جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز همدردی ایران با دولت و ملت عمان

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درگذشت تعدادی از شهروندان عمانی در حادثه ناگوار سیل در این کشور را به دولت و مردم سلطنت عمان بویژه خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

چین و آلمان خواستار همکاری جهانی برای کنترل تنش‌ها شدند

تهران-ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهور چین در دیدار با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان با بیان اینکه در شرایط کنونی جهانی همه طرف‌ها باید برای جلوگیری از پیچیدگی و خارج شدن کنترل درگیری‌ها با یکدیگر همکاری کنند، تصریح کرد: طرفین با تمرکز بر صلح و ثبات، به دنبال منافع خودخواهانه نبوده و بر شعله‌ور شدن آتش جنگ ندمند.

Loading
3 اسفند1395

رسانه ها ؛ اجلاس حمایت از انتفاضۀ فلسطین در تهران و…

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری ششمین دورۀ اجلاس بین‌المللی حمایت از انتفاضۀ فلسطین در تهران، آزمایش موشکی ارتش آمریکا،تاکید موگرینی به معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره لزوم اجرای کامل برجام، انتصاب مشاور امنیت ملی جدید آمریکا ، راهپیمایی گسترده علیه ترامپ در روز ملی "رئیس جمهور " ، آغاز خلع سلاح شورشیان فارک، دیدار رئیس شورای اروپا با معاون رئیس‌جمهور آمریکا، کاهش تنش میان تهران- ریاض؛ محور گفتگوهای امیر کویت و پادشاه عمان، انتقاد اولاند از سیاست دیوارکشی آمریکا در مرز مکزیک، تاکید ترامپ بر افزایش هزینه‌های نظامی ناتو تا پایان ۲۰۱۷ ، مذاکره روسیه با عربستان برای فروش جنگنده، هشدار دبیرکل حزب الله لبنان به اسرائیل ، مرگ ناگهانی نماینده روسیه در سازمان ملل و تشکیل "ناتو عربی" علیه ایران ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی :   ششمین دورۀ اجلاس بین‌المللی حمایت از انتفاضۀ فلسطین با حضور هیئت‌هایی از کشورهای مختلف جهان در تهران آغاز شد. در این اجلاس که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود، هیئت‌هایی از 80 کشور جهان حضور دارند.

پرس تی وی : ارتش امریکا در بحبوحۀ تنش‌ها بر سر آزمایش‌های موشکی کرده شمالی، چهار موشک بالستیک را از یک زیردریایی در اقیانوس آرام پرتاب کرده است. نیروی دریایی ارتش امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک زیردریایی مدل اوهایو چهار موشک ترایدنت را در منطقۀ آزمایش موشکی اقیانوس آرام به صورت موفقیت‌آمیز پرتاب کرده است.

پرس تی وی :  نتایج یک گزارش حاکی است ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2050 خواهد بود.یک شرکت چند ملیتی که خدمات اقتصادی حرفه‌ای ارائه می‌دهد، پیش‌بینی کرده است که ایران در سال 2050، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.شرکت «پرایس واتر هاوس کوپرز» که اغلب با مخفف PwC شناخته می‌شود، در گزارشی به پیش‌بینی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصادهای جهان در 33 سال آینده پرداخته است.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مقر این اتحادیه، بر لزوم «اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران» تاکید کرده است. فدریکا موگرینی در ادامه اظهارات اخیرش درباره لزوم ادامه اجرای برجام، در دیدار با معاون دونالد ترامپ باز هم این موضوع را تکرار کرده است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاروز دوشنبه در دفتر کارش در بروکسل، میزبان معاون رئیس جمهور آمریکا بود.

خبرگزاری فارس: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا «هربرت رابرت مک‌مستر» را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید انتخاب کرد تا یک نظامی دیگر وارد کابینه جدید دولت این کشور شود. «هربرت رابرت مک‌مستر» که سابقه طولانی در جنگهای آمریکا در عراق و افغانستان دارد، از افسران باسابقه ارتش آمریکا است. وی پیش از این، ریاست «مرکز تلفیق توانمندی‌های ارتش آمریکا» را به عهده داشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که داعش کنترل مناطق استراتژیکی در نزدیکی جولان و در مثلث مرزی سوریه، اردن و اسرائیل را به دست گرفته است. بنا بر اعلام این گروه که مرکز آن در لندن قرار دارد، گروه موسوم به “خالد بن ولید” که با داعش بیعت کرده، کنترل شهرک‌های “تسیل، سحم الجولان و عدوان” و بلندی‌های استراتژیک “جموع” در مثلث مرزی واقع بین جولان، اردن و استان درعا را به دست گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آمریکایی‌ها دوشنبه همزمان با 20 فوریه که در آمریکا روز ملی رئیس جمهور نامگذاری شده، به خیابان آمدند و شعار  ترامپ”رئیس‌جمهوری من نیست” سر دادند.این اعتراضات در ۲۹ شهر از جمله نیویورک،‌ شیکاگو و لس آنجلس برگزار شد. مخالفان رئیس‌جمهوری آمریکا و سیاست‌های دولت او شعارهایی در حمایت از حقوق زنان، مهاجران و تغییرات آب و هوایی نیز سر دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. سناتور جان مک‌کین که از حامیان سرسخت ارتقای روابط کشورش با ترکیه است، احتمالا درباره بحران سوریه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری و بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد، با ورود حدود ۷۰۰۰ تن از شورشیان مارکسیست فارک به مناطق خلع سلاح در سراسر این کشور، روند تحویل سلاح‌های آن‌ها به سازمان ملل اکنون می‌تواند آغاز شود. نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک سال گذشته میلادی با دولت توافق صلح امضا کردند تا به قدیمی‌ترین درگیری مسلحانه آمریکای لاتین که جان بیش از ۲۲۰ هزار تن را گرفته است، پایان دهند.خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا دوشنبه اعلام کرد: نیروهای فارک تا ماه ژوئن تمام سلاح‌های خود را تحویل خواهند داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بروکسل تاکید کرد،‌ در این نشست همه چیز برخلاف رویکردهای ناراحت کننده‌ای بود که گفته می‌شد دولت جدید آمریکا درقبال ناتو اتخاذ خواهد کرد. تاسک پس از دیدار با پنس توضیح داد: ما باید بر یک چیز توافق کنیم و آن این گذاره است که ناتو شکست نخورده است.

خبرگزاری مهر: سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در واکنش به حملات خمپاره ای پاکستان به شرق افغانستان، با خطرناک خواندن تنش های مرزی دو کشور خواهان حل سریع‌تر این مسئله از طریق مذاکرات شد.«چارلز کلیولند» سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در واکنش به حملات خمپاره ای از خاک پاکستان به افغانستان، هشدار داد که تنش میان دو کشور تبعات ویران کننده‌ای را در منطقه در پی دارد.وی تاکید کرد: دو کشور هرچه سریعتر باید به یک راه حل سیاسی دست یابند.

  خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه روسیه می گوید که سرویسهای اطلاعاتی آمریکا تماسهای سفیر روسیه در واشنگتن را مورد استراق سمع قرار داده اند. ‌ «سرگئی لاوروف»  گفت: «در ارتباط با رسوایی که پیرامون ژنرال فلین بوجود آمد، سرویسهای اطلاعاتی آمریکا به طور کاملاً رسمی به خبرنگاران – هرچند بطور ناشناس- اعلام کردند که تماسهای سفیر روسیه [سرگئی کیسلیاک] به طور مرتب مورد استراق سمع قرار می گرفتند».

خبرگزاری مهر:   کاهش تنشها میان ایران و کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» (GCC) محور گفتگوهای روز دوشنبه «شیخ صباح الاحمد جابر الصباح» امیر کویت و «سلطان قابوس» پادشاه عمان بود.به دنبال دیدار «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران از دو کشور عمان و کویت در چهارشنبه گذشته، امیر کویت در رأس هیأتی و برای دیداری سه روزه وارد کشور عمان شد.یکی از نمایندگان سیاسی که در این سفر امیر کویت را همراهی می کرد، به پایگاه خبری نشنال گفت که «پس از گفتگوی سلطان قابوس با رئیس جمهور ایران، [روند دستیابی به] یک راه حل صلح آمیز در منطقه بدون مشورت و رایزنی با امیر کویت کامل نخواهد بود».

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت ضمنی از سیاست دیوارکشی آمریکا در مرز خود با مکزیک انتقاد کرد. فرانسوا اولاند که روز دوشنبه در پایان بیست و پنجمین نشست فرانسه و اسپانیا در مالاگا سخنرانی می کرد، به صورت ضمنی از سیاستهای دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در زمینه کنترل مهاجران انتقاد کرد.وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این اروپاست که در موضوعاتی اساسی مانند حفاظت از مرزها، امنیت و کنترل مهاجرت، به ما اجازه می دهد سیاستی مشخص داشته باشیم. همچنین این اروپاست که در زمینه حقوق پناهندگی ما را ملزم به داشتن سیاست معین می کند.

خبرگزاری تسنیم: معاون رئیس‌جمهور آمریکا از تمایل ترامپ برای افزایش هزینه‌های نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو تا پایان امسال خبر داده است. مایکل پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در سخنانی در مقر ناتو در بروکسل، تصریح کرد: آمریکا سهم خود را انجام خواهد داد ولی اروپایی‌ها نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند. رئیس جمهور آمریکا منتظر پیشرفت واقعی تا پایان 2017 میلادی است.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر صنایع و تجارت روسیه از مذاکره کشورش با عربستان برای فروش سلاح و جنگنده به این کشور خبر داد. “دنیس مانتوروف” وزیر صنایع و تجارت روسیه تایید کرد که مسکو در حال مذاکره با ریاض برای فروش جنگنده و سلاح به عربستان است.مانتوروف در حاشیه شرکت در سیزدهمین نمایشگاه سلاح “IDEX 2017” در ابوظبی مذاکره با عربستان برای صدور جنگنده های روسی و سلاح برای نیروی زمینی را تایید کرد.

خبرگزاری تسنیم:  در حالی که هزاران شهروند انگلیسی با سفر رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور مخالف هستند، وزارت خارجه انگلیس از آمادگی خود برای استقبال گرم از ترامپ خبر داد.تظاهرات کنندگان ضمن در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی در اعتراض به سیاست‌های ترامپ، شعارهای شدیدی علیه او سر دادند.صدیق خان شهردار لندن روز یکشنبه خواستار لغو سفر ترامپ شده بود.

العالم فارسی:دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: امروز لبنان از عوامل اساسی برخوردار است که در دهه های گذشته از آن برخوردار نبوده است. در نتیجه این مسئله ما را در وضعیتی اطمینان بخش قرار می دهد که اسرائیل پیش از آنکه جرات کند و تصمیم جنگ را بگیرد باید هزاران و بلکه میلیونها مسئله را مدنظر قرار دهد و اگر تصمیم به جنگ بگیرد با رویارویی بزرگی روبرو می شود و چیزی بزرگتر از آنچه در جنگ 33 روزه رخ داد، به وقوع خواهد پیوست.سید حسن نصرالله تاکید کرد: من معتقدم انشاء الله پیروزی بعدی در هر جنگی که دشمن اسرائیلی به لبنان تحمیل کند بسیار بزرگتر از پیروزی جنگ ژوئیه (33 روزه) خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: چورکین سیاستمدار کهنه کار و نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در سن 64 سالگی و با 11 سال برعهده داشتن این مسئولیت به صورت ناگهانی در نیویورک درگذشت.منابع خبری روسی از جمله شبکه دوم تلویزیون دولتی در گزارش های اولیه خود علت فوت نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل را نارسائی قلبی اعلام کردند.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت آزمون رئیس جمهور آمریکا بیرون راندن ایران از سوریه است. «یوفال اشتاینتس» وزیر انرژی و عضو کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو روز  دوشنبه در کنفرانس رؤسای سازمان‌های اصلی یهودی در آمریکا گفت:  (اگر) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نتواند ایران را از سوریه بیرون براند و جلو نفوذ ایران را بگیرد ، این ناکامی تاثیر بسیار منفی بر آمریکا، اسرائیل و جهان می‌گذارد.وی افزود: جهان اکنون خطرناک ‌تر از قبل شده است و نظم جهانی بعد از آغاز بهار عربی هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیر دفاع کره جنوبی طبق گزارش ها گفته است که کشتن کیم جونگ نام با هدف رفع یک تهدید برای رژیم کره شمالی و خنثی کردن تلاشی برای سرنگونی آن بوده است. هان مین-کو در یک جلسه کمیته دفاعی پارلمان، درباره تجزیه و تحلیل دولت از این قتل که در فرودگاه صورت گرفت به قانونگذاران توضیح داد.

دویچه وله: برخی منابع خبری از تشکیل یک پیمان نظامی عربی با همراهی اسرائیل، آمریکا و ترکیه خبر می دهعند. هدف از این پیمان مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و این سیاستی است که استراتژیست‌های دولت ترامپ برای مقابله با بحران‌های خاورمیانه طراحی کرده‌اند.

پارس تودی:  رهبر جبهه ملی فرانسه اعلام کرد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تنها راه حل مناسب برای جلوگیری از قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در این کشور است.«مارین لوپن» رهبر ‏‏جبهه ملی ‏فرانسه و ‏‏نامزد ‏راست‌گرایان ‏‏تندرو ‏این کشور در ‏‏انتخابات ریاست ‏جمهوری ‏‏سال 2017، روز دوشنبه­ پس از دیدار با «سعد حریری» نخست وزیر لبنان در بیروت گفت: درچارچوب سیاست تنش‌زدایی اگر قرار باشد داعش در سوریه به قدرت برسد، امروز بشار اسد راه حل اطمینان بخش‌تری برای فرانسه است.رهبر ‏‏جبهه ملی ‏فرانسه در واقع با مطرح کردن بشار اسد به عنوان تنها راه حل مناسب برای سوریه، دیدگاهی بر خلاف موضع رسمی کنونی دولت فرانسه ارائه می‌کند.

خبرآنلاین: پیش‌ نویس جدید دستور مهاجرتی ترامپ منتشر شد. آسوشیتدپرس مدعی است بر اساس پیش‌ نویس جدید دستور مهاجرتی «دونالد ترامپ»، همان ۷ کشور پیشین از سفر به این کشور منع شده اند. در پیش نویس اخیر، افرادی که گذرنامه آمریکا را در اختیار دارند، حتی اگر از آن استفاده نیز نکرده اند می توانند به این کشور مسافرت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *