جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

تهران-ایرنا- پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

Loading
9 اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ افزایش بودجه سازمان‌های نظامی آمریکا و…

۱۳۹۵/۱۲/۰۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تصمیم ترامپ برای افزایش بودجه سازمان‌های نظامی آمریکا ، تقویت ناوگان نظامی روسیه در کریمه، فرمان اجرایی جدید مهاجرتی ترامپ، سفر اولین دیپلمات ارشد چینی به آمریکا از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، عقب‌نشینی یک‌جانبه مراکش از منطقه‌ای در جنوب صحرای غربی ، هشدار ترکیه به یونان، رونمایی جدیدترین دستاوردهای نظامی انصارالله یمن ، سفر وزیر خارجه آلمان به اتریش و ایتالیا،اختلاف کویت وعربستان بر سر جنگ یمن، تاکید روسیه برحضور مخالفان سوری در قالب یک هیئت در مذاکرات ژنو ، مخالفت جنبش های فلسطینی با استقرار نیروهای بین المللی در غزه و اعلام سر فصل های مذاکرات ژنو از سوی «دی میستورا» ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: کاخ سفید در حالی بودجه پیشنهادی وزارتخانه‌های فدرال را ارائه خواهد کرد که بودجه وزارت دفاع آمریکا با افزایش روبرو شده ولی بودجه وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های غیر نظامی آمریکا با کاهش همراه بوده است. 2 مقام آمریکایی آشنا به بودجه پیشنهادی واشنگتن، تاکید کردند: کاخ سفید امروز دوشنبه بودجه پیشنهادی نهادهای فدرال را ارائه خواهد کرد که در آن بودجه وزارت دفاع آمریکا مطابق با وعده‌های ترامپ با افزایش روبرو شده ولی بودجه وزارت خارجه، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای غیرنظامی با کاهش همراه بوده است.

خبرگزاری تسنیم:  روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: ناوگان نظامی-دریایی روسیه در شبه جزیره کریمه مجهز به مجموعه‌های موشکی زمین به هوا (ضدهواپیما) از نوع «بوک» شده است. وظیفه این سامانه‌ها تامین امنیت زیرساختارهای نظامی، کشتی‌ها و زیردریایی ها ناوگان دریای سیاه روسیه در برابر حملات هواپیماها، پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک است. به عقیده کارشناسان نظامی، مجموعه موشک‌های «بوک» به همراه سامانه‌های موشکی «اس-300» و «اس-400» نیروهای هوایی-فضایی روسیه در صورت ضرورت قادر خواهند بود بطور کامل آسمان شبه جزیره کریمه و دریای سیاه را پوشش قابل اطمینان بدهند.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه فرمان اجرایی جدید مهاجرتی خود را روز چهارشنبه امضا و آن را جایگزین فرمان پیشین ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی از جمله ایران خواهد کرد. به دنبال حکم دادگاه های آمریکا و شکست دونالد ترامپ در دادگاه تجدید نظر در قبال فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا، رئیس جمهور آمریکا چند بار تاکید کرده که فرمان اجرایی جدیدی در این باره صادر خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  عضو کمیسیون دفاع و امنیت ملی پارلمان عراق از عزم این کشور برای خرید سلاح‌های پیشرفته از روسیه خبر داد. «عماد یوخنا» عضو کمیسیون دفاع و امنیت ملی پارلمان عراق اعلام کرد که دولت به زودی برای خرید سلاح‌های پیشرفته و نوسازی نیروهای مسلح خود از روسیه اقدام خواهد کرد.او در گفت و گو با پایگاه خبری المعلومه، سلاح‌های روسی را بسیار پیشرفته توصیف تأکید کرد: با این سلاح‌ها می‌توان توازنی تسلیحاتی با کشورهای همسایه برقرار کرد که سلاح‌های پیشرفته دارند و همچنین می‌توان هر گونه تهدید تروریستی را دفع کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک دیپلمات ارشد چین قرار است امروز (دوشنبه) به آمریکا سفر کند. وی اولین مقام عالی رتبه چینی است که زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به آمریکا سفر می‌کند. وزارت خارجه چین اعلام کرد: یانگ جیچی، مشاور دولت چین قصد دارد طی امروز (دوشنبه) و فردا به آمریکا سفر کرده و با مقامات بلندپایه آمریکایی دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل  مشترک مذاکره کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهور اوکراین در سومین سالروز مصادره پارلمان منطقه‌ای کریمه ، تاکید کرد: مردم شبه جزیره کریمه افرادی رها شده و تنها نیستند. پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای گفت: روسیه دست به یک “اقدام تهاجمی آشکار” زده و شبه جزیره کریمه را تصرف و میلیون‌ها تن از شهروندان آن را اسیر خود کرد. ما شهروندانمان در شبه جزیره کریمه را در دوران موقت اشغال روسیه بدون حمایت رها نمی‌کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مقامات مراکش روز یکشنبه اعلام کردند، به طور یکجانبه از منطقه “الکرکرات” در جنوب صحرای غربی که مورد مناقشه است و موجب تنش با جدایی‌طلبان جبهه پولیساریو شده، عقب‌نشینی خواهد کرد؛ اقدامی که مورد استقبال فرانسه قرار گرفته است. وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای از عقب‌نشینی یک‌جانبه خود از این منطقه خبر داد و افزود: محمد ششم، پادشاه مراکش این تصمیم را بنا به درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه ترکیه ضمن توصیف وزیر دفاع یونان به “کودکی گستاخ” آتن را به اقدام نظامی تهدید کرد. ‌ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان همانند “کودکی وقیح و گستاخ” است. این اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به انتقاد وزیر دفاع یونان از سفر خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه به جزیره کارداک ایراد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همراه نخست وزیر دولت نجات ملی، وزیر دفاع و معاونش در شورای عالی سیاسی اولین نمایشگاه پهپادها را افتتاح کرد که می‌توان گفت، وعده رهبر انصارالله یمن محقق شد. صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همراه مقامات سیاسی یمن این نمایشگاه را افتتاح کرد. در این نمایشگاه اولین نمونه‌های پهپادهای یمنی با اهداف جنگی، شناسایی و ارزیابی و هشدار زودهنگام ارئه شد.

خبرگزاری مهر: وزیر امورخارجه آلمان از امروز سفر به کشورهای ایتالیا و اتریش را با محوریت موضوع پناهجویان آغاز می کند. «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان قرار است در جریان سفر امروز خود به وین با «سباستین کورتز» همتای اتریشی خود دیدار و گفتگو کند.

  خبرگزاری مهر:   پارلمان های ملی کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و لوکزامبورگ با انتشار نامه سرگشاده ای خواستار تقویت انسجام اروپا از طریق تشکیل «اتحادیه فدرال کشورها» بر اساس قوانین اتحادیه اروپا شدند.سران پارلمان های این کشورها در این نامه اعلام کردند: اکنون زمان مهمی برای رسیدن به یک انسجام سیاسی با یکدیگر به واسطه تشکیل «اتحادیه فدرال کشورها» است به نحوی که برخوردار از قدرت و نفوذ گسترده ای باشد.

خبرگزاری ایرنا:  منابع سیاسی از بروز اختلاف نظر میان دو کشور کویت و عربستان سعودی برای تأمین هزینه های گزاف عملیات نظامی به اصطلاح ائتلاف کشورهای عربی در یمن خبر دادند. به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ‘لحج نیوز’ دولت سعودی پیامی را به طرف کویتی ارسال کرده و خواستار پرداخت هزینه های سرسام آور نظامی از سوی کویت و مشارکت مالی این کشور در امر پوشش مخارج جنگ شده است.به گفته این منابع، مبلغ درخواست شده ازکویت 10 میلیارد دلار است و دولت سعودی از کویتی ها خواسته است تا آن را به طور قطع پرداخت کند اما دولت کویت مخالفت جدی خود را با این امر اعلام کرده است.

العالم فارسی: روسیه از مخالفان سوری خواست که در قالب یک هیئت به سر میز مذاکرات ژنو بیایند.خبرگزاری روسی نووستی روز دوشنبه به نقل از میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد: مسکو امیدوار است که مخالفان سوری هیئت مشترکی را برای مشارکت در مذاکرات ژنو تشکیل دهند.بوگدانوف گفت: نمایندگان کُردها نیز باید در مذاکرات ژنو مشارکت کنند.

خبرآنلاین: روزنامه ساندی تایمز در شماره امروزش نوشت که نیروهای زمینی آمریکا آماده ورود به جنگ در سوریه هستند. این روزنامه انگلیسی نوشت، هدف از حمایت ۵۰۰ نیروی ویژه آمریکا در سوریه با این نیروهای زمینی جدید سرعت بخشیدن به شکست داعش، بیرون راندن داعش از تمامی مناطق و نیز پاکسازی مقر تروریست‌ها در رقه است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  جنبش های فلسطینی با رد قاطعانه استقرار نیروهای بین المللی در غزه تأکید کردند با این نیروها به عنوان نیروهای اشغالگر رفتار خواهند کرد. رژیم صهیونیستی بار دیگر طرح استقرار نیروهای بین المللی در نوار غزه را مطرح کرد. جنبش های فلسطینی با رد قاطعانه استقرار نیروهای بین المللی در غزه تأکید کردند با این نیروها به عنوان نیروهای اشغالگر رفتار خواهند کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  نیروی زمینی دفاع از خود ژاپن و ارتش آمریکا یک رزمایش مشترک پیاده شدن در خشکی را در کالیفرنیا انجام دادند. حدود ۳۵۰ پرسنل ژاپنی در این رزمایش که در مکان تمرینی تفنگداران دریایی آمریکایی برگزار شد شرکت داشتند. این رزمایش بر پایه این سناریو بود که پرسنل ژاپنی و آمریکایی یک جزیره دور افتاده را بازپس می گیرند. شرکت کنندگان ژاپنی برای اولین بار جهت پیاده شدن درساحل، از خودروهای آبی-خاکی «ای. ای. وی ۷» استفاده کردند.
پارس تودی:  «یوآو گالانت»، عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد: این رژیم از شکست دادن جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جنگ 50 روزه غزه ناتوان بوده است. گالانت با انتقاد از عملکرد «بنی گنس» رئیس ستاد ارتش و «موشه یعلون» وزیر جنگ پیشین اسرائیل در جنگ 50 روزه غزه، مدعی شد: اگر رئیس ستاد و وزیر جنگ، آن گونه که می بایست، تجهیزات لازم را فراهم می کردند، اسرائیل به آسانی می توانست جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را شکست دهد.

 پارس تودی: نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه سه سرفصل را به طرف های سوری شرکت کننده در مذاکرات ژنو 4 ارائه کرده است تا در روزهای آینده درباره آن بحث و تبادل نظر کنند. بر اساس اسنادی که به هیأت های مذاکره کننده دولت سوریه و معارضان در روزهای اخیر ارائه شده است، سرفصل های مذکور عبارتند از «نظام حکومتی غیر طایفه‌ای»، «جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی سوریه» و «برگزاری انتخابات» که عناوین مذکور، در قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره نقشه راه بین المللی برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه مورد اشاره قرار گرفته است.

پرس تی وی : ممکن است هلند در ماه‌های آینده واحد پولی خود را تغییر دهد و از حوزۀ یورو خارج شود.در حالی که تنها یک ماه به انتخابات مجلس هلند مانده، نمایندگان این کشور کمیسیونی را برای بررسی امکان خروج از منطقه یورو تشکیل داده‌اند.این کمیسیون به دنبال بررسی این موضوع است که آیا هلند همچنان به استفاده از واحد پول یکسان «یورو» ادامه بدهد یا خیر.این پیشنهاد توسط حزب دموکرات مسیحی، مهم‌ترین حزب مخالف دولت، مطرح و به اتفاق آرا تصویب شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *