جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رئیس‌جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی می‌شود

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی خواهد شد، افزود: اراده و خواست ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان تحت لوای انسجام و یکپارچگی برای آزادی قدس و پیروزی فلسطین حتما محقق خواهد شد.

سندرز: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی نتانیاهو نشان داده‌اند

تهران- ایرنا- برنی سندرز نماینده مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به تامین مالی رژیم صهیونیستی در این جنگ وحشتناک ادامه دهیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی بنیامین نتانیاهو نشان داده‌اند.

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

Loading
2اسفندماه 1395

رسانه ها؛ دورخیز اردوغان برای پاکسازی رقه و…

۱۳۹۵/۱۲/۰۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آمادگی ترکیه برای پاکسازی رقه از داعش با همکاری آمریکا ، آغاز آتش‌بس در اوکراین از امروز،افشاگری‌های جدید از نشست محرمانه نتانیاهو با رهبران عرب و جان کری، سفروزیر دفاع جدید آمریکا به عراق ، استقرار تجهیزات توپخانه ای ارتش پاکستان در مرز افغانستان ،آماده باش کامل ارتش کره جنوبی ، تغییر مواضع قطر در قبال «بشار اسد»، شادمانی الجبیر ازموضع سختگیرانه ترامپ علیه ایران ، آماده شدن واشنگتن برای میزبانی مقامات کرۀ شمالی، پیش نویس جدید ممنوعیت مهاجرتی به آمریکا، ناتوانی سیستم‌های موشکی پیشرفتۀ ساخت امریکا در سرنگونی موشک‌های یمن و رونمایی از سامانه موشکی اس۵۰۰ درروسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   رئیس‌ جمهور ترکیه اعلام کرد، اگر توافق میان آنکارا و ائتلاف ضد داعش حاصل شود، آنکارا به پاکسازی رقه از نیروهای داعش اقدام خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گردهمایی در استان غازی‌آنتپ اعلام کرد: اگر توافق و شرایط برای همکاری با آمریکا و ائتلاف فراهم شود در این صورت ما رقه را به طور کامل از داعش پاکسازی خواهیم کرد.وی ادامه داد: ارتش ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه تحت حمایت آنکارا عملیات موفقیت آمیزی در شهر الباب در شمال سوریه داشته و اکنون رقه هدف بعدی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آتش‌بسی که اخیرا وزیر خارجه روسیه خبر از اجرای آن داده بود، از امروز(دوشنبه) ۲۰ فوریه در اوکراین آغاز شده اما برخی تحولات اخیر نظیر اقدام رئیس جمهور روسیه در به رسمیت شناختن گذرنامه صادره از مناطق جدایی‌طلب اوکراین این آتش‌بس را تحت‌الشعاع قرار داده است.توافق مربوط به این آتش‌بس اخیرا از سوی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به عنوان تلاشی‌ جدید برای اجرای توافقنامه صلح مینسک اعلام شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روزنامه هاآرتص افشاگری‌های بیشتری را در مورد طرح آمریکا مطرح کرده است؛ طرحی که در نشست محرمانه میان وزیر خارجه سابق آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس جمهوری مصر و پادشاه اردن سال گذشته میلادی در عقبه اردن مطرح شد. این روزنامه عبری زبان نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار محرمانه با جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا با حضور عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن در سال گذشته میلادی در شهر عقبه اردن پیشنهاد طرحی جهت توقف ساخت‌ و سازهای شهرک‌های یهودی نشین در اراضی فلسطینی‌ها را مطرح کرد و در مقابل آن از آمریکا خواست شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری را به رسمیت بشناسد.

خبرگزاری فارس:  فرمانده نظامی یمن منطقه راهبردی نهم در شرق استان صنعا را در کنترل کامل ارتش و کمیته‌های مردمی خواند و گفت: آمریکا درصدد اعزام ارتش زمینی عربستان به داخل یمن و عملی کردن طرح جدایی جنوب از شمال یمن است. «ابراهیم السراجی»، اظهار داشت: ائتلاف سعودی ظرف 2 ماه گذشته با همه توان خود به دنبال اشغال شهر نهم دروازه صنعا بود اما در پی مقاومت جانانه رزمندگان یمنی عملیات را متوقف و عقب نشینی کرد.

خبرگزاری فارس:  بنیاد بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) گزارش داده فروش جهانی تسلیحات در پنج سال گذشته به بالاترین سطح خود در مقایسه با سال 1990 رسید و هند، سعودی در صدر خریداران سلاح قرار گرفتند.در این گزارش تاکید شده که فروش جهانی تسلیحات در 5 سال گذشته به بالاترین سطح خود در مقایسه با سال 1990 رسیده است.

خبرگزاری فارس:  وزیر دفاع آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد شده تا با مقامات عراق و همچنین با نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور دیدار کند. «جیمز متیس» وزیر دفاع جدید آمریکا امروز دوشنبه در سفری از قبل اعلام نشده، وارد پایتخت عراق شد.متیس اندکی قبل از ورود به بغداد و در فرودگاه «ابوظبی»، بر خلاف سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که او به عراق نیامده که بر نفت این کشور مسلط شود. او گفت: «ما اینجا نیستیم که نفت کسی را برداریم».

خبرگزاری مهر: به دنبال افزایش اقدامات امنیتی در مرزهای پاکستان پس از حمله انتحاری در ایالت «سند» این کشور، ارتش پاکستان امروز تجهیزات توپخانه ای را در مرزهای خود با افغانستان مستقر کرد.به گفته ارتش پاکستان، استقرار این توپخانه ها برای کنترل عبور و مرور تروریست ها در مرزهای این کشور با افغانستان است.

  خبرگزاری مهر:   وزارت دفاع کره جنوبی از آماده باش کامل ارتش این کشور به دنبال کشته شدن برادر ناتنی رهبر کره شمالی خبر داد. «مون سانگ گیون» سخنگوی ستاد وزارت دفاع سئول گفت: به دنبال کشته شدن «کیم جونگ نام» برادر ناتنی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، ارتش کره جنوبی در حال آماده باش کامل بسر می برد.وی دوشنبه در یک مصاحبه خبری افزود: پس از به قتل رسیدن برادر ناتنی رهبر کره شمالی و احتمال اتخاذ اقدامات پیش بینی نشده از جانب مقامات این کشور، ارتش سئول در حال آماده باش کامل بسر می برد.

 خبرگزاری مهر:  سفیر روسیه در قطر اعلام کرد که دوحه موضع خود را در قبال رئیس جمهوری سوریه تغییر داده است و مقامات قطری با تعیین سرنوشت بشار اسد از سوی مردم سوریه موافق هستند. از آغاز بحران سوریه، قطر از جمله کشورهایی بود که با تامین مالی گروه های تروریستی در سوریه و همچنین تجهیز تسلیحاتی آنها نقش پر رنگی در گسترش این بحران ایفا کرد اما با این وجود «نور محمد خولوف» سفر روسیه در قطر، اعلام کرده که هم اکنون قطر با موضع مسکو در این خصوص که سرنوشت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه باید از سوی مردم این کشور تعیین شود، موافق است.

خبرگزاری تسنیم:  براساس جدیدترین نظر سنجی اکثر شهروندان آلمانی با شک و تردید به سیاست خارجی ترامپ و دوران ریاست جمهوری وی در آمریکا نگریسته و درباره شرایط سیاسی امنیتی جهانی در سایه دولت جدید آمریکا بسیار نگرانند.به گزارش هفته نامه “اشپیگل”، بسیاری از کارشناسان امنیتی درباره سیاست خارجی رئیس جمهور جدید آمریکا تردید دارند و این موضع گیری است که اکثر شهروندان آلمانی هم با آن موافقند.بر اساس نتایج نظرسنجی آنلاین موسسه “سیوی”، در حال حاضر نیمی از شهروندان آلمانی دوران کوتاه ریاست جمهوری ترامپ بر آمریکا را بسیار بد و 23 درصد دیگر نیز آن را بسیار بد می‌دانند.

خبرگزاری تسنیم:  بر اساس جدیدترین نظرسنجی؛مردم روسیه به قدرت دفاعی ارتش اعتماد کامل دارند. به گزارش روزنامه «ایزوستیا»، اکثریت قریب به اتفاق مردم روسیه، یعنی 84 درصد آنها، بر این باورند که ارتش روسیه کاملا قادر است از کشورشان در صورت بروز هر نوع تهدید نظامی دفاع کند. 61 درصد از مردم نیز مایلند نزدیکان آنها وظیفه اجتماعی خود را انجام داده و در ارتش خدمت کنند.این اطلاعات در نظرسنجی که از سوی مرکز «لیوادا» به مناسبت نزدیک شدن به روز “دفاع از میهن” (23 فوریه) انجام گرفته، مشخص شده است.

خبرگزاری تسنیم:  “عادل الجبیر”، وزیر امور خارجه عربستان در گفتگو با هفته‌نامه “اشپیگل” درباره آینده سیاست امنیتی بین المللی تحت ریاست جمهوری “دونالد ترامپ” در آمریکا گفت: من در این باره ترسی ندارم. ما بسیار خوش‌بین هستیم. ما انتظار همکاری بسیار تنگاتنگ‌تر از سابق با آمریکا را داریم.وی در ادامه تعریف و تمجیدهای خود از دولت جدید آمریکا گفت: آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ نقش قدرتمندی را در دنیا ایفا کرده، با تروریسم داعش مبارزه کرده و می‌خواهد ایران را قدرتمندانه‌تر کنترل کند. همه اینها اهداف ما نیز هست.

العالم فارسی:  یک روزنامه آمریکایی مدعی شد تلاش ها برای اقناع مقامات ارشد کره شمالی برای سفر به آمریکا برای دیدار با مقامات سابق آمریکا ادامه دارد. در صورت عملی شدن این تلاش ها، این دیدار اولین نشست مقامات کره ای و آمریکایی از حدود پنج سال پیش تاکنون خواهد بود. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت ، این مذاکرات روشن ترین دلیل برآن خواهد بود که “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی مایل به برقراری ارتباط با دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکاست.

خبرگزاری ایرنا: واشنگتن پست نوشت: اگر دولت ‘ترامپ’ هواپیماهای جنگنده F-16 به بحرین بفروشد، یعنی سیاست سرکوب در بحرین را تائید کرده و دیگر نمی تواند مدعی حرمت نهادن به موضوع حقوق بشر باشد . ‘جاش راگین’ در واشنگتن پست افزود: ‘ رکس تیلرسون’ وزیر خارجه آمریکا در صحبت هایی در جلسه رای اعتماد خود گفت: ‘ معیار و ارزشهای ما در موضوع حقوق بشر؛ منافع ماست، با این حساب هیچ بعید نیست تیلرسون در اولین انجام وظیفه مهمش در این مقام؛ مترصد شود معیار اصلی رعایت حقوق بشر را در مورد کشور کوچک اما استراتژیک ‘بحرین ‘ در حاشیه ‘خلیج فارس’ ؛ به کلی زیر پا بگذارد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وال استریت ژورنال اعلام کرد پیش نویس نسخه جدید فرمان رئیس جمهورآمریکا بر همان هفت کشور مسلمان متمرکز است اما در آن افراد دارای گرین کارت مستثنی شده اند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا اعلام کرد پیش نویس نسخه جدید فرمان رئیس جمهور آمریکا در زمینه ممنوعیت های مهاجرتی به این کشور همان هفت کشوری را هدف می گیرد که در فرمان اجرایی اولیه رئیس جمهور به آنها اشاره شده بود. در این نسخه از ورود افرادی که دارای روادید سفر به آمریکا هستند حتی اگر تاکنون از آن استفاده نکرده باشند جلوگیری نخواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: ولادیمیر شامانوف رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد مسکو انتظار همکاری معنادار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم بین المللی را دارد.ولادیمیر شامانوف در دیدار با شماری از وابستگان نظامی خارجی در روسیه گفت تروریسم بین المللی همانند یک شبکه ارتباطی است . اگر شما یک سر آن را قطع کنید ، دو سر جدید به جای آن رشد می کند و بنا بر این یک کشور یا یک گروه از کشورها به تنهایی نمی توانند آن را شکست دهند و به این دلیل است که ما به دنبال همکاری معنادار با دونالد ترامپ و رهبران جدید کشورهای اروپایی هستیم که به زودی انتخاب می شوند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دولت ژاپن در حال درخواست ازمقامهای دولت های محلی، خطوط اصلی راه آهن و شرکت های مخابرات تا از یکپارچگی نقش خود در سامانه هشدار اضطراری سراسری اطمینان حاصل کنند. این اقدام احتیاطی در پی پرتاب آزمایشی یک موشک در روز دوازدهم ماه فوریه توسط کره شمالی است. کره شمالی گفت که آن موشک، مدل جدید و میان برد یک موشک بالستیک مخصوص پرتاب از زیردریایی است. این کشور اشاره کرد که ممکن است بزودی اقدام به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره پیما کند.

پرس تی وی : ارتش یمن از ناتوانی سیستم‌های موشکی پیشرفتۀ ساخت امریکا در سرنگونی موشک‌های یمنی خبر داد. در بیانیۀ ارتش یمن آمده است بالا رفتن کیفیت و دقت اصابت موشک‌های بالستیک یمن باعث شده است سامانۀ موشکی پاتریوت که سال گذشته امریکا در اختیار عربستان قرار داد، نتواند آن‌ها را سرنگون کند.بر اساس این بیانیه، ارتقای کیفیت موشک‌های یمن که نقشی تعیین‌کننده در میدان جنگ دارند، دستاوردی بزرگ در حوزۀ توانمندی نظامی یمن محسوب می‌شود.

یورونیوز: در حالیکه دولت و مردم یونان چشم براه رسیدن به توافق کشورهای منطقه یورو در مورد پایان دادن به ارزیابی اصلاح اقتصادی این کشور هستند، رسیدن به این توافق در نشست مهم وزیران دارایی حوزه پولی یورو موسوم به «یورو گروپ» که روز دوشنبه برگزار می شود، بعید بنظر می رسد. تایید اصلاحات صورت گرفته شرط پرداخت قسمت دیگری از بسته کمک مالی به این کشور است.با اینکه کشورهای اروپایی حوزه یورو و وام دهندگان، روند رشد اقتصادی و اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی در یونان را مثبت ارزیابی می کنند اما آن را کافی نمی دانند و بر لزوم اجرای اصلاحات اقتصادی تاکید دارند.

خبرآنلاین: معاون وزیر دفاع روسیه از زمان آماده شدن اولین نمونه جدید سامانه موشک‌های ضد هوایی اس 500 خبر داد. یوری بوریسف، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که اقدامات جهت به روزرسانی این سامانه بر اساس طرح تدوین شده برای آن انجام می‌شود و این سامانه با فرارسیدن سال 2020 آماده خواهد بود.سامانه ضدهوایی اس 500 نسل جدیدی از سامانه‌های موشک‌های ضد هوایی زمین به هوا است.

 دویچه وله: لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تحریم‌های بیشتر ایران به خاطر برنامه‌های موشکی این کشور شد.گراهام تاکید کرد که او و نمایندگان دیگر جمهوری‌خواه در سنای آمریکا بر این نظرند که ایران باید پاسخگوی اقدامات خود در زمینه برنامه‌های موشک دوربرد باشد. این سناتور آمریکایی در سخنان‌اش در باره ایران مدعی شد این کشور “بازیگری بد در صحنه‌ی جهانی” است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *