أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

Loading
21اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ امیدواری محتاطانۀ پوتین به توافق صلح سوریه و…

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: دیدار پوتین و اردوغان ، تاکید سوریه بر خروج فوری نظامیان ترکیه ازخاک این کشور ، طرح پوتین برای افغانستان، طالبان و آمریکا ، درخواست شورای امنیت برای اجرای کامل آتش‌بس در سوریه ، تاکید آمریکا به ادامه استقرار سامانه "تاد" در کره جنوبی ، تاکید مصربر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بیانیه کاخ سفید درباره ادامه تحریم‌های آمریکا بر ایران، برگزاری مانور نظامی مشترک بین مصر و بحرین، هشدار سازمان ملل درخصوص بزرگترین بحران‌انسانی درجهان و افشای اسناد جاسوسی سیا از مقامات عالی رتبه کرملین و واکنش روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی : ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در مسکو در نشستی خبری حضور یافت.پوتین روز جمعه پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در مسکو در نشستی خبری گفت: می‌خواهم محتاطانه ابراز خوش‌بینی کنم که ما و دیگر بازیگران مهم از جمله امریکا، قادر خواهیم بود به‌طور کامل حل‌وفصل سیاسی (بحران سوریه) را در پیش گیریم. پوتین همچنین گفت در مجموع آتش‌بس در سوریه رعایت شده است و این بخشی از نتیجۀ میانجیگری روسیه و ترکیه بوده است.

پرس تی وی : دولت سوریه از سازمان ملل خواسته است تا ترکیه را وادار کند «نیروهای متجاوز» خود را از خاک سوریه خارج کند.خبرگزاری دولتی سوریه روز پنجشنبه گزارش داد نظامیان ترکیه مواضع نیروهای دولت سوریه و متحدان آن را در شمال این کشور گلوله باران کرده‌اند. به گزارش سانا، وزارت امور خارجۀ سوریه طی نامه‌هایی از دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان خواسته است تا «ترکیه را وادار کنند نیروهای مهاجم خود را از خاک سوریه خارج و حملات خود را متوقف کند.»

خبرگزاری فارس: در نخستین دیدار «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ،رایزنی درباره طیفی از مسایل مهم جهانی در دستور کار قرار دارد. کاخ‌سفید اعلام کرد که روابط در قالب سازمان ناتو، تحولات اوکراین و تغییرات آب‌وهوایی از مهمترین مواردی هستند که سران آلمان و آمریکا در دیدار آتی به آن می‌پردازند.هنوز زمان دقیق این دیدار اعلام نشده است.

خبرگزاری فارس: وب سایت تحلیلی پروجکت سیندیکیت نوشت: پوتین اعتقاد دارد با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در افغانستان، آمریکا برای خلاص شدن از جنگ افغانستان نیازمند مسکو خواهد بود. پروجکت سیندیکیت در گزارشی نوشت:‌پوتین امیدوار است که هزینه‌های قابل توجهی برای آمریکا بدلیل حفظ پایگاه‌های نظامی در افغانستان در جهت حفظ قدرت در جنوب غربی و مرکز آسیا، وارد کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای امنیت از طرف‌های مختلف در سوریه خواست توافقنامه آتش‌بسی که اواخر سال گذشته میلادی به امضا رسید را به طور کامل اجرا کنند. همچنین این شورا تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده را خواستار شد.این شورا در ادامه نسبت به از سرگیری مذاکرات میان طرف‌های سوری با  حسن نیت، به طور سازنده و طبق برنامه‌های تعیین شده از سوی استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رییس جمهور ترکیه پس از دیدار با همتای روس خود ضمن ابراز تمایل برای همکاری کشورش با ائتلاف تحت امر آمریکا در آزادی شهر منبج، خواهان همکاری نظامی با روسیه در سوریه شد. رجب طیب اروغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پوتین اعلام کرد: هدف کنونی ما شهر رقه سوریه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده سازمان ملل به سوریه تأکید کرد که مسئله انتقال سیاسی همچنان در رأس دستور کار مذاکرات ژنو است که ۲۳ مارس برگزار خواهد شد. استفان دی‌میستورا، همچنین در اظهاراتی جانبدارانه مدعی شد: در سایه نظام کنونی در سوریه نمی‌توان انتخابات را در این کشور برگزار کرد.

خبرگزاری مهر: دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه ناتو به دنبال جنگ سرد جدید با روسیه نیست گفت: نیروهای واکنش ناتو سه برابر شده است. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری در بروکسل گفت: ناتو گشت زنی های خود را در دریای بالتیک و تمرینهای نظامی خود را در خشکی افزایش داده است.وی افزود: در ماه آینده، گروهی رزمی از قوای چند کشور به رهبری انگلستان وارد استونی می شود.

خبرگزاری مهر:  فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا طی اظهاراتی اعلام کرد که پنتاگون به نیروهای نظامی بیشتری در افغانستان نیاز دارد تا بتواند بحران موجود در این کشور را پایان دهد. «جوزف وتل» طی اظهاراتی گفت: ما در حال طرح یک استراتژی در افغانستان هستیم  و در این خصوص با «جمیز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز صحبت هایی صورت گرفته است و این صحبت ها شامل افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان نیز هست.

خبرگزاری تسنیم:  علی رغم بحران سیاسی کره جنوبی و برکناری رئیس جمهور این کشور، آمریکا همچنان به برنامه خود برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد ادامه خواهد داد.آمریکا از سه شنبه گذشته استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی را در واکنش به آزمایش های موشکی و هسته‌ای کره شمالی آغاز کرده است.نامزدهایی که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی شرکت کنند، دیدگاه های متفاوتی درباره سامانه دفاع موشکی تاد دارند.جف دیویس سخنگوی پنتاگون تاکید کرده است که “سامانه دفاع موشکی مساله ای است که قبلا بین دو کشور تصمیم گیری درباره آن انجام شده و برای مقابله با تهدید کره شمالی کاملا توجیه پذیر است.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر خارجه مصر با اعلام این که بحران سوریه در آستانه رسیدن به یک راه حل سیاسی است، بر ضرورت بازگشت این کشور به اتحادیه عرب تاکید کرد. «سامح شکری»  دیروز (جمعه) در مصاحبه با روزنامه مصری الوطن ضمن تاکید بر این که بحران سوریه در آستانه حل و فصل سیاسی قرار دارد و تمامی کشورها از راه حل نظامی برای آن دست کشیده اند، گفت: طرح بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز باید دیر یا زود مطرح و عملی شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  کاخ سفید در پایگاه اینترنتی خود گزارشی با عنوان « عملکرد پنجاه روز نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ؛ دستیابی به نتایج برای مردم آمریکا» منتشر کرد.کاخ سفید با انتشار بیانیه ای از تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا بر ضد چندین شرکت و فرد ایرانی به عنوان یکی از عملکردهای پنجاه روز نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بخش امنیت ملی آمریکا نام برد.

خبرگزاری صدا و سیما:  تعدادی از کشتی ها و هواپیماهای جنگی مصر برای شرکت در مانور نظامی مشترک « حمد 2 » روز جمعه وارد بحرین شدند. منابع خبری اعلام کردند مانور حمد 2 با هدف توسعه و تحکیم روابط تاریخی و مستحکم دو کشور و ملت بحرین و مصر ، حمایت از همکاری نظامی دو جانبه دو کشور و حمایت از اقدام مشترک عربی برگزار می شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  در پی تایید استیضاح پاک کونه رییس جمهور کره جنوبی توسط یک دادگاه قانون اساسی این کشور در روز جمعه، مردم ظرف ۶۰ روز جانشین وی را انتخاب خواهند کرد.مجلس ملی کره جنوبی در ماه دسامبر طرح استیضاح پاک بر سر یک رسوایی فساد که مربوط به چه سون شیل، دوست دیرینه وی می باشد را تایید کرد.

العالم فارسی: مدیر امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد در حالی که بیش از 20 میلیون نفر در 4 کشور جهان با گرسنگی و قحطی دست به گریبان هستند، جهان با بزرگترین بحران انسانی خود از سال 1945 و زمان تأسیس سازمان ملل مواجه شده است.استیون اوبرین در این خصوص به شورای امنیت سازمان ملل گفت «بدون یک تلاش جهانی هماهنگ و جمعی، مردم به همین سادگی از گرسنگی خواهند مرد» و «تعداد بیشتری بر اثر بیماری رنج خواهند کشید و جان خود را از دست خواهند داد.»

یورونیوز: فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه می گوید همتایان او در اتحادیه اروپا از افزایش اقبال عمومی به راست گرایان افراطی به رهبری مارین لوپن در این کشور ابراز «نگرانی» کرده اند.رئیس جمهوری فرانسه با این وجود در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل از پاسخ به پرسش  خبرنگار یورونیوز در مورد نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری سر باز زد.

دویچه وله: رئیس جمهوری آمریکا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین را برای گفت‌وگو به آمریکا دعوت کرد. محمود عباس گفته است که به زودی به آمریکا سفر خواهد کرد.این تماس تلفنی، اولین گفت‌وگوی این دو از هنگام روی کار آمدن ترامپ است. با ورود ترامپ به کاخ سفید، فلسطینی‌ها همواره نگران این بوده‌اند که آمریکا در سیاست خاورمیانه خود به شدت به سمت اسرائیل سمت‌گیری کند. ترامپ در مقایسه با اوباما روابط بسیار دوستانه‌تری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برقرار کرده است. تلفنی کرده و نخست وزیر اسرائیل ماه گذشته به دیدار ترامپ رفته است. درباره محتوای گفت‌وگوی محمود عباس و دونالد ترامپ خبری منتشر نشده است.

پارس تودی: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که در حال بررسی شنود مکالمات تلفنی رئیس جمهور و دیگر مقامات از سوی امریکا هستیم. سایت ویکی لیکس در تازه ترین افشاگری خود، هشت هزار برگ از اسناد مربوط به جاسوسی هکرهای سازمان سیا از مقامات عالی رتبه روسیه را منتشر کرد.انتشار این خبر با واکنش صریح روسیه روبرو شده است.

خبرآنلاین: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که نظامیان روسی و آمریکایی عملیات زمینی‌شان را به شکلی فعال و کارآمد هماهنگ می‌کنند. جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: همانطور که می‌دانید ما ابتدا از مکانیسمی برای ممانعت از برخوردهای هوایی استفاده می‌کردیم اما با گذشت زمان ما از این مکانیسم در عملیات زمینی نیز استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال نظامیان روسی هفته گذشته به هم‌پیمانان آمریکایی خود ابلاغ کردند که یک کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه را همراهی کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *