جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

شورای همکاری خلیج فارس: تنش‌های نظامی در خاورمیانه نگران‌کننده است / تمام طرف ها باید با خویشتنداری منطقه را از جنگ دور کنند

شورای همکاری خلیج فارس امروز-دوشنبه- در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به تحولات اخیر منطقه و تنش‌های نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه‌ای ابراز نگرانی شدید می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارم

بورل گفت: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارد، اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادامه داد، یک اختلاف‌نظر فاحش در داخل ائتلاف جناح راستی اسرائیل بین افراط‌گرایان حامی اقدام تلافی‌جویانه خشن و یک فراکسیون میانه‌روتر و معقول وجود دارد.

توصیه آژانس هوانوردی اروپا به رعایت “احتیاط” در حریم هوایی ایران و اسرائیل

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) روز دوشنبه ۱۴ آوریل همچنان بر رعایت “احتیاط” در حریم هوایی اسرائیل و ایران تاکید کرد. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با اشاره به تنش‌های آخر هفته پیرامون حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، یادآوری کرد: «هیچ پرواز غیرنظامی در معرض خطر قرار نگرفت.»  
 

مکرون: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را رهگیری کردیم؛ اسرائیل از تنش پرهیز کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تأیید کرد که ارتش فرانسه در طول شنبه شب تا بامداد یکشنبه به درخواست اردن در عملیات «رهگیری» موشک‌ها و پهپادهایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرده بود، شرکت کرده است.مکرون گفت: «ما در اردن یک پایگاه هوایی داریم […] و حریم هوایی اردن با این حملات نقض شده بود. هواپیماهای‌مان را به پرواز در آوردیم و آنچه را که باید رهگیری می‌کردیم، کردیم.»

ترامپ در دادگاه نیویورک: این حمله‌ به یک رقیب سیاسی است

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد». وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است… این یک حمله به آمریکاست.

واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد؛ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد

به گزارش بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند. بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

Loading
27اسفندماه 1395

رسانه ها؛ سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی در سوریه و…

۱۳۹۵/۱۲/۲۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: هدف قرارگرفتن جنگنده اسرائیلی در سوریه، درخواست اتحادیه اروپا برای تحقیق درباره جنایات ضد مسلمانان درمیانمار، رونمایی از قدرتمندترین زیردریایی اتمی روسیه ، مخالفت آمریکا با مذاکرات 6 جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی، نشست گروه ۲۰ در آلمان، دیدار وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان، سفر تیلرسون به کره‌ جنوبی، واکنش کره شمالی به استقرار سیستم موشکی تاد، انتقاد آلمان از سیاست خارجی آمریکا ، ایجادنمایندگی دائم مصر در ناتو ، ارائه نخستین برنامه ترامپ برای بودجه آمریکا ، هشدار ارتش افغانستان به پاکستان و هشدار تایوان به چین ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: سامانه دفاع هوایی سوریه به تجاوز رژیم صهیونیستی به تدمر واکنش نشان داد و یکی از هواپیماها را در داخل اراضی اشغالی سرنگون کرد و یک هواپیمای دیگر نیز آسیب دید. ارتش سوریه اعلام کرد چهار جنگنده رژیم صهیونیستی به حریم هوایی سوریه تجاوز کردند که یکی از آنها سرنگون شد و یک فروند دیگر هدف آتش پدافندهای سوریه قرار گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما:  اتحادیه اروپا از سازمان ملل متحد خواست فورا هیئت بین المللی حقیقت یاب را به میانمار اعزام کند تا تحقیق درباره شکنجه، تجاوز و اعدامهایی که ارتش علیه اقلیت روهینگیای مسلمان مرتکب شده است انجام شود. گزارش ماه گذشته سازمان ملل متحد که بر اساس شهادت نجات یافتگان در بنگلادش صادر شده است خبر می دهد نیروهای ارتش و پلیس میانمار در چارچوب حملاتی که شاید در سطح پاکسازی نژادی و جنایت بر ضد بشریت باشد،  کشتار و تجاوز جمعی بر ضد روهینگیا مرتکب شده اند. 

خبرگزاری فارس:  منابع خبری اسرائیل اعلام کردند که جنگنده‌های این رژیم مناطقی را در سوریه هدف قرار داده‌اند که برای اولین بار با پاسخ یگان موشکی ارتش سوریه مواجه شده‌اند.رادیو اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم شب گذشته چندین منطقه در سوریه را هدف حملات خود قرار دادند. این رادیو اعلام نکرد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دقیقا به چه مناطقی در سوریه حمله کرده اند.

خبرگزاری فارس: فرماندهی مرکزی آمریکا مسئولیت حمله هوایی روز پنجشنبه به مسجد یک روستایی در استان «حلب» سوریه را که به کشته شدن دستکم 42 نفر منجر شد را برعهده گرفت. در حمله مذکور که شب گذشته به وقوع پیوست، مسجد روستای «الجینه» در غرب حلب واقع در شمال سوریه هدف قرار گرفت. فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد که هواپیماهای آمریکا در واقع جلسه گردهمایی شبکه «القاعده» در روستای الجینه را هدف قرار داده است و این حمله هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا نبوده است.

خبرگزاری فارس: منابع نظامی روسیه از آماده شدن زیردریایی اتمی چند منظوره روسیه که تحلیلگران از آن به عنوان قدرتمندترین زیردریایی اتمی یک دشمن بالقوه یاد می‌کنند، خبر داده اند. یک مقام نظامی روسیه اعلام کرده است که دومین زیردریایی اتمی این کشور به نام «کازان» تا سی‌ام مارس (دو هفته دیگر) به آب انداخته می‌شود.

ساخت زیردریایی چند منظوره کازان در صنایع کشتی سازی شهر بندری سورداوینسک از سال 2009 شروع شد و دومین زیر دریایی کلاس «یاسن» و اولین نمونه ارتقاء یافته تحت پروژه « 885M» است.

العالم فارسی: معاون نماینده سوریه در سازمان ملل از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا را به توقف حملات ضد سدهای فرات و تشرین ومناطق اطراف آن ملزم کند.«منذر منذر» معاون نماینده سوریه در سازمان ملل در پیامی از طرف دولت سوریه به آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت اهالی ساکن مناطق واقع در امتداد رود فرات درعراق ممکنست تحت تاثیرتخریب هدفمند زیرساختارهای این منطقه قرار گیرند.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  اعلام کرد: تصمیم نمایندگان گروههای معارض سوری در خودداری از شرکت در تازه ترین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه ، در راستای اعمال فشار نیروهای خارجی و طرف ثالث اتخاذ شده است. ماریا زاخارووا در کنفرانس خبری (بدون اشاره به نام کشور مشخص) اعلام کرد: مسکو هیچ تردیدی ندارد که برخی از نیروهای خارجی مخالفان سوری را به خودداری از شرکت در مذاکرات آستانه وادار کردند.

پارس تودی: سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از مخالفت با پیگیری مساله هسته ای کره شمالی در قالب مذاکرات شش جانبه خبر داد. «نیکی هالی» سفیر آمریکا  در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد آمریکا مایل به پیگیری برنامه هسته ای کره شمالی در چهارچوب مذاکرات 6 جانبه نیست.وی در مصاحبه با شبکه سی ان ان ضمن اشاره به نگرانی واشنگتن در باره برنامه هسته ای کره شمالی، از کشورهایی نظیر روسیه و چین خواست پیونگ یانگ را در همین راستا تحت فشار بگذارند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: نشست وزیران دارایى و روساى بانک هاى مرکزى کشورهاى «گروه ۲۰» روز جمعه در جنوب غربی آلمان آغاز مى شود. توجهات بر این امر متمرکز شده است که آیا آنها مى توانند برغم تمایل جدید ایالات متحده آمریکا به حفاظت گرایى، با یکدیگر همکارى کرده و تجارت آزاد را ارتقا دهند یا خیر.این گردهمایى که در بادن-بادن برگزار مى شود اولین فرصت براى وزیران دارایى و روساى بانک هاى مرکزى کشورهاى «گروه ۲۰» جهت بحث و تبادل نظر پیرامون چالش هاى اقتصاد جهانى از زمان روى کار آمدن دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در ماه ژانویه امسال خواهد بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن بامداد جمعه یک راکت را با موفقیت به فضا پرتاب کرد تا ماهواره جدید جمع آوری اطلاعات این کشور را در مدار قرار دهد.راکت «اچ ۲ اِی» حامل این ماهواره روز پنجشنبه به سکوی پرتاب در مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب غربی ژاپن برده شد.ماهواره های جمع آوری اطلاعات طوری طراحی شده اند که بتوانند از ارتفاع چند صد کیلومتری متری از نقاط مختلف در زمین و دریا تصویربرداری کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای از دیدار جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور با محمد بن سلمان، جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان خبر داد.طبق این بیانیه وزرای دفاع آمریکا و عربستان در این دیدار درباره مبارزه با داعش و تقویت همکاری‌های نظامی دو کشور گفت‌وگو کردند.همچنین در بیانیه مذکور آمده است، دو طرف درباره مقابله با آنچه “فعالیت‌های ایران در بر هم زدن ثبات منطقه” خوانده می‌شود، نیز با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) وارد کره‌ جنوبی شده و قرار است روز شنبه نیز عازم چین شود.تیلرسون در دومین ایستگاه تور سفرهای آسیایی خود بعد از ژاپن امروز وارد کره‌ جنوبی شده تا در مذاکراتی که انجام می‌دهد به دنبال “یک رویکرد جدید” در قبال کره شمالی بعد از تاکید بر شکست دو دهه تلاش برای متوقف کردن این کشور شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سفارت کره‌شمالی در چین اعلام کرد،‌ آمریکا و کره‌ جنوبی از سیستم ضد موشکی تاد علیه چین و روسیه استفاده خواهند کرد.پاک میونگ هو، یک دیپلمات کره شمالی در کنفرانسی خبری اعلام کرد: استقرار سیستم ضد موشکی تاد توازن موجود در جنوب شرق آسیا و منطقه پاسفیک را برهم خواهد زد. درحال حاضر آمریکا استقرار بخشی از سیستم ضد موشکی تاد در پایگاه هوایی اوسان در کره‌ جنوبی را آغاز کرده است.وی ادامه داد: این سیستم تنها ما را مورد هدف قرار نخواهد داد بلکه اهداف دیگر این سیستم چین و روسیه هستند.

  خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه آلمان در آستانه سفر صدر اعظم این کشور به آمریکا سیاست خارجی واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد. زیگمار گابریل در آستانه سفر «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور به واشنگتن با انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا تمام معاهدات بین المللی را زیر سوال برده و عملکرد آنها را مورد انتقاد قرار داده است که این امر به هیچ وجه صحیح نیست. وی در ادامه افزود: واشنگتن همچنین با کشورهایی که واردات و صادرات دارد دچار برخی چالش ها شده که جا دارد برای رفع آنها دست به کار شود.

 خبرگزاری مهر: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با صدور فرمانی مجوز تشکیل یک هیأت نمایندگی دائم این کشور در ناتو را صادر کرد. بر اساس این گزارش، طبق فرمان صادره از سوی رئیس جمهوری مصر، «ایهاب فوزی» سفیر قاهره در بروکسل به عنوان رئیس این هیأت تعیین شده است.

خبرگزاری مهر: مشاور جانشین ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد که ریاض آماده اعزام نیرو به سوریه برای مبارزه با داعش است. «فیصل بن فرحان» مشاور «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی در گفتگو با فاکس نیوز در راستای سرپوش گذاشتن بر حمایت مالی و تسلیحاتی خود از گروه های تروریستی در سوریه که از آغاز بحران این کشور طی ۶ سال گذشته آغاز شده است، مدعی شد: عربستان سعودی همواره آماده همکاری با آمریکا برای نابودی داعش در عراق و سوریه است و این آمادگی تنها مالی نیست بلکه ریاض آمادگی دارد در این زمینه نیرو به عراق و سوریه و نیز منطقه اعزام کند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهوری آمریکا لایحه بودجه پیشنهادی برای سال مالی ۲۰۱۸ را به کنگره ارائه داد. در این برنامه بودجه ارائه شده به جز بخش نظامی، بقیه بخش‌ها باید صرفه‌جویی کنند. «دونالد ترامپ» لایحه بودجه پیشنهادی خود برای سال آینده میلادی را به کنگره ارائه کرد که در آن از کاهش 28 درصدی هزینه‌‌های وزارت خارجه آمریکا و کمک‌های خارجی این کشور سخن به میان آمده است.در این لایحه، بودجه کمک به سازمان ملل متحد و برنامه‌هایی مانند تبادل فرهنگی و مقابله با تغییرات اقلیمی نیز کاهش یافته است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس ستاد ارتش افغانستان در پی تنش‌های اخیر مرزی و حملات موشکی پاکستان به شرق این کشور هشدار داد که اگر تلاش‌های دیپلماتیک نتیجه ندهند، احتمال درگیری نظامی وجود دارد. ژنرال «قدم شاه شهیم» رئیس ستاد ارتش افغانستان در نشستی با فرماندهان نظامی اظهارداشت که در صورت عدم تنش‌زدایی احتمال برخورد نظامی بین دو کشور وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا: گزارش های انتقادی از چین بخصوص از سوی غربی ها نشان می دهد که این کشور در دریای جنوبی که بر سر آن با چند کشور منطقه منازعه دارد، در حال ساخت یک جزیره مصنوعی دیگر است.آمریکا و برخی از کشورهای منطقه از جمله ویتنام و فیلیپین بارها در باره ساخت این جزایر با چین دچار منازعه شده اند و این موضوع روابط سیاسی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.این بار نیز اعلام شده است که چین در حال احداث یک جزیره مصنوعی در جزایر مورد منازعه «پاراسل» در دریای جنوبی است که احتمالا به عنوان یک بندرگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.چین با رد همه ادعاهای مطرح شده تاکید دارد که این جزایر و بیشتر بخش های این منطقه دریایی به او تعلق دارد.

خبرگزاری ایرنا:  ادعای آمریکا مبنی بر حمله هکری سازمان یافته از روسیه علیه سامانه اینترنتی یاهو، سبب مجادله دیپلماتیک دو کشور و واکنش جدی مسکو شد. وزارت دادگستری آمریکا با اعلام اینکه اقدام هایی برای هدف قرار دادن دهها میلیون ایمیل شهروندان این کشور در سامانه یاهو انجام شده، این موضوع را به روسیه نسبت داده و اعلام کرده که بزرگ ترین اقدام تاکنون بوده است.

یورونیوز: بدنبال رای بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا و موافقت پارلمان این کشور، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا نیز لایحه اجرای بند ۵۰ معاهدۀ لیسبون را امضا کرد.مهر تایید ملکه بر این لایحه در نظام پادشاهی مشروطه بریتانیا تشریفاتی است.

پرس تی وی :بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، می‌گوید برای اولین بار در 20 سال اخیر، وی وعدۀ خود برای احداث شهرک‌های جدید در کرانۀ باختری اشغالی را عملی می‌کند.نتانیاهو این اظهارات را روز پنج‌شنبه و ساعاتی پیش از دیدار با جیسون گرینبالت، نمایندۀ ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در امور خاورمیانه، مطرح کرد.

پرس تی وی : در شرایطی که تنش‌ها در دریای جنوبی چین همچنان ادامه دارد، تایوان به طور علنی از توانایی خود برای انجام حملۀ موشکی به چین خبر داده است.فنگ شی‌کوآن، وزیر دفاع تایوان، که برای ارائه یک گزارش مهم دفاعی روز پنج‌شنبه به پاررلمان رفته بود، در پاسخ به سؤال یک نماینده در خصوص اینکه آیا این جزیره قادر به شلیک به سوی چین است یا خیر، گفت: «بله».

خبرآنلاین: چین و عربستان قراردادهایی به ارزش ۶۵ میلیارد دلار امضا کردند.ژانگ مینگ معاون وزیر خارجه چین تاکید کرد: توافقنامه ها شامل سرمایه گذاری، انرژی، فضا و سایر زمینه ها بوده است.وی به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرده است.

دویچه وله: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، قرار است روز ۲ ماه مه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مسکو دیدار و گفت‌وگو کند. گفته می‌شود که هورست زهوفر قرار است دعوت پوتین را به مرکل اطلاع دهد. پوتین به زهوفر گفته است: «بهترین آرزوهای ما را به اطلاع صدراعظم آلمان برسانید. ما روز ۲ ماه مه منتظر خانم مرکل هستیم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *