أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
15 فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ خیز ترکیه برای تجاوز دوباره به خاک سوریه و…

۱۳۹۵/۰۱/۱۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات اردوغان برای عملیات در سوریه، افزایش توانایی های روسیه برای حمله احتمالی به کشورهای حوزه دریای بالتیک، اختلاف دیدگاه بروکسل و واشنگتن درباره آینده بشار اسد،ادامه فرافکنی مقامات آمریکایی علیه ایران، برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از پناهجویان سوری دربروکسل، دیدارفرمانده کل ارتش پاکستان با مقامات نظامی انگلیس، تصویب سند شورای اتحادیه اروپا درباره حل بحران سوریه ، شروط مسکو برای ادامه خلع سلاح هسته‌ای، تلاش عربستان برای ساخت سلاح هسته ای و هشدار "ترزا می" به ترامپ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: رئیس جمهور ترکیه فاش کرد که کشورش برای اجرای عملیات نظامی دیگری در سوریه آماده می شود. رجب طیب اردوغان، هدف از نقض حاکمیت سوریه را به ادعای خود، “مبارزه با تروریسم” دانست و اظهار داشت: “با پاکسازی شهر الباب در حومه شهر حلب از عناصر تروریستی، مرحله اول عملیات سپر فرات تمام شد اما عملیات دیگری در راه است”.

یورونیوز: بنا بر گزارش سرویس اطلاعاتی لیتوانی، روسیه هم اکنون این توانایی را دارد که در زمانی حدود ۲۴ ساعت در مقابل هر اقدامی از سوی نیروهای ناتو در کشورهای حوزه دریای بالتیک واکنش نشان دهد. رمیگیوس بالترناس، رئیس سازمان ضدجاسوسی نظامی لیتوانی می گوید: «اولویت اصلی روسیه که تقویت توانایی هایش در مقابل غرب و همچنین افزایش قدرتش در منطقه کالینینگراد است، بدون تغییر باقی مانده است. مسکو برنامه هایش را به سمت افزایش سرعت عمل نظامی و قدرت بازدارندگی سوق داده است. روسیه اکنون این توانایی را دارد که واکنشی نظامی را در زمانی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت علیه کشورهای حوزه بالتیک آغاز کند.»

دویچه وله:  اتحادیه اروپا بر خلاف کابینه‌ ترامپ، حل منازعه‌ی سوریه را بدون کناره‌گیری اسد ممکن نمی‌داند. وزیران خارجه اتحادیه‌ اروپا در لوکزامبورگ اعلام کردند که “صلح پایدار در سوریه با اسدمیسر نیست. رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا هفته‌ی گذشته گفته بود این سوری‌ها هستند که باید درباره‌ی سرنوشت اسد تصمیم بگیرند.

پارس تودی:  فرافکنی مقامات آمریکایی علیه ایران ادامه دارد. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بار دیگر ادعای حمایت ایران از تروریسم را مطرح کرد.  ادعای روز دوشنبه «نیکی هیلی» درباره حمایت جمهوری اسلامی ایران از تروریسم در حالی است که آمریکا و شرکای غربی و عربی این کشور از عاملان اصلی گسترش تروریسم و ایجاد گروه های تروریستی در سراسر جهان به ویژه منطقه خاورمیانه هستند.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، اخیرا اذعان کرده بود، این کشور گروه تروریستی داعش را به وجود آورده است.

 پارس تودی:  آمریکا در ادامه اقدامات جنجالی و موضع گیری در برابر سازمان ملل، بودجه صندوق جمعیت این سازمان را قطع کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرد: واشنگتن تصمیم گرفت حمایت مالی از صندوق جمعیت ملل متحد (UNFPA) را متوقف کند.فعالیت این صندوق بر تنظیم خانواده و مسائل مربوط به بهداشت مادر و کودک در بیش از ۱۵۰ کشور متمرکز است.

پرس تی وی :  مدیر پیشین ادارۀ آزمایش و ارزیابی عملیاتی وزارت دفاع امریکا با اشاره به نواقص متعدد جنگنده‌های اف-35 تأکید کرد این جت‌های رادارگریز مناسب پرواز نیستند.مایکل گیلمور که به تازگی بازنشسته شده است، در گزارش خود فهرستی بلندبالا از نقص‌های این پروژۀ حدوداً 400 میلیارد دلاری را – که در آن به آمادگی رزمی جت‌های اف-35 و طراحی بال‌های آن اشاره شده است – ارائه داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک سازمان حقوق بشری گزارش داد؛ائتلاف آمریکا بیش از داعش در سوریه غیر نظامی کشته است.شبکه سوریه‌ای “برای حقوق بشر” (SNHR) با انتشار آمارها و گزارش‌های خود اعلام کرد، داعش ماه مارس ۱۱۹ غیرنظامی را در سوریه کشته است که شامل ۱۹ کودک و هفت زن می‌شد.طبق گزارش یک گروه نظارتی انگلیسی موسوم به “ایروارز” (Airwars)، ماه مارس گزارش‌ها از تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا در سراسر سوریه و عراق به بالاترین حد خود رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در پی ادامه جنگ سوریه و افزایش تعداد آوارگان، کنفرانس دو روزه‌ای امروز(سه شنبه‌) با حضور کشورهای جهان در بروکسل برای کمک به پناهجویان سوری برگزار می‌شود. سازمان ملل خواهان تامین مبلغ هشت میلیارد دلار در سال جاری برای مقابله با بحران پناهجویان سوری به عنوان یکی از “بدترین بحران‌های انسانی در جهان” شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کره شمالی هشدار داد، اگر جامعه جهانی تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را تشدید کند، مقابله به مثل می‌کند. این هشدار از سوی دولت کره شمالی پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد اگر چین هیچ اقدامی برای مقابله با کره شمالی انجام ندهد، ایالات متحده به صورت یکجانبه این کار را خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر عراق با اعلام اینکه سرکرده داعش مدتهاست از این کشور گریخته است گفت که سخن گفتن از گرم شدن روابط بغداد با ریاض هنوز زود است.«حیدر العبادی» در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه المیادین، با تشریح مواضعش در قبال روابط با ایران، عربستان و ترکیه گفت که هنوز زود است از گرم شدن روابط بغداد با ریاض سخن گفته شود و شهروندان عراقی حق دارند که گمان کنند عربستان از تروریسم حمایت می‌کند. ضمن اینکه تجزیه سوریه، خط قرمز اوست.

خبرگزاری مهر: فرمانده کل ارتش پاکستان طی سفر رسمی و برای گسترش همکاریهای دو جانبه نظامی با انگلیس با مقات نظامی این کشور دیدار و گفتگو کرد. ژنرال «قمر جاوید باجوه» فرمانده کل ازتش پاکستان که طی سفری ۳ روزه در لندن بسر می برد از وزارت دفاع انگلیس دیدار کرد و با مقامات نظامی این کشور به بحث و گفتگو نشست. وی ضمن دیدار با «نیک کارتر» رئیس ستاد ارتش انگلیس و ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد که پاکستان خواهان برقراری امنیت و ثبات در منطقه است و برای رسیدن به این هدف مهم همکاری همه کشورهای منطقه ضروری است.

 خبرگزاری مهر:  شورای اتحادیه اروپا سندی ۶ بندی را در خصوص حل بحران سوریه به تصویب رساند.«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «پس از شش و سال و نیم جنگ [داخلی]، کاملاً غیرواقع بینانه است که باور داشته باشیم آینده سوریه دقیقاً مشابه گذشته آن خواهد بود. اتحادیه اروپا خواهان انتقال قدرتی هدفمند و فراگیر در سوریه است که پذیرای تمام اقشار این کشور باشد». وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ با انتشار یک اطلاعیه رسمی اعلام کردند که «اتحادیه اروپا تنها در صورتی در بازسازی کشور جنگ زده [سوریه] مشارکت خواهد کرد که یک انتقال قدرت سیاسی فراگیر، گسترده و واقعی به طور جدی در حال انجام باشد».

خبرگزاری تسنیم:  نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه خلع سلاح هسته‌ای را بدون حل مشکلاتی مانند سپر موشکی آمریکا، توسعه تسلیحات تهاجمی غیرهسته‌ای و عدم تمایل برای نظامی نکردن فضا، غیرممکن دانست.به گزارش خبرگزاری «تاس»، روسیه بطور کامل به توافقات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای پایبند است، ولی معتقد است که ادامه این روند بدون حل و فصل برخی مسائل، از جمله در رابطه با تلاشهای آمریکا برای گشترش سامانه های دفاع ضدموشکی در جهان، غیرممکن خواهد بود. این مطلبی است که “پیتر ایلیچیف” نماینده موقت روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست کمیسیون خلع سلاح این سازمان عنوان کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  کارشناسان نظامی بر این باورند که علت مخالفت و نگرانی چین از استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی این است که پکن نسبت به توانایی‌ها و قابلیت های این سامانه موشکی اطلاعات دقیقی ندارد. کارشناسان نظامی تاکید کردند: چین به درستی نمی داند که آیا سامانه موشکی “تاد” آمریکا قادر است با برنامه هسته‌ای چین نیز مقابله کند یا نه. این مساله علت داصلی مخالفت و نگرانی چین با استقرار این سامانه موشکی در کره جنوبی بوده است.

خبرگزاری ایرنا: تکرار تبادل آتش در خط کنترل مرزی در منطقه کشمیر میان نیروهای هندی و پاکستانی موجب شد تا وزارت امور خارجه پاکستان، کاردار سفارت هند در اسلام آباد را احضار کند. پاکستان کاردار سفارت هند را احضار کرد درگیری های روز گذشته میان هند و پاکستان در امتداد خط کنترل مرزی در کشمیر منجر به کشته شدن یک تبعه غیرنظامی پاکستان و مجروح شدن تعدادی دیگر شد. در جریان احضار ‘جی.پی. سینگ’ به وزارت امور خارجه پاکستان، مراتب اعتراض شدید اسلام آباد به آنچه پاکستان شلیک بدون دلیل نیروهای هندی و نقض آتش بس در خط کنترل مرزی می داند، به وی ابلاغ شد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  هارجیت ساجان وزیر دفاع کانادا در دیدار با استفان پولتوراک همتای اوکراینی خود ضمن انعقاد قرار داد دفاعی، بر ادامه انتقال تجربیات و آموزش های نظامی به کی یف تاکید کرد.این در حالی است که ماه گذشته نیز مقامات کانادا ادامه ارسال سلاح و آموزش های تاکتیکی و نظامی به نیروهای نظامی اوکراین را تا مارس 2019 تمدید کردند. رهبران نظامی اوتاوا در واکنش به جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه از 2015 آموزش های نظامی مشترک با انگلیس و آمریکا را آغاز کردند.

خبرگزاری صدا و سیما:  بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ عربستان منطقه ای را به روش پنهانی ایجاد کرده است که در آنجا در حال ساخت موتورهای اتمی و تحقیقات بر روی قابلیت های اتمی است پایگاه اینترنتی اکسپرس نوشت: عربستان به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای برای مقابله با  ایران است.دولت عربستان سعودی تحقیقات خود را درباره برنامه های اتمی افزایش داده است و شروع به ایجاد تیمی از کارشناسان اتمی کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، و عبدالفتاح السیسی، همتای مصری وی، موافقت کرده اند که در مقابله با اسلام گراهای تندرو با یکدیگر همکاری کنند. این دو رهبر روز دوشنبه در کاخ سفید برای برگزاری اولین گفت و گوهای سران خود، با یکدیگر ملاقات کردند. قرار است ترامپ روز چهارشنبه با ملک عبدالله، پادشاه اردن، و بزودی با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطینیان ملاقات کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن پس از حدود سه ماه که به علت یک اختلاف دیپلماتیک سفیر خود را از کره جنوبی فراخوانده بود، بار دیگر سفیرش را به آن کشور اعزام می کند.یاسوماسا ناگامینه، سفیر ژاپن، و یاسوهیرو موریموتو، سرکنسول ژاپن در پوسان، قرار است روز سه شنبه به کره جنوبی بازگردند.آنها در اوایل ماه ژانویه در اعتراض به نصب مجسمه ای در مقابل کنسولگری ژاپن در پوسان به کشور فراخوانده شدند. این مجسمه نماد کسانی است که در دوران جنگ به آنها به عنوان «زنان آرامش بخش» اشاره می شد.

خبرآنلاین: «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از «دونالدترامپ» رییس جمهوری آمریکا خواست تا از انجام هرگونه اقدام یک جانبه علیه کره شمالی اجتناب کند.«ترزا می» روز دوشنبه همزمان با سفرش به اردن به خبرنگاران گفت: «به نظر من این مهم است. ما تاکنون از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد و صدور قطعنامه تلاش کرده ایم با کمک واشنگتن، چین را تشویق کنیم تا در مساله کره شمالی ورود کرده و نقش پر رنگ تری را ایفا کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *