جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

چشم‌انداز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴/ دو رویکردی که پوتین در پیش می‌گیرد

روسیه و اوکراین در حالی سال جدید میلادی را آغاز کردند که جنگ به سود مسکو در حال پیشروی است. خبرآنلاین چشم‌انداز جنگ اوکراین را در ابعاد نظامی، اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳ بررسی کرده است.

Loading
17اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ نشست ورسای برای ایجاد اروپایی با سرعتهای متفاوت و…

۱۳۹۵/۱۲/۱۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تاکید شرکت کنندگان نشست ورسای بر ایجاد اروپایی با سرعتهای متفاوت حرکت، تاسیس ستاد فرماندهی ارتش اروپا ، آغاز استقرار سپرموشکی آمریکا درکرۀ جنوبی، سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا ،ایجاد منطقه حائل توسط آمریکا و روسیه در خط تماس کردها و ارتش ترکیه در سوریه، نشست روسای ستاد ارتش روسیه، ترکیه و آمریکا درآنتالیا، برگزاری کنفرانس بین المللی سوریه در بروکسل، سفرهیئت سیاسی طالبان به چین ، سفر اردوغان به مسکو برای لغو تحریم ها، ادامه تنش بین مصر و عربستان ، درخواست ژاپن، آمریکا و کره جنوبی برای برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت درباره کره شمالی، آغاز اجلاس سران آیورا دراندونزی و رزمایش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: رهبران کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا روز دوشنبه در نشست ورسای که از جمله اهداف تشکیل آن جلوگیری از تکرار رویدادی همچون برکسیت بود، بر ضرورت انجام اصلاحات و ایجاد اروپایی با سرعتهای متفاوت حرکت تاکید کردند.این نشست در آستانه شصتمین سالگرد امضای معاهده رم تشکیل شد؛ پیمانی برای تشکیل جامعه اقتصادی اروپا که در ۲۵ مارس سال ۱۹۵۷میلادی به امضای ۶ کشور رسید و مقدمه ای برای تاسیس اتحادیه اروپا شد.فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در این نشست گفت: «وحدت به معنای یک شکل شدن نیست. به همین دلیل من خواهان ایجاد نوع جدیدی از همکاری هستم.

یورونیوز: وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل نخستین گام را برای ایجاد یک ارتش واحد اروپایی برداشتند. بر اساس تصمیم وزرا یک ستاد فرماندهی در بروکسل ایجاد خواهد شد که هدفش آموزش نیروهای نظامی است. فدریکا موگرینی، مسئولیت اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: «واقعا دلگرم شدم، چراکه امروز تصمیمات بسیار مهمی گرفتیم.

یورونیوز: یک روز پس از آزمایش موشکی توسط کرۀ شمالی، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد سپر ضد موشکی خود به نام «تاد» را در کرۀ جنوبی و در اطراف پایگاههای نظامی خود در این کشور مستقر می کند. توافق میان سئول و واشنگتن برای استقرار این سپر موشکی سال گذشته به دست آمده بود اما به گفتۀ مقامات کرۀ جنوبی، تکرار آزمایشات موشکی پیونگ یانگ به اجرای این توافق سرعت بخشیده است.

خبرگزاری فارس: «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به واشنگتن جهت دیدار با مقامات دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» خبر می‌دهند.به نوشته پایگاه اطلاعاتی «دبکافایل» وابسته به منابع امنیتی رژیم صهیونیستی، لیبرمن بامداد سه‌شنبه، «تل‌آویو» را به مقصد واشنگتن ترک کرده و قرار است با «مایک پنس» معاون ترامپ، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و ژنرال «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا دیدار کند.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی اخیر، یک مانور نظامی برای نشانه گرفتن پایگاه آمریکا در ژاپن بوده است. این بیانیه در شرایطی منتشر شده است که کاخ سفید اعلام کرده که استقرار سامانه ضدموشکی تاد در کره جنوبی با هدف ایجاد حفاظت در برابر کره شمالی صورت می‌گیرد.روز گذشته و در بحبوحه رزمایش مشترک دریایی آمریکا و کره جنوبی در منطقه، کره شمالی چند موشک با هویت نامشخص به سمت دریا پرتاب کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه و آمریکا در تلاش برای رفع تنش‌ها میان جناح‌های رقیبی که در شمال سوریه با داعش می‌جنگند، در اطراف شهر منبج نیرو مستقر کرده‌اند. این اولین عملیات نزدیک دو کشوردر سوریه است و دو طرف نیروهایی را به اطراف شهر منبج در شمال سوریه اعزام کرده‌اند تا از درگیری میان نیروهای سوریه دموکراتیک (تحت حمایت آمریکا) و شورشیان سوری تحت حمایت آنکارا و ارتش ترکیه ممانعت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع روسیه از نشست سه‌جانبه رؤسای ستاد ارتش‌های روسیه، ترکیه و آمریکا در آنتالیا خبر داد.ارتش ترکیه نیز اعلام کرد که در این نشست درباره تحولات سوریه و عراق بحث و گفتگو شد. هنوز جزئیات بیشتری دراین باره منتشر نشده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد کنفرانس بین المللی درباره سوریه پنجم آوریل در بروکسل برگزار می شود. فدریکا موگرینی گفت :این کنفرانس از سوری های مقیم سوریه و در کشورهای مجاور حمایت خواهد کرد. وی افزود: در کنفرانس بروکسل به شدت از مذاکرات ژنو حمایت خواهد شد، این کنفرانس به ارزیابی شرایط منطقه ای خواهد پرداخت و کمک به سوریه را در دوران پس از پایان درگیری ها در این کشور، بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری مهر:  سران آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در نشست کوچکی در پاریس گرد هم آمده و درباره مسائل مهم اروپا بحث و رایزنی کردند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در دیدار شب گذشته خود با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در پاریس خاطرنشان کرد که اروپا هنوز از سرعت لازم برای تحقق و دستیابی به اهداف خود برخوردار نیست.سران آلمان و فرانسه تاکید کردند که باید کشورهای اروپایی را مجاب کرد تا توان خود را برای پیشبرد اهداف اتحادیه اروپا به کار گیرند.

خبرگزاری تسنیم: پس از دعوت ماه گذشته چین از سران سیاسی طالبان، برخی از منابع این گروه از سفر مقامات ارشد طالبان به پکن برای مذاکره با مقامات چینی درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان، خبر داده‌اند.به گفته این منابع هیئت پنج نفره از مقامات طالبان به ریاست شیرمحمد عباس ستانکزی رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به چین سفر کردند تا با مقامات دولت این کشور درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان رایزنی کنند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور آمریکا دوشنبه فرمان اجرایی جدیدی را در زمینه مهاجرت امضا کرد. ترامپ در فرمان اجرایی جدید خوداتباع 6 کشور از جمله ایران را از ورود به خاک آمریکا منع می‌کند. فرمان پیشین ورود اتباع عراق، ایران، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان را ممنوع اعلام کرده بود اما در فرمان جدید نام عراق از فهرست حذف شده است.فرمان اجرایی ترامپ اتباع 6 کشور ایران، سودان، سومالی، لیبی، یمن و سوریه را برای 90 روز از ورود به خاک آمریکا منع می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: روسای جمهوری روسیه و ترکیه در دیدار خود در مسکو همکاری‌های اقتصادی، لغو تحریم‌ها علیه آنکارا، روند اوضاع در سوریه و احتمال خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ روسی را مورد بررسی قرار خواهند داد. روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه در تاریخ 9 ماه مارس به مسکو سفر می کند تا مذاکراتی را با “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه انجام دهد.

خبرگزاری تسنیم: رسانه های مصر اعلام کردند، وزیر خارجه عربستان در نشست دوره‌ای وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره حضور نمی‌یابد. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به اضافه بسیاری از همتایان عرب خود در شورای همکاری خلیج فارس در نشست دوره‌ای وزیران خارجه اتحادیه عرب که قرار است امروز در قاهره برگزار شود، حضور نمی یابند. یک منبع در دبیرخانه اتحادیه عرب در این رابطه اعلام کرد، احتمالا احمد القطان سفیر عربستان در قاهره به نمایندگی از کشورش در این نشست حضور خواهد یافت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  ژاپن، آمریکا و کره جنوبی خواستار برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند تا درباره پرتاب های اخیر موشک توسط کره شمالی بحث و تبادل نظر شود.این سه کشور پرتاب های موشک توسط کره شمالی را تهدیدی بزرگ برای منطقه و جامعه بین المللی دانسته و آن را محکوم کردند. آنها از بریتانیا که این ماه ریاست دوره ای شورا را بر عهده دارد درخواست کردند تا این نشست را برگزار کند.

العالم فارسی: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی درجریان آزمایش موشکی جدید آن کشور به نیروهایش دستور داد آماده حمله به دشمن در هر لحظه باشند. خبرگزاری رسمی کره شمالی تاکید کرد در درون توپخانه کره شمالی نیز تمایل شدیدی به اقدام تلافی جویانه بیرحمانه علیه جنگ افروزانی وجود دارد که تمرین های نظامی مشترکی را آغاز کرده اند.خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد کیم جونگ اون به این یگان ارتش دستور داده است کاملا آماده باشد زیرا ممکن است هر لحظه جنگی واقعی آغاز شود.

پارس تودی:  اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) امروز(سه شنبه) با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه به نمایندگی از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا پایتخت اندونزی آغاز به کار کرد. «جوکو ویدودو» Joko Widodo رئیس جمهوری اندونزی و رئیس کنونی آیورا با استقبال از سران کشورهای شرکت کنندگان در این نشست، منطقه اقیانوس هند را منطقه ای غنی و با تاریخ و فرهنگ غنی و متنوع دانست.اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند به عنوان یک سازمان بین المللی از سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد و توسعه پایدار، همکاری‌های اقتصادی و برطرف سازی موانع توسعه همکاری‌های علمی و تجاری بین کشورهای عضو از جمله اهداف اصلی آن است.

پارس تودی:  کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، قانونی را تصویب کرد که خارجی های حامی تحریم تل آویو را از ورود به سرزمین های اشغالی منع می کند. این قانون با 46 رای موافق درمقابل 28 رای مخالف در کنست رژیم صهیونیستی به تصویب رسید.این قانون اعطای ویزا به افراد یا نمایندگان گروه هایی را که علناً از تحریم رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، منع می کند.شهروندان اسرائیلی و دارندگان مجوز اقامت دائم در سرزمین های اشغالی از این قانون مستثنا هستند.

پرس تی وی : کرۀ شمالی در اقدامی متقابل، سفیر مالزی در پیونگ‌یانگ را «عنصر نامطلوب» عنوان کرد و به وی دستور داد تا «در مدت 48 ساعت» خاک این کشور را ترک کند.در پی ترور برادر ناتنی رهبر کرۀ شمالی در فرودگاه کوالالامپور و شدت گرفتن اختلافات دیپلماتیک میان دو کشور، مالزی سفیر کرۀ شمالی را اخراج کرده بود.

پرس تی وی : ناتو رزمایش نظامی گسترده‌ای را در منطقۀ فین‌مارک در شمال نروژ و در حدود 300 کیلومتری مرزهای روسیه آغاز کرده است.رزمایش موسوم به وایکینگ 2017 از روز دوشنبه با حضور حدود 8 هزار نیروی نظامی از بریتانیا، امریکا و نروژ آغاز شد. این رزمایش نظامی قرار است تا تاریخ 25 اسفند ادامه داشته باشد.نیروهای مسلح نروژ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند هدف اصلی این رزمایش تمرین دفاعی و مدیریت بحران است.

پرس تی وی : بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید آنکارا بدون هماهنگی روسیه و امریکا به شهر منبج که تحت کنترل کردهاست، حمله نخواهد کرد.ییلدریم روز دوشنبه در گفتگویی تلویزیونی گفت: «(بدون چنین هماهنگی) نتیجۀ زیادی به دست نمی‌آید و شرایط می‌تواند پیچیده‌تر شود.»رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هفتۀ گذشته اعلام کرد زمانی که نیروهای ترکیه عملیات خود در الباب را تکمیل کنند، به‌سوی منبج حرکت خواهند کرد.

خبرآنلاین: وزارت دفاع روسیه کشته شدن دو نظامی این کشور در نبردهای چند روز اخیر در سوریه را تایید کرد.وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: گروهبان «ایوان اسلیشکین» و سرباز قراردادی آرتیوم گاربونوف در نبردهای چند روز اخیر در سوریه کشته شده اند. شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به نقل از گزارش وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: اسلیشکین گروهبان قراردادی ارتش روسیه بر اثر شلیک تک تیرانداز تروریست در سوریه کشته شده است.

خبرگزاری ایرنا:«جان کلی» وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شواهد معتبر و «متقاعدکننده ای» در اختیار دارد که نشان می دهد «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین، سال گذشته دستور شنود مکالمات وی در برج ترامپ را داده است. جان کلی روز گذشته به شبکه خبری سی سی ان گفت: اگر رئیس جمهوری آمریکا چنین حرفی را زده، دلیلی برای طرح آن داشته است. ترامپ شواهد متقاعد کننده ای دارد که نشان می دهد چنین اتفاقی رخ داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *