أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
16اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی و…

۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آزمایش موشک بالستیک توسط کره‌شمالی، اعلام مواضع جدیدکردهای سوری، تعیین مکان جدید سفارتخانه آمریکا در قدس ، گفت‌وگوی تلفنی گابریل و چاووش‌اوغلو، برگزاری دور بعدی مذاکرات آستانه دراواخر اسفند ماه، سفر نتانیاهو به مسکو ، واکنش کره جنوبی به تهدیدات چین، هشدار اولاند درخصوص خطر پیروزی حزب راست افراطی فرانسه ، تاکید «شی جین پینگ» بر لزوم پیشرفت چین در عرصه تجارت آزاد،کشته شدن 5 نظامی پاکستانی در مرز افغانستان ،اختلاف آلمان، فرانسه و ایتالیا درباره نحوه تامین بودجه دفاعی اتحادیه اروپا، درخواست کشورهای عربی خلیج فارس از اتحادیه اروپا و رونمایی واشنگتن پست ازطرح ترامپ برای داعش ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی چهار موشک را آزمایش کرده که سه فروند از آنها در آبهای منطقه‌ای ژاپن در “دریای ژاپن” فرود آمده است. مقام‌های ارتش کره جنوبی می‌گویند این موشک‌ها روز دوشنبه به وقت محلی از منطقه تونگ‌چانگ‌ری در نزدیکی مرز شمالی چین شلیک شده‌اند. هنوز نوع موشک‌های شلیک شده مشخص نشده اما منابع نظامی گمان می‌کنند این موشک‌ها می‌توانند موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای باشند که توانایی رسیدن به خاک اصلی آمریکا را دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روسیه خواستار روشن شدن مواضع آمریکا در برابر داعش شد.  والنتینا ماتوینکو، رییس شورای فدراسیون روسیه بر عزم این کشور تا نابودی کامل داعش تاکید کرد و افزود: روسیه با شرکایش در مبارزه با شبه نظامیان گروهک تکفیری داعش همکاری خواهند کرد و همراهان ما کسانی هستند که متوجه خطر تروریسم شده‌اند.رییس شورای فدراسیون روسیه با اشاره به اظهارات مقامات واشنگتن درخصوص همکاری با روسیه در مبارزه با داعش تاکید کرد، آمریکا باید مواضعش را در خصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش و همچنین برقراری رابطه با روسیه مشخص کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای نظامی وابسته به شبه‌نظامیان ” نیروهای دموکراتیک سوریه” از تحویل بخش غربی منبج به دولت سوریه در پی توافق قبلی که با روسیه داشتند، سرباز زدند. شبه نظامیان اعلام کردند، اداره فعلی شهر منبج تحت حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی باقی خواهد ماند و توافق بین‌المللی که حاصل شده در خصوص حضور نیروهای ارتش سوریه تنها در شمال غرب العریمه و جنوب الخفسه است.

خبرگزاری فارس: هیأتی از کنگره آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده است، ضمن تعیین مکانی جدید برای سفارتخانه این کشور در شهر «قدس» اشغالی احتمال داد دونالد ترامپ این جابه‌جایی را انجام دهد. هیأت کنگره آمریکا که برای بررسی انتقال سفارتخانه این کشور از «تل‌آویو» به «قدس» اشغالی، به فلسطین اشغالی سفر کرده، احتمال می‌دهد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده این کار را انجام دهد و مقام صهیونیست نیز آن را نشانه بازگشت این کشور به خاورمیانه توصیف می‌کنند.

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه آلمان و ترکیه در زمینه تنش‌های اخیر در روابط میان 2 کشور به صورت تلفنی رایزنی کردند. «زیگمار گابریل» و «مولود چاووش‌اوغلو» در جریان گفت‌وگوی تلفنی درباره تنش های اخیر در روابط 2 کشور به دنبال درخواست ترکیه برای تبلیغات انتخاباتی در اروپا و از جمله آلمان گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوی تلفنی اواخر وقت روز یکشنبه و به درخواست طرف آلمانی صورت گرفت.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه قزاقستان از برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه در «آستانه» در 24 و 25 اسفندماه خبر داد. «خیرات عبدالرحمانوف» وزیر خارجه قزاقستان، روز دوشنبه (امروز) اعلام کردند که نشست بعدی درباره حل و فصل ناآرامی‌های سوریه احتمالاً روز 14 و 15 مارس (24 و 25 اسفندماه) در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود و گفت‌وگوها و مباحثات در خصوص قالب و سطح مذاکرات در حال انجام است.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر اسرائیل قصد دارد در سفر به روسیه تلاش می کند همکاری بیشتر مسکو با تل آویو برای دسترسی به اطلاعات مربوط به روند اوضاع در سوریه را خوناستار شود. روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشته است، در جریان سفر آتی “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل به مسکو، طرفین به بررسی افزایش همکاریها در سوریه می پردازند. در واقع مقامات تل آویو علاقه مند هستند تا به اطلاعات مربوط به روند اوضاع در سوریه، بخصوص مناطق همجوار مرزی با اسرائیل که جنبش «حزب الله» لبنان که یکی از متحدین دولت “بشار اسد” در آنجا فعالیت دارد، دسترسی بیشتری داشته باشد. زمان سفر هنوز اعلام نشده است .

خبرگزاری تسنیم:  رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نسبت به تبعات جنگ سرد جدید با روسیه هشدار داد. مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با شبکه سی بی اس تاکید کرد: جنگ سرد جدید و بهبود روابط مسکو با پکن می تواند تهدیدی برای اروپا به شمار رود.وی در ادامه تصریح کرد: یک جنگ سرد علیه روسیه و بهبود روابط مسکو و پکن می تواند یک تهدید جدی برای اروپا باشد. من به شما می گویم چه چیزی برای اروپا خطرناک است. یک جنگ سرد جدید علیه روسیه و تقویت همکاری های تسلیحاتی روسیه و چین. این تهدیدی برای اروپا است.

خبرگزاری تسنیم:  ایالات متحده آمریکا شلیک چهار فروند موشک کره شمالی به سوی دریای ژاپن را به شدت محکوم کرد. آمریکا ضمن محکوم کردن شدید اقدام جدید کره شمالی در شلیک چهار فروند موشک، وعده داده است که واشنگتن آماده استفاده از کلیه قابلیت های موجود علیه این تهدید روزافزون است.مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: آمریکا به شدت شلیک موشک های کره شمالی را محکوم می کند، اقدامی که نقض قطعنامه های شورای امنیت است، به خصوص قطعنامه هایی که شلیک موشک های کره شمالی با استفاده از فناوری موشک بالستیک را ممنوع اعلام کرده است.

خبرگزاری ایرنا:وزارت تجارت کره جنوبی روز دوشنبه در واکنش به اقدامات تلافی جویانه چین در خصوص استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی، خاطر نشان کرد که این کشور با هر اقدام و تدبیر تبعیض آمیز تجاری پکن علیه شرکت های کره ای مقابله به مثل می کند. این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای از اینکه چین به دلیل موافقت کره جنوبی و آمریکا برای استقرار سامانه موشکی «تاد» در خاک کره جنوبی دست به چنین کارهایی می زند، ‌ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس جمهوری فرانسه گفت: خطر پیروزی «مارین لوپن» به عنوان نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی در انتخابات 2017 ریاست جمهوری این کشور وجود دارد. «فرانسوا اولاند» در مصاحبه با شش نشریه اروپایی از جمله «لوموند» و «گاردین» افزود: «تهدید پیروزی لوپن وجود دارد، چراکه طی 30 سال گذشته جایگاه این حزب چنین بالا نبوده است. اما فرانسه تسلیم وسوسه راست افراطی نخواهد شد.»

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری چین بر لزوم تقویت مناطق آزادی تجاری به ویژه منطقه «شانگهای» تاکید کرد. شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور، از لزوم تبدیل منطقه آزاد تجاری شانگهای به عنوان نمونه ای بی بدیل برای نشان دادن توانایی چین در اصلاح و نوآوری سخن گفت. وی خطاب به دولتمردان این کشور گفت: شانگهای باید تلاش خود را در راستای تضمین اصلاحات و نوآوری اقتصادی مناطق آزاد به کار گیرد.

خبرگزاری مهر: چند نیروی امنیتی پاکستان به دنبال حمله افراد مسلح ناشناس به پایگاه آنها در مرزهای مشترک با افغانستان کشته شدند. حمله افردا مسلح به نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه «مهمند ایجنسی» در نزدیکی مرزهای این کشور با افغانستان منجر به کشته شدن پنج نیروی امنیتی پاکستان شد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپنوزارت دفاع ژاپن در حال انجام یک تجزیه و تحلیل مفصل پیرامون پرتاب موشک از سوی کره شمالی است و هواپیمایی را برای جستجوی قطعات این موشک ها اعزام داشته است. وزارت دفاع ژاپن می گوید این موشک ها پیش از اینکه در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری غرب استان آکیتا در شمال شرقی ژاپن در دریای ژاپن فرود آیند، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کردند.

پارس تودی:  «ایهود باراک» نخست‌وزیر و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، با ترسو خواندن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی این رژیم خواستار برکناری وی شد. باراک افزود: ارتش در دستان یک نخست‌وزیر ترسو قرار دارد که باید برکنار شود. پس از انتشار گزارش «یوسف شاپیرا» ناظر دولت رژیم صهیونیستی از دولت این رژیم، انتقادات از نتانیاهو بالا گرفته است.گزارشی که در آن شکست‌های نتانیاهو و وزاری کابینه وی در جنگ 51 روزه علیه نوار غزه مطرح شده است.

پرس تی وی: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای زمینی چین در خاک افغانستان به فعالیت مشغول‌اند و همراه با نیروهای افغان عملیات مشترک ضد تروریستی انجام می‌دهند.این مسئله بر گمانه‌زنی‌ها دربارۀ آمادگی پکن برای ایفای نقشی مهم‌تر در امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکا و ناتو دامن می‌زند.دامنۀ این حضور نظامی هنوز مشخص نیست و پنتاگون نیز درباره جزئیات آن اظهارنظری نکرده است. یکی از سخنگویان پنتاگون گفت: «ما فقط می‌دانیم که آن‌ها آنجا هستند و حضور دارند.»

 پرس تی وی:  وزیران خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در آخرین نشست خود در مورد انجام مذاکرات با رژیم صهیونیستی ابراز تردید کرده‌اند. اتحادیۀ اروپا از منتقدان جدی تداوم شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانۀ باختری رود اردن است و این موضوع مناسبات با تل‌آویو را تحت تأثیر قرار داده است.پل لارودی، از بنیان‌گذاران جنبش آزادی فلسطین در مصاحبه با پرس تی‌وی، این مقاومت اتحادیۀ اروپا در برابر شهرک‌سازی اسرائیل را کار درستی دانست و پیش‌بینی کرد که این امر ممکن است تنش‌های جدیدی را میان این اتحادیه و رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

خبرگزاری صداو سیما: آلمان مخالف پیشنهاد فرانسه و ایتالیا برای استفاده از اوراق قرضه جهت تامین بودجه صندوق جدید تحقیقات دفاعی اتحادیه اروپا به مبلغ 5 میلیارد یورو است و می‌گوید این کار برای تامین بودجه پروژه‌های نظامی اتحادیه اروپا عملی نیست.روزنامه هندلزبلات به نقل از دولت آلمان نوشت این برنامه «موجب نقض اصول پایه در تامین مطلوب بودجه است و لذا گزینه‌ای عملی برای تامین بودجه تلاش‌های دفاعی اتحادیه اروپا به شمار نمی آید.»آلمان همچنین گفته است نمی‌توان پذیرفت کمک های ملی به این صندوق که نخستین بار در ماه نوامبر پیشنهاد شد به عنوان اقدامی موردی و برای مستثنی‌شدن از الزامات اجرایی رشد و ثبات در اروپا تلقی شود.

خبرآنلاین: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از بیم حوادث تروریستی و خرابکارانه درسطح منطقه و جهت انجام هماهنگی های لازم، در نشستی مشترک با طرف های اروپایی خواستار استفاده از تجربیات آنها برای مقابله با خطرات گروه داعش شدند.به گزارش نشریه الرای کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس با حضور درنشست بین المللی ‘ مبارزه با تروریسم درفضای سایبری’ به میزبانی بروکسل و انجام مذاکرات دوجانبه خواستار استفاده از تجربیات سازمان مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا و همچنین شورای اروپا در زمینه مقابله با تروریست ها وهمچنین تقویت و افزایش همکاری ها شدند.

العالم فارسی: روزنامه واشنگتن پست اخیرا گزارشی منتشر کرد که در آن بارزترین نکات پیشنهادی طرح ادعایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای از بین بردن گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه آمده است.این طرح جدید شامل افزایش نیروهای ویژه آمریکا مستقر در سوریه و افزایش شمار بالگردهای رزمی است.براساس این گزارش، طرح ترامپ همچنین شامل افزایش کمک تسلیحاتی به نیروهای کرد و عربی است که علیه داعش در سوریه می جنگند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *