در زمان دولت اوباما به تصرف روسیه درآمد. آیا اوباما بیش از حد در قبال روسیه نرمش نشان داد؟»

پرس تی وی :  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا  هشدار داده است تضاد و اختلاف کنونی در امریکا ممکن است به بی‌ثباتی سایر نقاط جهان منجر شود. موگرینی در مصاحبه با روزنامۀ آلمانی دی ولت که چهارشنبه (27 بهمن) منتشر شد، گفت: «من هرگز امریکا را این‌قدر دوقطبی، دارای اختلاف و زیر بار سنگین مناقشه‌ها ندیده‌ بودم. بااین‌وجود، هر کس بخواهد نقش یک رهبر جهانی را ایفا کند باید ازنظر داخلی قدرتمند، دارای اعتمادبه‌نفس و منسجم باشد.»

دویچه وله: دولت آلمان تأکید کرد که به راه حل دو کشور برای حل موضوع فلسطین همچنان پایبند است. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان این مطلب را بیان کرد. یکی از سخنگویان دولت آمریکا گفته است ، واشنگتن دیگر شروطی برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تعیین نخواهد کرد و همچنین بر “راه حل تشکیل دو کشور پافشاری نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *