جدیدترین مطالب

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

هریس در گفت وگو با رئیس رژیم صهیونیستی بار دیگر حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها را تکرار کرد

تهران- ایرنا- کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی بار دیگر حمایت بی چون و چرای واشنگتن از جنایات این رژیم علیه مردم بی دفاع غزه را تکرار کرد.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.
Loading
20اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ دیدار پوتین و نتانیاهو در مسکو و …

۱۳۹۵/۱۲/۲۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تقاضای نتانیاهو از مسکو برای ممانعت از حمایت ایران از بشار اسد، ورود نظامیان آمریکایی به سوریه برای عملیات رقه، چالش قضایی برای فرمان ضدمهاجرتی ترامپ در ایالتهای مختلف، آمریکا میزبان نشست ائتلاف ضد داعش، انتشار گزارش سالانه چین درباره نقض حقوق بشر توسط آمریکا، هشدار وزیرخارجه آلمان وقوع رقابت تسلیحاتی جدید، واکنش مقام روس به آزمایش موشکی ایران ، رد پیشنهاد چین از سوی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی، حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به جنوب و مرکز نوار غزه، ابراز نگرانی رئیس مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا از افزایش همکاری بین روسیه و ایران در سوریه ، افزایش تنش لفظی بین ترکیه و هلند و برکناری رییس جمهوری کره جنوبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌‍شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کرد. هدف از این دیدار، بررسی نقش روسیه در حل بحران سوریه و در عین حال تقاضا از مسکو برای ممانعت از حمایت ایران از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه عنوان شده است. اسرائیل با هدف پشتیبانی از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه به دفعات به مواضع ارتش سوریه حمله کرده است. ارتش سوریه نیز بارها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی کشف کرده است.

پرس تی وی: بنا بر اعلام مقام‌های امریکایی، یک یگان توپخانه‌ای تفنگداران دریایی این کشور برای کمک به نیروهای محلی در عملیات رقه در سوریه مستقر شده است.سرهنگ جان دوریان، سخنگوی ائتلاف تحت هدایت امریکا، پنج‌شنبه گفت نیروهای امریکایی مستقرشده در سوریه با نیروهای دموکراتیک سوریه – ائتلافی از شبه‌نظامیان کرد و عرب که با داعش می‌جنگند – همکاری خواهند کرد اما در خطوط مقدم جنگ حضور نخواهند داشت.

پرس تی وی : فرمان ضدمهاجرتی ترامپ نیز در چند ایالت امریکا با چالش قضایی مواجه شده است. فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با دادخواست قضایی در چند ایالت مختلف این کشور ازجمله هاوایی، واشنگتن، نیویورک و اورگون به چالش کشیده شده است. ترامپ روز دوشنبه (16 اسفند 1395) در فرمان اجرایی ثانوی خود، صدور روادید جدید برای اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به مدت نود روز ممنوع کرد.

العالم فارسی: یک منبع در وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن قصد دارد تا عملیات رقه را با مشارکت ترکیه و هم پیمانانش در ائتلاف بین المللی انجام دهد.این منبع افزود: ما به تدوین طرح ها برای مرحله بعد از آزادسازی رقه با هم پیمانان خود و به طور مشخص ترکیه ادامه خواهیم داد.  این منبع مدعی شد: ائتلاف (گروه مسلح موسوم به) “نیروهای سوریه دموکراتیک” با حمایت آمریکا حدود شش هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه را از دست گروه تروریستی داعش از چهارم نوامبر سال 2016 میلادی آزاد کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش ماه میلادی جاری میلادی میزبان نشست کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش خواهد بود. این مسئول گفت که از وزرای خارجه و مسئولان ارشد 68 کشور و سازمان بین‌المللی برای حضور در این نشست دعوت شده است و این نشست دو روزه از 22 مارس آغاز می‌شود.این مسئول اعلام کرد که اجازه ندارد پیش از اعلام رسمی، در مورد برنامه‌ریزی‌ها و دستور کار جلسات این نشست صحبت کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  چین با انتشار یک گزارش سالانه از نقض حقوق بشر در آمریکا انتقاد کرده و به آنچه که «مشکلات حقوق بشری وحشتناک» آمریکا خوانده، اعتراض کرد. چین در گزارش انتقادی خود از وضعیت حقوق بشر آمریکا به مواردی نظیر سرکوب‌گری وحشتناک نیروهای پلیس، سطح بالای زندانی کردن افراد، تعصب نژادی و سیاست‌های مالی تبعیض آمیز اشاره کرده است.این گزارش چین از سوی دفتر اطلاع‌رسانی شورای چین منتشر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست‌وزیر ترکیه گفت اگر آمریکا نیرهای کرد را برای بازپس گیری رقه بکار گیرد خطر تخریب جدی روابط با ترکیه را پیش رو خواهد داشت. بنعالی ییلدیریم تصریح کرد: اگر آمریکا سازمان‌های تروریستی را در جنگ با داعش به ترکیه ترجیح دهد تصمیم خودشان است اما این کارمورد رضایت ما نیست.وی همچنین درباره استفاده ترامپ از عبارت “تروریسم اسلامی” گفت: بسیار خوشحال می‌شویم اگر دوستان ما در باره این عبارت و بکار بردن آن احتیاط بیشتری به خرج دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با سرگئی لاوروف نسبت به وقوع رقابت تسلیحاتی جدید با روسیه هشدار داد. زیگمار گابریل اواخر امروز با پوتین در مسکو دیدار خواهد داشت. زیگمار گابریل همچنین خواستار خلع‌ سلاح‌های متعارف شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گفت: گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس قادر است در آن واحد 100 فروند موشک به اهداف نظامی اسرائیل شلیک کند.‌ ژنرال زویکا یاشوموویچ تاکید کرد که حماس توان موشکی خود را تقویت کرده و هر روز در حال انجام آزمایش های موشکی جدید است و توان موشکی خود را ارتقا می دهد و ارتش اسرائیل در جنگ آتی توسط این جنبش موشکباران خواهد شد.

خبرگزاری فارس: موسس پایگاه افشاگر «ویکی‌لیکس» در نشست خبری آنلاین، گفت سیا کنترل خود بر تسلیحات سایبری‌اش را از دست داده است. «جولیان آسانژ» در نشست خبری گفت آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) کنترل خود را بر تسلیحات سایبری‌اش از دست داده و این امکان وجود دارد که افرادی خارج از این سازمان بتوانند به آن‌ها دست یابند.او گفت: منظورم از تسلیحات سایبری، ویروس‌ها، تروجان‌ها و بدافزارهایی است که با هدف نفوذ به تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، شبکه‌های رایانه‌ای طراحی شده‌اند تا آن‌ها را از کار بیاندازند یا از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنند.

خبرگزاری فارس:  یک مقام روس گفت: آزمایش موشکی توسط ایران، ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل یا توافق هسته‌ای نیست.این مقام وزارت خارجه روسیه گفته است که نه قطعنامه 2231 شورای امنیت و نه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، تهران را از آزمایش موشک‌های بالستیک منع نکرده است.

  خبرگزاری مهر:  وزارت امور خارجه آمریکا با ادعای نامعقول بودن اقدامات کره شمالی، حصول هر گونه توافق با این کشور را در زمینه توقف متقابل عملیات های نظامی که از سوی چین پیشنهاد شده بود، غیر ممکن خواند. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: با توجه به اینکه «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، رفتار کره شمالی را نامعقول توصیف می کند، چنین  توافقی دوام ناپذیر خواهد بود.پیشنهاد چین از سوی «وانگ ئی» وزیر امور خارجه این کشور ارائه شد.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به جنوب و مرکز غزه خبر می‌دهند. پایگاه خبری العهد اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با توپخانه دو منطقه در جنوب و مرکز نوار غزه را هدف قرار داد. نظامیان اسرائیل بامداد امروز با توپخانه به شرق شهرک القراره واقع در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه و همچنین شرق منطقه وادی السلقا در حومه شهر دیر البلح واقع در مرکز نوار غزه حمله کردند. این حمله تلفاتی نداشت.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا از افزایش همکاری بین روسیه و ایران در سوریه ابراز نگرانی کرد و این همکاری را در راستای منافع آمریکا ندانست. ژنرال جوزف ووتل رئیس مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا در جلسه استماع کنگره، نگرانی خود را از رشد همکاری ایران و روسیه در سوریه ابراز داشت و به “تلاش های مسکو برای تقویت نفوذ خود در خاورمیانه اشاره کرد.وی تصریح کرد: چنین سطح همکاری (بین مسکو و تهران در سوریه) به کار ما در منطقه کمک نمی کند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت موقعیت راهبردی آمریکا در خاورمیانه ضعیف تر از هشت سال پیش است و این یک شکست نظامی نیست بلکه یک شکست رهبری است. جان مک کین در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا گفت : آنچه که بیشتر موجب ناامیدی مردم آمریکا شده این است که پیشرفت تاکتیکی که به دشواری به دست آمده است به کسب دستاوردهای پایدار راهبردی منجر نشده است. در حقیقت، واقعیت ناراحت کننده این است که موقعیت راهبردی آمریکا در خاورمیانه در حال حاضر ضعیف تر از هشت سال پیش است و موقعیت روسیه تحت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین و ایران بهبود یافته است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد گزارش های اخیر در مورد آغاز استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی ممکن است منجر به آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید در منطقه و تضعیف ثبات منطقه ای و جهانی شود.در این بیانیه آمده است این اقدام آمریکا و کره جنوبی پیامدهایی بسیار خطرناک برای ثبات بین المللی و منطقه ای خواهد داشت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مقامات ژاپن و آمریکا آماده برگزاری مذاکرات اقتصادی می شوند. ان اچ کی دریافته است که مقامات ارشد دولت ژاپن در تدارک برای برگزاری مذاکرات اقتصادی دو جانبه جدید و دیدار با مقامات کاخ سفید، به آمریکا خواهند رفت. این دو کشور در اجلاس سران که ماه گذشته برگزار شد تصمیم گرفتند تا بین تارو آسو، معاون نخست وزیر ژاپن، و مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا، مذاکراتی برگزار کنند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   سخنگوى رییس جمهور روسیه ادعاهاى ایالات متحده آمریکا مبنی بر نقض یک پیمان دوجانبه تسلیحات هسته اى توسط روسیه را رد کرده است.پس آنکه یک مقام عالیرتبه ارتش ایالات متحده آمریکا در روز چهارشنبه مدعى شد که روسیه با تخطى از «پیمان تسلیحات هسته اى میانبرد»، نوع جدیدى از یک موشک کروز زمینى را مستقر کرده است، دمیترى پسکوف این ادعا را رد کرد.این پیمان در سال ۱۹۸۷ و در خلال دوران جنگ سرد بین دو کشور امضا شد. این پیمان، استقرار موشک هاى بالستیک و کروزى که از زمین پرتاب مى شوند و بردى بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر دارند را ممنوع مى کند.

یورونیوز: رهبران بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا بار دیگر به دونالد توسک اعتماد کردند. دوران ریاست آقای توسک بر شورای اتحادیه اروپا برغم مخالفت کشورش لهستان برای دو سال و نیم دیگر تمدید شد.آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند، رهبران دو کشور قدرتمند اروپا، یعنی آلمان و فرانسه پیش از ورود به محل اجلاس سران اتحادیه اروپا حمایت کامل خود را از آقای توسک اعلام کردند.

یورونیوز: پس از آلمان، تنش لفظی بین ترکیه و هلند نیز شدت گرفته است. بعد از آنکه دولت هلند تجمع انتخاباتی موافقان همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه را لغو کرد، خِیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرای هلند، با حضور در برابر سفارت ترکیه در لاهه، اردوغان را «دیکتاتور» خواند و خواستار این شد که جلو سفر تمامی اعضای کابیته دولت ترکیه گرفته شود.مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در واکنش به اظهارات وی و موضع دولت هلند گفت: «معلوم است که به هلند خواهم رفت. هیچ چیزی سد راه ما نخواهد شد. هیچکس حق ندارد جلوی گردهمایی مردم ما را بگیرد.

یورونیوز: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور و اتحادیه اروپا برای آغاز گفتگو بر سر جدایی آمادگی دارند.خانم می در جمع رهبران ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در بروکسل و در نشستی دو روزه برای تصمیم گیری بر سر تمدید ریاست دونالد توسک در شورای اروپا سخنرانی کرد.نخست وزیر بریتانیا گفت: «زمان آن است که اتحادیه اروپا را ترک کنیم و بریتانیایی جهانی، حاکم بر خویش و مستقل را آن طور که مردم بریتانیا خواسته اند بنا کنیم. همچنین، چنان که گفته ام ما اصل ۵۰ را تا پایان ماه جاری به اجرا می گذاریم. این لحظه ای تعیین کننده برای بریتانیا است که ما روند نقش آفرینی جدیدمان را در جهان به عنوان کشوری قوی با در کنترل داشتن مرزها و قوانینمان آغاز می کنیم.»

دویچه وله:  دور جدید گفت‌وگوهای بین دولت سوریه و مخالفان دو هفته دیگر، در ژنو برگزار شود. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، استفان د میستورا قرار برگزاری پنجمین دور مذاکرات صلح سوریه را روز ۲۳ ماه مارس اعلام کرده است.در همین رابطه گزارشی از سوی د میستورا پیرامون وضعیت امنیتی سوریه به شورای امنیت سازمان ملل عرضه شده است.

پارس تودی:  دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، امروز جمعه «پارک گئون های» رئیس جمهور تعلیق شده این کشور را برکنار کرد. «پارک گئون های» Park Geun-hye دسامبر 2016 به دلیل رسوایی سیاسی توسط پارلمان کره جنوبی استیضاح شد و اختیارات ریاست جمهوری وی تا زمان صدور حکم از سوی دادگاه قانون اساسی به حالت تعلیق در آمد.

خبرآنلاین: صدراعظم آلمان گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان و سایر مقام‌های ترکیه که برلین را به انجام “اقداماتی شبیه نازی‌ها” متهم می‌کنند، قابل تحمل نیست. ‌ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پارلمان کشورش گفت: بیان چنین اظهاراتی غم‌انگیز و قطعا بی‌جاست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. اجازه نخواهیم داد قربانیان نازی‌ها با چنین مقایسه‌هایی حقشان زیر پا گذاشته شود و درد و رنج آنها کم اهمیت جلوه داده شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *