أحدث المقالات

پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی ویدئویی گفت: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود و این یک بار دیگر با حمله تروریستی در تالار کنسرت کروکوس سیتی در نزدیکی مسکو نشان داده شد.

Loading
26 اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ استقبال گرم سران اروپا از نتایج انتخابات هلند و…

۱۳۹۵/۱۲/۲۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استقبال گرم سران اروپایی از شکست «ویلدرز» در انتخابات هلند، برگزاری نشست مجمع مجالس آسیایی در پاکستان ، لغو دستور مهاجرتی دوم ترامپ، پایان مذاکرات آستانه ۳ بدون حضور هیات مخالفان مسلح، دیدار رهبر چین با پادشاه عربستان، ازسرگیری صادران نفت عربستان به مصر، اعزام احتمالی هزار نظامی آمریکایی دیگر به سوریه، هشدارچامسکی به بروز بحران مالی جدید در آمریکا، دیدار وزیران خارجه ژاپن وآمریکا، هشدار آلمان دربارۀ احتمال خروج ترکیه از ناتو، نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از اوضاع بحرین و حمایت اتحادیه عرب از درخواست عراق برای خروج نظامیان ترکیه از خاک این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: نتایج اولیه انتخابات سراسری پارلمان هلند نشان می دهد که نخست وزیر این کشور در رقابت با دیگر احزاب توانسته است ۳۱ کرسی پارلمان را تصاحب کند.پس از حزب «مردم برای آزادی و دموکراسی» به رهبری مارک روته، حزب «برای آزادی» به رهبری خیرت ویلدرز توانسته است ۱۹ کرسی پارلمان را کسب کند. وی پس از اعلام نتایج ابراز تمایل کرده است به مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی دعوت شود.نتیجه قطعی انتخابات پارلمانی هلند سه شنبه هفته آینده اعلام می شود.

خبرگزاری فارس: سران اروپایی در تماس تلفنی یا با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر، از شکست افراط‌گرایان در هلند استقبال کردند. در پی پیروزی «مارک روته» نخست‌وزیر هلند و اعلام خبر شکست حزب افراط‌گرای آزادی به رهبری «خیرت ویلدرز»، سیاستمداران اروپایی با تماس تلفنی و انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توئیتر به این واقعه واکنش نشان دادند.«مارتین شولتس» نامزد انتخابات پارلمانی آلمان که پیش از این ریاست پارلمان اروپا را بر عهده داشت، نوشت: «من بار دیگر زنده شدم اما ما باید برای اروپایی آزاد که دارای فضایی باز است، مبارزه کنیم.»

خبرگزاری فارس:  مجمع مجالس آسیایی با حضور هیات‌هایی از 20 کشور که جمهوری اسلامی ایران را هم شامل می‌شد شب گذشته به کار خود پایان داد. در قطعنامه پایانی این نشست ضمن تاکید بر ادامه تلاش ها و حمایت از تحقق شکل‌گیری پارلمان آسیا، از تلاش های گام به گام میان کشورها در زمینه موضوع های مشترک مانند محیط زیست، تجارت، ارتباطات منطقه‌ای و فقر زدایی توافق شدبررسی تشکیل پارلمان آسیا موضوع مهم دیگری بود که اعضای اجلاس مجمع مجالس آسیای در درباره آن تبادل نظر کردند.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع روسیه خبر داد 150 نیرو و تجهیزات برای پاکسازی تدمر (پالمیرا) از مین و بسته‌های انفجاری، به سوریه اعزام کرده است. وزارت دفاع روسیه روز پنج‌شنبه (امروز) همچنین اعلام کرد این تجهیزات و پرسنل روسی همه توسط نیروی هوایی این کشور فورا به سوریه اعزام شده‌اند و فرآیند پاکسازی مین ابتدا بر جاده‌ها و بعد از آن بر روی زیرساخت‌های اجتماعی و سپس بر میراث فرهنگی متمرکز خواهند بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  قاضی فدرال دادگاهی در ایالت هاوایی دستور تازه مهاجرتی دونالد ترامپ را معلق کرده است. این حکم در سراسر آمریکا لازم‌ الاجراست. شکایات مطرح شده علیه این دستور تازه روز چهارشنبه در دادگاه‌هایی در سه ایالت مریلند، هاوایی و واشنگتن بررسی شد. دو دادگاه دیگر هنوز حکم خود را اعلام نکرده اند.به این ترتیب این دومین بار است که دستور مهاجرتی ترامپ از سوی دادگاه‌های فدرال متوقف می‌شود. ترامپ تاکید کرده در مقابل این امر ساکت نخواهد نشست و اگر لازم شود به دیوان عالی آمریکا نیز خواهد رفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نسبت به ورود درگیری‌ها در این کشور به هفتمین سال خود و گذشت شش سال درگیری بدون هیچ پیروزی یا دستاوردی در مذاکرات صلح هشدار داد. استفان دی‌مسیتورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه با بیان این مطلب گفت: باید روند مذاکرات برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه تسریع شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مذاکرات آستانه ۳ درباره سوریه روز چهارشنبه بدون حضور هیات مخالفان مسلح سوری و دستیابی به نتیجه مشخص به پایان رسید. این مذاکرات که سومین دور از مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان بود بر مساله تثبیت آتش‌بس در سوریه تمرکز داشت.در این دور از نشست‌ها هیات مخالفان مسلح سوری مشارکت نداشتند و هیات‌های حاضر در بیانیه‌ای مشترک بر چند اصل مهم تاکید کردند که مهمترین آن‌ها توقف درگیری‌ها در سوریه، تحکیم آتش‌بس و حفظ آن و تبادل اطلاعات و تقویت روند مکانیسم سه جانبه تاکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):پادشاه عربستان در جریان سفر به پکن که عمدتا ماهیت اقتصادی دارد، با رئیس‌جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کرد. دو کشور امروز (پنج‌شنبه) چندین یادداشت تفاهم به ارزش حدود ۶۵ میلیارد دلار به امضا رساندند. شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز،‌ پادشاه عربستان گفت: این سفر نشان دهنده اهمیتی است که ملک سلمان برای روابط با چین قائل است. این سفر موجب پیشبرد روابط است و به ارتقای سطح روابط ما و حصول نتایج جدید کمک می‌کند.

خبرگزاری مهر:   کاخ کرملین اعلام کرد زمان دیدار رئیس جمهوری روسیه و صدر اعظم آلمان تعیین شده اما آن را رسانه ای نمی کنیم. کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد که دو طرف روسی و آلمانی برای زمان دیدار «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به توافق رسیدند. این در حالی است که بر اساس اعلام کرملین قرار نیست تاریخ مشخص شده دیدار این دو مقام در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.

  خبرگزاری مهر:  سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا به وی درباره موافقت با معامله تسلیحاتی با رژیم‌های آل سعود و آل خلیفه هشدار داد.در نامه سازمان عفو بین الملل خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آمده است: فروش اسلحه به ائتلاف سعودی، بمباران مناطق یمنی را تشدید، کشتار غیرنظامیان را بیشتر و نقض قوانین بین المللی را به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری مهر:وزارت نفت مصر اعلام کرد که قاهره و ریاض برای از سرگیری صادرات نفت عربستان به مصر به توافق رسیده اند.وزارت نفت مصر همچنین افزود که در حال حاضر انجام زمانبندی برای واردات نفت از شرکت آرامکو عربستان در جریان است.وزارت نفت مصر مدعی شده است که علت توقف صادرات نفت عربستان به این کشور شرایط خاص شرکت آرامکو در پی نوسانات قیمت جهانی نفت و کاهش تولید عربستان بوده است.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که وزارت دفاع این کشور ممکن است طی هفته‌های آینده شماری تا حدود یک‌هزار سرباز خود را برای کمک به روند نبردها علیه داعش به سوریه اعزام کند.بر این اساس، روزنامه «واشنگتن‌پست»، روز چهارشنبه به‌نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که پنتاگون ممکن است در هفته‌های پیش‌ِرو، شماری تا یک‌هزار سرباز را در آماده‌باش نظامی قرار دهند. وب‌سایت «میلیتاری» نیز می‌گوید «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و کاخ سفید نیز در حال ارزیابی گزینه افزایش نیروها به یک‌هزار نفر هستند.

خبرگزاری تسنیم:  زبان‌شناس، فیلسوف و صاحبنظر سیاسی آمریکایی هشدار داد: در سایه روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، بحران اقتصادی دیگری در این کشور در راه است که تاوان آن را مالیات دهندگان آمریکایی خواهند پرداخت. چامسکی هشدار داد که رونق اقتصادی که اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باعث آن شد، به پایان خود نزدیک می شود زیرا بحران اقتصادی و مالی جدیدی در افق مشاهده می شود.

خبرگزاری صدا و سیما: سنای آمریکا به اتفاق آراء دان کوتس را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ملی و ژنرال اچ آر مک مستر را به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ تایید کرد. سنا با 85 رای موافق و 12 رای مخالف دان کوتس را که در زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا سفیر این کشور در آلمان بود به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ملی تایید کرد. وی برای تایید در سنا 51 رای نیاز داشت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  فومیئو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن، و رکس تتیلرسونیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، به منظور بحث و گفت و گو بر سر کره شمالی و موضوعات دیپلماتیک دیگر، روز پنجشنبه در توکیو با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. تیلرسون در اولین مرحله از سفر خود به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین، روز چهارشنبه وارد توکیو شد. این اولین دیدار تیلرسون از ژاپن از زمانی است که وی در ماه فوریه در این سمت قرار گرفت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  ژاپن و اتحادیه اروپا در زمینه توسعه سامانه های موقعیت یاب ماهواره ای با هم همکاری خواهند کرد. هر دو طرف سرگرم توسعه سامانه های موقعیت یاب خود هستند که شبیه به سامانه موقعیت یاب جهانی دولت آمریکا می باشد. ژاپن قصد دارد کار سامانه خود را در زودترین هنگام سال آینده شروع کرده و اتحادیه اروپا نیز می خواهد کار سامانه خود را تا حدود سال ۲۰۲۰ آغاز نماید.

دویچه وله: آمریکا می‌گوید روسیه  در خاک مصر  و  در نزدیکی مرز این کشور با لیبی نیروی نظامی مستقر کرده است. هدف روسیه بهره‌برداری از بی‌ثباتی سیاسی در لیبی عنوان شده است. اما دولت روسیه این ادعای آمریکا را تکذیب می‌کند. منابع خبری میگویند روسیه واحدهای نظامی ویژه خود را در پایگاه هوایی سیدی برانی مستقر کرده است.سیدی برانی واقع در غرب مصر و یکصد کیلومتری مرز لیبی است.

العالم فارسی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا لایحه 1.15 تریلیون دلاری بودجه آمریکا را امروز رونمایی می‌کند که هزینه‌های دولت فدرال را کاهش می‌دهد تا هزینه‌های نظامی به گونه‌ای چشمگیر افزایش یابد و پول مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز مکزیک تأمین شود. این لایحه که قرار است امروز (پنجشنبه) رسماً رونمایی شود، به وعده‌های ترامپ در خصوص کاهش هزینه‌های اختصاص‌یافته به برنامه کمک‌های خارجی، حفاظت از محیط زیست، پژوهش‌های پزشکی-‌دارویی، کمک به کهنه‌سربازان بی‌خانمان و طرح‌های توسعه جوامع جامه عمل می‌پوشاند.

پرس تی وی :با افزایش تنش‌ها میان ترکیه و هلند، آلمان دربارۀ امکان خروج آنکارا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده است. روابط دولت آنکارا با برخی کشورهای اروپایی در پی لغو اجتماعاتی در حمایت از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در این کشورها، پرتنش شده است.اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان، چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت تعامل با ترکیۀ خارج از ناتو به مراتب سخت‌تر از سروکار داشتن با ترکیه‌ای است که عضو ناتو است.

پرس تی وی : دیده‌بان حقوق بشر چهارشنبه(25 اسفند) در گزارشی اعلام کرد: «اوضاع در بحرین در نیمۀ دوم سال 2016 بدتر شده است. دولت  بحرین حملات خود را علیه آزادی بیان، برپایی اجتماعات و گردهمایی تشدید کرده است.»این بیانیه با اشاره به این‌که سکوت  جامعه بین‌المللی در قبال نقض حقوق بشر در بحرین، رژیم آل خلیفه را در اقدامات خود جسورتر کرده است، شورای حقوق بشر سازمان ملل را به اتخاذ اقدامات فوری علیه وخامت  اوضاع در این کشور فراخوانده است.

پارس تودی:  دبیر کل اتحادیه عرب گفت، این اتحادیه از درخواست عراق برای خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق حمایت می کند. «احمد ابو الغیط» دبیر کل اتحادیه عرب روز چهارشنبه در بغداد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق گفت، عراق بارها خواستار خروج نظامیان ترکیه از آن کشور شده است و اتحادیه عرب نیز از خواسته های برحق بغداد حمایت می کند و به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور کشورهای دیگر را نمی دهد.

خبرآنلاین: ولادیمیر پوتین توافقنامه‌ای را با جمهوری اوستیای جنوبی در زمینه الحاق برخی یگان‌های ارتش این جمهوری به نیروهای مسلح روسیه امضا کرد.به گزارش شبکه آر تی، این توافق یعنی تعدادی از یگان‌های ارتش اوستیای جنوبی به صورت مستقیم به ارتش روسیه منتقل شوند.به موجب این توافقنامه به پایگاه‌های نظامی روسیه در اوستیای جنوبی اجازه داده می‌شود تا شهروندان جمهوری اوستیای جنوبی را به خدمت ارتش خود درآروند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *